jak pozycjonować swój blog

Spis treści

Jak pozycjonować swój blog? – poradnik w 5 krokach

W dobie serwisów informacyjnych, blogowanie jest skutecznym sposobem na wyróżnienie się z tłumu i podzielenie się z innymi swoją wiedzą lub odmiennym punktem widzenia. Ale jak sprawić, aby Twój blog był widziany przez jak największą liczbę osób? Co zrobić, aby pojawiał się jako jeden z czołowych wyników wyszukiwania w Google? Czy pozycjonowanie będzie dobrym sposobem? W tym artykule przedstawię pięć prostych kroków, które pomogą pozycjonować Twój blog w wyszukiwarce Google.

Pozycjonowanie bloga – dlaczego warto?

Odpowiedź jest bardzo prosta – im wyższa pozycja Twojego bloga w wynikach wyszukiwania Google, tym większa szansa, że znajdą go potencjalni czytelnicy. A przecież właśnie po to piszemy i dzielimy się naszymi przemyśleniami, aby ktoś mógł zaczerpnąć z nich inspiracji. Pozycjonowanie bloga nie jest w gruncie rzeczy trudne. Wystarczy stosować się do kilku podstawowych zasad, a efekty powinny być zauważalne stosunkowo szybko.

Poniżej 5 kroków na które w szczególności powinniśmy zwrócić uwagę podczas pozycjonowania swojego bloga.

Krok 1: Wybierz odpowiednie słowa kluczowe

Najważniejszą rzeczą przy rozpoczęciu pozycjonowania bloga jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Powinny być to słowa których potencjalni czytelnicy użyją, aby znaleźć Twoje wpisy blogowe w wyszukiwarce Google. Aby wybrać optymalne słowa kluczowe możesz skorzystać z narzędzia Google Keyword Planner – jest ono dostępne za darmo w każdym koncie Google Ads (nawet jeśli nigdy wcześniej nie korzystałeś z tej usługi).

Przy wyborze słów kluczowych zwróć uwagę na kilka rzeczy. Przede wszystkim średnią ilość miesięcznych wyszukiwań dla danej frazy. Powinniśmy jednak mieć na uwadze, że większa ilość wyszukiwań to przeważnie wyższa konkurencyjność słowa kluczowego, a więc walka o czołowe pozycje w wyszukiwarce będzie dość zacięta.

Pamiętajmy również, aby frazy były mocno dopasowane do twoich treści. Jeśli użyjesz fraz, które nie odpowiadają tematyce Twojego wpisu, to z pewnością wzrośnie współczynnik odrzuceń, a jest to efekt niepożądany.

Krok 2: Użyj słów kluczowych w treści, tytułach i nagłówkach

Kiedy już wybierzesz odpowiednie słowa kluczowe, czas zacząć używać ich w obrębie bloga. Powinny one pojawiać się w tytułach postów, nagłówkach (H1, H2, H3) oraz w całym tekście. Ważne jest jednak, aby używać ich w pełni naturalnie, w przeciwnym razie Google może ukarać Twój blog za technikę tzw. keyword stuffing. Jeśli z rozsądkiem umieścisz słowa kluczowe w powyższych sekcjach, roboty wyszukiwarki Google z pewnością poradzą sobie z rozpoznaniem tematyki wpisu i zaczną go pozycjonować w swoim rankingu na istotne słowa kluczowe.

Krok 3: Optymalizacja elementów technicznych

Kolejną rzeczą, którą musisz zrobić jest upewnienie się, że techniczne aspekty Twojego bloga są w porządku. Należą do nich m.in:

– szybkość strony – Google uwielbia szybkie strony, dlatego warto sprawdzić, jak szybko ładuje się Twój blog i czy są jakieś obszary, które możesz poprawić,

– struktura bloga – dobrze zaprojektowana i łatwa w obsłudze strona zatrzyma odwiedzających na dłużej na Twoim blogu, co pozytywnie wpłynie na jego pozycję w wynikach wyszukiwania Google,

– optymalizacja mobilna – coraz więcej osób korzysta z Internetu z urządzeń mobilnych, dlatego ważne jest, aby Twój blog był zoptymalizowany pod kątem mniejszych ekranów,

– Certyfikat SSL – ten element nie tylko zwiększa bezpieczeństwo danych użytkowników.

Krok 4: Ustaw tagi Meta

Tytuł strony (tag meta title) to w dalszym ciągu jeden z najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google, dlatego koniecznie musisz zadbać o to, aby znalazły się w nim istotne dla danego wpisu słowa kluczowe.

Opis strony (tag meta description) to element w którym musisz poinformować użytkowników o tym o czym jest dany wpis oraz dlaczego warto się z nim zapoznać. Używaj tutaj sygnałów CTA (Call To Action), aby przyciągnąć ich uwagę oraz zachęcić do przejścia na stronę wpisu.

Opis alternatywny (tag alt) to element służący robotom wyszukiwarek do interpretowania zawartości zdjęć. Powinien być zawsze uzupełniony i zawierać opis elementów znajdujących się na grafice lub zdjęciu.

Wskazówka:

Jeśli swój blog prowadzisz na platformie WordPress, to zdecydowanie warto zainteresować się wtyczkami przeznaczonymi do optymalizacji np. Yoast SEO. Jest to wtyczka która w dużej mierze ułatwi proces optymalizacji niektórych elementów oraz wskaże te, które wymagają dodatkowych działań.

Krok 5: Linkowanie wewnętrzne

Stworzenie wpisu, zaopatrzenie go w niezbędne grafiki, uzupełnienie meta danych oraz formatowanie treści, to jeszcze nie koniec pracy przy wpisie, który ma się dobrze pozycjonować. Linkowanie wewnętrzne to często pomijany i bagatelizowany element podczas pozycjonowania stron i blogów. Zdecydowanie powinieneś o niego zadbać, ponieważ będzie on ułatwiał nawigację po Twoim blogu, zarówno użytkownikom jak i robotom wyszukiwarek. Pamiętaj również, że poprzez linkowanie wewnętrzne „rozprowadzasz moc” pozycjonowania po swoim blogu i sprawiasz, że jego komplementarna siła dla wyszukiwarki „rośnie”.

Pozycjonowanie bloga – jak obserwować wyniki?

jak pozycjonowac swoj blog

Przyszedł czas na jeden z najprzyjemniejszych elementów podczas pozycjonowania bloga, a mianowicie obserwację efektów. W tym celu zdecydowanie warto zainstalować na blogu narzędzia analityczne od Google, a mianowicie Google Search Console oraz Google Analytics.

Google Search Console to narzędzie, które będzie w stanie pokazać nam wiele danych dotyczących naszego bloga np. czy występują na nim jakiekolwiek błędy, ile wyświetleń oraz kliknięć z wyszukiwarki pozyskuje nasz blog, słowa kluczowe po których wyszukują nas użytkownicy w wyszukiwarce oraz wiele innych ciekawych danych.

Google Analytics to z kolei prawdziwy kombajn w kwestii analizy ruchów użytkowników po naszych blogu. Będziemy w stanie sprawdzić dane demograficzne odwiedzających, ilość odwiedzin oraz unikalnych użytkowników, a także w jaki sposób użytkownicy poruszają się po naszym blogu.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza