czym jest zaplecze seo

Spis treści

Strona zapleczowa – co to jest? Jak zbudować zaplecze seo?

Strona zapleczowa, inaczej zaplecze SEO lub zapleczówka, to pojęcie, które w świecie pozycjonowania znane jest praktycznie od zawsze. Zapleczówki mogą wzmocnić profil linków zewnętrznych jednej lub kilku witryn. A jak wiadomo, silny profil linków to większa wiarygodność i widoczność witryny. Ale, zapleczówki mogą też zaszkodzić – i należy na to uważać.

Dziś omówimy, czym dokładnie jest strona zapleczowa i jak powinna wyglądać. Zachęcamy do lektury.  

Czym jest strona zapleczowa?

Strona zapleczowa to witryna internetowa, na przykład blog lub portal, która została zbudowana, by poprzez linkowanie wzmacniać inne strony www. Wdrażane na stronach zapleczowych linki mają na celu zwiększenie wiarygodności i widoczności w wynikach organicznych strony linkowanej. Zapleczówka może linkować zarówno do jednej, jak i do kliku stron www.

Co więcej, zaplecze SEO danej strony internetowej może składać się z jednej, jak i z kilku-, a nawet kilkunastu witryn internetowych.  

Zaplecze SEO – początki 

Historia stron zapleczowych sięga czasów, w których pozycjonowanie rządziło się innymi. Dawne zapleczówki miały kiepską jakość, nie zawierały wartościowego contentu, zazwyczaj znajdowały się na nich wyłącznie linki. Użytkownik, po trafieniu na taką stronę www, od razu wiedział, że znalazł się na stronie zapleczowej. 

Obecnie takie rozwiązanie nie jest aprobowane przez Google. Potwierdzają to takie aktualizacje, jak Panda, Pingwin czy Koliber oraz spadek widoczności witryn, które nie dbają o jakość linków i contentu. 

Jak zbudować wartościowe zaplecze seo? 

  • Budowa zaplecz wyłącznie po to, by uzyskać link, zaliczana jest do praktyk black hat seo.
  • Linki z kiepskiej jakości źródeł mogą sprawić (i duże prawdopodobieństwo, że sprawią), że Twoja strona spadnie o kilkanaście, a nawet o kilkadziesiąt pozycji.

Wniosek jest jeden, jeśli zdecydujesz się na budowę zaplecza SEO, musisz zadbać o to, by miało jak najwyższą jakość. 

Tematyka zaplecza 

Najcenniejsze są linki pochodzące z tematycznych i wartościowych źródeł. Dobrze więc przemyśl tematykę budowanego zaplecza – powinna ona nawiązywać do profilu witryn, które będą linkowane. Poniżej kilka przykładów. 

Branża Tematyka zaplecza i artykułów Linkowanie
Odzieżowa (moda, sklep e-commerce z ubraniami) Blog modowy, trendy w stylizacjach. Przykładowe artykuły: – Jak dobrać sukienkę do sylwetki?
– Najlepsze stylizacje na wesele – poradnik
Linki do konkretnych produktów i kategorii produktowych, np. sukienek, dodatków 
Fitness (siłownia, sprzęt sportowy, trener personalny) Blog o treningach i zdrowym stylu życia. Przykładowe artykuły: -Sprzęt do domowej siłowni
– Najlepsze ćwiczenia na spalanie tłuszczu
Linki do podstron produktowych ze sprzętem i akcesoriami sportowymi  
Kosmetologiczna (salon kosmetyczny, sklep z kosmetykami) Blog na temat urody, recenzje kosmetyków. Tematy artykułów: – Jak dbać o cerę suchą? 
– Najlepsze serum do twarzy, ranking 2025
Linki do podstron z zalecanymi kosmetykami, linki do podstron na temat zabiegów  

Domena 

Możesz zakupić zarówno nową, jak i wygasłą domenę. Na co zwrócić uwagę, podczas wyboru domeny? 

  • Nazwa, która ma duże znaczenie przy stronie pozycjonowanej, tutaj nie jest aż tak ważna ‒ długość czy łatwość w zapamiętywaniu są drugorzędne. Liczy się natomiast tematyczność. Jeśli kupujesz wygasłą domenę, sprawdź jej tematykę, zweryfikuj, na jakie frazy kluczowe wyświetlała się w wyszukiwarce Google. Im tematyka zaplecza będzie bardziej zbliżona do tematyki strony pozycjonowanej, tym lepiej.
  • Bardzo ważna jest także historia zakupionej domeny. Sprawdź, czy domena nie była ona narzędziem spamera, czy zdarzały się incydenty w postaci kar Google.
  • Kolejna kwestia to profil linków zewnętrznych. Sprawdź, jakie linki kierują na zakupioną domenę. Odnośniki z podejrzanych źródeł mogą mieć negatywny wpływ zarówno na wiarygodność, jak i widoczność witryny w Google. 

Hosting zapleczówki 

Przy budowie zaplecz – jak i wszystkich innych stron www, ważny jest hosting. W przypadku hostingu dla strony zapleczowej, wydawanie kilku tysięcy złotych rocznie sprawi, że zaplecze nie będzie opłacalne. Ale, z niczym nie należy przesadzać. Kiepski hosting będzie miał negatywny wpływ na dostępność i działanie strony. Co więcej, zmniejszy bezpieczeństwo odwiedzających ją osób i zwiększy ryzyko ataków hackerskich. 

Budowa zaplecza seo, czyli CMS  (Content Management System)

Stronę zapleczową możesz zbudować na dowolnym CMS-ie, czyli w oparciu o dowolny system zarządzania treścią. Największą popularnością cieszy się CMS WordPress. Jakie ma zalety? To system intuicyjny w obsłudze, z którym poradzą sobie nawet osoby bez doświadczenia i wiedzy technicznej. W przypadku WordPressa ryzyko pojawienia się trudności z wprowadzaniem zmian, publikacją treści czy grafik, jest bardzo małe. Strony zbudowane w oparciu o CMS WordPress są też dobrze przystosowane do działań z zakresu pozycjonowania. 

Oczywiście WordPress nie jest jedyną opcją, możesz zdecydować się na takie rozwiązania, jak Joomla, Drupal bądź inny CMS.   

Treści 

Zbudowałeś już stronę zapleczową. Co teraz? Przechodzimy do kwestii kluczowej, czyli do treści. Kiepskie artykuły, blogi pisane na kolanie to już dawna epoka. Jeśli chcesz uzyskać dobre rezultaty, musisz regularnie publikować wysokiej jakości treści. Skup się na ciekawej tematyce, przydatnych wskazówkach, oryginalnych wnioskach. Dodaj grafiki i listy punktowe. 

Linkowanie 

Kolejna kwestia to linkowanie. Nie wciskaj linków, gdzie popadnie. Zadbaj o to, by były rozmieszczone w naturalny sposób, by kierowały na tematycznie powiązane i wartościowe podstrony. Google ceni naturalny link building – profil linków powinien zwiększać się w sposób naturalny, zawierać linki nofollow i dofollow. 

Design zapleczówki 

Tak samo, jak każda strona www czy sklep e-commerce, zapleczówka powinna wyglądać estetycznie. Zadbaj więc o miły dla oka design, który zachęci odbiorców do eksploracji witryny. 

Poprawne działanie  

Istotne jest także prawidłowe działanie strony www. Ważne są takie kwestie jak optymalna prędkość ładowania, responsywność, przemyślana struktura. Zaplecze SEO, jeśli ma przynieść rezultaty, mus ibyć  odpowiednio zoptymalizowane. 

Dlaczego warto budować zaplecze SEO

Dlaczego warto budować strony zapleczowe? 

  • Wartościowe linki są konieczne, by zdobyć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • W przypadku zaplecza, pozyskujesz linki na własnych warunkach, masz kontrolę nad odnośnikami.
  • Kolejny plus to redukcja kosztów publikacji. Wdrożenie artykułu na portalu zewnętrznym to kosztuje od kilkudziesięciu złotych do nawet kilkunastu tysięcy. Publikacje na własnej zapleczówce to brak kosztów.  
  • Strony zapleczowe będą dodatkowym źródłem ruchu na pozycjonowanej stronie. A im wyższy, wartościowy ruch na stronie, tym więcej korzyści dla Twojego biznesu.
  • Wartościowe linki, wysoka pozycja, wartościowy ruch to szansa na większą konwersję, a co za tym idzie, zyski. 
  • Omawiane rozwiązanie to możliwość pozyskania linków, których nie ma konkurencja i raczej nie będzie mieć.

Strony zapleczowe to tylko jedna z opcji 

Roboty Google lubią naturalne, wartościowe i zróżnicowane profile linków zewnętrznych. Nie ograniczaj się więc do stron zapleczowych i uwzględnij też inne metody pozyskiwania linków, na przykład: 

  • posty gościnne,
  • optymalizacja Profilu Firmy w Google,
  • działania w mediach społecznościowych,
  • wpisy w katalogach firm.  

Strony zapleczowe – podsumowanie 

Strony zapleczowe to witryny, które powstają po to, by wspierać budowę profilu linków zewnętrznych docelowej strony www bądź kilku stron. Dawne zaplecza, które zawierały niskiej jakości content, dziś już nie są wykorzystywane. Powód jest jeden – zapleczówki, które nie zawierają wartościowych treści, szkodzą. Mogą więc przynieść rezultaty odwrotne od zamierzonych, czyli zmniejszyć widoczności  strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeśli zdecydujesz się na budowę zaplecza, zadbaj o jego jakość. Ważne są unikalny, wartościowy content, szybki hosting, domena z dobrą historią. Powodzenia! 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza