W dzisiejszym artykule uchylę rąbka tajemnicy na temat skutecznych sposobów promocji i pozyskiwania klientów w Internecie dla małych firm. Jako przykład mogą tu posłużyć biznesy lokalne tj. sklepy stacjonarne, instytucje i inne, mniejsze podmioty gospodarcze.
Zanim przejdę do meritum, muszę podkreślić, że widoczność w Internecie (możesz ją osiągnąć poprzez skuteczne pozycjonowanie firmy), to kwestia podstawowa. Aktualnie praktycznie wszyscy potencjalni klienci zasięgają w sieci opinii lub szukają szczegółowych informacji o produktach i usługach. Aby osiągnąć cel, potrzebujesz witryny internetowej oraz kilku sprawdzonych rozwiązań. Podkreślę jeszcze, że skuteczny marketing w internecie związany jest z koniecznością dywersyfikacji działań na wielu polach, to tzw. MARKETING 4.0. Wszystkie czynności, które działają w synergii, przekładają się na sukces i umacniają pozycję firmy na rynku.
Promocja małej firmy w Internecie – na czym polega?
Promocja małej firmy w Internecie to zbiór działań i strategii, których celem jest zwiększenie widoczności firmy w wynikach organicznych, generowanie ruchu na stronie www, zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności. Małe firmy zazwyczaj działają lokalnie, priorytetem jest więc docieranie do klientów z określonego obszaru, na przykład z konkretnego miasta lub dzielnicy.
Niewielkie biznesy często dysponują mniejszymi budżetami. Właśnie dlatego, działania marketingowe muszą być dokładnie przemyślane. Warto też w maksymalnym stopniu wykorzystać bezpłatne możliwości.
Krok 1: Portale ogłoszeniowe – globalne i lokalne
Dobrym pierwszym krokiem będzie dodanie ogłoszenia dotyczącego świadczonych usług na darmowych portalach. Do wyboru masz portale lokalne oraz globalne – znajdziesz je poprzez wpisanie w wyszukiwarce frazy „darmowe ogłoszenia + nazwa miasta„.
W przypadku firm działających w Koninie i okolicach, trafnym rozwiązaniem będzie popularny portal www.lm.pl/ogloszenia. Aktualnie (stan na 26.2 2025 roku), portal zawiera 17 925 ogłoszeń.

Z pomocą przychodzą też większe serwisy typu olx.pl (dawniej tablica.pl) czy gumtree.pl. Możesz wybrać odpowiednią lokalizację oraz rodzaj usługi, a następnie zamieścić ogłoszenie w odpowiednim dziale.

Jak widać na zamieszczonym zrzucie ekranu, portale te cieszą się dużą popularnością – w Gumtree znajduje się ponad 470 tysięcy ogłoszeń z całego kraju. Dla małych firm jest to idealna forma reklamy, wystarczy przygotować ogłoszenie i umieścić je w odpowiednim miejscu.
Skuteczną metodą jest także wykupienie reklam typu premium, które gwarantują rotację na 1 stronie ogłoszeń.
Krok 2: Wizytówka firmy, czyli Profil Firmy w Google
Profil Firmy w Google to darmowa i błyskawiczna forma reklamy – jest to praktycznie obowiązkowa opcja dla biznesów, które działają lokalnie. Wizytówka, po wpisaniu przez użytkownika nazwy firmy lub fraz powiązanych z biznesem, wyświetli się na mapach Google, w wynikach organicznych, zyska też szansę na widoczność w sekcji Local Pack. Dzięki temu, potencjalni klienci sprawnie zlokalizują Twój biznes i uzyskają najważniejsze informacje na temat oferty i działania Twojej firmy. Profil Firmy w Google to także narzędzie komunikacji z odbiorcami – wizytówka umożliwia publikację wpisów, contentu graficznego i wideo. Jest to także sposób na pozyskiwanie opinii i odpowiadanie na nie.
Przykład:
Co bardzo ważne, wyniki z map Google i informacja o firmie wyświetlane są przed organicznymi wynikami wyszukiwań (działa tutaj pozycjonowanie lokalne)!
Krok 3: Social media
Wśród najpopularniejszych portali społecznościowych, które możesz wykorzystać, by wypromować swoją firmę w Internecie, znajdują się: Facebook, Instagram, Tik Tok, Pinterest, Twitter i LinkedIn. Wymienione platformy SM mają różną specyfikę oraz zastosowanie, warto więc, byś w pierwszej kolejności odpowiedział sobie na pytanie: gdzie są moi klienci? Jakie profile w social mediach odwiedzają?
Absolutnym must have w promocji małej firmy na Facebooku, jest założenie własnego Fanpage’a. Na profilu możesz publikować wpisy o różnej tematyce, informować odbiorców o wszelkiego typu akcjach organizowanych przez Twoją firmę, zachęcać do interakcji i wystawienia opinii.
Zgodnie z raportem Digital Poland 2024, z Polsce korzysta z Facebooka około 17 milionów użytkowników. Można założyć, że w tej grupie znajdą się potencjalni klienci niemal każdej firmy, osoby zainteresowane różnego rodzaju usługami.
Jeśli jednak masz wątpliwości, co do tego, czy Facebook jest miejscem, w którym powinna pojawić się także Twoja firma (albo nie wiesz od czego zacząć działania promocyjne), napisz do nas i umów się na bezpłatną konsultację. Porozmawiamy o tym i wspólnie ocenimy czy także w Twoim przypadku działania te przyniosą korzyści.
Kolejną platformą jest Instagram, platforma social mediów skupiająca się na contencie graficznym. Regularna implementacja zdjęć to sposób na prezentację produktów i usług. W przypadku jakich firm Instagram jest szczególnie dobrym rozwiązaniem? Są to:
- marki odzieżowe, obuwnicze, akcesoria,
- kosmetyki i salony beauty,
- fryzjerzy, barberzy, salony SPA,
- restauracje, kawiarnie, food trucki,
- trenerzy personalni, siłownie, kluby fitness,
- marki suplementów diety i zdrowej żywności,
- joga, medytacja i wellness,
- architekci, projektanci wnętrz,
- sklepy z meblami i dekoracjami,
- DIY, renowacja mebli, handmade,
- artyści tatuażu.
Przykład promowania małej kawiarni:
Promocja małej firmy w internecie – Instagram

Dzięki umieszczaniu zdjęć na Instagramie, możesz niemal natychmiast dotrzeć do potencjalnych klientów z okolicy. Pamiętaj jednak o tym, że zdjęcia muszą być estetyczne i przyciągać uwagę. Istotne jest także używanie odpowiednich #(hasztagów) określających zdjęcie np. #tania #pyszna #kawa #konin
Ostatnim z opisywanych portali jest Twitter. To popularna platforma, która pozwala na umieszczanie krótkich informacji tekstowych również z #(hasztagiem). Fajne wpisy pozwolą Ci dotrzeć do pokaźnej liczby potencjalnych klientów.

KROK 4 – User Generated Content (UGC) a promocja małej firmy
User Generated Content (UGC) to nic innego, jak treści tworzone przez użytkowników. Opinie, zdjęcia, recenzje czy filmy publikowane przez klientów, z pewnością zadziałają zachęcająco.
Choć jest to skuteczna, bezkosztowa i wiarygodna dla odbiorców metoda promocji małej firmy (i nie tylko), mamy tutaj pewne utrudnienie. Klientów trzeba zachęcić do wystawienia opinii, przekonać by poświęcili swój czas i napisali kilka zdań. Wymaga to Twojego zaangażowania.
- Jeśli masz kontakt ze swoimi klientami (dotyczy to fryzjerek, stylistek brwi, barberów, tatuażystów itp.), po prostu zapytaj o opcję wystawienia opinii. Zwykle to wystarcza.
- W poczekalni (na przykład w gabinecie stomatologicznym czy lekarskim) możesz umieścić kod qr, za pomocą którego pacjent sprawnie wystawi opinię. Kody qr sprawdzą się także w restauracjach, hotelach, kawiarniach, sklepach stacjonarnych, salonach spa, kwiaciarniach.
- Dobrym rozwiązaniem jest także wysłanie prośby – na przykład e-mailowej lub za pomocą smsa.
Warto przypominać klientom o opiniach. W zamian za komentarz możesz też zaoferować rabat na kolejny produkt lub usługę, punkty lojalnościowe, oryginalny gratis.
Im więcej wiarygodnych i pozytywnych opinii na stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy na profilu Firmy w Google, tym lepiej.
Marketing szeptany a promocja małej firmy
Kolejnym, ciekawym rozwiązaniem jest tzw. marketing szeptany. Jest bardzo skuteczny sposób działania, szczególnie jeśli chodzi o małe podmioty. Marketing szeptany, oprócz możliwości zwiększenia grona klientów i budowania wizerunku firmy, pozwala na pozyskanie odnośników do strony internetowej, które stanowią dodatkowe źródło ruchu i wspierają proces pozycjonowania.
Do udziału w tej formie promocji warto zaprosić rodzinę, pracowników czy znajomych. Możesz poprosić, aby zawsze, gdy w sieci trafią na osobę poszukującą polecenia czy opinii o oferowanych przez Ciebie produktach lub usługach, zostawiali krótką notkę polecającą Twoją firmę.
Przykład marketingu szeptanego

Krok 5: NAP (Name, Address, Phone)
Wizytówki NAP to sprawdzony sposób na pozycjonowanie lokalne w wyszukiwarkach internetowych. Wizytówki same w sobie często nie mają linków dofollow, w wielu przypadkach w ogóle nie mamy możliwości umieszczenia klikalnego linku do strony.
Napy mają za to inną przewagę, jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne – umożliwiają udostępnienie dokładnych danych adresowych. Dzięki temu firma zyskuje w oczach wyszukiwarki, roboty Google mogą powiązać witrynę z konkretną lokalizacją.
Przykład wizytówki na portalu klub.nf.pl

Krok 6 – Estetyka i funkcjonalność strony internetowej
Jeżeli chcesz, aby Twój biznes rozwijał się i był widoczny w Internecie, musisz zadbać o funkcjonalność oraz wygląd strony internetowej. Witryna internetowa to wizytówka Twojej firmy, ale też punkt styku marki z odbiorcami, narzędzie komunikacyjne i sprzedażowe. Na tym polu nie ma miejsca na pomyłki, błędy i niedopatrzenia. O jakie elementy w szczególności powinieneś zadbać?
- intuicyjne menu,
- szczegółowe informacje o produktach i usługach,
- dane kontaktowe, obszar działania, szczegółowy adres,
- dni i godziny, w których pracujesz.
Pamiętaj także, że strona www powinna estetycznie się prezentować, zawierać wysokiej jakości grafiki, zdjęcia zespołu, realizacji, wystroju, produktów. Elementy graficzne muszą przyciągać oko. Kolejna kwestia to optymalizacja techniczna, przede wszystkim odpowiednia prędkość ładowania oraz responsywność.
To tylko niektóre z podstawowych elementów, które powinny znaleźć się na Twojej firmowej stronie internetowej. Odpowiednia optymalizacja sprawi, że potencjalny klient, przeglądając witrynę, będzie wiedział, że strona reprezentuje godną zaufania firmę.
Krok 7: Pozycjonowanie strony internetowej
Pozycjonowanie to sprawdzona metoda promocji firmy w Internecie. Dobrze wykonane SEO (Search Engine Optimization) ma przełożenie na sprzedaż. Ponad 90% użytkowników korzystających z wyszukiwarek internetowych, kończy swoje poszukiwania na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Co więcej:
- witryny z TOP 3 uzyskują CTR, czyli współczynnik klikalności, w wysokości 55%,
- strony w top 10 łącznie zyskują CTR w wysokości 88%,
- witryny na dalszych pozycjach, odwiedza bardzo niewielki odsetek użytkowników.
Firmy, które są widoczne w sieci uznawane za bardziej wiarygodne, zyskują miano eksperta i przewagę nad konkurencją.

Krok 8: Program partnerski
Uruchomienie programu partnerskiego to jedna z najstarszych, ale zarazem skutecznych metod pozyskiwania klientów. Jeżeli korzystasz z usług innych firm, które korespondują, lecz nie konkurują z Twoją działalnością, to zdecydowanie warto zaproponować im możliwość współpracy na zasadzie partnerstwa. Za każdego klienta, którego „przyprowadzi” do Ciebie Twój partner, wypłacisz mu określoną prowizję. Jeżeli w swoim biznesie nastawiasz się na wysoką jakość wykonanych usług/produktów to z pewnością ten sposób jest dla Ciebie.
Krok 8: kampanie Google Ads
Kampanie Gogole Ads to system reklamowy Google, dzięki któremu szybko zwiększysz widoczność firmy w sieci. Reklamy Google Ads mogą wyświetlać się użytkownikom z konkretnego obszaru, którzy mogą wykazać zainteresowanie Twoją ofertą. W zależności od rodzaju kampanii, reklamy mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, na stronach partnerów Google, na YouTube i w innych miejscach w sieci. Takie kampanie są sposobem na zwiększenie rozpoznawalności firmy, pomnożenie liczby połączeń telefonicznych, zarezerwowanych wizyt, sprzedaży.
Przykład reklamy Google Ads

Promocja małej firmy | Opis |
---|---|
Portale ogłoszeniowe | Dodawanie ogłoszeń na lokalnych i globalnych portalach ogłoszeniowych, takich jak OLX czy Gumtree |
Profil Firmy w Google | Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma, implementacja contentu, odpowiadanie na opinie klientów |
Social Media | Social media marketing, działania Facebooku, Instagramie, TikToku, Twitterze, LinkedIn – platformę należy dopasować do grupy docelowej |
User Generated Content (UGC) | Zachęcanie klientów do tworzenia treści, np. opinii, komentarzy. Sprawdzą się tutaj kody QR, wiadomości e-mail lub SMS |
Marketing szeptany | Polecanie usług przez klientów, rodzinę i znajomych w komentarzach i dyskusjach online |
NAP (Name, Address, Phone) | Tworzenie wizytówek NAP, zawierających dokładne dane teleadresowe firmy |
Strona internetowa | Funkcjonalna, estetyczna witryna z intuicyjnym menu, informacjami o produktach/usługach, zoptymalizowana pod kątem technicznym |
Pozycjonowanie SEO | Widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania na ważne frazy kluczowe |
Program partnerski | Współpraca partnerska, która umożliwi poszerzenie grona klientów |
Kampanie Google Ads | Emisja kampanii Google Ads, które pozwolą na szybkie dotarcie do docelowej grupy odbiorców |
Podsumowanie – promocja małej formy w sieci
Promocja małej firmy w sieci – jeśli tylko jest w szczegółowy sposób przemyślana, może przynieść bardzo dobre efekty. Warto więc poznać grupę docelową, a następnie opracować plan działań. Wśród możliwych rozwiązań z zakresu promocji znajdują się: publikacje ogłoszeń na lokalnych portalach, aktywność w mediach społecznościowych, optymalizacja Profilu Firmy w Google, budowa przyjaznej dla odbiorców strony www, pozycjonowanie, kampanie Google Ads. Firmy- nawet te mniejsze, z ograniczonym budżetem, mają dyspozycji wiele ciekawych opcji.
Jak długo trwa realizacja strategii SEO dla małej firmy?
SEO jest procesem wieloetapowym, długotrwałym, a także dynamicznym. Działania konkurencji, nowe trendy, aktywność konkurencji sprawiają, że pozycje fraz kluczowych zmieniają się. Najlepiej więc, aby prace SEO prowadzone były przez cały czas. Jeśli jednak chodzi o same efekty działań, to pierwsze wzrosty można zauważyć po około 4 miesiącach.
Ile kosztuje stworzenie indywidualnej strategii SEO dla małej firmy?
W 1stplace.pl za stworzenie indywidualnej strategii SEO nie zapłacisz nic. Wystarczy, że podejmiesz z nami współpracę w zakresie pozycjonowania. Aby uzyskać kompleksową wycenę za optymalizację SEO, napisz do nas maila lub zadzwoń. W razie pytań pozostajemy dyspozycyjni mailowo lub telefonicznie!
Content dla małej firmy - o co zadbać?
Content dla małej firmy to przede wszystkim opisy usług i produktów, poradniki, case stupy, sekcje FAQ. Ważne są także wpisy w mediach społecznościowych oraz na Profilu Firmy w Google. Skup się na tym, by odbiorcy uzyskali szczegółowe informacje dotyczące Twojej oferty, by wiedzieli o promocjach, nowych pozycjach w ofercie.