W jaki sposób można optymalizować strony, aby być wyżej w wynikach wyszukiwarki Google? Wśród najistotniejszych działań on-site wymienić możemy przygotowanie nagłówków, regularną publikację treści, linkowanie wewnętrzne. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Zachęcamy do lektury!
Optymalizacja stron www a pozycja w Google
Optymalizacja strony, dostosowanie jej do wytycznych wyszukiwarki Google, a także do potrzeb użytkowników to w dzisiejszych czasach podstawa. Odpowiednio zoptymalizowana witryna to wyższa pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a także większa satysfakcja użytkowników i wzrost szans na konwersję.
Jak optymalizować stronę www?
Optymalizacja nagłówków
Nagłówki odgrywają bardzo istotną rolę. Ściana tekstu, brak światła na stronie nie wyglądają estetycznie i zniechęcają do lektury. Nagłówki sprawiają, że tekst jest milszy dla oka, dzięki nim użytkownik od razu wie, o czym jest dany tekst, jaka tematyka omawiana jest w konkretnych paragrafach.
Nagłówki są też istotne dla robotów Google ‒ ułatwiają im zrozumienie tematyki strony. Brak H1, H2 czy H3 opóźni cały proces i wpłynie negatywnie na jakość indeksacji.
Jak więc powinny wyglądać nagłówki na stronie www?
Nagłówek H1
H1 to najważniejszy nagłówek na stronie www, to tytuł tekstu. W H1 powinna znaleźć się najistotniejsza w danym przypadku fraza kluczowa. Ważne, żeby na każdej z podstron znajdował się jeden nagłówek H1.
Nagłówek H2
Nagłówek H2 to drugi w hierarchii nagłówków. Powinien znaleźć się pod leadem, czyli pod pierwszym akapitem tekstu. W H2 także należy zoptymalizować pod kątem słów i fraz kluczowych.
Nagłówki H3 i H4
To nagłówki podrzędne względem H2, o niższej wartości.
Optymalizacja treści
Optymalizacja treści na stronie to kolejne z bardzo istotnych działań. W pierwszej kolejności powinniśmy zweryfikować, czy na stronie występują duplikaty wewnętrzne lub zewnętrzne. Jeśli tak, usuńmy je. Kopiowanie tekstów nie jest aprobowane przez Google i nie pomoże w uzyskaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Wszystkie teksty, które znajdują się na stronie www, powinny być w 100% unikalne. Istotne też, by były wartościowe dla użytkownika. Zadbajmy o to, by tekst był ciekawy i zawierał wszystkie, ważne dla klientów informacje. Nie zapomnijmy także o słowach kluczowych, synonimach słów kluczowych, wyrazach bliskoznacznych.
Tak przygotowane treści ‒ opisy kategorii, produktów i usług, artykuły blogowe będą przydatne dla użytkowników i pomogą w uzyskaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Oprócz optymalizacji treści na uwadzę powinniśmy mieć regularną publikację nowych tekstów. Google promuje witryny, które dbają o kontent.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne, które często jest traktowane po macoszemu, jest niezwykle ważne i to zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google. Linki mogą mieć postać tekstu: podlinkować możemy frazy kluczowe, odmiany i synonimy fraz. Umieścić możemy również sam adres URL, prowadzący na inną podstronę bądź podlinkować wyrażenia typu więcej tutaj, przeczytaj więcej itd. Linkiem może być także element graficzny, na przykład logo.
Linki wewnętrzne umieścić możemy w menu strony, w stopce, w boksach, w treści ‒ zarówno w opisach, jak i w artykułach.
Kod i struktura strony
Bez dobrej struktury strony ani rusz. Struktura menu, podział na kategorie, podkategorie, treści dodatkowe (zakładki o nas, galeria, realizacje, kontakt itp.), powinien być dobrze przemyślany.
Przemyślana struktura strony www to:
- wyższa jakość indeksacji, a co za tym idzie, widoczność w wynikach wyszukiwania,
- wyższa satysfakcja użytkowników, którzy nie będą mieli problemów z poruszaniem się w obrębie strony, ze znalezieniem artykułów czy informacji.
Niezwykle ważna jest także optymalizacja kodu HTML i CSS. Prawidłowa optymalizacja sprawi, że strona będzie poprawnie wyświetlać się na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.
Działania on-site ‒ o czym jeszcze pamiętać?
Jakie jeszcze prace powinna obejmować optymalizacja strony www bądź sklepu internetowego? Należy pamiętać o wdrożeniu certyfikatu SSL, który potwierdza bezpieczeństwo danych i transakcji, o optymalizacji prędkości ładowania witryny czy dostosowaniu pod metryki Core Web Vitals.
Dodatkowym udogodnieniem dla użytkowników będzie również integracja z mediami społecznościowymi, z firmami kurierskimi, z Allegro czy z porównywarkami cen.
Ponadto, wszystkie działania powinny być prowadzone regularnie i zgodne z wytycznymi dla webmasterów, czyli z zastosowaniem uczciwych metod. Niezbędne są również regularna analiza efektów, research konkurencji, śledzenie zmian w algorytmach i trendów w pozycjonowaniu.
Strona internetowa to wizytówka biznesu. Ważne więc, by zadbać o jej prawidłową optymalizację. Warto regularnie prowadzić działania, dzięki którym witryna będzie przyjazna dla użytkowników, a jednocześnie zyska wysokie pozycje w wyszukiwarce. Przy pozycjonowaniu pamiętać musimy nie tylko o działaniach w obrębie strony, ale także o działaniach off-site, czyli poza stroną.