SEO i marketing dla firm kosmetycznych to bardzo szeroki temat. O działaniach w sieci, sposobach na zwiększenie rozpoznawalności marki, czy rozwiązaniach umożliwiających dotarcie klienta, można długo mówić. Dziś więc skupimy się na najistotniejszych informacjach, działaniach i krokach, których nie możesz pominąć, jeśli chcesz odnieść sukces w branży kosmetycznej.
Firmy kosmetyczne – jak zwiększyć widoczność w sieci?
Firmy kosmetyczne – pod tym pojęciem może kryć się wiele. W końcu są to nie tylko salony kosmetyczne i gabinety kosmetologiczne, ale także firmy zajmujące się produkcją kremów i innych kosmetyków, jednoosobowe działalności świadczące konkretną usługę, na przykład wyłącznie manicure czy make-up okolicznościowy.
Strategia działań z zakresu pozycjonowania i e-marketingu uzależniona będzie od specyfiki branży oraz budżetu (zrozumiałym jest fakt, że niewielkie firmy, przeznaczą na marketing mniejsze środki niż te duże i prężnie działające). Oczywiście, każda z firm kosmetycznych będzie miała własne priorytety, grupy docelowe, cele, a to będzie miało duży wpływ na plan działań z zakresu marketingu.
Pozycjonowanie firmy kosmetycznej – frazy kluczowe
Przejdźmy do konkretów. Zacznijmy od pozycjonowania strony www lub sklepu e-commerce branży kosmetycznej. Skupmy się na jednym z najistotniejszych elementów, czyli na słowach kluczowych. Szczegółowe informacje na temat pozycjonowania, opisy konkretnych działań, znajdziecie w naszych poprzednich poradnikach, na przykład w tekstach: Pozycjonowanie stron internetowych, Pozycjonowanie sklepów internetowych lub Pozycjonowanie lokalne.
Musimy mieć świadomość, że dobór fraz będzie miał duży wpływ na skuteczność działań. Przyjrzyjmy się frazom (i ich konkurencyjności), wykorzystywanym w pozycjonowaniu marki zajmującej się sprzedażą kremów do twarzy oraz frazom dla gabinetu kosmetycznego.
Na początek, polska firma kosmetyczna zajmująca się produkcją i sprzedażą kremów do twarzy. Zazwyczaj, przy pozycjonowaniu witryny o takiej tematyce, pierwszym wyborem są frazy typu: kremy do twarzy, kremy pod oczy, kremy na noc itp. Czy słusznie? Odpowiedź brzmi: i tak i nie.
Spójrzmy na dane z narzędzia Senuto:
Krem pod oczy – fraza ogólna, mająca bardzo dużą liczbę wyszukiwań – 12 tysięcy miesięcznie. W Top 10 na wspomnie słowo kluczowe, wyświetlają się znane drogerie, popularne marki, duże portale. Czy z naszym budżetem będziemy w stanie je prześcignąć? Jeśli nie, lepszym wyborem będzie znalezienie fraz, które mają potencjał, a na które mamy realne szanse zyskać widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Mogą to być frazy z długiego ogona, na przykład: nawilżający krem pod oczy, krem pod oczy naturalny skład, krem pod oczy eko.
Doskonałym wzmocnieniem podstron produktowych (na których opublikujemy zoptymalizowane pod słowa kluczowe treści), będą artykuły blogowe typu: Jaki krem z filtrem wybrać? Dlaczego warto stosować krem pod oczy?
Branża kosmetyczna – pozycjonowanie lokalne
A to wygląda w przypadku gabinetów kosmetycznych? Tutaj zazwyczaj skupiamy się na lokalizacji. Jeśli prowadzisz gabinet kosmetyczny w Poznaniu, Twoimi klientami będą osoby z Poznania. Warto docierać z ofertą właśnie do nich.
Jakie frazy będą odpowiednie? Dobrze przygotować podstrony zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych nawiązujących do konkretnej usługi i miasta, na którego terenie działamy. Załóżmy, że ważną usługą jest henna pudrowa (miesięczna liczba wyszukiwań frazy henna pudrowa Poznań wynosi 260). Mamy już pierwszą frazę kluczową. Możemy przejść dalej.
Pozycjonowanie gabinetu kosmetycznego w Poznaniu
Skupmy się na frazie henna pudrowa Poznań. Krok pierwszy to przygotowanie podstrony, którą optymalizować będziemy właśnie pod taką frazę. Najważniejszymi elementami na wspomnianej podstronie będą:
- nagłówek H1: Henna pudrowa Poznań,
- nagłówki H2, H3, ewentualnie H4,
- treści omawiające zabieg, zoptymalizowane pod frazę główną i frazy semantyczne,
- ważne dla klientów informacje, na przykład dotyczące ceny, czasu zabiegu,
- adres URL zawierający frazę główną,
- przyciski umożliwiające umówienie konsultacji bądź skorzystanie z formularza kontaktowego,
- warto też dodać zdjęcia (przed zabiegiem i po), opinie klientów.
Prace w obrębie podstrony to nie wszystko. Liczą się także metadane z frazą lokalną, linki kierujące na daną podstronę z lokalnych portali zewnętrznych, optymalizacja Profilu Firmy w Google, mapka na stronie.
Analiza konkurencji
Zanim rozpoczniemy pozycjonowanie witryny z branży kosmetycznej (jak i każdej innej), przeprowadźmy research konkurencji. Koncentrujemy się na pozycjonowaniu, ważne są więc firmy kosmetyczne, które stanowią naszą konkurencję w środowisku internetowym. Będą to np. firmy zajmujące się produkcją kremów naturalnych, które pozycjonują się na takie same frazy, jak my.
Marketing a firmy kosmetyczne
Zajmijmy się teraz innymi działaniami e-marketingowymi.
Social media a branża kosmetyczna
Social media to jedno z zalecanych rozwiązań, zwłaszcza w branży kosmetycznej. Prowadząc profil na Facebooku, możemy zwiększyć rozpoznawalność naszej firmy, zbudować społeczność wokół marki, nawiązać relację z klientami. To duży krok do sukcesu.
Wpisy na FB – inspiracje dla branży kosmetycznej
Jakie wpisy na Facebooku sprawdzą się w przypadku branży kosmetycznej? Jakie tematy poruszyć? Mamy kilka inspiracji:
- prezentacje sprzedawanych kosmetyków
- typy skóry i odpowiednie do nich kremy
- opisy zabiegów przeprowadzanych w gabinecie
- relacje przed i po zabiegach
- nowości w ofercie, promocje, bonusy
- relacje z życia firmy
- informacje na temat nagród, certyfikatów, szkoleń.
W mediach społecznościowych nie może zabraknąć estetycznych grafik – najlepiej, aby wszystkie były w jednym stylu. W poście warto także umieścić link prowadzący na naszą stronę (będzie to wsparciem link buildingu, który jest ważnym elementem pozycjonowania).
Pamiętaj także, by dbać o klientów zainteresowanych Twoim profilem, odpowiadaj na komentarze i pytania.
Kampanie Google Ads a branża kosmetyczna
Kampanie Google Ads to kolejne z rozwiązań dla branży kosmetycznej. Wyróżniamy różne rodzaje wspomnianych kampanii. W zależności od celu biznesowego, reklamy mogą wyświetlać się w różnych miejscach w sieci, mamy także różne opcje kierowania reklam.
Jeśli prowadzisz gabinet kosmetologii i medycyny estetycznej w Poznaniu, dobrą opcją mogą okazać się kampanie Google Ads kierowane do osób z Poznania i obszaru plus minus 20 km. Ale uwaga, jeśli Twój gabinet czymś się wyróżnia, na przykład korzystasz z innowacyjnych metod, jako jedna z nielicznych osób w kraju przeprowadzasz konkretny zabieg, lepszą opcją będzie kierowanie reklam do użytkowników z całej Polski.
W przypadku sklepu e-commerce dla firmy zajmującej się sprzedażą, dobrym rozwiązaniem będzie na przykład kampania produktowa – oferowane przez Ciebie kosmetyki wyświetlać się będą na przykład w karcie zakupy.
W przypadku niektórych reklam Google Ads można zastosować rozszerzenia, które widoczne są z poziomu wyników wyszukiwania. Rozszerzenie może zawierać numer telefonu do naszego gabinetu, informacje na temat czasu i kosztów dostawy kremów, rabatów, godzin otwarcia salonu kosmetologicznego.
Optymalizując reklamy Google Ads dla branży beauty, musimy pamiętać o ograniczeniach, np., aby nie stosować nazw niektórych substancji – np. botoksu.
Kampanie Google Ads to szeroki temat. Szczegółowo omawiamy go w naszym tekście pod tytułem Kampanie Google Ads.
E-marketing w branży beauty – o czym jeszcze pamiętać?
Opinie klientów
Opinie klientów mają wpływ na decyzje zakupowe, wybór kremu, gabinetu kosmetycznego, makijażystki, manicurzystki, kosmetyczki robiącej hennę. Zadbaj więc o wiarygodne opinie, opinie zawierające ocenę Twojej pracy, określające poziom satysfakcji z zabiegu. Zachęcaj więc klientów do wystawienia przynajmniej krótkiego komentarza.
Zapytaj, czy możesz zrobić zdjęcia – na przykład przed make-upem i po, oraz umieścić je w portfolio, w mediach społecznościowych – będzie to bardzo dobra reklama.
Kalendarz świąt i wydarzeń
Kalendarz świąt i wydarzeń doskonale sprawdzi się w branży beauty. Zakupy, wizyty w gabinetach kosmetycznych czy kosmetologicznych mają duży związek z tym, co dzieje się w życiu konsumentów. W danym sezonie można skoncentrować się na publikacji wpisów blogowych na ów temat, postów na FB, zdecydować się na reklamę Google Ads.
E-marketing firmy kosmetycznej a kalendarz świąt i wydarzeń
Kilka inspiracji na marketing dla firm kosmetycznych.
Makijaż ślubny, makijaż na studniówkę, makijaż na sylwestra itp. to w przypadku gabinetów kosmetycznych (w szczególności skupiających się na make-upach), dobry kierunek promocji.
Zestawy prezentowe, prezent dla niej na święta, prezent na Dzień Matki, prezent na Dzień Kobiet – dla sklepów e-commerce zajmujących się sprzedażą kosmetyków.
Przygotuj swoją skórę na zimę/lato, pozbądź się niedoskonałości, zadbaj o depilację przed sezonem – dla gabinetów kosmetologicznych.
Zainteresowany działaniami, które zwiększą widoczność w internecie Twojego gabinetu kosmetycznego i przełożą się na wyższą liczbę klientów oraz zysków? Chcesz, aby naturalne kremy, które sprzedajesz, zyskały rozpoznawalność? Czas na przemyślaną strategię SEO i innych działań e-marketingowych.