Spis treści

Pozycjonowanie, seo, marketing dla prawników i kancelarii- poradnik

Branża prawna, czyli kancelarie prawne, radcy prawni, adwokaci, kancelarie adwokackie to branża szczególna – i to pod wieloma względami. W naszym poradniku zajmiemy się branżą prawną pod kątem pozycjonowania, SEO i marketingu. Jak więc przebiega pozycjonowanie stron kancelarii prawnej, jakie działania można prowadzić, by docierać do klientów, a jakie objęte są zakazem?

Jak reklamować kancelarię prawną? SEO i pozycjonowanie

SEO, czyli Search Engine Optimization, to prace na stronie internetowej. Działania seo koncentrują się wokół optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki Google, a coraz częściej także pod kątem UX, czyli User Experience.

Pozycjonowanie to szersze pojęcie, obejmujące zarówno działania na stronie www (czyli seo), jak i prace off-site, czyli poza witryną, na przykład budowę profilu linków zewnętrznych.

Seo i pozycjonowanie pozwalają zwiększyć widoczność strony www w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google. Widoczność w wyszukiwarce to sposób, by dotrzeć do nowych klientów, zbudować wizerunek eksperta w branży, zwiększyć konwersję.

Jak pozycjonowanie strony internetowej wygląda w przypadku usług prawnych, radców prawnych, adwokatów?

Co do zasady, nie różni się od działań prowadzonych w innych branżach. Pamiętać jednak musimy o tym, że kancelarie prawne i inne podmioty działające we wspomnianej branży, objęte są zakazem reklamy. Dużo większą uwagę należy też poświęcić tekstom – muszą być merytoryczne, nie mogą naruszać zasad zawartych w Kodeksie etyki adwokackiej.

Pozycjonowanie strony kancelarii prawnej

Jakie więc działania są konieczne przy pozycjonowaniu strony kancelarii adwokackiej? Będą to:

Audyt seo

W pierwszej kolejności przeprowadzany jest audyt seo. To dokładna weryfikacja kondycji i aktualnej widoczności strony www.

Dobór słów kluczowych

Użytkownicy szukają informacji, kancelarii, radców prawnych za pomocą odpowiednich słów kluczowych. Przed pozycjonowaniem należy dokładnie zweryfikować, na jakie frazy kluczowe chcemy być widoczni w wyszukiwarce, czy będzie to fraza radca prawny, prawo karne, prawo cywilne itp. 

Większość kancelarii koncentruje się na frazach lokalnych, czyli na pozycjonowaniu lokalnym. Local seo to proces, w którym skupiamy się na docieraniu do osób potrzebujących wsparcia z zakresu prawa, znajdujących się na konkretnym obszarze, na przykład w Poznaniu, Krakowie itp. Przykładami fraz lokalnych będą: Rozwody Poznań, Testament Warszawa, Prawo cywilne Kraków, Opieka nad dziećmi Naramowice Poznań, Odszkodowania Wilda Poznań.

Czas ładowania strony

Prace nad szybkością strony www to kolejny, istotny element pozycjonowania. Strona kancelarii musi działać bez zarzutu.

Struktura strony

Należy zadbać także o strukturę strony www. Struktura witryny musi być tak rozplanowana, żeby klienci bez problemów znajdowali potrzebne informacje.

Link building

Pozycjonując kancelarię prawną, nie możemy pominąć budowy profilu linków. Warto inwestować w publikacje na wartościowych, cieszących się autorytetem portalach zewnętrznych. Pomoże to w budowie autorytetu i zwiększaniu widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Wyświetlanie na urządzeniach mobilnych

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, powinna uwzględniać budowę responsywnej lub mobilnej wersji witryny.

Seo, pozycjonowanie, marketing kancelarii prawnej
Seo, pozycjonowanie, marketing dla prawników

Działania z content marketingu dla prawników i branży prawniczej

Zoptymalizowane pod istotne słowa kluczowe teksty to obowiązkowy element pozycjonowania i szeroko pojętego marketingu w sieci. Dla każdej podstrony należy więc przygotować unikalne teksty, uwzględniające strukturę nagłówków, główne i semantyczne słowa kluczowe, a także zasady etyki.

Merytoryczne opisy Twoich usług, wartościowe poradniki blogowe, opis Twojej kancelarii są bardzo istotne – zarówno dla robotów Google, jak i dla osób potrzebujących pomocy prawnej.

Pozycjonowanie a analiza – kancelaria prawna

Bez względu na to, czy pozycjonujemy stronę internetową kancelarii prawnej, notariusza czy witrynę z zupełnie innej branży, pamiętać musimy o analizie efektów i danych.

Za pomocą narzędzi uzyskamy dane umożliwiające optymalizację strategii, docieranie do klientów zainteresowanych naszą pomocą.

Warto analizować, jakie słowo kluczowe w przypadku naszej kancelarii generuje największy ruch, jak użytkownik zachowuje się w obrębie strony, jakie elementy są dla niego najistotniejsze.

Pozycjonowanie kancelarii prawnej – algorytmy Google

Pozycjonując stronę internetową z branży prawniczej, dodatkowo na uwadze powinniśmy mieć dwa algorytmy Google. Mowa o E-A-T i Y-M-Y-L.

E-A-T a strony internetowe kancelarii prawnych

Zacznijmy od pierwszego z wymienionych algorytmów, czyli E-A-T. E-A-T to skrót pochodzący od Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness.

Expertise – ekspertyza

Expertise, czyli wizerunek eksperta. Autor treści, które znajdują się na stronie kancelarii prawnej, radcy prawnego, notariusza itp. powinien być ekspertem w swojej dziedzinie bądź współpracować z ekspertami.

Authoritativeness – autorytet

Ważny jest autorytet strony. Istotnym elementem w budowie autorytetu jest wyżej wspomniana publikacja treści eksperckich.

Trustworthiness – zaufanie

Użytkownik, wchodząc na stronę kancelarii, powinien czuć się bezpiecznie. Tutaj podstawowymi czynnościami są wdrożenie certyfikatu SSL oraz odpowiednie zabezpieczania strony.

Y-M-Y-L a pozycjonowanie kancelarii

Y-M-Y-L oznacza Your Money, Your Life, czyli pieniądze albo życie. Y-M-Y-L oznacza strony www, które poruszają ważne dla użytkowników zagadnienia. Strony www zawierające informacje mogące mieć wpływ na życie, zdrowie, finanse  odwiedzających. 

Google, na podstawie czynników E-A-T, określa jakość strony i decyduje, czy warto wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania.

Google chce wyświetlać użytkownikom wartościowe strony, zwracać odpowiedzi dostosowane do intencji. Szczególnie istotne jest to w przypadku branż, które wpływają na decyzje, zdrowie, finanse użytkowników. Do takich branż zalicza się branża prawnicza, ale także branża medyczna, finansowa.

pozycjonowanie stron kancelarii prawnych
Pozycjonowanie strony www kancelarii prawnej

Zakaz reklamy kancelarii prawnej

Zgodnie z zasadami Kodeksu etyki adwokackiej, a uściślając, z paragrafem 23, adwokata obowiązuje zakaz reklamy, pozyskiwania klientów w sposób, który jest niezgodny z godnością zawodu, współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów w sposób niezgodny z zasadami współżycia społecznego oraz naruszającymi prawo.

Paragraf 23b informuje, że:

Adwokat nie może kierować oferty usług do osób, które nie wyraziły takiej potrzeby, takiego życzenia.

Informacje przekazywanie przez adwokata nie mogą:

  • wywoływać u klientów nieuzasadnionych oczekiwań dotyczących rezultatów współpracy,
  • sugerować osobiste znajomości w gronie sędziów, urzędników, prokuratorów,
  • zawierać porównania jakości usług z innymi adwokatami bądź członkami korporacji prawniczych lub ich krytyki,
  • być przekazywane w formie natarczywej, niestosownej,
  • zawierać elementów ocennych.

Niedopuszczalne jest zwracanie się do potencjalnych klientów, by przekazać im informacje na temat działalności – zakaz obowiązuje także w przypadku nieproszonych wizyt, rozmów telefonicznych w korespondencji do osób, które nie zwracały się do adwokata o pomoc prawną.

Niedopuszczalne jest zlecanie osobom trzecim rozpowszechniania informacji o adwokacie.

Niedopuszczalne jest płacenie wynagrodzenia za publikacje informacji na temat adwokata – oprócz kosztów związanych z samą publikacją.

Niedopuszczalne jest odpłatne inspirowanie audycji lub publikacji prasowych, pod pretekstem udzielenia informacji, a mających na celu promocję adwokata bądź kancelarii.

Marketing internetowy dla branży prawniczej

W przypadku kancelarii adwokackich, tak samo, jak przy innych branżach, nie musimy ograniczać się do pozycjonowania. Aby dotrzeć do potencjalnych klientów, skorzystać można także z innych możliwości, jakie daje nam marketing internetowy.

Widoczność na mapach Google

W przypadku kancelarii prawnych dobrym rozwiązaniem będzie optymalizacja Profilu Firmy w Google, czyli wizytówki Google Moja Firma. Kancelaria będzie widoczna już z poziomu wyników wyszukiwania, a także na Mapach Google. Na Profilu koniecznie musi znaleźć się adres siedziby kancelarii, dobrze też opublikować zdjęcia, przygotować opis usług.

Możemy także publikować zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych wpisy. Dobrze zoptymalizowana wizytówka może też zachęcić użytkowników, aby odwiedzili Twoją stronę.

Wśród innych działań z zakresu e-marketingu, na jakie zdecydować się może kancelaria znajdują się:

  • publikacja wpisów w mediach społecznościowych,
  • kampanie Google Ads – pamiętać jednak musimy o ograniczeniach dotyczących branży prawnej.

Prawidłowo prowadzone działania z zakresu SEO, pozycjonowania, marketingu to sposób, by docierać do nowych klientów, zwiększyć rozpoznawalność. Prowadząc takie działania dla kancelarii prawnych, musimy mieć na uwadze algorytmy E-A-T i Y-M-Y-L oraz zasady Kodeksu etyki adwokackiej. W razie jakichkolwiek wątpliwości, warto skonsultować się ze specjalistą seo.

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
1stplace

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza