Pozycjonowanie i seo to pojęcia, które przez wiele osób stosowane są zamiennie. Warto jednak wiedzieć, że choć wspomniane procesy są ze sobą powiązane, nie są tym samym. Czym więc jest seo, a czym pozycjonowanie? Jakie różnice i podobieństwa możemy wyróżnić?
SEO i pozycjonowanie stron www – widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania
Seo i pozycjonowanie mają na celu zwiększenie widoczności strony www lub sklepu e-commerce w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Wspomniane procesy obejmują jednak inne działania. Co więcej, SEO stanowi ważną część pozycjonowania.
Działania seo – co to?
SEO to skrót utworzony od Search Engine Optimization, co oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych. Działania seo to optymalizacja strony, a więc prace prowadzone w obrębie witryny, inaczej seo on site.
Jakie konkretnie prace obejmuje seo?
Linkowanie wewnętrzne – sieć linków w obrębie witryny
Przemyślane linkowanie wewnętrzne (połączone z odpowiednią architekturą strony www), sprawi, że poruszanie się w obrębie strony internetowej będzie przebiegać bez problemów. A to nie tylko ułatwienie dla potencjalnych klientów, ale też dla robotów Google.
Architektura strony internetowej
Kluczowe znaczenie w seo strony internetowej ma architektura. Logiczny podział na kategorie i podkategorie, przemyślana struktura sprawią, że strona stanie się bardziej przyjazna dla użytkownika. Dzięki temu potencjalny klient spędzi na niej dłuższy czas, a szanse na konwersję wzrosną.
Wysokie pozycje w wyszukiwarce Google a treści strony
Działania w obrębie witryny to także wdrażanie treści. Jakość, unikalność, regularność publikacji tekstów mają duży wpływ na widoczność strony www. W tekstach należy umieścić główne i semantyczne słowa kluczowe, nagłówki h1, h2, h3. Dobór słów kluczowych najlepiej przeprowadzić z pomocą specjalistycznych narzędzi.
Ważna jest nie tylko publikacja nowych tekstów, ale także optymalizacja treści znajdujących się na stronie www. Dzięki temu content będzie aktualny i przydatny dla użytkowników.
Optymalizacja kodu strony
Optymalizacja kodu to między innymi dostosowanie strony do standardów W3C, instalacja Google Search Console, optymalizacja nagłówków i atrybutów ALT, wdrożenie mikroformatów, wdrożenie kanonicznych adresów url, przygotowanie niezbędnych przekierowań.

Pozycjonowanie strony
Pozycjonowanie ma na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach organicznych, zwiększenie wartościowego ruchu i konwersji. Jest to szerszy proces, na który składają się zarówno działania w obrębie strony (seo on-site), jak i poza witryną (off-site).
Jakie działania obejmuje pozycjonowanie stron?
Proces pozycjonowania stron, oprócz wymienionych powyżej działań seo, obejmuje budowę profilu linków zewnętrznych, content marketing, analitykę internetową.
Pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych
Sieć odnośników prowadzących ze źródeł zewnętrznych na pozycjonowaną stronę to jeden z ważniejszych elementów pozycjonowania. Na proces pozyskiwania linków składają się publikacje artykułów na portalach zewnętrznych, budowa stron zapleczowych, wpisy w katalogach firm.
Analityka internetowa
Skuteczne pozycjonowanie to także analityka internetowa. Analiza konkurencji, sprawdzanie widoczności fraz w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, analiza efektów umożliwiają optymalizację strategii działań i zwiększają szanse na konwersję.
Content marketing
Przygotowywanie, dystrybucja i promocja wartościowych, unikalnych treści.

Seo i pozycjonowanie – różnice
Zarówno pozycjonowanie, jak i seo, mają na celu dostosowanie strony www lub sklepu internetowego do wyszukiwarki Google. Nie są jednak tym samym. Seo polega na optymalizacji strony internetowej, pozycjonowanie obejmuje także działania poza witryną.
Reklamy Google Ads i inne działania z zakresu e-marketingu
Marketing internetowy to nie tylko seo i pozycjonowanie. Do dyspozycji mamy także inne metody zwiększania widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Są to między innymi reklamy Google Ads (dawniej Google Adwords), działania w mediach społecznościowych, optymalizacja Profilu firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma), własny kanał na You Tube.