Chcesz, aby Twój sklep internetowy przynosił większe zyski? To się nie uda bez odpowiedniej promocji. Przemyślana strategia działań e-marketingowych sprawi, że potencjalni klienci bez problemu znajdą Twoją ofertę, produkty będą się rozchodzić jak świeże bułeczki, a konkurencja zostanie w tyle. Ale od czego zacząć? Jakie działania prowadzić?
Jak promować sklep e-commerce?
Działania promocyjne mają duży wpływ na sukces biznesu w cyfrowym świecie. Zwiększanie widoczności w sieci, docieranie do nowych klientów i budowanie z nimi relacji, ciekawa prezentacja produktów to działania, które z tyłu głowy powinien mieć każdy właściciel sklepu internetowego.
Poznaj grupę docelową
Zanim zaczniesz promować sklep e-commerce, musisz poznać swoją grupę docelową. Przeanalizuj, jakie są potrzeby, oczekiwania i zachowania zakupowe Twoich klientów. To klucz do udanej promocji. Pamiętaj, że inne argumenty i treści sprawdzą się w przypadku seniorów, inne w przypadku studentów czy rodzin z dziećmi.
Ważne też, byś zrozumiał, w jaki sposób Twoja grupa docelowa korzysta z Internetu. Jakie strony odwiedzają Twoi klienci? Jakie media społecznościowe preferują?
Pozycjonowanie
Pozycjonowanie to sposób, by zwiększyć widoczność sklepu e-commerce w organicznych wynikach wyszukiwania. Zgodnie ze statystykami, aż 75% użytkowników nigdy nie przechodzi na drugą stronę wyników Google. Od miejsca w rankingu może więc zależeć sukces Twojego biznesu – warto, byś zawalczył o TOP10, a najlepiej TOP3.
Na pozycjonowanie składa się wiele działań.
- Bardzo duże znaczenie ma dobór słów kluczowych. Frazy powinny być powiązane z Twoim biznesem, a jednocześnie cieszyć się popularnością wśród użytkowników. W przypadku sklepów internetowych doskonale sprawdzają się frazy typu long tail, czyli długi ogon.
- Optymalizacja treści na stronie, publikacja opisów kategorii i produktów, artykułów blogowych sponsorowanych, gościnnych to obowiązkowe działania w strategii pozycjonowania.
- Prace nad strukturą sklepu, hierarchicznym menu, intuicyjną ścieżką zakupową, linkowanie wewnętrzne sprawią, że sklep będzie funkcjonalny i przyjazny ‒ zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów.
- Wartościowe linki zewnętrzne pozwolą zbudować wiarygodność witryny, będą też dodatkowym źródłem ruchu.
- Bardzo ważne jest, aby Twój sklep e-commerce był zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych. Ogromna liczba użytkowników korzysta z Internetu za pomocą smartfonów i tabletów. Problemy z działaniem sklepu na wspomnianych urządzeniach to droga do utraty wielu klientów.
Content marketing, czyli marketing treści
Twórz treści, które będą miały wartość dla Twojej grupy docelowej. Na przykład, jeśli interesuje Cię promocja sklepu internetowego z kosmetykami, przygotuj teksty dotyczące doboru kosmetyków, trendów w makijażu, pielęgnacji skóry. Publikuj treści na blogu, w mediach społecznościowych i innych platformach, z których korzystają Twoi klienci.
Koniecznie pamiętaj o atrakcyjnych i dokładnych opisach produktów. Powinny one przedstawiać korzyści wynikające z zakupu, a także zawierać wszystkie istotne informacje, takie jak wymiary, materiały, instrukcje obsługi. W treściach używaj słów kluczowych, ale pamiętaj, aby były one naturalne rozmieszczone.
Kolejna kwestia to zdjęcia produktów, są one ważną częścią marketingu treści. Pamiętaj, aby były wysokiej rozdzielczości i pokazywały produkt z różnych perspektyw.
Kampanie Google Ads
Kolejnym z rozwiązań jest promowanie sklepu internetowego w wynikach nieorganicznych, czyli płatnych. Reklamy Google Ads, w zależności od rodzaju i celów biznesowych, mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google, w karcie Zakupy, w sieci reklamowej Google, na YouTube, na Gmailu, w aplikacjach.
W przypadku sklepów internetowych oferujących konkurencyjne ceny, dobrym rozwiązaniem będzie kampania produktowa. Reklamy będą widoczne w karcie Zakupy, obok wyników wyszukiwania, w sieci reklamowej Google.
Kampanie Google Ads to sposób, by dotrzeć do użytkowników, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą. Co ważne, w Google Ads wyniki widoczne są praktycznie od razu po uruchomieniu kampanii. W przeciwieństwie do pozycjonowania nie trzeba czekać kilku miesięcy (pozycjonowanie jednak daje trwałe rezultaty).
Media społecznościowe
Skutecznym sposobem promowania sklepu internetowego są media społecznościowe. Facebook, Instagram czy LinkedIn (w zależności od tego, gdzie Twoja grupa docelowa spędza najwięcej czasu), umożliwiają budowę relacji z użytkownikami i zwiększanie rozpoznawalności sklepu, marki.
Twórz i udostępniaj angażujące treści, takie jak posty z ciekawymi zdjęciami, wideo, infografiki. Interakcja z klientami i budowanie społeczności wokół Twojej marki pomoże w zwiększeniu lojalności i zaangażowania klientów.
E-mail marketing
E-mail marketing to kolejny z kanałów komunikacji z klientami. Zbuduj listę mailingową i regularnie wysyłaj newslettery z informacjami o nowościach, promocjach, inspiracjach, poradach.
Programy lojalnościowe
Programy lojalnościowe są świetnym sposobem na zbudowanie silnych relacji z klientami i zachęcenie ich do częstszego dokonywania zakupów. Przyznawaj punkty, które można potem wymienić na zniżki czy darmowe produkty. Promuj program lojalnościowy na swojej stronie, w mediach społecznościowych, w e-mailach.
Analiza i optymalizacja
Regularnie monitoruj i analizuj wyniki prowadzonych działań promocyjnych. Sprawdzaj, które kampanie przyniosły najwięcej korzyści, a które elementy wymagają optymalizacji. Śledzenie zachowania użytkownika, weryfikowanie długości sesji, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu to jedne z kluczowych działań.
Uzyskane informacje pomogą Ci podjąć decyzję, gdzie reklamować sklep internetowy, na jakich frazach kluczowych się skupić, jakie zmiany wprowadzić do strategii.
Jak promować sklep internetowy? O czym jeszcze pamiętać?
- Wyszukiwarka wewnętrzna: Upewnij się, że Twoja wyszukiwarka wewnętrzna działa sprawnie i pomaga klientom szybko znaleźć to, czego szukają.
- Retargeting: Dzięki retargetingowi możesz wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy już odwiedzili Twój sklep, ale nie dokonali zakupu.
- Responsywność strony: Upewnij się, że Twoja strona jest responsywna, czyli dostosowuje się do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana.
- Optymalizuj czas ładowania strony: Sklep internetowy, który wolno się ładuje, może skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów. Zadbaj o optymalizację prędkości.
- Zadbaj o recenzje: Komentarze, zdjęcia i filmy dodane przez klientów mogą znacząco zwiększyć wiarygodność Twojego sklepu i zachęcić odwiedzających do zakupu.
- Pamiętaj że ludzie kupują oczami: Estetyczne, wyraźne zdjęcia produktów, prezentacje wideo to podstawa.
- Odpowiadanie na wiadomości: Zadbaj o to, by każdy z klientów czuł się zaopiekowany i sprawnie otrzymał odpowiedź na swoje pytania.
- Wykorzystaj chatboty i obsługę klienta na żywo: Dostarczanie natychmiastowych odpowiedzi na pytania klientów (za pomocą chatbotów lub konsultanta), mogą zwiększyć zadowolenie klientów i konwersję.
Promocja sklepu internetowego – samodzielnie czy z agencją e-marketingową?
Promowanie sklepu internetowego jest zadaniem, które wymaga wielu umiejętności, a także czasu. Wśród podstawowych działań z tego zakresu znajdują się: zarządzanie różnymi kanałami reklamowymi, tworzenie wartościowych treści, analizowanie danych i optymalizacja strategii. Warto więc, byś dokładnie przeanalizował, jakimi dysponujesz zasobami, czy Twoja wiedza jest wystarczająca, czy będziesz mógł poświęcić na działania odpowiednią ilość czasu.
Współpraca z agencją e-marketingową
Zalety zatrudnienia agencji e-marketingowej to przede wszystkim dostęp do wiedzy i doświadczenia specjalistów z różnych dziedzin: pozycjonerów, copywriterów, brand managerów, ekspertów Google i Facebook Ads itp. Agencje często świadczą kompleksowe usługi, począwszy od audytu SEO i UX, które zweryfikują, co w Twoim sklepie działa dobrze, a co trzeba zmienić, po pozycjonowanie, działania w mediach społecznościowych, content marketing itp. Nie musisz więc martwić się o przygotowanie treści, budowę intuicyjnego menu czy o grafiki do social mediów.
Decyzja, czy prowadzić promocję sklepu internetowego samodzielnie, czy z agencją e-marketingową, uzależniona jest od wielu czynników, takich jak budżet, czas, umiejętności i wiedza. Jeśli brakuje Ci czasu, umiejętności lub narzędzi, zatrudnienie agencji e-marketingowej może być optymalnym rozwiązaniem.
Promocja e-commerce w internecie – checklista dla Ciebie
- Poznanie grupy docelowej: Zrozum potrzeby, problemy i zachowania swoich potencjalnych klientów.
- Kampanie Google Ads: Korzystanie z reklam Google Ads to sposób, by w błyskawicznym tempie zwiększyć widoczność w sieci.
- Regularne działania w mediach społecznościowych, np. na Facebooku: Regularne publikuj posty, buduj relacje z odbiorcami, optymalizuj kampanie reklamowe.
- Pozycjonowanie sklepu internetowego: Pozycjonowanie obejmuje działania, dzięki którym zwiększysz widoczność sklepu e-commerce w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Tworzenie wartościowych treści: W sklepie internetowym nie może zabraknąć wartościowych dla Twojej grupy docelowej treści.
- E-mail marketing: Planuj i realizuj kampanie e-mailowe, aby informować swoją grupę docelową o promocjach, nowościach itp.
- Program lojalnościowy: Stwórz program lojalnościowy, nagradzaj klientów za dokonane zakupy i polecanie Twojego sklepu.
- Różne opcje dostawy i płatności: Zadbaj o różne opcje dostawy i płatności, klienci z pewnością to docenią.
- Monitorowanie i optymalizacja: Pamiętaj o bieżącej analizie efektów działań promocyjnych, wprowadzaj niezbędne zmiany.
- Bezpieczeństwo transakcji: Upewnij się, że Twoja strona jest bezpieczna i, że klienci czują się komfortowo, dokonując zakupów.
- Zbieraj opinie klientów: Poproś klientów o wystawienie opinii, pomoże to w budowie wiarygodności.
Pamiętaj, aby dostosować te wskazówki do specyfiki biznesu i potrzeb Twojej grupy docelowej. Regularne monitorowanie i optymalizacja działań są kluczem do sukcesu promocji sklepu internetowego.
Jak wypromować sklep internetowy – podsumowanie
Promocja sklepu internetowego obejmuje wiele działań, począwszy od zrozumienia grupy docelowej, po zwiększanie widoczności w wyszukiwarce Google, marketing treści, reklamę online, media społecznościowe, e-mail marketing, programy lojalnościowe, aż po analizę i optymalizację. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie różnych kanałów komunikacji oraz ciągłe monitorowanie i optymalizacja działań. Powodzenia!