Spis treści

SEO checklist – lista działań, narzędzi, wytycznych. Sprawdź, czy znasz wszystkie punkty

Odpowiednio zaimplementowane SEO to ważny krok w procesie realizacji celów biznesowych, np. takich, jak wzrost konwersji czy pomnożenie ruchu. Jest jednak jeden warunek. Działania muszą być kompletne, prowadzone regularnie i zgodnie ze sztuką. Łatwo się w tym pogubić, coś pominąć. Właśnie dlatego, przygotowaliśmy checklistę SEO. Mamy nadzieję, że pomoże Ci ona odnaleźć się w świecie SEO i przyczyni się zwiększenia widoczności Twojej witryny. Zaczynamy! 

SEO checklist – zasady

Nasza checklista numer jeden to ogólne wskazówki dotyczące SEO. Są to czynniki, które zawsze powinieneś mieć z tyłu głowy. 

  • Zdefiniowanie celów biznesowych SEO (np. zwiększenie ruchu, poprawa konwersji).
  • Wybór metryk, które będą poddawane weryfikacji (np. pozycje konkretnych fraz, ruch organiczny).
  • Wybór słów kluczowych z odpowiednią liczbą wyszukiwań, związanych z Twoją ofertą i intencjami użytkowników. 
  • Uwzględnienie long-tail keywords.
  • Zastosowanie słów kluczowych w tytułach, nagłówkach i w treści.
  • Utrzymywanie wysokiej jakości treści.
  • Regularne aktualizacje treści. 
  • Weryfikacja, czy strona www jest intuicyjna w obsłudze, czy działa poprawnie.  

SEO techniczne – lista 

Seo techniczne odgrywa istotną rolę w procesie zwiększania widoczności strony www w wynikach wyszukiwania. Wśród najistotniejszych działań z tego zakresu znajdują się: 

Poprawa szybkości ładowania strony

  • Optymalizacja obrazów (kompresja, odpowiedni format).
  • Optymalizacja kodu CSS, JavaScript i HTML.
  • Lazy loading obrazów i skryptów.

Responsywność i dostosowanie do urządzeń mobilnych

  • Testy wyświetlania strony www na różnych urządzeniach i rozdzielczościach ekranu.
  • Weryfikacja, czy layout jest użyteczny i czytelny na urządzeniach mobilnych.

Optymalizacja struktury URL

Zapewnienie bezpieczeństwa strony

  • Zastosowanie protokołu HTTPS.
  • Monitorowanie i aktualizacja certyfikatu SSL.
  • Wybór bezpiecznego, zaufanego hostingu. 

Poprawa architektury informacji

  • Logiczna, przemyślana struktura treści. 
  • Zastosowanie hierarchii nagłówków (H1, H2, H3).
  • Optymalizacja pliku robots.txt i korzystanie z tagów meta.
  • Weryfikacja, czy  plik robots.txt nie blokuje ważnych zasobów.
  • Konfiguracja meta tagów.
  • Wykorzystanie mapy strony (sitemap).
  • Utrzymywanie aktualnej mapy strony w formacie XML.
  • Zgłoszenie mapy strony w Google Search Console.

Rozwiązywanie problemów z duplikacją treści

  • Stosowanie przekierowań 301 dla zduplikowanych stron.
  • Użycie atrybutu canonical, aby wskazać robotom  preferowaną wersję strony.

Local seo checklist

Utworzenie Profilu Firmy w Google

  • Uzupełnienie profilu, dodanie szczegółowych informacji, np. adresu firmy, godzin otwarcia.
  • Dodanie zdjęć produktów, realizacji projektów, biura itp.
  • Opublikowanie opisu firmy.
  • Weryfikacja komentarzy i odpowiadanie na nie. 
  • Regularna publikacja wpisów. 

Zarządzanie recenzjami i opiniami

  • Zachęcanie klientów do pozostawienia pozytywnych opinii.
  • Odpowiednie na wszystkie recenzje, zarówno pozytywne, jak i negatywne  (ważne, by robić to w sposób profesjonalny i konstruktywny).
  • Monitorowanie i zarządzanie reputacją online.

Lokalne słowa kluczowe

  • Wykorzystanie słów kluczowych, które pasują do lokalizacji firmy, np. restauracja Kraków, warsztat samochodowy Gdańsk.
  • Umieszczenie lokalnych słów kluczowych w treści strony internetowej, w tytułach, opisach, meta tagach oraz w treści postów na blogu.
  • Wykorzystanie lokalnych słów kluczowych w tekstach i opisach na Profilu Firmy w Google i w mediach społecznościowych.

Link building 

  • Pozyskiwanie linków z lokalnych źródeł.  
  •  Wymiana linków z firmami działającymi w pokrewnej branży. 

SEO audyt checklist

Pierwszym krokiem w stronę skutecznego SEO jest szczegółowy audyt. Jakie elementy powinna obejmować taka weryfikacja? 

Ogólna analiza kondycji strony 

  • Weryfikacja aktualnej kondycji strony www.
  • Sprawdzenie widoczności witryny w sieci.
  • Sprawdzenie fraz kluczowych, na które witryna wyświetla się w top3, top20, top 50.
  • Porównanie widoczności i kondycji strony z głównym konkurentem. 

Analiza techniczna strony

  • Prędkość ładowania: Ocena poprawności i czasu ładowania strony (np. za pomocą Google PageSpeed Insights).
  • Responsywność: Weryfikacja, czy strona www poprawnie wyświetla się na różnych urządzeniach mobilnych, czy jest funkcjonalna zarówno na komputerze, jak i na smartfonie. Pomocne tutaj będzie narzędzie Google Mobile-Friendly Test.
  • Sprawdzanie poprawności kodu HTML/CSS. Aby wykryć i naprawić błędy w kodzie, warto użyć walidatora W3C. 

Analiza backlinków

  • Ocena jakości i liczby linków zewnętrznych. Niezastąpione tutaj będą takie narzędzia, jak Ahrefs, Majestic, SEMrush.
  • Identyfikacja toksycznych linków. Usunięcie odnośników, które mogą negatywnie wpływać na ranking strony.
  • Budowanie wartościowego profilu linków. Opracowanie strategii zdobywania wartościowych linków zwrotnych, pochodzących z autorytatywnych i powiązanych tematycznie źródeł.

Sprawdzanie jakości treści 

  • Identyfikacja i ocena ilości duplikowanych treści. Takie działanie umożliwiają narzędzia Copyscape lub Siteliner
  • Sprawdzenie, czy na każdej podstronie znajdują się unikalne treści.
  • Wykorzystanie atrybutu rel=”canonical” do oznaczenia preferowanej wersji podstrony.
  • Sprawdzenie, czy treści są poprawne i przydatne dla użytkownika. 

 

seo checklist
Seo checklist: audyt, seo on-site i off-site

Google webmaster tools lista

Jak SEO, to oczywiście specjalistyczne narzędzia. Poniżej lista podstawowych i bardzo przydatnych narzędzi. 

  • Google Search Console: Główne narzędzie do zarządzania i analizy widoczności strony internetowej w wynikach Google. Google Search Console zapewnia dostęp do informacji dotyczących indeksowania, błędów oraz zapytań użytkowników.
  • PageSpeed Insights: Narzędzie do analizy szybkości ładowania strony na desktopach i urządzeniach mobilnych. PageSpeed Insights dostarcza także rekomendacji z zakresu optymalizacji witryny.
  • Mobile-Friendly Test: Narzędzie służące do testowania strony pod kątem użyteczności dla użytkowników mobilnych.
  • Ahrefs: Ahrefs pozwala na szczegółowe badanie profilu linków zwrotnych dowolnej strony www, umożliwia weryfikację słów kluczowych, ułatwia analizę konkurencji i ma wiele innych przydatnych w pozycjonowaniu funkcji. 

Monitoring kondycji strony www

  •  Monitoruj bieżące powiadomienia i błędy indeksowania w głównym panelu Google Search Console.
  • Sprawdzaj, które strony są indeksowane, identyfikuj błędy, które mogą to uniemożliwiać.
  • Sprawdź, czy na stronę nie zostały nałożone kary Google, na przykład z powodu naruszenia wytycznych dla webmasterów.

Analiza ruchu i błędów

  • Analizuj, czy Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, sprawdź które zapytania generują najwięcej kliknięć.
  • URL Inspection Tool: Użyj tego narzędzia do analizy sposobu, w jaki Google bot przetwarza konkretne URL-e na Twojej stronie, weryfikuj indeksację, pobrane zasoby i możliwe problemy.
  • Crawl Stats Report: Monitoruj, jak często Googlebot odwiedza stronę, jakie zasoby są pobierane oraz jakie błędy pojawiają się podczas indeksowania.

SEO checklist – podsumowanie 

SEO checklist jest dużą pomocą w procesie optymalizacji różnych aspektów strony internetowej. Usprawnia optymalizację treści, działania z zakresu seo technicznego, seo lokalnego, ułatwia przeprowadzenie audytu SEO/UX. Taka lista kontrolna przyda się laikom, jak i profesjonalistom, będzie dużym wsparciem w procesie zwiększania widoczności witryny w sieci.

 

 

 

 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza