Obecnie coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na świadczenie usług nie tylko na polskim, lecz także na zagranicznym rynku. Wiąże się to jednak z koniecznością zadbania o widoczność strony www w sieci. W tym celu należy podjąć odpowiednie działania on-site i off-site. Jakie? Na czym polega pozycjonowanie strony za granicą?
Pozycjonowanie zagraniczne – sklep internetowy, strona www
Pozycjonowanie zagraniczne daje wiele możliwości. Przede wszystkim umożliwia dotarcie z ofertą do klientów z innego kraju, na przykład ze Stanów Zjednoczonych, Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii. Dzięki temu można powiększyć grono odbiorców, zwiększyć rozpoznawalność firmy i oczywiście zyski. Aby klienci zza granicy skorzystali z usług firmy, warto zdecydować się na pomoc profesjonalnej agencji SEO. Pozycjonowanie stron zagranicznych wymaga bowiem wiedzy z zakresu optymalizacji na zagranicznym rynku.
Odpowiednia domena
Pozycjonowanie zagraniczne należy rozpocząć od wybrania domeny z odpowiednim rozszerzeniem, np. uk, us, it, fr, de. Dzięki temu roboty Google (nazywane również crawler, bot, spider) będą mogły zinterpretować wersję językową strony internetowej. W przypadku pozycjonowania międzynarodowego można zdecydować się także na inne struktury adresów URL, takie jak:
- subdomena – adres utworzony w ramach domeny głównej, np. www.pl.newpage.com,
- podkatalog – część domeny głównej, przykład adresu internetowego to www.newpage.com/pl,
- gTLD to skrót od generic top-level domain, jest to rozszerzenie internetowe, takie jak org, net, com (np. www.newpage.com).
Audyt SXO
SXO to skrót powstały od fraz Search Engine Optimization (SEO) i User Experience (UX). Kompleksowy audyt SXO jest podstawą działań optymalizacyjnych. Poprawnie przeprowadzony zwiększa widoczność strony www oraz sprawia, że nowi użytkownicy trafiają na witrynę z naturalnych wyników wyszukiwania. Ponadto audyt SXO pozwala:
- uzyskać wyższy współczynnik konwersji,
- ustalić jakie elementy wymagają poprawy oraz wyeliminować wszelkie mankamenty,
- wskazać mocne strony witryny www,
- zoptymalizować czas ładowania strony www,
- ulepszyć Core Web Vitals (FID, LCP, CLS), czyli wskaźniki rankingowe dotyczące wydajności i szybkości strony, co przyczyni się do poprawy interaktywności i stabilności witryny; w ten sposób stanie się ona bardziej przyjazna dla klientów.
Strategia SXO
Pozycjonowanie zagraniczne to także działania podejmowane w ramach SXO – dobór fraz kluczowych i unikatowych treści dla danej witryny. To również optymalizacja strony, czyli edycja kodu źródłowego tak, aby był dostosowany do wymogów wyszukiwarki oraz nie zawierał żadnych błędów technicznych, które utrudniałyby poprawne indeksowanie i funkcjonowanie strony www przez roboty. Dzięki dobrze zaplanowanej strategii SXO można:
- zapoznać się z potrzebami klientów, kontrahentów i partnerów biznesowych zza granicy,
- przeanalizować zachowania potencjalnych odbiorców w internecie (najczęściej stosowane frazy kluczowe, najpopularniejsze wyszukiwarki itd.),
- szybciej pozyskać klientów zagranicznych,
- ustalić najistotniejsze działania SEO,
- zwiększyć sprzedaż,
- wypracować przewagę nad konkurencją,
- zwiększyć ruch na witrynie z organicznych wyników wyszukiwania.
Optymalizacja treści i optymalizacja kodu strony – działania on-site
Pozycjonowanie on-site to niezwykle istotny proces, który obejmuje następujące działania:
- optymalizacja grafik,
- dostosowanie strony www do urządzeń mobilnych,
- zmiana adresów URL w taki sposób, aby były user-friendly,
- utworzenie meta title (tag tytułowy strony internetowej) i meta description (opis strony widoczny w wyszukiwarce, który zawiera konkretne słowa kluczowe),
- usunięcie zduplikowanego contentu,
- zmniejszenie objętości kodu źródłowego strony,
- umieszczenie w treści nagłówków H1, H2, H3 itd., wezwania do działania (call to action), np. sprawdź naszą ofertę, kup teraz, a także fraz kluczowych.
Link-building – działania off-site
Pozycjonowanie zagraniczne to również działania podejmowane poza obrębem witryny, które polegają na pozyskiwaniu linków zewnętrznych z innych stron internetowych. Celem pozycjonowania off-site jest zwiększenie liczby linków przychodzących. Najpopularniejsze źródła odnośników to blogi, katalogi, fora internetowe, artykuły sponsorowane.
Pozycjonowanie zagraniczne – jak długo trzeba czekać na efekty?
Zastanawiasz się, jak długo trzeba czekać na satysfakcjonujące rezultaty pozycjonowania za granicą? Jest to zależne przede wszystkim od konkurencyjności branży, w której działa firma. Zwykle pierwsze efekty pozycjonowania zagranicznego (lepsza widoczność, wzrost ruchu na stronie) widzimy już po kilku miesiącach.