Spis treści

Zatrudnienie specjalisty czy agencja SEO? Co wybrać?

Zatrudnienie specjalisty czy agencja SEO? Co wybrać? Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najpopularniejszych form promocji biznesu w sieci. Na inwestycję, mającą na celu zwiększanie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania, decyduje się coraz więcej firm. Komu jednak powierzyć takie zadanie?

Specjalista czy agencja seo – co wybrać?

Czy skorzystać z oferty agencji seo, czy zdecydować się na wsparcie specjalisty? Nie ma jednej, właściwej odpowiedzi. Każdy może mieć własne preferencje. Jednym odpowiadała będzie współpraca się z agencją SEO, innym z freelancerem. Omówimy więc plusy i minusy każdego z rozwiązań.

Współpraca z agencją seo vs. współpraca ze specjalistą seo 

Jakie są wady, a jakie zalety współpracy z agencją seo? Jakie plusy ma zlecenie pozycjonowania strony freelancerowi? Takie pytanie zadałam kilku pracownikom 1stplace.pl, głównie pozycjonerom i web developerowi. Jakie odpowiedzi padły?

Pozycjonowanie stron wymaga wiedzy z różnych dziedzin

Pozycjonowanie stron wymaga wiedzy z różnych dziedzin. Nad dostosowaniem strony do wytycznych wyszukiwarki, a także nad zwiększeniem jej przydatności dla użytkowników, pracuje cały zespół. Są to pozycjonerzy, web developer, ux-designer, copywriterzy, czasem jeszcze inni specjaliści. Zespół może na bieżąco konsultować się z sobą, wymieniać opiniami na dany temat. Dzięki temu strona staje się przyjazna dla użytkownika, zawiera wartościowe treści, działa bezawaryjnie, ma przemyślaną strukturę. Wszystko to skutkuje wyższą pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Mało prawdopodobne, żeby jedna osoba była w stanie zastąpić zespół specjalistów i prowadziła wszystkie działania samodzielnie. Freelancer, w razie potrzeby, zleca prace kolejnym osobom. Może być też tak, że poprosi, abyśmy sami znaleźli i skontaktowali się z copywriterem czy web developerem. Znalezienie właściwej osoby to dość trudne i czasochłonne zadanie. Co więcej, rozliczamy się wtedy już z kilkoma osobami, a to może powodować lekki chaos, z agencji dostajemy jedną fakturę. 

Dostęp do narzędzi seo

Zakup dostępu do specjalistycznych narzędzi nie należy do najtańszych. Agencje seo, mające większe środki niż pracujący w pojedynkę specjalista ds. pozycjonowania, mogą pozwolić sobie na zakup nawet kilkunastu narzędzi.

Jest to bardzo istotna kwestia. Dzięki narzędziom, na przykład takim, jak Google Search Console, Surfer seo, Ahrefs, Senuto, Semstorm, Majestic SEO, mamy dostęp do wielu informacji dotyczących kondycji strony, efektów prowadzonych działań, fraz kluczowych. Możemy analizować link building, działania konkurencji, optymalizować strategię. Z narzędzi korzystają nie tylko pozycjonerzy, ale także copywriterzy, ux-designerzy i inni specjaliści. 

kto lepiej zajmie się pozycjonowaniem strony - agencja seo czy specjalista freelancer
Pozycjonowanie stron – zalety współpracy z agencję seo


Dział obsługi klienta w agemcji seo

Praktycznie każda agencja seo, zwłaszcza duże agencje, mają własny dział obsługi klienta. W dowolnej chwili możesz skontaktować się ze wspomnianym działem i zapytać o każdą kwestię dotyczącą Twojej strony www. Pracownicy mają czas zarówno dla obecnych, jak i nowych klientów.

Do działu obsługi klienta możesz zadzwonić w sprawie dotyczącej pozycjonowania Twojej strony bądź innych działań z zakresu e-marketingu. Jeśli specjalista od obsługi klienta nie będzie w stanie odpowiedzieć na Twoje pytanie, oczywiście możliwy jest bezpośredni kontakt z konkretnym specjalistą. Zawsze ktoś rozwiąże Twój problem.

Kontakt ze specjalistą seo

Jeśli chodzi o minusy współpracy ze specjalistą seo, może on mieć także inne obowiązki, na przykład pozycjonowanie stron www innych klientów. A jak wiadomo, za wszystkie działania odpowiada sam. Może więc być tak, że nie poświęci Ci tyle czasu, ile będziesz potrzebował, że w danej chwili nie będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Szkolenia, warsztaty, konferencje

Pozycjonowanie i inne działania z zakresu e-marketingu wymagają nieustannego zwiększania wiedzy, śledzenia zmian w algorytmach Google. Brak aktualnych informacji może sprawić, że w negatywny sposób wpłyniemy na widoczność witryny. Bieżące doszkalanie, wyjazdy na konferencje i szkolenia to nie tylko spore środki finansowe, ale także czas. Wiele agencji seo organizuje takie wyjazdy dla swoich pracowników.

Specjalista seo, który pracuje samodzielnie, często nie ma czasu na wyjazdy. Choć oczywiście nic nie jest regułą, może być tak, że specjalista seo będzie częściej uczestniczył w szkoleniach, niż pracownik agencji seo. 

Koordynator projektu w agencji e-marketingowej

Koordynator projektu jest osobą odpowiedzialną za nadzór pracy innych specjalistów. Kontroluje on pracę działu seo, sprawdza, czy frazy kluczowe są dobrze dobrane, czy działania przynoszą oczekiwane efekty, czy prowadzone są prace optymalizacyjne na stronie. Znajduje ewentualne niedopatrzenia i naprawia je.

Specjalista seo, sam kontroluje swoją pracę. 

Pozycjonowanie stron, współpraca ze specjalistą seo, współpraca z freelancerem
Pozycjonowanie stron – plusy współpracy ze specjalistą seo

Urlopy specjalistów seo 

Zatrudnienie agencji seo to pewność, że zawsze otrzymamy pomoc. W firmie seo, nawet, jeśli specjalista ds. pozycjonowania, ux designer, web developer są nieobecni, ktoś przejmuje zastępstwo. Dzięki temu mamy zapewnioną pomoc, zawsze ktoś dopowie na nasze pytania.

Jeśli współpracujemy z samodzielnym specjalistą seo i z jakichś powodów jest on niedostępny, skazani jesteśmy sami na siebie.


Doświadczenie zespołu agencji a doświadczenie specjalisty seo (freelancera)

Agencja seo, jako że obsługuje wielu klientów, z różnych branż ma bardzo duże doświadczenie, własne patenty, autorskie rozwiązania. Specjalista seo oczywiście także ma doświadczanie, ale może być ono o wiele mniejsze niż zespołu agencji. Fizycznie nie jest w stanie obsłużyć tak wielu różnorodnych firm. 

Agencja marketingu internetowego i specjalista seo – o co zapytać?

Przed rozpoczęciem współpracy – i to zarówno z agencją seo, jak i ze specjalistą, warto zapytać o kilka kluczowych kwestii. Między innymi o:

• Okres wypowiedzenia – ile trwa, na jakich warunkach możemy wcześniej zakończyć umowę?
• Na jaki czas podpisywana jest umowa? Agencja proponuje zazwyczaj 12 lub 24 miesiące bądź na czas nieokreślony.

• Czy w razie nagłego problemu, możesz liczyć na pomoc?
• Jakie doświadczenie w dziedzinie seo, pozycjonowania stron bądź sklepów internetowych ma dana agencja SEO bądź konkretny specjalista? Jak długo zajmuje się marketingiem internetowym? Czy ma na koncie sukcesy?

Ponadto, sprawdź widoczność strony agencji bądź specjalisty seo, zweryfikuj, jak wygląda witryna, czy działa bezawaryjnie, jakie treści zawiera. Zapoznaj się z opiniami.

Zakres usług specjalisty i agencji seo

Koniecznie też zapytaj o to, co obejmuje zakres usług, jakie usługi uwzględnia budżet. Najczęściej usługi agencji bądź specjalisty seo to:
audyt seo (dzięki niemu można przygotować strategię pozycjonowania)
• dobór i analiza słów kluczowych
• optymalizacja strony
pozyskiwanie linków zewnętrznych
• przeprowadzenie analizy konkurencji
• przygotowanie i wdrażanie treści (zapytaj ile zzs, ile artykułów blogowych otrzymasz)
• publikacja artykułów sponsorowanych ( ważny element link buildingu)
• optymalizacja prędkości ładowania
• technical seo: meta dane, optymalizacja adresów url, kompresja grafik, certyfikat ssl
• ewentualnie działania z zakresu marketingu szeptanego.

Zatrudnienie agencji seo, czy zatrudnienie specjalisty seo - zakres usług
Pozycjonowanie stron – zakres usług agencji SEO, specjalisty SEO

Agencje seo vs. specjaliści seo – co wybrać?

Jak więc dokonać wyboru między agencjami seo a freelancerami? Musimy samodzielnie przeanalizować, która z opcji bardziej nam odpowiada, które z zalet i ewentualnych wad są najważniejsze.
Są osoby, które chwalą sobie współpracę z dużymi agencjami seo, są także takie, które wybierają mniejsze, butikowe firmy seo, jak i takie, którym, najlepiej współpracuje się ze specjalistą seo.
Zawsze możemy przeprowadzić rozmowę zarówno z jedną, jak i drugą stroną i wtedy zdecydować, kto nas bardziej do siebie przekonał. Powodzenia! 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza