W dzisiejszym artykule uchylę nieco rąbka tajemnicy na temat skutecznych, efektywnych, a przy tym w większości darmowych (nie licząc naszego czasu) rozwiązań promocji i pozyskiwania klientów w internecie dla małych firm. Jako przykład mogą tu posłużyć biznesy lokalne tj. sklepy, instytucje i wszystkie inne mniejsze podmioty gospodarcze.
Zanim przejdę do meritum, warto podkreślić, że w dzisiejszych czasach absolutną podstawą jest widoczność w internecie (możemy ją osiągnąć poprzez skuteczne pozycjonowanie firmy) – praktycznie każdy z nas zasięga tam opinii lub szuka szczegółowych informacji o produktach i usługach. Jedyne czego nam potrzeba, to witryna internetowa oraz kilka sprawdzonych rozwiązań, aby osiągnąć ten cel. Podkreślę jeszcze, że dziś skuteczny marketing w internecie, to absolutna konieczność dywersyfikacji działań na wielu polach tzw. MARKETING 4.0 – wszystkie czynności, które działają w synergii, tworzą sukces i pozycję naszej firmy na rynku.
KROK 1 – Portale ogłoszeniowe lokalne / globalne
Pierwszym krokiem jaki możemy wykonać, to po prostu dodać ogłoszenie naszej usługi w darmowych portalach. Tutaj mamy do wyboru portale lokalne oraz globalne. Jeśli chcemy wyszukać w wyszukiwarce portale lokalne najlepiej po prostu wyszukać je po frazie „darmowe ogłoszenia + nazwa miasta” – większość z nich oferuje darmowe wpisy.
Przykład dla miasta Konin, popularny portal www.lm.pl/ogloszenia
Następnie z pomocą przychodzą nam większe serwisy typu olx.pl (dawniej tablica.pl) czy gumtree.pl na których również możemy wybrać naszą lokalizację i typ naszej usługi w odpowiednim dziale.
Jak widać na zamieszczonym zrzucie ekranu portale te cieszą się dużą popularnością w Gumtree znajduje się ponad 470 tysięcy ogłoszeń z całego kraju. Dla małych firm jest to idealna forma reklamy, wystarczy napisać i umieścić swoje ogłoszenie, aby mieć kontakt z potencjalnym klientem.
Skuteczną metodą jest także wykupienie reklam typu premium, które gwarantują nam np. rotację na 1 stronie ogłoszeń. Koszt reklamy premium nie jest specjalnie wygórowany, przeważnie jest to ~ 20-30 zł/mc.
KROK 2 – Wizytówka firmy w Google Moja Firma
Darmową i błyskawiczną formą reklamy jest założenie wizytówki naszej firmy w portalu Google Moja Firma, dzięki czemu niemal natychmiast będziemy widoczni w mapach wyszukiwarki Google. Wizytówkę naszej firmy będzie można wyszukać zarówno poprzez wpisanie do wyszukiwarki powiązanych z naszym biznesem słów kluczowych jak i po oryginalnej nazwie firmy.
Przykład:
Co bardzo ważne, wyniki z map Google i informacja o naszej firmie znajduje się przed wynikami wyszukiwań(działa tutaj pozycjonowanie lokalne)!
KROK 3 – Kampanie sponsorowane Google Ads
Kampanie Gogole Ads to nic innego jak możliwość wykupienia atrakcyjnego miejsca w wyszukiwarce Google na interesujące nas słowa kluczowe. Jest to o tyle atrakcyjne rozwiązanie, że mamy pełną kontrolę nad budżetem, który przeznaczamy na kampanię reklamową, a dodatkowo przy projektowaniu pierwszej kampanii możemy otrzymać bonus pieniężny nawet do 600 zł. Zdecydowanym plusem tego rozwiązania jest natychmiastowy efekt i możliwość dotarcia do naprawdę zainteresowanych klientów.
Przykład reklamy Google Ads
KROK 4 – Social Media
Możemy wymienić 3 największe i najpopularniejsze serwisy, które możemy wykorzystać do kampanii promocyjnych naszej firmy w internecie są to Facebook, Instagram i Twitter. Każdy z podanych serwisów posiada różną specyfikę oraz zastosowanie, warto przemyśleć i odpowiedzieć sobie na pytanie: gdzie są moi klienci?
Tutaj możemy dołączyć do dowolnej społeczności i polecać im swoje usługi/produkty przykład:
Na Facebooku przy promocji małej firmy absolutnym „must have” jest założenie własnego Fanpage’a, czyli strony na której użytkownicy będą mogli umieszczać recenzje o naszej firmie.
W Polsce mamy około 26 mln użytkowników tego portalu. Można założyć, że w tej olbrzymiej grupie znajdą się klienci każdej firmy i na każde usługi. Jeśli jednak masz wątpliwości czy Facebook jest miejscem, w którym powinna pojawić się także Twoja firma (albo jak najlepiej to zrobić), napisz do nas i umów się na bezpłatną konsultację. Porozmawiamy o tym i wspólnie ocenimy czy także w Twoim przypadku działania te przyniosą wymierne korzyści dla rozwoju Twojej firmy.
Kolejną ciekawą platformą jest Instagram, który w głównej mierze przeznaczony jest do umieszczania zdjęć. Z tego powodu Instagram często wydaje się być kanałem tylko dla branż związanych z modą, podróżami czy stylem życia. Nic bardziej mylnego! Ciekawy pomysł na zaprezentowanie w sposób nienachalny swoich produktów czy usług może przynieść bardzo dobre efekty w każdym biznesie.
Przykład promowania małej kawiarni:
Dzięki umieszczaniu zdjęć na Instagramie docieramy niemal natychmiast do interesujących nas osób z okolicy. Warto dodać, że konieczne tutaj jest używanie odpowiednich #(hasztagów) określających nasze zdjęcie np. #tania #pyszna #kawa #konin
Ostatnim z opisywanych portali jest Twitter popularna platforma do umieszczania krótkich informacji tekstowych również z #(hasztagiem), dzięki czemu możemy dotrzeć do pokaźnej ilości potencjalnych klientów.
KROK 5 – Marketing szeptany na blogach i forach
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest tzw. marketing szeptany. Jest bardzo skuteczny sposób działania, szczególnie u małych podmiotów, które dopiero zaczynają rozkręcać swój biznes. Oprócz możliwości pozyskania klienta i budowania wizerunku firmy, zyskujemy także bardzo istotne odnośniki do strony internetowej, które czasami mogą wspomóc proces pozycjonowania.
Do udziału w tej formie promocji warto zaprosić rodzinę, pracowników czy znajomych. Możemy poprosić, aby zawsze, gdy w sieci trafią na osobę poszukującą polecenia czy opinii o oferowanych przez Ciebie produktach lub usługach, zostawiali krótką notkę polecającą Twoją firmę.
Przykład marketingu szeptanego
KROK 6 – Wizytówki NAP (Name, Adress, Phone)
Wizytówki NAP to sprawdzony sposób na pozycjonowanie lokalne w wyszukiwarkach internetowych. Wizytówki same w sobie często nie mają linków „dofollow”, w wielu przypadkach w ogóle nie mamy możliwości umieszczenia „klikalnego” linku do strony. Mają za to bardzo dużą przewagę, jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne. Właśnie dzięki możliwości wpisania dokładnych danych adresowych zyskujemy w oczach wyszukiwarki, ponieważ nasza strona jest łączona z konkretną lokalizacją.
Przykład wizytówki na portalu klub.nf.pl
Wszystkie powyższe kroki możesz realizować dla swojej witryny samodzielnie i jedynym kosztem będzie Twoja praca. Jeśli jednak potrzebny na to czas wolisz poświęcić na rozwój swojego biznesu w obszarach, w których nikt inny nie może Ciebie zastąpić, skontaktuj się z nami. Porozmawiamy o kosztach promocji w internecie oraz o tym, jakie jeszcze działania możemy zaproponować jako agencja wyspecjalizowana w tym zakresie.