Spis treści

Aktualizacja algorytmu Google – temat dla każdego właściciela strony www

Aktualizacja algorytmu Google – dzięki niej witryny kiepskiej jakości spadają na sam dół wyników wyszukiwania, a użytkownicy otrzymują wartościowy content. Praktycznie każdy właściciel strony internetowej wie, że aktualizacje Google potrafią wiele zmienić. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, czym dokładnie są algorytmy Google i  jaki mają wpływ na proces pozycjonowania. Właśnie dlatego, dziś omówimy najważniejsze kwestie z tego zakresu. Zachęcamy do lektury! 

Algorytm Google – co to?

Algorytm Google to ciąg formuł, reguł i procesów, które określają sposób działania wyszukiwarki i rankingowania stron www. Są to stałe elementy działania Google, które wciąż ewoluują.

Algorytmy uwzględniają setki czynników – począwszy od struktury witryny, po treści czy sygnały behawioralne. Poszczególne algorytmy analizują odmienne, wpływające na widoczność strony www czynniki.

Co ważne, tak naprawdę nikt nie wie, jak dokładnie działają algorytmy Google. Jest to bardzo skomplikowany temat, wiedza jest fragmentaryzowana, a dodatkowo, wciąż pojawiają się różnego rodzaju zmiany. 

Jak działają algorytmy Google? 

Algorytmy analizują wpisaną przez użytkownika frazę kluczową i w ułamku sekundy wyświetlają wyniki. W pierwszej kolejności pojawiają się strony, które zostały uznane przez algorytmy za najlepiej dopasowane do intencji szukającego. Google boty na topowych pozycjach w wynikach organicznych wyświetlają strony, które są trafne, wysokiej jakości i dopasowane do kontekstu, na przykład lokalizacji  użytkownika. 

Aktualizacja Google – co to? 

Aktualizacja algorytmu to wprowadzane przez Google zmiany, które mogą obejmować sposób indeksowania, wytyczne dotyczące treści, linków zewnętrznych oraz innych elementów pozycjonowania. Aktualizacje wprowadzane są nawet kilkaset razy w roku, niektóre z nich mogą mieć znaczący wpływ na widoczność strony www lub sklepu e-commerce

Algorytmy Google – czy wiesz, że? 

 

  • Zgodnie z danymi udostępnionymi przez First Page Sage, zaangażowanie użytkowników stanowi 12% wagi algorytmu Google (w pierwszym kwartale 2025). Taki wynik plasuje zaangażowanie odbiorców na piątym miejscu wśród najważniejszych czynników rankingowych.
  • Regularna publikacja angażujących treści, znajduje się na pierwszym miejscu wśród czynników rankingowych. Stanowi 23% wagi algorytmu Google. (First Page Sage)
  • W wyniku wycieku informacji Google, który miał miejsce w 2024 roku, uzyskaliśmy informację, że algorytm Google uwzględnia ponad 14 000 różnych funkcji i sygnałów rankingowych. (Boomcycle digital marketing
  • W wyniku wprowadzenia Pandy znaczne zmiany odnotowano w przypadku 12% wszystkich wyników wyszukiwania. (Moz

 

Niektóre z aktualizacji są integralną częścią algorytmu Google i działają w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że przez cały czas oceniają strony www i decydują o ich widoczności w wynikach organicznych. 

Nazwa algorytmu  Core algorytmu od roku Opis 
Panda 2016  Ocenia jakość treści, zmniejsza widoczność stron z bezwartościowym contentem 
Penguin 2016 Zmniejszanie widoczności stron, na które kierują linki słabej jakości
Hummingbird 2013 Lepsze rozumienie długich, bardziej skomplikowanych zapytań
RankBrain 2015 Algorytm wykorzystujący sztuczną inteligencję do analizy preferencji użytkowników i jakości strony internetowej
BERT 2019 Wyższy poziom rozumienia intencji użytkownika, w tym także dłuższych zapytań

Page rank – pierwszy algorytm Google

Page rank to pierwszy z wprowadzonych przez Google algorytmów. Ów algorytm opracowany został przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, założycieli Google. Page rank ocenia witryny na podstawie prowadzących do nich linków, nie analizuje samej zawartości strony internetowej lub sklepu e-commerce.

Działanie algorytmu opiera się na przypisywaniu stronom wartości liczbowej (tzw. rankingu). W ocenie uwzględniana jest liczba i jakość linków zewnętrznych – nie wszystkie odnośniki kierujące na daną stronę www mają taką samą wartość. Linki pochodzące z witryny, na którą także kierują wartościowe odnośniki, są cenniejsze. Mamy tutaj prawdziwy system poleceń – linki traktowane są jak głosy zaufania, rekomendacje danej witryny. Im więcej głosów z wiarygodnych źródeł, tym większa szansa na sukces w sieci. 

Aktualizacja algorytmów Google
Aktualizacja algorytmów Google

Algorytmy Google 

Algorytm Google: Panda, a więc merytoryczne treści 

Panda to algorytm z 2011 roku, skupiający się na zmniejszeniu widoczności witryn słabej jakości, przede wszystkim, zawierających kiepskie treści. Główne przyczyny spadku pozycji stron www:

  • niemerytoryczny content,
  • duplikacja wewnętrzna lub zewnętrzna,
  • treści nieprzydatne dla użytkowników, tworzone wyłącznie w celach związanych z pozycjonowaniem. 

Dzięki Pandzie, w znacznym stopniu udało się wyeliminować keyword stuffing, czyli upychanie fraz kluczowych na stronie www oraz cloaking, czyli ukrywanie treści na stronie. 

Algorytm Google: Pingwin, czyli tematyczne linki 

Pingwin to algorytm Google z 2012 roku. Ów algorytm odpowiada za ocenę profilu linków i zmniejsza widoczność witryn, do których prowadzą:

  • linki nietematyczne,
  • linki z serwisów spamerskich lub mających niską wartość. 

Za próbę manipulacji mogą zostać uznane także takie działania, jak:

  • gwałtowny wzrost liczby linków przychodzących
  • linki nienaturalne, na przykład pochodzące z bardzo mało zróżnicowanych źródeł. 

Pingwin zwiększa natomiast widoczność stron www, na które prowadzą wartościowe linki, pochodzące z tematycznych i wiarygodnych portali, blogów itp. 

Algorytm Google: Pirat

Pirat chroni treści objęte prawami autorskimi. Dba o to, by strony www, które łamią prawa autorskie, na przykład umożliwiają nielegalne pobieranie filmów czy muzyki, nie zajmowały wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.

Algorytm Google: Koliber, czyli zrozumienie intencji użytkownika 

Koliber, inaczej Hummingbird, to algorytm z 2013 roku, który skupia się na kontekście wpisywanych przez użytkowników zapytań. W tym przypadku ważne jest:

  • czy treść w wyczerpujący sposób omawia temat,
  • czy tekst wzbogacony jest o zróżnicowane, pomocne materiały,
  • czy treść jest zgodna z intencją użytkownika, czy stanowi odpowiedź na pytanie odbiorcy.

Koliber docenia witryny, które uwzględniają nie tylko frazę główną, ale też szerszy kontekst zapytania. Ów algorytm zmniejsza natomiast widoczność stron www, w przypadku których skupiano się wyłącznie na implementacji jak największej liczby fraz kluczowych. 

Ciekawostka, nazwa algorytmu nawiązuje do kolibra, który wyróżnia się szybkością oraz wykonuje precyzyjne, zgrabne ruchy. 

Algorytm Google: Opos – czyli dopasowanie lokalne 

Algorytm Opos ujrzał światło dzienne w 2016 roku, a związany jest z pozycjonowaniem lokalnym. Celem wprowadzenia algorytmu było dopasowanie wyników wyszukiwania do lokalizacji użytkownika. 

Opos otworzył nowe możliwości dla małych biznesów, stworzył szansę na docieranie do klientów z okolicy. Kolejne plusy to poprawa jakości wyników wyszukiwania – lepsze dopasowanie do użytkowników szukających miejsc, specjalistów, firm w konkretnej lokalizacji.   

Algorytm Google: Gołąb – dopasowanie pod kątem lokalizacji  

Gołąb to algorytm wprowadzony w lipcu 2014 roku, w celu zwiększenia jakości wyników wyszukiwania lokalnego. Ów algorytm uwzględnia lokalizację użytkownika, dane teleadresowe firmy, opinie użytkowników. 

  • Lokalizacja firmy – Google dopasowuje wyniki do potrzeb użytkowników.  Największą szansę na zajęcie wysokich pozycji mają firmy znajdujące się w jak najmniejszej odległości do lokalizacji użytkownika. 
  • Spójność danych teleadresowych – dane teleadresowe firmy (nazwa, adres, numer telefonu), powinny być takie same, bez względu na źródło, np. na stronie internetowej, na Profilu Firmy w Google, w wizytówkach NAP. Spójne dane zwiększają wiarygodność biznesu. Co więcej, sprawiają, że roboty Google bez problemu identyfikują firmę i w prawidłowy sposób wyświetlają stronę w wynikach lokalnych. Wszystko to przekłada się na lepszą widoczność na mapach Google oraz wyższe pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania.
  • Profil Firmy w Google  – optymalizacja Profilu Firmy w Google, recenzje klientów, aktualne informacje, zdjęcia, zwiększają wiarygodność firmy i wspierają proces pozycjonowania. 
  • Opinie klientów – liczba i jakość opinii w Google, a także na stronach trzecich (np. Tripadvisor, Yelp), to kolejny czynnik wpływający na widoczność firmy w wynikach lokalnych.

Algorytm Google: RankBrain – wykorzystanie uczenia maszynowego 

Rank Brain dołączył do algorytmów Google w 2015 roku. Jest to rozwiązanie wykorzystujące uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję – AI. Rank Brain analizuje wcześniejsze zachowania odbiorców, na przykład wpisywane przez użytkownika frazy kluczowe czy czas spędzony na poszczególnych podstronach.

Rank Brain rozumie: 

  • synonimy, odmiany, frazy bliskoznaczne,
  • intencję zapytań, a nie tylko słowa kluczowe.

Ów algorytm sprawia, że wyniki wyszukiwania są w jeszcze lepszym stopniu dostosowane do potrzeb użytkownika. 

Algorytm Google: BERT – analiza kontekstu zapytania 

BERT, czyli Bidirectional Encoder Representation from Transformers, uznawany jest za uzupełnienie aktualizacji RankBrain.

BERT opiera się o system NLP, czyli Natural Language Processing, co w tłumaczeniu oznacza system przetwarzania języka naturalnego. NLP sprawia, że wyszukiwarka lepiej rozumienie zawarte w pytaniu frazy kluczowe oraz zależności między nimi. Algorytm uwzględnia kontekst, semantykę, polisemię oraz relację zachodzące między frazami.

Wprowadzenie algorytmu to kolejna cegiełka w procesie zwiększania jakości wyników wyszukiwania, lepsze rozumienie potrzeb użytkowników, w tym także dłuższych, bardziej skomplikowanych zapytań. Frazy kluczowe nie są już analizowane pojedynczo, weryfikowana jest intencja użytkownika.   

Aktualizacje algorytmów Google

2003: Florida Update

Florida to pierwsza, duża aktualizacja algorytmu Google. Aktualizacja wprowadzona została w listopadzie 2003 roku, a więc w okresie świątecznym, w którym aktywność zakupowa jest bardzo duża. Znaczące zmiany w wynikach wyszukiwania sprawiły, że mniejsze firmy zaczęły odczuwać duże spadki konwersji.  

Celem aktualizacji była eliminacja nieuczciwych technik SEO, zwłaszcza zmniejszanie widoczności stron www, które zawierały kiepskiej jakości linki bądź stosujących keyword stuffing. 

2015: Mobilegeddon

Mobilegeddon to aktualizacja skupiająca się na optymalizacji stron www i sklepów e-commerce pod kątem urządzeń mobilnych. Celem wprowadzenia aktualizacji było zwiększenie widoczności witryn, które poprawnie działały na smartfonach i tabletach.

2017: Fred Update

Fred Update to aktualizacja skierowana przeciwko stronom www niskiej jakości, z kiepskim contentem. Cele aktualizacji to:

  • zmniejszenie widoczności stron, które zarabiały na agresywnych reklamach,
  • promocja stron www dbających o jak najlepsze doświadczenia użytkownika.

2018: Medical Update

Medical Update to aktualizacja algorytmu Google, która skupiała się na stronach www z branży zdrowotnej i medycznej, a także finansowej i ubezpieczeń. Celem wprowadzenia algorytmu jest zwiększenie jakości i wiarygodności stron www typu Y-M-Y-L (Your Money, Your Life). Strony Y-M-Y-L to takie, które zawierają informacje mogące wpływać na zdrowie psychiczne i fizyczne użytkowników, a także na ich kondycję finansową. W wyniku Medical Update, spadek widoczności odnotowały witryny:

  • niemające autorytetu tematycznego,
  • ignorujące takie kwestie, jak przedstawienie dowodów potwierdzających udostępniane informacje,
  •  ignorujące kwestię autorytetu autora, 
  • pozbawione wysokiej jakości contentu,
  • mające profil linków słabej jakości. 

Wprowadzenie aktualizacji podkreśliło, jak ważne są merytoryczne źródła informacji, treści tworzone przez ekspertów oraz osoby mające doświadczenie w danym temacie. Medical Update wskazała także, jak ważne są dowody słuszności w postaci badań i rekomendacji. 

2018: Mobile First Index

Już od kilku lat popularność urządzeń mobilnych wzrasta. Użytkownicy, za pomocą  smartfonów i tabletów, szukają specjalistów, robią zakupy, weryfikują wszelkiego typu informacje. Właśnie dlatego, strony www i sklepy e-commerce powinny bez problemów wyświetlać się różnego rodzaju urządzeniach.

Aktualizacja Mobile First Index weszła w życie w 2018 roku. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, w pierwszej kolejności indeksowana jest wersja strony przeznaczona do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Firmy, które nie dbają o tę kwestię, muszą liczyć się z mniejszą widocznością.  

2017: Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty

Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty to aktualizacja dotycząca mobilnych wersji stron www. Aktualizacja skupiała się na witrynach, na których pojawiało się zbyt dużo reklam. Witryny z nadmierną liczbą reklam, zwłaszcza takich, które zasłaniały cały ekran i były trudne do wyłączenia, odnotowały spadki widoczności.    

Core Updates

Core Updates to regularne aktualizacje rdzenia algorytmu. Celem wdrożenia takich  aktualizacji jest ogólna poprawa jakości wyników wyszukiwania i dostosowanie ich do wymagań i potrzeb użytkowników. Pierwsza aktualizacja rdzenia wprowadzona została w 2015 roku.

Aktualizacje Google  Opis 
May 2020 Core Update Aktualizacja przeprowadzona w czasie pandemii. Wiele stron odnotowało duże wahania ruchu organicznego 
June & July 2021 Core Updates Aktualizacja dwuetapowa, skupiająca się na poprawie jakości wyników wyszukiwania 
May 2022 Core Update Celem była ogólna poprawa jakości wyników wyszukiwania
March 2023 Core Update Poprawa jakości wyników wyszukiwania
March 2024 Core Update Największa w historii aktualizacja rdzenia Google. Celem była eliminacja spamu i ulepszenie wielu komponentów ekosystemu Google

Aktualizacja algorytmu Google – Core update

Google Spam Update

Google Spam Update to seria aktualizacji Google, które mają na celu zmniejszanie widoczności stron www naruszających wytyczne dotyczące spamu. Wśród działań naruszających dobre praktyki znajdują się: 

  • implementacja treści w celu manipulowania wynikami wyszukiwania,
  • kopiowanie treści, 
  • maskowanie treści,
  • nadużywanie wygasłej domeny,
  • funkcje wprowadzające w błąd. 

Przykłady omawianych aktualizacji to między innymi: June 2021 Spam Update, July 2021 Link Spam Update, October 2022 Spam Update, December 2022 Link Spam Update, October 2023 Spam Update.   

2021: Product Reviews Update

Product Reviews Update to dwie aktualizacje ‒ jedna z kwietnia, druga z grudnia 2021 roku. Obie aktualizacje dotyczyły recenzji produktów. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, nagradzane mają być wartościowe recenzje, takie, które są pomocne dla użytkowników. Mowa tutaj zarówno o recenzjach pozytywnych, jak i negatywnych. Eliminowane mają być natomiast spamerskie i bezwartościowe komentarze. 

2021: Page Experience Update

Zgodnie z aktualizacją, podczas ustalania rankingu stron www, pod uwagę brane są wskaźniki Core Web Vitals. Core Web Viats to metryki mierzące kilka istotnych parametrów, przede wszystkim:

  • czas potrzebny na wyrenderowanie największego, znajdującego się na stronie www elementu, np. wideo, grafiki,
  • czas od interakcji użytkownika do momentu odpowiedzi witryny, 
  • stabilność wizualna witryny, czyli wszystkie niezamierzone przesunięcia elementów strony. 

2021: Page Title Rewrites

To aktualizacja algorytmu Google wprowadzająca zmiany w zakresie tytułów (title tags), wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google przeprowadzają automatyczne zmiany tytułu stron, jeśli oryginalny tytuł nie jest poprawny, np. nie jest dopasowany do kontekstu.

Aktualizacja algorytmu Google – najważniejsze cele 

W jakim celu Google wprowadza aktualizacje algorytmów? 

  • Poprawa jakości wyszukiwania: Główną misją Google jest dostarczanie użytkownikom jak najbardziej trafnych wyników wyszukiwania. Aktualizacje pomagają eliminować spam oraz strony o niskiej jakości.
  • Zrozumienie intencji odbiorców: Aktualizacje algorytmu sprawiają, że Google lepiej rozumie zapytania i intencje użytkowników. Dzięki temu dostarcza odpowiednie wyniki. 
  • Eliminacja nieuczciwych praktyk: Każda aktualizacja algorytmu Google umożliwia zwalczanie nieuczciwych praktyk SEO, redukuje próby manipulacji wynikami wyszukiwania.

Aktualizacje algorytmów – wskazówki dla Ciebie 

  • Śledzenie aktualizacji algorytmów jest niezbędne w procesie optymalizacji pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce. To właśnie aktualizacje i informacje Google wskazują kierunek działań, pokazują, jakie prace zwiększą satysfakcję odbiorców i widoczność w sieci
  • Śledzenie wszelkich zmian w algorytmach to droga do skutecznej optymalizacji witryny, udoskonalania działań off-site. 
  • Aby uniknąć niespodziewanego, drastycznego spadku w wynikach organicznych, przez cały czas koncentruj się na dobrych praktykach SEO. Pamiętaj, że sięganie do czarnego kapelusza SEO prędzej czy później przyniesie złe rezultaty. 

Algorytmy Google – podsumowanie 

Algorytmy Google to zbiór reguł, które określają działanie wyszukiwarki Google. Algorytmy, na podstawie różnych czynników, np. jakości treści i linków, ustalają  kolejność wyświetlanych na liście wyników wyszukiwania stron www. Wśród kluczowych algorytmów znajdują się Panda, Pingwin, Koliber czy Medical update. 

Każda aktualizacja algorytmu Google ma na celu zwiększanie jakości wyników wyszukiwania, dostarczanie użytkownikom dopasowanych do intencji odpowiedzi. Ważnym celem jest także eliminacja witryn słabej jakości, w przypadku których stosowane są metody czarnego kapelusza SEO. 

Ważne, by na bieżąco śledzić wprowadzone przez Google zmiany i, aby zminimalizować ryzyko spadku widoczności, korzystać wyłącznie z etycznych metod pozycjonowania.  

 

Algorytm Google - co to?

Algorytm Google to skomplikowany, wykorzystywany przez wyszukiwarkę Google system do analizowania i porządkowania miliardów stron internetowych. Celem jest tutaj dostarczenie użytkownikom najbardziej trafnych wyników wyszukiwania. Podczas rankowania algorytm bierze pod uwagę wiele czynników, są to słowa kluczowe, jakość treści, szybkość ładowania strony, jakość linków. Od momentu wprowadzenia algorytmu PageRank w 1998 roku, Google wciąż udoskonala i aktualizuje swoje mechanizmy.  

Z reguły Google nie informuje o wprowadzonych przez siebie zmianach, chociaż zdarzają się odstępstwa od tej reguły. 

Aby pozycjonowanie przyniosło oczekiwane rezultaty, działania muszą być prowadzone w oparciu o wytyczne Google. Śledzenie i uwzględnienie wprowadzanych przez Giganta aktualizacji odgrywa tutaj istotną rolę – dostarcza informacji dotyczących działań, które mogą poskutkować większą widocznością w wynikach organicznych.  

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza