Jak tworzyć skuteczne opisy produktów? Co zrobić, by treści przyciągnęły uwagę klienta? Ważne są podstawowe informacje i frazy kluczowe – ale to za mało. Tekst musi pokazać, że znasz swojego odbiorcę i proponujesz coś więcej niż konkurencja.
Wiemy, że przygotowanie takiego contentu nie należy to do najprostszych działań, dlatego służymy pomocą. Dziś opowiemy, na co zwrócić uwagę, podczas tworzenia opisów produktów. Zachęcamy do lektury!
Opis produktu – co musisz wiedzieć?
Zacznę od kilku słów o sobie i o tym, w jaki sposób robię zakupy w sieci. Myślę, że mam takie same potrzeby, jak większość użytkowników. Bez względu na to, czy szukam bluzy, lampy czy nowego laptopa, oczekuję, że karta produktowa będzie zawierać wszystkie istotne informacje. Ważne są także estetyczne zdjęcia prezentujące produkt z różnych perspektyw – ale skupmy się na tekstach. Po pierwsze, zanim cokolwiek kupię, muszę mieć podstawowe informacje – z jakiego materiału została wykonana bluza, czy w komplecie z lampą jest żarówka, jakie parametry ma laptop?
To oczywiście nie koniec – większość produktów, należących do tego samego przedziału cenowego, nie różni się zbytnio pod kątem parametrów, składu, funkcji itp. Co więc może być kartą przetargową sklepu e-commerce? Ciekawa komunikacja. Liczy się to, bym uwierzyła, że dany produkt naprawdę spełni moje oczekiwania i, że jest idealny dla takich osób, jak ja.
W dobie dużej konkurencji, istotne jest to, by marka znała swoich odbiorców, pokazała, że rozumie ich potrzeby. Posłużę się tutaj doskonałym przykładem, o którym usłyszałam na jednym ze szkoleń. Pomyśl o opisie tabletu – to urządzenie, o którym słyszał każdy z nas. Ale, co ważne, opis wspominanego urządzenia będzie wyglądał zupełnie inaczej, gdy będziemy chcieli przekonać do zakupu seniorów, a inaczej, gdy produkt dedykowany będzie studentom.
Opis produktu – na co zwrócić szczególną uwagę?
Poznaj swoich odbiorców
Tworząc opis, pamiętaj o swojej grupie docelowej. Przeanalizuj podstawowe informacje na temat idealnego klienta. Czy jest to osoba szukająca tanich i dobrych produktów, czy przeciwnie, luksusowego gadżetu? Czy Twoja oferta kierowana jest do matek, które troszczą się o swoje dziecko, do kobiet pracujących, którym brakuje czasu na gotowanie, czy do studentów mających ograniczony budżet?
Mów do swoich odbiorców w ich języku. Jeśli prowadzisz butik z ekskluzywną odzieżą dla kobiet, kuszenie niską ceną, nie jest dobrym kierunkiem. Dla kobiet, które na ubrania chcą przeznaczyć mniejszy budżet, cena i tak może okazać się zbyt wysoka. Ale dla pań, które sporo wydają na ubrania, cena może nie mieć znaczenia. W takiej komunikacji lepiej postawić na luksus, limitowaną serię, marki Premium.
Aby przekonać klientów do zakupu, musisz dobrze ich poznać. Pytaj, sprawdzaj fora, komentarze w mediach społecznościowych, czytaj korespondencję, opinie i recenzje. Współcześni użytkownicy cenią swój czas i ignorują komunikaty, które nie są w ich języku. Skup się więc na tym, by dobrze poznać język odbiorców.
Pomyśl, kim naprawdę są Twoi odbiorcy
Warto patrzeć szerzej i pamiętać, że danym produktem – oprócz osób, które od razu przychodzą na myśl, mogą być zainteresowane inne grupy. Poniżej kilka przykładów.
- Fotele ergonomiczne – często od razu kojarzą się z pracownikami biurowymi czy działającymi w trybie zdalnym. A przecież takie fotele są także doskonałą propozycją dla osób, które mają problemy z kręgosłupem, dla seniorów czy osób niepełnosprawnych.
- Gry planszowe – planszówki zwykle kojarzone są z dziećmi i rodzinami, ale w rzeczywistości, spełniają wiele istotnych funkcji. Jakich? Wykorzystywane są w terapii osób starszych, pomagają ćwiczyć pamięć i koncentrację, umożliwiają poszerzenie umiejętności strategicznych. Gry są także świetnym narzędziem integracyjnym.
- Słuchawki z redukcją hałasu – takie akcesorium jest popularne wśród podróżujących i pracowników biurowych. Ale, z racji tego, że słuchawki pomagają zredukować stres i napięcie, są też dobrą propozycją dla osób wrażliwych na dźwięki, np. zmagających się z autyzmem.
Unikaj nudy, wyróżnij się
Mamy już parametry i dane techniczne. Wiesz też, jak ważna jest znajomość grupy docelowej. O co jeszcze powinieneś zadbać? Opis nie może być nudny, istotne, by nawiązywał do historii Twojej firmy i jej wartości, by wpisywał się w styl komunikacji sklepu.
Wszyscy znamy czekoladę Milkę – gdy się pojawia, praktycznie każdy z nas myśli o alpejskim mleku i, rzecz jasna, fioletowej krowie na zielonym pastwisku. Wybór czekolad jest ogromny – a mimo tego Milka się wyróżnia.
Sama dobrze wiem, że wyróżnienie produktu i stworzenie ciekawej opowieści bywa trudne. Co zrobić, jeśli naprawdę nie idzie? Można połączyć produkt z usługą, sięgnąć to takie aspekty jak:
- Szybka dostawa – kabel USB kupisz w wielu miejscach, ale tylko my dostarczymy go w przeciągu 12h od uregulowania płatności.
- Opakowanie – jedwabne gumki do włosów dostępne są w wielu sklepach e-commerce, ale tylko my tak pięknie je pakujemy.
- Pomoc – 5% od każdej sprzedanej pary butów przekazujemy na cele charytatywne.
Opisy produktów a pozycjonowanie
Omówiliśmy już wiele ważnych kwestii, czas na kolejną. Oczywistym jest fakt, że jeśli zajmujesz się e-handlem, Twoje treści (nie tylko opisy produktów), muszą być widoczne w sieci. Content jest ważnym czynnikiem rankingowym. Google coraz większy nacisk kładzie ma przydatne dla odbiorców treści. Na co zwrócić uwagę w tym zakresie?
Opisy produktów a słowa kluczowe
Opis produktu powinien zawierać ważne słowa kluczowe. Jakie konkretnie? Tutaj ważny jest szczegółowy research. Warto sprawdzić, jakie frazy wyszukiwane są przez potencjalnych klientów – pomocne będą takie narzędzia jak Ahrefs, Surfer SEO, Senuto, Planer słów kluczowych.
Załóżmy, że chcesz przygotować opis damskiego kapelusza słomkowego. W jaki sposob użytkownicy szukają wspomnianego kapelusza? Sprawdźmy w Ahrefsie.
Wiesz już, że panie szukają np. kapelusza słomkowego z małym rondem, czy wpisują frazę kapelusz słomkowy stylizacje (to akurat może być fajny temat na artykuł blogowy). Inspiracji może też dostarczyć autouzupełnianie Google czy podpowiedzi znajdujące się na samym dole wyników wyszukiwania. Warto też sprawdzić, jakie frazy wykorzystała konkurencja oraz przeanalizować opis producenta.
Pamiętaj jednak, by tworząc opisy, nie koncentrować się wyłącznie na frazie głównej, używaj wyrazów bliskoznacznych, synonimów, fraz pobocznych.
Opisy produktów a nagłówki i struktura
Kolejne, bardzo ważne kwestie przy tworzeniu opisu produktu, to nagłówki i struktura. Większość sprzedawców o tym zapomina, a to elementy mające duże znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
Zazwyczaj fraza kluczowa, która pojawia się w nagłówku H1, to po prostu nazwa produktu lub rodzaju produktu, np. Eksplodujące kotki czy Lampka biurkowa Emilia. Jeśli tworzysz nagłówki H2 i H3, najlepiej przyjmij strategię 1 nagłówek = 1 problem, 1 myśl. Dzięki temu tekst będzie spójny.
Przykładowym nagłówkiem H2 może być: Eksplodujące kotki – idealna gra imprezowa. Na końcu opisu produktu dobrze zamieścić CTA, czyli wezwanie do działania, na przykład: Stawiam na super zabawę. Zamawiam karciankę!
Ile znaków powinien mieć opis produktu?
Ile znaków powinien mieć opis produktu? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Krótki opis produktu wcale nie jest zły. Najważniejsze, by wyczerpać temat i przekazać użytkownikowi istotne informacje. W niektórych przypadkach wystarczy kilka zdań, w innych konieczny będzie dłuższy tekst.
Jakie jeszcze informacje umieścić w karcie produktowej?
Pamiętaj o jednym, w sklepie stacjonarnym odbyłbyś rozmowę z klientem, w razie wątpliwości, udzielił dokładiejszych wyjaśnień. W sklepie internetowym wszystko działa inaczej. Tutaj nie masz takiej szansy – jeśli klient nie znajdzie w opisie istotnych, konkretnych informacji, szybko przeklika się do konkurencji. Zadbaj więc o to, by opis był kompletny i przydatny dla użytkownika.
- Wyróżnienie ważnych informacji
Najważniejsze informacje możesz wyeksponować, np. za pomocą ramki. Takie rozwiązanie stosuje jeden z moich ulubionych sklepów odzieżowych.
- Opinie
W karcie produktowej warto zamieścić opinie innych klientów. Takie treści są wiarygodne i często mają wpływ na decyzje zakupowe. Co więcej, zawierają przydatne informacje i wskazówki, np. na żywo kolor bardziej intensywny, zawsze kupuję S tutaj była za mała itp. Opinie i rekomendacje (jeśli będą miały pozytywny wydźwięk) mogą zwiększyć konwersję i poziom satysfakcji z zakupów, ale też zmniejszyć liczbę zwrotów.
- Dlaczego tak drogo?
Sama często zadaje sobie takie pytanie, gdy przeglądam różnego typu produkty. I szczerze, czasem naprawdę nie wiem skąd dana cena. Zwykle mnie to zniechęca. Ale, jeśli cena jest taka a nie inna z konkretnych powodów, zwiększa to szanse na to, że jednak się skuszę. Za przykład niech posłużą nam pluszowe misie w wersji Premium. W opisie można umieścić następujące wyjaśnienie:
Nasze pluszowe misie dziergamy z luksusowej włóczki – alpaki. Taka włóczka jest nie tylko niesamowicie miękka, ale także wyjątkowo trwała i przyjemna w dotyku. Każdy miś tworzony jest ręcznie przez wykwalifikowanych rzemieślników z małych, rodzinnych pracowni w regionie Górnej Bawarii. Tutaj tradycje rzemieślnicze sięgają kilku pokoleń. Precyzja i dbałość o szczegóły sprawiają, że każdy egzemplarz jest jedyny w swoim rodzaju. Proces tworzenia jednego misia może trwać wiele godzin – od formowania idealnych kształtów po staranne zszywanie – dzięki czemu każdy pluszak to małe dzieło sztuki, które zasługuje na swoją cenę.
Taki content sprawi, że zainteresowany zrozumie, dlaczego miś nie kosztuje 20 zł tylko 200zł, a to zwiększy szansę na finalizację transakcji.
- Twoje wartości i cele
Ochrona środowiska, wspieranie rodzimego rynku, odpowiedzialność społeczna – takie kwestie także wpływają na decyzje zakupowe. Przykład z życia – należę do kilku grup na Facebooku, które koncentrują się wokół mody, stylizacji na różne okazje, marek. Jakie wpisy pojawiają się bardzo często? To pytania typu: Szukam casualowej koszuli – tylko polskie marki. Gdzie znajdę klasyczną czarną spódnicę – wyłącznie naturalne materiały – len, bawełna itp. Jeśli więc Twoje produkty wpisują się w taką filozofię, koniecznie się tym pochwal. W doskonały sposób zrobiła to jedna z marek odzieżowych.
- Formy dostawy i polityka zwrotów
W wielu sklepach internetowych, w karcie produktowej, dodatkowo znajdują się linki prowadzące do informacji dotyczących ewentualnych zwrotów, metod i czasu dostawy. Taki content jest użyteczny dla odbiorców.
Jak przekonać użytkownika, czyli język korzyści
O czym jeszcze pamiętać przy tworzeniu opisów produktów? Oczywiście o języku korzyści. Pokażmy użytkownikowi, jakie korzyści da mu oferowany przez nas produkt.
Korzyści funkcjonalne
W opisach produktów koniecznie należy wspomnieć o korzyściach funkcjonalnych. Korzyścią funkcjonalną będą na przykład: liczne przegródki w torebce, w których zmieszczą się różnego typu drobiazgi, miękki w dotyku materiał, wygodny uchwyt itp.
Korzyści emocjonalne
Korzyści emocjonalne także sa bardzo istotne dla potencjalnych klientów. Tego typu korzyści to na przykład: dobre samopoczucie, komfort, wygoda.
Korzyści społeczne
Trzecia grupa to korzyści społeczne, np. poczucie przynależności do społeczności dbającej o ekologię, do grupy prawdziwych mężczyzn czy nowoczesnych kobiet.
Opisy produktów w sklepie lub na stronie www – o czym jeszcze pamiętać?
Unikalny opis to nie wszystko. O czym jeszcze warto pamiętać?
- Liczą się wysokiej jakości, skompresowane zdjęcia produktu ‒ w sklepach internetowych nie może ich zabraknąć. Warto też zadbać o atrybuty alt, czyli alternatywne opisy grafiki.
- Kolejna kwestia to linkowanie wewnętrzne. Linki wewnętrzne to odnośniki znajdujące się na stronie www. Przemyślana sieć linków to doskonała nawigacja dla użytkowników i robotów Google.
- Intuicyjny proces zakupowy ‒ zwróć uwagę, czy proces zakupowy jest intuicyjny, czy potencjalny klient może bez problemów zakupić interesujące go produkty. Sam przejdź proces zakupowy w swoim sklepie internetowym i oceń, czy wszystko przebiega, jak należy.
Kopiowanie opisów od producenta – dlaczego to zły pomysł?
Nie kopiuj opisów ze strony producenta, ze stron konkurencji, a nawet w obrębie własnej witryny. Dlaczego to takie ważne?
Duplicate content (zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny), jest bardzo źle oceniany przez roboty Google i skutkuje niższą pozycją w wynikach wyszukiwania. W przypadku wykrycia duplikacji, w wyszukiwarce Google wyświetlana jest wyłącznie strona www, którą roboty Google uznają za miejsce, w którym znajdują się oryginalne treści.
Ponadto, jak już wspominałam nieraz, użytkownicy oczekują unikalnych, ciekawych treści, podkreślających charakter marki.
Opis produktu przykład
Kapelusz damski casualowy
Znasz już nasz elegancki kapelusz damski w casualowym wydaniu? Kapelusz wykonany jest z oddychającego materiału – bawełny merceryzowanej. To materiał, który oddycha i doskonale prezentuje się przez długi czas. Szerokie rondo chroni przed słońcem, a to zwiększa komfort, gdy upał daje się we znaki. To nie koniec zalet. Kapelusz doda szyku każdej stylizacji – od zwiewnych sukienek po jeansy i koszule. To doskonały wybór na spacery po mieście, weekendowe wyjazdy, a także na co dzień, gdy chcesz połączyć wygodę z modnym wyglądem.
Elegancka torebka skórzana dla kobiet biznesu
Torebka z limitowanej serii, wykonana z włoskiej skóry i z troską o najmniejszy detal. To idealna propozycja dla kobiet sukcesu, którym zależy na nietuzinkowym designie. Ale, design to niejedyna zaleta – torba jest bardzo pojemna, bez trudu pomieści laptopa, dokumenty i inne drobiazgi.
Wymiary torby:
- Wysokość z rączką: 46 cm
- Wysokość bez rączki: 30 cm
- Głębokość: 13 cm
- Szerokość: 38 cm.
W środku znajduje się dodatkowa kieszeń na zamek.
Czy wiesz, że… ciekawostki o opisach produktów
- 35% klientów porzuca koszyk, jeśli nie otrzymuje wyczerpujących informacji na temat produktu.
- 82% konsumentów twierdzi, że szczegółowy opis produktu ma wpływ na ich decyzję zakupową. Oznacza to, że im bardziej wyczerpujący i ciekawy opis, tym większe prawdopodobieństwo dokonania zakupu.
- 43% klientów wraca do sklepu e-commerce, jeśli towary mają dobrze przygotowane opisy.
- Sklepy e-commerce, po wdrożeniu unikalnych opisów produktów, notują wzrost konwersji nawet o 58%. Oryginalność opisu daje przewagę konkurencyjną i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.
- 65% konsumentów twierdzi, że recenzje i opinie klientów zamieszczone w opisie produktu, są bardzo pomocne.
- Wykorzystanie słów kluczowych na początku opisu produktu zwiększa szanse na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, a co więcej, przyciąga uwagę klientów.
- Wiele firm stosuje wopisach techniki storytellingu – takie działanie zwiększa zaangażowanie odbiorców.
- Sklepy, które personalizują opisy produktów na podstawie danych o użytkownikach, odnotowują wyższy wskaźnik konwersji. Może to obejmować pokazywanie różnych wersji opisu w zależności od preferencji klienta lub jego wcześniejszych zakupów.
- Opisy, które wzbudzają emocje – radość, ekscytację czy poczucie bezpieczeństwa, są dla odbiorców bardziej zachęcające. W opisach warto więc zamieścić takie wyrażenia, jak: idealny dla Twojej rodziny lub spraw, aby każda chwila była wyjątkowa.
- Badania pokazują, że połączenie wysokiej jakości zdjęć z wyczerpującymi opisami zwiększa wskaźnik konwersji nawet o 95%.
- Opisy produktów muszą być zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Zbyt długie, nieczytelne lub źle sformatowane treści zwykle prowadzą do rezygnacji z zakupów.
Opis produktu – dlaczego jest ważny?
Treści, w tym omawiane dzisiaj opisy produktów, są ważnym czynnikiem rankingowym Google. Strony www i sklepy internetowe, które nie dbają o działania z zakresu content marketingu, mają niewielkie szanse na to, by znaleźć się na szczycie wyszukiwarki Google. Warto więc jak najszybciej zadbać o wysokiej jakości teksty.
Dobre opisy produktów w sklepie internetowym bądź na stronie www, zostaną docenione nie tylko roboty Google, ale także przez użytkowników. Klienci chcą wiedzieć, jakie zalety ma dany produkt, jakie są jego parametry itp.
Podsumowanie
Opisy produktów mają duży wpływ na decyzje zakupowe odbiorców. Warto więc zadbać o to, by nie tylko przedstawiały parametry produktu, ale też pokazały, że rozumiesz potrzeby zainteresowanych. Opis powinien zawierać parametry techniczne, przedstawiać zalety towaru, nawiązywać do wartości marki. Unikaj natomiast pustosłowia, na przykład sformułowań typu niska cena, wysoka jakość itp. Pamiętaj też o słowach kluczowych i nagłówkach.
Już dziś zadbaj o oryginalne opisy, takie, które wyróżnią produkt na tle konkurencji!
Od czego zacząć tworzenie opisów produktów?
Tworząc opis produktu, najlepiej zacząć od przygotowania struktury tekstu, czyli samych nagłówków h1, h2, h3. To plan, dzięki któremu nasz opis będzie spójny, a informacje będą podzielone w logiczny sposób. W nagłówkach warto umieścić słowa kluczowe.
Jakie są korzyści płynące z dobrze przygotowanych opisów?
Skuteczne opisy produktów przyniosą nam wiele korzyści. Poskutkują wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania, pozytywnie wpłyną na satysfakcję użytkowników. Dzięki temu współczynnik odrzuceń spadnie, a konwersja i zyski będą coraz większe.
Czy działania z content marketingu poprawią widoczność strony?
Content marketing odgrywa bardzo ważną rolę. Unikalne, zawierające słowa kluczowe opisy produktów w sklepie internetowym lub na stronie www, są doceniane zarówno przez algorytmy Google, jak i przez użytkowników. Treści są istotnym czynnikiem rankingowym, a wysoka pozycja w Google to większe zyski, rozpoznawalność, większe zaufanie wśród odbiorców.
Czym jest język korzyści?
Opisy produktów powinny być przygotowanie z uwzględnieniem języka korzyści. Język korzyści to nic innego, jak opisanie, co da klientowi dany produkt. Jak klient będzie się czuł po jego zakupie.
Czym jest algorytm Koliber?
Algorytm Google ‒ Koliber, skupia się na przydatności treści dla użytkownika. Na tym, czy witryna skoncentrowana jest tylko na frazie głównej, czy na szerszym kontekście danego zagadnienia.