Niektóre agencje seo koncentrują się wyłącznie na pozycjonowaniu stron www i sklepów e-commerce. Inne rozszerzają ofertę o dodatkowe działania z zakresu e-marketingu (na przykład o prowadzenie profilu w social mediach). Coraz więcej firm seo oferuje też kompleksowe usługi – począwszy od tworzenia stron internetowych, po pozycjonowanie i kampanie płatne.
Jakie usługi najczęściej proponowane są przez agencje seo? Co powinna obejmować oferta pozycjonowania? Z jakich dodatkowych usług warto korzystać?
Budowa stron www i sklepów e-commerce
Strona internetowa, sklep e-commerce – to wizytówka firmy. Niestety, w przypadku witryn zbudowanych w oparciu o przestarzałe technologie, wdrożenie części działań, w tym działań ważnych pod kątem pozycjonowania, może nie być możliwe. Pojawiają się także problemy z bezpieczeństwem, a wprowadzenie poszczególnych zmian jest czasochłonne i kosztowne.
W takim przypadku, działania z zakresu zwiększania widoczności strony www w sieci, warto rozpocząć od budowy nowej strony www. Budowa witryny w oparciu o nowoczesne technologie, optymalizacja pod kątem czynników rankingowych już na etapie budowy sprawią, że wtrynia będzie bardziej przyjazna dla użytkownika i lepiej dostosowana pod wytyczne wyszukiwarki Google.
Wiele agencji seo w swojej ofercie, oprócz pozycjonowania, ma także projektowanie i budowę stron www oraz sklepów e-commerce.
Pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie, czyli zwiększanie widoczności witryny w organicznych, inaczej bezpłatnych, wynikach wyszukiwania, to główna usługa agencji seo. Firmy seo zajmują się opracowywaniem strategii działań, wdrażaniem prac, analizą, raportowaniem.
Pozycjonowanie to wieloetapowy proces. Zazwyczaj agencje, w ramach umowy i comiesięcznego abonamentu, wykonują wszystkie ważne działania – zarówno on-site, jak i off-site.
W zależności od specyfiki branży, celów biznesowych rozpoczynane jest pozycjonowanie lokalne, pozycjonowanie szerokie, pozycjonowanie ogólnopolskie bądź na rynki zagraniczne.
Audyt seo – szczegółowe badanie strony internetowej
Współpraca z agencją seo powinna rozpocząć się od audytu seo strony internetowej bądź sklepu e-commerce. Audyt dostarcza wielu informacji na temat pozycjonowanej witryny – jej kondycji, poziomu optymalizacji technicznej, treści. Sprawdzane są także widoczność w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy, autorytet strony internetowej, historia.
Na podstawie zgromadzonych informacji pozycjoner wie, jakich nakładów pracy będzie wymagać witryna, od jakich działań powinien zacząć, jakie zmiany w obrębie strony są najpilniejsze. Audyty seo umożliwiają przygotowanie długofalowej strategii działań.
Audyt seo zazwyczaj jest zawarty w ofercie agencji seo, choć zdarzają się sytuacje, że taka usługa jest dodatkowo płatna.
Dobór i analiza fraz kluczowych
Dobre pozycjonowanie sprawi, że Twoja strona będzie widoczna w wynikach wyszukiwania na frazy, które będą generować zyski. Źle dobrane słowa kluczowe, na przykład bardzo konkurencyjne, na które nie będziemy w stanie przebić konkurencji bądź widoczność na frazy, które nie generują zysku, z pewnością nie sprawią, że będziemy usatysfakcjonowani.
Właśnie dlatego dobór fraz musi być dobrze przemyślany. Zespół agencji seo powinien dobrać frazy, które: są szukane przez Twoich potencjalnych klientów, pozwolą na uzyskanie widoczności w TOP10 i zwiększenie zysków.
Content marketing a widoczność strony w sieci
W pozycjonowaniu witryny dużą rolę odgrywają treści. Określony, miesięczny pakiet tekstów znajduje się w ofercie niemal każdej agencji seo. Jakie teksty przygotuje dla nas agencja marketingu internetowego? Będą to: opisy produktów i opisy kategorii produktowych (opisy produktów mają szczególne znaczenie w pozycjonowaniu sklepów internetowych), oraz opisy usług.
Agencje seo oferują także teksty brandowe, czyli opisujące historię, wartości firmy, a także artykuły blogowe, poradniki.
Usługi agencji seo zazwyczaj obejmują nie tylko przygotowanie tekstów, ale także ich wdrożenie oraz dodanie grafik.
Optymalizacja treści
Jeśli chcemy samodzielnie przygotowywać teksty bądź mamy własnego copywritera, możemy zrezygnować z pakietu treści dostarczanych przez agencję. Musimy jednak pamiętać, że Google docenia witryny, na których regularnie pojawiają się nowe teksty. Wdrażane teksty powinny być zoptymalizowane pod kątem głównych i semantycznych słów kluczowych, zawierać nagłówki h1, h2, h3, wyczerpywać temat.
Część agencji seo oferuje optymalizacje tekstów przygotowanych przez klienta. Jest to dobrą opcją, jeśli chcemy samodzielnie przygotowywać teksty, a nie mamy wiedzy z zakresu seo copywritingu. Niektóre agencje oferują także konsultacje z copywriterami, specjalistami ds. content marketingu.
Działania seo (search engine optimization)
Profesjonalna agencja seo (search engine optimization), lub agencja seo/sem (search engine marketing), przeprowadzi działania, dzięki którym strona www zyska widoczność w wyszukiwarce Google. Wśród podstawowych działań seo znajdują się:
Meta dane
Przygotowanie meta tytułu i meta opisu to kolejne z działań agencji seo. Meta dane powinny być unikalne, zawierać ważne słowa kluczowe.
Optymalizacja prędkości ładowania
Jeśli Twoja strona ładuje się zbyt wolno, specjaliści ds. seo powinni to zmienić. Prędkość ładowania ma wpływ na zadowolenie użytkowników, jest też istotnym czynnikiem rankingowym.
Core Web Vitals
Optymalizacja pod kątem metryk Core Web Vitals, to kolejna z prac przeprowadzanych podczas optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Na Core Web Vitals składają się:
- LCP, to skrót od Largest Contentful Pain, co oznacza czas, jaki jest potrzebny na wyrenderowanie największego elementu na stronie www – może to być treść, wideo, grafika.
- FID to skrót od First Input Dela, który oznacza opóźnienie przy pierwszym działaniu witryny.
- CLS, czyli Cumulative Layout Shift, to metryka mierząca stabilność wizualną strony www.
Responsywna wersja witryny
Pozycjonowanie strony internetowej lub sklepu internetowego powinno też obejmować przygotowanie wersji responsywnej, a więc wersji przeznaczonej do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Wdrożenie certyfikatu SSL
Agencja seo zajmuje się także wdrożeniem certyfikatu SSL. Certyfikat SSL odgrywa istotną rolę, w szczególności, jeśli chodzi o sklepy internetowe, gdzie użytkownicy zostawiają swoje dane, przeprowadzają transakcje.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych
Optymalizacja witryny pod kątem seo i ux to oczywiście nie wszystko. Liczą się także działania poza stroną internetową. To głównie pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych.
Linki powinny pochodzić z różnych źródeł, na przykład z wizytówki NAP czy z wpisów w katalogach firm.
Kolejnym sposobem na pozyskanie linków jest publikacja artykułów sponsorowanych. Agencje seo (o ile mamy w pakiecie artykuł sponsorowany), zazwyczaj oferują przygotowanie tekstu, znalezienie miejsca publikacji i samą publikację.
Optymalizacja strony internetowej pod kątem UX
Strony internetowe powinny być zoptymalizowane nie tylko pod kątem seo, ale też ux.
Profesjonalna optymalizacja strony internetowej powinna więc uwzględniać prace, dzięki którym witryna stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników – są to między innymi architektura strony, intuicyjna ścieżka zakupowa, informacje posegregowane w logiczny sposób.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych, należy zadbać o logiczny podział na kategorie i podkategorie. Dobrym rozwiązaniem będzie także wyszukiwarka wewnętrzna produktów.
Analiza efektów
Agencja seo zajmuje się planowaniem i wdrażaniem działań, a także analizą przeprowadzonych prac, rezultatów działań, bieżącą weryfikacją widoczności strony, ruchu w obrębie witryny. Każdego miesiąca właściciel pozycjonowanej witryny powinien otrzymać raport uwzględniający wszystkie istotne informacje.
Czym jeszcze zajmuje się agencja seo?
Czym jeszcze zajmuje się firma seo? Co dla Ciebie i Twojego biznesu może zrobić dobra agencja SEO?
Działania w social mediach
Portale społecznościowe – korzysta z nich niemal każdy z nas. O widoczność w mediach społecznościowych dbają także firmy usługowe i sklepy internetowe. Niektóre agencje seo w swojej ofercie mają także prowadzenie profili w social mediach – regularne dodawanie wpisów, przygotowanie grafik, promocję wpisów.
Kampanie Google Ads
Kampanie Google Ads to, poza pozycjonowaniem stron internetowych i sklepów e-commerce, jedno z popularniejszych działań w marketingu internetowym. Za pomocą płatnych kampanii reklamowych można szybko dotrzeć do grupy docelowej.
Usługi agencji seo – lista
Jakie działania ma w swojej ofercie dobra agencja seo? Są to:
- budowa stron i sklepów internetowych
- audyt strony internetowej lub sklepu e-commerce
- prace z zakresu seo technicznego
- założenie i optymalizacja Profilu Firmy w Google
- działania z zakresu content marketingu
- prowadzenie profili w social mediach
- kampanie Google Ads
- kampanie Facebook Ads.
Jak wybrać agencję seo?
Na jakie kwestie zwrócić uwagę, wybierając firmę, która zadba o zwiększenie widoczności witryny w wynikach organicznych, a także o inne działania z zakresu e-marketingu? Na jakie kwestie warto zwrócić uwagę?
- Czy firma świadczy kompleksowe usługi, czy skupia się wyłącznie na określonych działaniach?
- Jak długo firma działa w branży seo, czy ma na koncie jakieś sukcesy?
- Przy wyborze agencji seo warto też sprawdzić, jak wygląda portfolio danej firmy. Z jakimi markami, biznesami współpracowała agencja ?
Każda agencja seo tworzy własną ofertę usług. Wiele agencji przygotowuje indywidualną ofertę, dopasowaną do potrzeb konkretnego klienta i jego biznesu.