Spis treści

SEO i marketing dla firmy kosmetycznej – poradnik

SEO i marketing dla firm kosmetycznych to bardzo szeroki temat. O działaniach w sieci, sposobach na zwiększenie rozpoznawalności marki, czy rozwiązaniach umożliwiających dotarcie klienta, można długo mówić. Dziś więc skupimy się na najistotniejszych informacjach, działaniach i krokach, których nie możesz pominąć, jeśli chcesz odnieść sukces w branży kosmetycznej. 

Firmy kosmetyczne – jak zwiększyć widoczność w sieci? 

Firmy kosmetyczne – pod tym pojęciem może kryć się wiele. W końcu są to nie tylko salony kosmetyczne i gabinety kosmetologiczne, ale także firmy zajmujące się produkcją kremów i innych kosmetyków, jednoosobowe działalności świadczące konkretną usługę, na przykład wyłącznie manicure czy make-up okolicznościowy. 

Strategia działań z zakresu pozycjonowania i e-marketingu uzależniona będzie od specyfiki branży oraz budżetu (zrozumiałym jest fakt, że niewielkie firmy, przeznaczą na marketing mniejsze środki niż te duże i prężnie działające). Oczywiście, każda z firm kosmetycznych będzie miała własne priorytety, grupy docelowe, cele, a to będzie miało duży wpływ na plan działań z zakresu marketingu

Pozycjonowanie firmy kosmetycznej – frazy kluczowe 

Przejdźmy do konkretów. Zacznijmy od pozycjonowania strony www lub sklepu e-commerce branży kosmetycznej. Skupmy się na jednym z najistotniejszych elementów, czyli na słowach kluczowych. Szczegółowe informacje na temat pozycjonowania, opisy konkretnych działań, znajdziecie w naszych poprzednich poradnikach, na przykład w tekstach: Pozycjonowanie stron internetowych,  Pozycjonowanie sklepów internetowych lub Pozycjonowanie lokalne

Musimy mieć świadomość, że dobór fraz będzie miał duży wpływ na skuteczność działań. Przyjrzyjmy się frazom (i ich konkurencyjności), wykorzystywanym w pozycjonowaniu marki zajmującej się sprzedażą kremów do twarzy oraz frazom dla gabinetu kosmetycznego. 

Na początek, polska firma kosmetyczna zajmująca się produkcją i sprzedażą kremów do twarzy. Zazwyczaj, przy pozycjonowaniu witryny o takiej tematyce, pierwszym wyborem są frazy typu: kremy do twarzy, kremy pod oczy, kremy na noc itp. Czy słusznie? Odpowiedź brzmi: i tak i nie. 

Spójrzmy na dane z narzędzia Senuto: 

Słowa kluczowe branża kosmetyczna
Branża kosmetyczna – słowa kluczowe

Krem pod oczy – fraza ogólna, mająca bardzo dużą liczbę wyszukiwań – 12 tysięcy miesięcznie. W Top 10 na wspomnie słowo kluczowe, wyświetlają się znane drogerie, popularne marki, duże portale. Czy z naszym budżetem będziemy w stanie je prześcignąć? Jeśli nie, lepszym wyborem będzie znalezienie fraz, które mają potencjał, a na które mamy realne szanse zyskać widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Mogą to być frazy z długiego ogona, na przykład: nawilżający krem pod oczy, krem pod oczy naturalny skład, krem pod oczy eko. 

Doskonałym wzmocnieniem podstron produktowych (na których opublikujemy zoptymalizowane pod słowa kluczowe treści), będą artykuły blogowe typu: Jaki krem z filtrem wybrać? Dlaczego warto stosować krem pod oczy?  

Branża kosmetyczna – pozycjonowanie lokalne 

A to wygląda w przypadku gabinetów kosmetycznych? Tutaj zazwyczaj skupiamy się na lokalizacji. Jeśli prowadzisz gabinet kosmetyczny w Poznaniu, Twoimi klientami będą osoby z Poznania. Warto docierać z ofertą właśnie do nich.

Jakie frazy będą odpowiednie? Dobrze przygotować podstrony zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych nawiązujących do konkretnej usługi i miasta, na którego terenie działamy. Załóżmy, że ważną usługą jest henna pudrowa (miesięczna liczba wyszukiwań frazy henna pudrowa Poznań wynosi 260). Mamy już pierwszą frazę kluczową. Możemy przejść dalej. 

Pozycjonowanie gabinetu kosmetycznego w Poznaniu 

Skupmy się na frazie henna pudrowa Poznań. Krok pierwszy to przygotowanie podstrony, którą optymalizować będziemy właśnie pod taką frazę. Najważniejszymi elementami na wspomnianej podstronie będą: 

 

  • nagłówek H1: Henna pudrowa Poznań, 
  • nagłówki H2, H3, ewentualnie H4,
  • treści omawiające zabieg, zoptymalizowane pod frazę główną i frazy semantyczne
  • ważne dla klientów informacje, na przykład dotyczące ceny, czasu zabiegu,
  • adres URL zawierający frazę główną, 
  • przyciski umożliwiające umówienie konsultacji bądź skorzystanie z formularza kontaktowego,
  • warto też dodać zdjęcia (przed zabiegiem i po), opinie klientów. 

Prace w obrębie podstrony to nie wszystko. Liczą się także metadane z frazą lokalną, linki kierujące na daną podstronę z lokalnych portali zewnętrznych, optymalizacja Profilu Firmy w Google, mapka na stronie.   

Analiza konkurencji 

Zanim rozpoczniemy pozycjonowanie witryny z branży kosmetycznej (jak i każdej innej), przeprowadźmy research konkurencji. Koncentrujemy się na pozycjonowaniu, ważne są więc firmy kosmetyczne, które stanowią naszą konkurencję w środowisku internetowym. Będą to np. firmy zajmujące się produkcją kremów naturalnych, które pozycjonują się na takie same frazy, jak my. 

Marketing a firmy kosmetyczne  

Zajmijmy się teraz innymi działaniami e-marketingowymi. 

Social media a branża kosmetyczna 

Social media to jedno z zalecanych rozwiązań, zwłaszcza w branży kosmetycznej. Prowadząc profil na Facebooku, możemy zwiększyć rozpoznawalność naszej firmy, zbudować społeczność wokół marki, nawiązać relację z klientami. To duży krok do sukcesu.  

Wpisy na FB – inspiracje dla branży kosmetycznej 

Jakie wpisy na Facebooku sprawdzą się w przypadku branży kosmetycznej? Jakie tematy poruszyć? Mamy kilka inspiracji: 

  • prezentacje sprzedawanych kosmetyków
  • typy skóry i odpowiednie do nich kremy 
  • opisy zabiegów przeprowadzanych w gabinecie 
  • relacje przed i po zabiegach
  • nowości w ofercie, promocje, bonusy
  • relacje z życia firmy
  • informacje na temat nagród, certyfikatów, szkoleń.

W mediach społecznościowych nie może zabraknąć estetycznych grafik – najlepiej, aby wszystkie były w jednym stylu. W poście warto także umieścić link prowadzący na naszą stronę (będzie to wsparciem link buildingu, który jest ważnym elementem pozycjonowania). 

Pamiętaj także, by dbać o klientów zainteresowanych Twoim profilem, odpowiadaj na komentarze i pytania. 

Seo i marketing w branży kosmetycznej - ważne działania
Branża kosmetyczna – SEO i marketing

Kampanie Google Ads a branża kosmetyczna 

Kampanie Google Ads to kolejne z rozwiązań dla branży kosmetycznej. Wyróżniamy różne rodzaje wspomnianych kampanii. W zależności od celu biznesowego, reklamy mogą wyświetlać się w różnych miejscach w sieci, mamy także różne opcje kierowania reklam. 

Jeśli prowadzisz gabinet kosmetologii i medycyny estetycznej w Poznaniu, dobrą opcją mogą okazać się kampanie Google Ads kierowane do osób z Poznania i obszaru plus minus 20 km. Ale uwaga, jeśli Twój gabinet czymś się wyróżnia, na przykład korzystasz z innowacyjnych metod, jako jedna z nielicznych osób w kraju przeprowadzasz konkretny zabieg, lepszą opcją będzie kierowanie reklam do użytkowników z całej Polski. 

W przypadku sklepu e-commerce dla firmy zajmującej się sprzedażą, dobrym rozwiązaniem będzie na przykład kampania produktowa – oferowane przez Ciebie kosmetyki wyświetlać się będą na przykład w karcie zakupy

W przypadku niektórych reklam Google Ads można zastosować rozszerzenia, które widoczne są z poziomu wyników wyszukiwania. Rozszerzenie może zawierać numer telefonu do naszego gabinetu, informacje na temat czasu i kosztów dostawy kremów, rabatów, godzin otwarcia salonu kosmetologicznego.  

Optymalizując reklamy Google Ads dla branży beauty, musimy pamiętać o ograniczeniach, np., aby nie stosować nazw niektórych substancji – np. botoksu. 

Kampanie Google Ads to szeroki temat. Szczegółowo omawiamy go w naszym tekście pod tytułem Kampanie Google Ads. 

E-marketing w branży beauty – o czym jeszcze pamiętać? 

Opinie klientów 

Opinie klientów mają wpływ na decyzje zakupowe, wybór kremu, gabinetu kosmetycznego, makijażystki, manicurzystki, kosmetyczki robiącej hennę. Zadbaj więc o wiarygodne opinie, opinie zawierające ocenę Twojej pracy, określające poziom satysfakcji z zabiegu. Zachęcaj więc klientów do wystawienia przynajmniej krótkiego komentarza. 

Zapytaj, czy możesz zrobić zdjęcia – na przykład przed make-upem i po, oraz umieścić je w portfolio, w mediach społecznościowych – będzie to bardzo dobra reklama

Kalendarz świąt i wydarzeń 

Kalendarz świąt i wydarzeń doskonale sprawdzi się w branży beauty. Zakupy, wizyty w gabinetach kosmetycznych czy kosmetologicznych mają duży związek z tym, co dzieje się w życiu konsumentów. W danym sezonie można skoncentrować się na  publikacji wpisów blogowych na ów temat, postów na FB, zdecydować się na reklamę Google Ads. 

E-marketing firmy kosmetycznej a kalendarz świąt i wydarzeń

Kilka inspiracji na marketing dla firm kosmetycznych. 

Makijaż ślubny, makijaż na studniówkę, makijaż na sylwestra itp. to w przypadku gabinetów kosmetycznych (w szczególności skupiających się na make-upach), dobry kierunek promocji.

Zestawy prezentowe, prezent dla niej na święta, prezent na Dzień Matki, prezent na Dzień Kobiet – dla sklepów e-commerce zajmujących się sprzedażą kosmetyków.  

Przygotuj swoją skórę na zimę/lato, pozbądź się niedoskonałości, zadbaj o depilację przed sezonem – dla gabinetów kosmetologicznych.  

Zainteresowany działaniami, które zwiększą widoczność w internecie Twojego gabinetu kosmetycznego i przełożą się na wyższą liczbę klientów oraz zysków? Chcesz, aby naturalne kremy, które sprzedajesz, zyskały rozpoznawalność? Czas na przemyślaną strategię SEO i innych działań e-marketingowych.  

 

 

 

Jak Ci się podoba artykuł? Oceń

Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?