Jak zacząć pracę w SEO? Osoby, które myślą o pracy we wspomnianej branży, często zadają takie pytanie. Dziś udzielimy kilku wskazówek. Mamy nadzieję, że będą pomocne.
Pierwsze kroki w SEO wcale nie muszą być bardzo trudne. Wszystko jednak wymagać będzie pracy i zaangażowania. Warto już na samym początku mieć tego świadomość. Od czego więc zacząć? Zachęcamy do lektury!
Na czym polega praca w SEO
Zanim zdecydujemy się na pracę w branży, powinniśmy wiedzieć, jak wygląda jej specyfika. Dzięki temu unikniemy ewentualnego rozczarowania.
Specjalista SEO, pozycjoner zajmuje się zwiększaniem widoczności stron i sklepów internetowych w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google. Osoba na wspomnianym stanowisku odpowiedzialna jest za prowadzenie działań on-site, czyli bezpośrednio na stronie, oraz off-site, czyli poza stroną www. Specjalista SEO musi dysponować wiedzą na temat działania wyszukiwarki, znać metody i techniki pozycjonowania. Powinien też wiedzieć, jakie techniki są aprobowane przez Google, a jakie mogą poskutkować karą, w tym wyłączeniem strony z indeksowania.
Specjalista SEO ‒ zakres obowiązków
Zakres obowiązków specjalisty ds. SEO może różnić się w zależności od konkretnej agencji SEO. Zazwyczaj jednak do zadań takiego fachowca należą:
- przeprowadzanie audytów SEO stron www,
- analizowanie i dobór słów kluczowych,
- optymalizacja stron i sklepów pod kątem SEO,
- tworzenie stron zapleczowych,
- pozyskiwanie linków zewnętrznych,
- optymalizacja profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma),
- bieżąca analiza efektów,
- sporządzanie raportów.
W niektórych agencjach marketingowych pozycjonerzy kontaktują się z klientami. Odpowiedzialni są za omówienie z klientem wprowadzonych na stronie zmian, zaprezentowanie mu wyników, raportów, uzgodnienie dalszych kroków.
Praca w SEO ‒ od czego zacząć?
Niestety nie ma studiów, które przygotowywałby do pracy w SEO. Zarówno uczelnie prywatne, jak i państwowe do tej pory nie utworzyły takiego kierunku. Jeśli więc myślimy o pracy związanej z pozycjonowaniem stron, musimy samodzielnie zadbać o zdobycie koniecznych umiejętności. Od czego zacząć?
Na szczęście mamy do dyspozycji wiele materiałów i kursów. W sieci znajdziemy zarówno bezpłatne, jak i płatne materiały. Nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do polskich źródeł, ale korzystać także z artykułów i kursów dostępnych w języku angielskim. Wiele agencji organizuje także webinary, podczas których omawiane są najważniejsze kwestie i trendy SEO. Dostępnych jest też wiele kursów ‒ stacjonarnych i online, dotyczących różnych elementów SEO i pozycjonowania.
Staże i praktyki
Najlepiej uczyć się w praktyce. Dobrze więc poszukać agencji marketingowych, które proponują staż bądź praktyki w dziale SEO. Podczas stażu zdobędziemy podstawową wiedzę i będziemy mogli wykorzystać ją w praktyce.
W czasie stażu nauczymy się najważniejszych metod pozycjonowania, zaznajomimy się także ze specjalistycznymi narzędziami, między innymi takimi, jak Ahrefs, Senuto, Semstorm, Majestic, Google Search Console.
Praca w SEO
Często zdarza się tak, że firmy, które są zadowolone ze współpracy ze stażystą bądź praktykantem, po pewnym czasie proponują także pracę. Najczęściej jest to praca na stanowisku juniora czy młodszego specjalisty, jednak, zajmując takie stanowisko, przez cały czas będziemy rozwijać umiejętności i poszerzać wiedzę.
Wraz z większymi umiejętnościami, będziemy mogli starać się o awans na specjalistę SEO, starszego specjalistę SEO, team lidera czy kierownika działu.
Każda osoba myśląca o pracy w SEO, powinna mieć na uwadzę fakt, że we wspomnianej branży konieczne jest nieustanne poszerzanie wiedzy. Przez cały czas należy śledzić trendy i zmiany dotyczące algorytmów Google, poznawać narzędzia, ich nowe funkcje.
W 1stplace.pl raz na jakiś czas, także prowadzimy rekrutację na staż do działu SEO. Warto więc śledzić nasze ogłoszenia. Powodzenia!