Spis treści

Frazy long tail – co to? Sprawdź nasz poradnik

Frazy kluczowe typu długi ogon, inaczej long tail keywords, to zagadnienie, którym powinna zainteresować się każda z firm. Dlaczego? Ponieważ są to długie, precyzyjne frazy, które umożliwiają dotarcie do odbiorców i przekształcanie ich w lojalnych klientów. Jako copywriterka niemal każdego dnia przygotowuję treści z wykorzystaniem fraz długiego ogona, pracuję też ze specjalistami ds. pozycjonowania, którzy zwiększają widoczność stron www właśnie na takie frazy. 

Czym więc są frazy long tail? Jakie korzyści mogą przynieść Twojej firmie? 

Frazy długi ogon – co to? 

Long tail keyword, inaczej fraza długiego ogona, to rozbudowane wyrażenie, składające się z minimum trzech słów. Frazy długiego ogona są szczegółowe i dopasowane do intencji użytkownika – dzięki temu mają większy potencjał sprzedażowy.

Z frazą długiego ogona będziesz miał do czynienia na przykład wtedy, kiedy zamiast wyrażenia wynajem samochodu, wpiszesz w wyszukiwarkę wynajem samochodu dostawczego na jeden dzień.

Sama koncepcja fraz long tail wyszła na światło dzienne w 2004 roku. To własnie wtedy, amerykański publicysta i wydawca- Chris Anderson, na łamach magazynu Wired opublikował artykuł pod tytułem The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More (ang. Długi ogon. Ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos). 

Długi ogon, czyli long tail – przykłady fraz

Oto kilka przykładów fraz kluczowych dla różnych branż:

Nisza: zdrowe odżywianie

  • najlepsze przepisy na zdrowe smoothie owocowe
  • dieta roślinna dla początkujących
  • zdrowe, niskokaloryczne przekąski do pracy

Nisza: fitness, sport

  • treningi siłowe z hantlami dla mężczyzn
  • porady dotyczące rozciągania przed biegiem

Nisza: technologia

  • najlepsze smartfony z długim czasem pracy baterii
  • porównanie kamer bezlusterkowych dla amatorów
  • recenzja laptopów do gier w przystępnej cenie

Nisza: podróże

  • romantyczne weekendowe wycieczki w górach
  • porady dla podróżujących po Europie z plecakiem
  • najlepsze atrakcje turystyczne w Rzymie dla rodzin

Nisza: edukacja

  • kursy online z nauki programowania dla dzieci
  • poradnik wyboru studiów na uczelniach technicznych
  • jak przygotować się do matury z języka angielskiego.

Dlaczego warto wykorzystać frazy long tail? 

Dlaczego w strategii e-marketingowej, na przykład w pozycjonowaniu lub w kampaniach Google Ads, warto uwzględnić frazy long tail?  

Mniejsza konkurencja

Frazy kluczowe długi ogon zazwyczaj są mniej konkurencyjne niż frazy ogólne. Posłużmy się przykładem:

  • sweter damski – 49k wyszukiwań w skali miesiąca 
  • długi, czarny sweter rozpinany damski – 201 wyszukiwań w skali miesiąca. 

Choć fraza długi, czarny sweter rozpinany damski ma mniejszą liczbę wyszukiwań, jest jednocześnie mniej konkurencyjna, a szanse na zyskanie widoczności w organicznych lub nieorganicznych wynikach wyszukiwania, większe.

Jeśli na działania z zakresu pozycjonowania przeznaczasz miesięcznie około 1500 do 3500 zł, prowadzisz niewielką firmę lub dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem w sieci, masz o wiele większą szansę na sukces z  frazą long tail.    

Wyższa konwersja

Użytkownicy, którzy posługują się długimi frazami kluczowymi, mają sprecyzowane oczekiwania, wiedzą, jakiego produktu bądź jakiej usługi szukają. Wróćmy do powyższych fraz. Kobieta wpisująca w okno wyszukiwania sweter damski znajduje się na początku ścieżki zakupowej. Taka klientka dopiero definiuje swoje potrzeby i szuka ciekawych opcji. Fraza długi, czarny sweter rozpinany damski jest już bardziej konkretna – klientka jest zdecydowana na konkretny rodzaj swetra, a to zwiększa szansę na konwersję.

Frazy long tail są sposobem na zwiększenie wartościowego ruchu na stronie www i zysków. A każdej z firm zależy na generowaniu jak najwyższej konwersji. 

Wpływ na pozycjonowanie strony www lub sklepu e-commerce 

Uzyskanie widoczności w wynikach organicznych na frazy ogólne, na przykład takie, jak: sandały męskie, regały, swetry damskie, remonty, szkolenia e-marketingowe itp. jest bardzo trudne. O topowe pozycje na tego typu zapytania walczą silne marki, dysponujące imponującymi budżetami. Jeśli prowadzisz średniej wielkości biznes, szansa na to, że je wyprzedzisz, jest niewielka.

Jakie jest rozwiązanie? Znalezienie niszy, prawidłowy dobór fraz kluczowych typu long tail. Taki krok to sposób na uzyskanie widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz na dotarcie do docelowych klientów.

Pozycjonując frazy long tail, masz realne szanse na uzyskanie rezultatów. Skupianie się wyłącznie (lub w dużej mierze), na frazach ogólnych, zwłaszcza tych bardzo konkurencyjnych, może sprawić, że efekty działań SEO będą niesatysfakcjonujące, tak samo, jak współczynnik konwersji. 

Tańsza reklama PPC

Frazy typu long tail są dobrym rozwiązaniem dla firm, które zdecydowały się na promocję w sieci za pomocą reklam Google Ads. Dla przypomnienia, przy kampaniach Google Ads opłata naliczana jest za każde kliknięcie reklamy lub za 1000 wyświetleń lub za wykonanie przez odbiorcę określonej akcji. 

Koszty są bardzo zróżnicowane, uzależnione od branży oraz od słów kluczowych, na które ma wyświetlać się reklama. Frazy ogólne, ze względu na wysoką konkurencyjność, generują najwyższe koszty – niestety, wybór takich fraz nie zawsze przekłada się na zyski. Long tail keywords pozwalają na redukcję kosztów, co więcej, sprawiają, że reklama dociera do klientów mających bardziej sprecyzowane oczekiwania, a to zwiększa szansę na pomyślną realizację celów e-marketingowych.  

Kryterium Long tail Frazy ogólne 
Przykład frazy Buty sportowe damskie różowe  Buty sportowe 
Liczba wyszukiwań Buty sportowe damskie różowe: 210 wyszukiwań miesięcznieButy sportowe damskie: 60.5K wyszukiwań miesięcznie
Konkurencyjność Niska Wysoka 
Długość frazyDłuższe, składające się minimum z trzech słówKrótkie, zawierające jedno, dwa, maksymalnie trzy słowa 
Intencja użytkownika Precyzyjnie określona, użytkownik zwykle zdecydowany jest na zakup Ogólna, użytkownik znajduje się na początku procesu decyzyjnego
Konwersja Frazy z wysokim potencjałem konwersji Frazy z mniejszym potencjałem sprzedażowym 
Precyzyjność SzczegółoweOgólne 
Koszt reklamy PPCNiższe koszty reklamy PPCFrazy generujące najwyższe koszty kliknięć
Pozycjonowanie Większe szanse na uzyskanie miejsca na topowych pozycjach Topowe pozycje zwykle zajmowane przez znane, mające duży autorytet marki

Frazy long tail – czy wiesz, że? 

  • Frazy typu long tail stanowią około 70% wszystkich wyszukiwań w sieci. (TWO IMPRESS)
  • Współczynnik konwersji, jaki generują frazy typu long tail, wynosi 36%, co jest bardzo dobrym wynikiem. (EMBRYO)
  • 56% użytkowników wpisuje w okno wyszukiwania zapytania składające się z co najmniej trzech wyrazów. (EMBRYO)
  • Frazy kluczowe długiego ogona generują CTR o 3-5% wyższy niż inne frazy kluczowe. (LUMO)
  • Wyszukiwania zawierające 3 słowa stanowią 19.60% wszystkich zapytań. (Adeverest)
  • 4 słowa stanowią około 13.89% wszystkich wyszukiwań. Adeverest

Jak znaleźć frazy kluczowe long tail?

Wiesz już, czym są frazy long tail i dlaczego są ważne. Skupmy się teraz na kolejnej kwestii, a mówiąc dokładniej na tym, jak znaleźć odpowiednie słowa długiego ogona. Masz tutaj kilka opcji. 

Narzędzia do badania fraz long tail (i nie tylko)

Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci znaleźć odpowiednie frazy kluczowe, oto kilka z nich:

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner, czyli Planer słów kluczowych, to bezpłatne narzędzie Google, które dostarcza wielu wskazówek, dotyczących fraz kluczowych, zwłaszcza, jeśli chodzi o kampanie Google Ads. Dzięki narzędziu zyskasz takie dane, jak: 

  • liczba wyszukiwań danej frazy kluczowej, w wybranym okresie,
  • konkurencyjność frazy, 
  • sugerowana stawka za kliknięcie (CPC, czyli Cost-Per-Click),
  • sezonowość.  

Ahrefs

Ahrefs to zaawansowane narzędzie, które jest prawdziwym kombajnem informacji. W Ahrefsie zweryfikujesz widoczność poszczególnych podstron, sprawdzisz ruch organiczny czy profil linków wybranej witryny internetowej. Jeśli chodzi o same frazy kluczowe, uzyskasz dane na temat liczby wyszuiwań, pytań związanych z frazą, powiązanych zapytań, stron www, które uzyskały na dane słowo kluczowe najlepszą widoczność. 

frazy long tail Ahrefs
Dobór fraz long tail: Ahrefs

Senuto 

Senuto to duże wsparcie, podczas wyszukiwania fraz kluczowych (w tym także fraz long tail), jak i przy innych działaniach z zakresu e-marketingu. Jeśli chodzi o frazy kluczowe, narzędzie dostarcza inspiracji, informacji na temat miesięcznej liczby wyszukiwań, sezonowości czy kosztu kliknięcia. 

Frazy long tail Senuto
Dobór fraz kluczowych: Senuto

Answer the Public 

Źródłem inspiracji będzie także narzędzie Answer the public. Narzędzie jest intuicyjne w obsłudze – wystarczy, że wpiszesz interesującą Cię frazę kluczową, a w mgnieniu oka uzyskasz wiele inspiracji. 

frazy long tail answer the public
Dobór fraz kluczowych, inspiracje na tematy artykułów: Answer the public

SEO Minion

Ciekawym rozwiązaniem jest także SEO Minion. To rozszerzenie do przeglądarki, na przykład Chrome lub FireFoxa, które może dostarczyć wielu wskazówek. Narzędzie jest pomocne podczas doboru słów kluczowych czy w czasie szukania pomysłów na tytuły artykułów blogowych. 

SEO Minion
SEO Minion

Analiza konkurencji

W procesie dobierania fraz kluczowych, uwzględnij także analizę konkurencji. Jakie kroki powinieneś wykonać?  

  • Przejrzyj strony konkurencyjnych firm. Sprawdź, jakie frazy kluczowe – zarówno ogólne, jak i long tail, pojawiają się w nagłówkach, w treści opisów i artykułów, w metadanych. 
  • Korzystaj także z podpowiedzi, jakich dostarcza autouzupełnianie Google. Po wpisaniu frazy w pasek wyszukiwania Google, wyszukiwarka wyświetli kilka propozycji, które mogą być źródłem inspiracji. 
frazy długi ogon, autouzupełnianie google
Frazy kluczowe a autouzupełnianie Google
  • Sprawdzaj także sekcję na samym dole wyników wyszukiwania, czyli Inni wyszukiwali również. 
Frazy kluczowe long tail a podpowiedzi Google
Frazy kluczowe long tail a podpowiedzi Google
  • Wykorzystanie forów, grup dyskusyjnych i mediów społecznościowych to kolejna opcja. Użytkownicy często zadają pytania i dzielą się swoimi doświadczeniami, obiekcjami, oczekiwaniami. Lektura takich treści może być doskonałym wsparciem zarówno na etapie doboru fraz kluczowych, jak i przy tworzeniu strategii content marketingowej. 
 Długi Ogon pozycjonowanie, Long Tail Keywords
Długi ogon, czyli Long Tail Keywords

Pozycjonowanie long tail – co warto wiedzieć?

W jaki sposób powinieneś używać fraz long tail, by przyniosły Twojej firmie realne korzyści, na przykład w postaci widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania? Poniżej kilka wskazówek. 

Tworzenie wartościowych i angażujących treści

W procesie pozycjonowania, optymalizacji strony pod kątem ux, a także przy reklamach Google Ads, istotna jest jakość strony docelowej, w tym znajdujące się na niej treści. 

Upewnij się, że Twoje artykuły, opisy kategorii i produktów odpowiadają na pytania użytkowników, są merytoryczne i przyjemne w odbiorze. Jeśli na przykład opisujesz koszulę damską błękitną w paski, zadbaj o to, by czytelniczka znalazła w opisie wszystkie ważne informacje, na przykład, do czego pasuje błękitna koszula w paski, na jakie okazje będzie idealna itp. 

Użytkownicy w dalszych etapach podróży zakupowej, chętnie korzystają z rankingów, porównują oferty. Dobrym pomysłem jest utworzenie bloga oraz publikacja treści zoptymalizowanych pod kątem fraz kluczowych (np. Ranking namiotów 2025).

Długi ogon seo  – optymalizacja tytułów i opisów

Tytuły i opisy są kluczowe w procesie pozycjonowania stron internetowych i sklepów e-commerce. Najważniejszą w danym przypadku frazę zawsze umieszczaj w tytule. Pamiętaj jednak o tym, że tytuł powinien przyciągać uwagę i brzmieć w naturalny sposób.

Wykorzystanie nagłówków H1, H2, H3

Nagłówki H1, H2, H3 pomagają wyszukiwarkom zrozumieć strukturę i tematykę artykułu, strony www lub sklepu internetowego. Pamiętaj więc o stosowaniu nagłówków oraz oznaczaniu ich odpowiednim fontem. W nagłówkach nie może zabraknąć ważnych fraz kluczowych, także fraz długiego ogona.

Linkowanie wewnętrzne

Budowanie sieci linków wewnętrznych to jeden z istotniejszych elementów w strategii pozycjonowania. Zadbaj więc o przemyślaną implementację omawianych odnośników – frazy long tail sprawdzą się w roli anchorów. 

Staraj się również zdobywać linki zewnętrzne z renomowanych stron ‒ poprawi to autorytet witryny i przełoży się na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Długi ogon marketing – monitorowanie wyników

Regularne prowadzenie odpowiednich działań to połowa sukcesu. Musisz także pamiętać o śledzeniu rezultatów.  

Śledzenie pozycji słów kluczowych

Regularnie sprawdzaj pozycje wybranych fraz kluczowych – jakie pozycje zajmują ważne dla Twojej firmy frazy? Czy istotne podstrony zajmują miejsce w top10, top 50, czy może nie zostały jeszcze zaindeksowane? 

Długi ogon marketing – analiza ruchu na stronie

Przeanalizuj ruch na swojej stronie www lub w sklepie e-commerce. Sprawdź, które frazy kluczowe typu długi ogon generują najwięcej ruchu i konwersji. Na podstawie wniosków zoptymalizuj swoją strategię.

Pamiętaj też, że trendy i zachowania użytkowników są dynamiczne, dlatego ważne jest, abyś na bieżąco optymalizował swoją strategię.  

Ścieżka zakupowa a long tail

Użytkownik, zanim zdecyduje się na zakup konkretnego produktu, definiuje swoje potrzeby, sprawdza możliwe rozwiązania, weryfikuje dostępne opcje. Dopiero po odpowiednim researchu, szczegółowo precyzuje swoje oczekiwania i jest zdecydowany na konwersję. 

Potencjalny klient zwykle zaczyna od frazy ogólnej (np. namiot), aby potem stosować bardziej szczegółowe zapytania (np. namiot dwuosobowy z tropikiem). Frazy long tail pozwalają więc na dotarcie do osób będących w dalszych etapach podróży zakupowej. 

Podsumowanie

Podsumowując, określenie długi ogon dotyczy rozbudowanych fraz kluczowych, zawierających trzy, cztery lub więcej słów. Omawiane frazy mają duży potencjał sprzedażowy i są mniej konkurencyjne niż frazy ogólne. Przekłada się to na widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania oraz na konwersję, w tym zyski. Wykorzystanie fraz long tail jest także dobrym rozwiązaniem w przypadku kampanii Google Ads – umożliwia obniżenie kosztów kampanii i docieranie do konwertujących użytkowników. 

Frazy chunky middle - co to?

Frazy kluczowe chunky middle to wyrażenia, które możemy umieścić między krótkimi frazami kluczowymi (fat head), a frazami rozbudowanymi, czyli long tail. Frazy chunky middle składa się z 2-3 słów, są więc nieco bardziej szczegółowe niż frazy ogólne, ale jeszcze nie tak szczegółowe, jak frazy long tail.

Frazy fat head to krótkie, ogólne zapytania – obejmujące zazwyczaj jedno lub dwa słowa. Są to bardzo konkurencyjne frazy, które generują duży ruch, mające mniejszy potencjał sprzedażowy niż dłuższe, bardziej precyzyjne zapytania. Przykładem frazy typu fat head będzie zapytanie buty,  podczas gdy buty sportowe dla dzieci będą frazą typu long tail.

 

LSI (Latent Semantic Indexing), czyli semantyczne słowa kluczowe, to takie, które są związane z głównym tematem, ale nie stanowią synonimów frazy głównej. Dla przykładu, frazy typu moda, odzież, styl  będą frazami semantycznymi w przypadku treści na temat najnowszych trendów odzieżowych. Frazy semantyczne sprawiają, że roboty Google lepiej rozumieją tematykę podstrony, a sam tekst staje się bardziej przydatny dla użytkownika. 

Pozycjonowanie szerokie to działania, których celem jest uzyskanie widoczności w wynikach organicznych dla dużej liczby rozbudowanych fraz kluczowych, czyli fraz typu long tail. Pozycjonowanie szerokie obejmuje zarówno działania bezpośrednio na stronie www czy w sklepie e-commerce, czyli on-site oraz poza witryną czyli off-site. 

Pozycjonowanie long tail koncentruje się na zwiększaniu widoczności rozbudowanych fraz kluczowych. Taka strategia pozwala na dotarcie do mniejszej liczby użytkowników, ale generuje bardziej wartościowy ruch. Inne korzyści płynące z pozycjonowania long tail to: mniejsza konkurencja, szansa na szybsze uzyskanie widoczności, wzrost konwersji. 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza