Odpowiednio zaimplementowane SEO to ważny krok w procesie realizacji celów biznesowych, np. takich, jak wzrost konwersji czy pomnożenie ruchu. Jest jednak jeden warunek. Działania muszą być kompletne, prowadzone regularnie i zgodnie ze sztuką. Łatwo się w tym pogubić, coś pominąć. Właśnie dlatego, przygotowaliśmy checklistę SEO. Mamy nadzieję, że pomoże Ci ona odnaleźć się w świecie SEO i przyczyni się zwiększenia widoczności Twojej witryny. Zaczynamy!
SEO checklist – zasady
Nasza checklista numer jeden to ogólne wskazówki dotyczące SEO. Są to czynniki, które zawsze powinieneś mieć z tyłu głowy.
- Zdefiniowanie celów biznesowych SEO (np. zwiększenie ruchu, poprawa konwersji).
- Wybór metryk, które będą poddawane weryfikacji (np. pozycje konkretnych fraz, ruch organiczny).
- Wybór słów kluczowych z odpowiednią liczbą wyszukiwań, związanych z Twoją ofertą i intencjami użytkowników.
- Uwzględnienie long-tail keywords.
- Zastosowanie słów kluczowych w tytułach, nagłówkach i w treści.
- Utrzymywanie wysokiej jakości treści.
- Regularne aktualizacje treści.
- Weryfikacja, czy strona www jest intuicyjna w obsłudze, czy działa poprawnie.
SEO techniczne – lista
Seo techniczne odgrywa istotną rolę w procesie zwiększania widoczności strony www w wynikach wyszukiwania. Wśród najistotniejszych działań z tego zakresu znajdują się:
Poprawa szybkości ładowania strony
- Optymalizacja obrazów (kompresja, odpowiedni format).
- Optymalizacja kodu CSS, JavaScript i HTML.
- Lazy loading obrazów i skryptów.
Responsywność i dostosowanie do urządzeń mobilnych
- Testy wyświetlania strony www na różnych urządzeniach i rozdzielczościach ekranu.
- Weryfikacja, czy layout jest użyteczny i czytelny na urządzeniach mobilnych.
Optymalizacja struktury URL
- Krótkie, czytelne adresy URL, zawierające istotne słowa kluczowe.
- Usunięcie zbędnych znaków z adresów url.
Zapewnienie bezpieczeństwa strony
- Zastosowanie protokołu HTTPS.
- Monitorowanie i aktualizacja certyfikatu SSL.
- Wybór bezpiecznego, zaufanego hostingu.
Poprawa architektury informacji
- Logiczna, przemyślana struktura treści.
- Zastosowanie hierarchii nagłówków (H1, H2, H3).
- Optymalizacja pliku robots.txt i korzystanie z tagów meta.
- Weryfikacja, czy plik robots.txt nie blokuje ważnych zasobów.
- Konfiguracja meta tagów.
- Wykorzystanie mapy strony (sitemap).
- Utrzymywanie aktualnej mapy strony w formacie XML.
- Zgłoszenie mapy strony w Google Search Console.
Rozwiązywanie problemów z duplikacją treści
- Stosowanie przekierowań 301 dla zduplikowanych stron.
- Użycie atrybutu canonical, aby wskazać robotom preferowaną wersję strony.
Local seo checklist
Utworzenie Profilu Firmy w Google
- Uzupełnienie profilu, dodanie szczegółowych informacji, np. adresu firmy, godzin otwarcia.
- Dodanie zdjęć produktów, realizacji projektów, biura itp.
- Opublikowanie opisu firmy.
- Weryfikacja komentarzy i odpowiadanie na nie.
- Regularna publikacja wpisów.
Zarządzanie recenzjami i opiniami
- Zachęcanie klientów do pozostawienia pozytywnych opinii.
- Odpowiednie na wszystkie recenzje, zarówno pozytywne, jak i negatywne (ważne, by robić to w sposób profesjonalny i konstruktywny).
- Monitorowanie i zarządzanie reputacją online.
Lokalne słowa kluczowe
- Wykorzystanie słów kluczowych, które pasują do lokalizacji firmy, np. restauracja Kraków, warsztat samochodowy Gdańsk.
- Umieszczenie lokalnych słów kluczowych w treści strony internetowej, w tytułach, opisach, meta tagach oraz w treści postów na blogu.
- Wykorzystanie lokalnych słów kluczowych w tekstach i opisach na Profilu Firmy w Google i w mediach społecznościowych.
Link building
- Pozyskiwanie linków z lokalnych źródeł.
- Wymiana linków z firmami działającymi w pokrewnej branży.
SEO audyt checklist
Pierwszym krokiem w stronę skutecznego SEO jest szczegółowy audyt. Jakie elementy powinna obejmować taka weryfikacja?
Ogólna analiza kondycji strony
- Weryfikacja aktualnej kondycji strony www.
- Sprawdzenie widoczności witryny w sieci.
- Sprawdzenie fraz kluczowych, na które witryna wyświetla się w top3, top20, top 50.
- Porównanie widoczności i kondycji strony z głównym konkurentem.
Analiza techniczna strony
- Prędkość ładowania: Ocena poprawności i czasu ładowania strony (np. za pomocą Google PageSpeed Insights).
- Responsywność: Weryfikacja, czy strona www poprawnie wyświetla się na różnych urządzeniach mobilnych, czy jest funkcjonalna zarówno na komputerze, jak i na smartfonie. Pomocne tutaj będzie narzędzie Google Mobile-Friendly Test.
- Sprawdzanie poprawności kodu HTML/CSS. Aby wykryć i naprawić błędy w kodzie, warto użyć walidatora W3C.
Analiza backlinków
- Ocena jakości i liczby linków zewnętrznych. Niezastąpione tutaj będą takie narzędzia, jak Ahrefs, Majestic, SEMrush.
- Identyfikacja toksycznych linków. Usunięcie odnośników, które mogą negatywnie wpływać na ranking strony.
- Budowanie wartościowego profilu linków. Opracowanie strategii zdobywania wartościowych linków zwrotnych, pochodzących z autorytatywnych i powiązanych tematycznie źródeł.
Sprawdzanie jakości treści
- Identyfikacja i ocena ilości duplikowanych treści. Takie działanie umożliwiają narzędzia Copyscape lub Siteliner
- Sprawdzenie, czy na każdej podstronie znajdują się unikalne treści.
- Wykorzystanie atrybutu rel=”canonical” do oznaczenia preferowanej wersji podstrony.
- Sprawdzenie, czy treści są poprawne i przydatne dla użytkownika.
Google webmaster tools lista
Jak SEO, to oczywiście specjalistyczne narzędzia. Poniżej lista podstawowych i bardzo przydatnych narzędzi.
- Google Search Console: Główne narzędzie do zarządzania i analizy widoczności strony internetowej w wynikach Google. Google Search Console zapewnia dostęp do informacji dotyczących indeksowania, błędów oraz zapytań użytkowników.
- PageSpeed Insights: Narzędzie do analizy szybkości ładowania strony na desktopach i urządzeniach mobilnych. PageSpeed Insights dostarcza także rekomendacji z zakresu optymalizacji witryny.
- Mobile-Friendly Test: Narzędzie służące do testowania strony pod kątem użyteczności dla użytkowników mobilnych.
- Ahrefs: Ahrefs pozwala na szczegółowe badanie profilu linków zwrotnych dowolnej strony www, umożliwia weryfikację słów kluczowych, ułatwia analizę konkurencji i ma wiele innych przydatnych w pozycjonowaniu funkcji.
Monitoring kondycji strony www
- Monitoruj bieżące powiadomienia i błędy indeksowania w głównym panelu Google Search Console.
- Sprawdzaj, które strony są indeksowane, identyfikuj błędy, które mogą to uniemożliwiać.
- Sprawdź, czy na stronę nie zostały nałożone kary Google, na przykład z powodu naruszenia wytycznych dla webmasterów.
Analiza ruchu i błędów
- Analizuj, czy Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, sprawdź które zapytania generują najwięcej kliknięć.
- URL Inspection Tool: Użyj tego narzędzia do analizy sposobu, w jaki Google bot przetwarza konkretne URL-e na Twojej stronie, weryfikuj indeksację, pobrane zasoby i możliwe problemy.
- Crawl Stats Report: Monitoruj, jak często Googlebot odwiedza stronę, jakie zasoby są pobierane oraz jakie błędy pojawiają się podczas indeksowania.
SEO checklist – podsumowanie
SEO checklist jest dużą pomocą w procesie optymalizacji różnych aspektów strony internetowej. Usprawnia optymalizację treści, działania z zakresu seo technicznego, seo lokalnego, ułatwia przeprowadzenie audytu SEO/UX. Taka lista kontrolna przyda się laikom, jak i profesjonalistom, będzie dużym wsparciem w procesie zwiększania widoczności witryny w sieci.