Nawigacja strony internetowej

Spis treści

Nawigacja strony internetowej – czy na Twojej witrynie można się zgubić?

Dobra nawigacja strony www – to dzięki niej użytkownicy sprawnie przemieszczają się między podstronami, kategoriami, produktami itp. Przyjmuje się, że odbiorca, do dowolnej sekcji witryny powinien dotrzeć za pomocą maksymalnie trzech kliknięć. Warto trzymać się tej zasady – problemy z nawigacją to prosta droga do tego, by użytkownik zakończył sesję i nie wrócił. Jak więc powinna wyglądać nawigacja? Na jakie elementy zwrócić uwagę? 

Nawigacja strony – czym tak naprawdę jest?

Nawigacja strony internetowej bądź sklepu e-commerce to sieć linków, które łączą różne sekcje strony. To dzięki wspomnianym odnośnikom użytkownik może swobodnie poruszać się po stronie www, sprawnie znaleźć interesujące go podstrony, dane, informacje.

Odpowiednia nawigacja jest istotna także w procesie pozycjonowania – ułatwia i przyspiesza indeksację. 

Najważniejsze elementy nawigacji strony www

Jakie elementy składają się na nawigację strony www? Przyjrzyjmy się tym najistotniejszym. 

Menu witryny 

Menu jest podstawowym elementem nawigacyjnym witryny, to tutaj znajdują się odnośniki do najważniejszych sekcji. Użytkownicy zainteresowani produktami i usługami danej firmy w pierwszej kolejności sprawdzą właśnie menu i, jeśli nie będzie spełniać ich oczekiwań, zakończą sesję. 

Menu, w zależności od charakteru i designu witryny, liczby kategorii, ilości treści może mieć różną formę: 

  • Menu pionowe – to menu znajdujące się przy lewej krawędzi witryny. Linki do poszczególnych podstron umieszczone są w kolumnie.
  • Menu poziome – linki wyświetlane są obok siebie, w jednym poziomym rzędzie.
  • Menu hamburgerowe – to menu ukryte, którego symbolem jest ikonka składająca się z trzech poziomych kresek. Po kliknięciu lub najechaniu kursorem myszki na wspomnianą ikonkę, menu rozwija się i przyjmuje formę pionową lub poziomą.
  • Menu rozwijane – to kolejny rodzaj nawigacji, w przypadku którego, po najechaniu kursorem na konkretną etykietę, pojawia się lista dodatkowych opcji lub podkategorii. Menu rozwijane umożliwia ukrycie mniej istotnych linków, co czyni interfejs bardziej przejrzystym, a jednocześnie zapewnia łatwy dostęp do szczegółowych treści.
  • Menu kafelkowe – to menu w formie kafelków lub prostokątów, często z obrazami lub ikonami. Ten typ menu jest wizualnie atrakcyjny i pozwala na ciekawą prezentację treści.
Nawigacja strony www
Nawigacja strony www

Architektura strony

Na intuicyjność nawigacji wpływa cała architektura witryny. Architektura strony to szeroko pojęta organizacja treści, relacje między poszczególnymi częściami witryny, rozmieszczenie różnych elementów. Ważne są tutaj: 

  • Przemyślany podział na kategorie i podkategorie.
  • Umieszczenie istotnych informacji w widocznym, łatwo dostępnym miejscu.
  • Zaprojektowanie układu strony w taki sposób, aby użytkownik bez problemu poruszał się w obrębie witryny, mógł szybko wyszukać produkt i dodać go do koszyka.
  • Stosowanie odpowiednio oznaczonych nagłówków (H1, H2, H3 itp.), list punktowych, podziału na sekcje.
  • Relacje między podstronami – można tutaj wykorzystać rozwiązanie typu rodzic-dziecko (główna kategoria i podkategoria) bądź strukturę poziomą (podstrony zajmujące takie samo miejsce w hierarchii).
  • Optymalizacja adresów URL. URL-e, które są zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych i nie zawierają przypadkowych znaków, są przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google. Odbiorca już po weryfikacji adresu wie, jakie treści będzie zawierać podstrona.

Nagłówki

Odpowiednie nagłówki sprawiają, że odbiorca wie, która część opisu, podstrony, kategorii zawiera ważne dla niego informacje. Nagłówki dzielą tekst na logiczne części, wyznaczają jego strukturę. H1, H2, H3 mają jeszcze jedną funkcję, informują roboty Google o głównej tematyce witryny – przekłada się to na indeksację i widoczność w sieci.


Dla przypomnienia, nagłówki powinny zawierać słowa kluczowe, być oznaczone odpowiednimi tagami.

Linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne odgrywają ważną rolę w systemie nawigacyjnym witryny. Ale, sieć takich odnośników musi być prawidłowo zaimplementowana. Linki mogą zostać zaimplementowane:

  • w menu
  • w stopce
  • w nagłówkach
  • w treści strony: w opisach, artykułach blogowych
  • w mapie witryny
  • w logo, w ikonach i innych elementach graficznych

Linki wewnętrzne występują pod różną postacią.

  • Anchory (linki zakotwiczone) – anchory to, mówiąc najprościej, podlinkowane frazy, które zwykle wyróżniają się w tekście kolorem lub podkreśleniem. Anchor może kierować na dowolną podstronę – istotne jednak, aby treść, w której umieszczony jest link, była powiązana tematycznie z podstroną, na którą kieruje.
  • Link w logo: link wewnętrzny warto umieścić w logo. Taki odnośnik kieruje na stronę główną, a to sprawia, że użytkownik, za pomocą jednego kliknięcia, może wrócić na home page.
  • Linki graficzne: popularnym rozwiązaniem są linki graficzne, czyli odnośniki w obrazkach, ikonach i innych tego typu elementach. Wspomniane linki mogą kierować na dowolną sekcję strony – na przykład na podstronę ofertową.
  • Linki w przyciskach CTA (Call to Action): przyciski CTA zwykle są wyróżnione i zachęcają użytkownika do podjęcia konkretnej akcji. Takie przyciski zwykle kierują odbiorcę na dedykowaną stronę ofertową, do formularzy rejestracyjnych, kontaktowych itp.
  • Linki breadcrumb (okruszki chleba): linki w menu okruszkowym przekazują odbiorcy informacje na temat hierarchii, miejsca w strukturze witryny podstrony, na której znajduje się użytkownik.

Wyszukiwarka wewnętrzna

Wyszukiwarka wewnętrzna to rozwiązanie, które z całą pewnością ułatwi klientom wyszukiwanie różnego typu produktów, artykułów blogowych i innych treści. Ponadto, wpisywane przez potencjalnych klientów frazy, dostarczą informacji na temat najpopularniejszych produktów i usług, a to ułatwi optymalizację witryny.

Mapy witryny (sitemaps)

Mapa witryny to plik, w którym znajdują się informacje na temat znajdujących się na stronie plików graficznych, wideo, tekstowych, wersjach językowych, ostatnich aktualizacjach. Sitemapa dostępna jest także dla użytkowników, dzięki niej mogą oni sprawnie odnaleźć różnego typu odnośniki.

Mapa witryny sitemap
Mapa witryny sitemap

Linki zewnętrzne

Choć linki zewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, umieszczane są poza witryną, także mają znaczenie. Dlaczego? Ponieważ stanowią dodatkowe źródło ruchu, a wyższy ruch, to większa szansa na konwersję. Linki zewnętrzne budują również wiarygodność strony i mogą zwiększyć jej widoczność w wynikach organicznych. Pozyskiwanie linków zewnętrznych powinno opierać się na przemyślanej strategii. Odnośniki muszą pochodzić z tematycznych i wiarygodnych źródeł.

Panel boczny (Sidebar)

Sidebar, inaczej panel boczny to dodatkowy obszar nawigacyjny, który może zawierać linki kierujące do różnego typu podstron. Omawiany panel może zawierać odnośniki kierujące do social mediów, artykułów blogowych, produktów.

Czy wiesz, ze… ciekawostki o nawigacji strony www

  • Użytkownicy oczekują, że po wejściu na stronę www znajdą potrzebne informacje w ciągu 2-3 kliknięć. Skomplikowana nawigacja, konieczność wykonania większej liczby przeklików zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik opuści witrynę. 
  • Ponad 50% ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych, 57% użytkowników nie poleca witryn, które nie działają poprawnie na smartfonach i tabletach. Pokazuje to, jak istotna jest optymalizacja witryny pod kątem urządzeń mobilnych. 
  • Z wyszukiwarki wewnętrznej, jeśli jest dostępna na danej stronie www, korzysta około 30% użytkowników. Użytkownicy, którzy korzystają z wyszukiwania wewnętrznego, często są bardziej nastawieni na finalizację zakupu. 
  • Około 76% konsumentów twierdzi, że w przypadku strony www najważniejsza jest intuicyjna nawigacja. 
  • Chociaż menu hamburgerowe doskonale sprawdza się w przypadku wersji mobilnych, to na desktopach jego skuteczność jest niższa. W przypadku dużych ekranów odbiorcy ignorują ukryte menu. 
  • Strony z menu okruszkowym (breadcrumbs)  często odnotowują niższy współczynnik odrzuceń i to aż o 10-15%. 
  • Strony www z dobrą strukturą linków wewnętrznych mogą zauważyć wzrost ruchu organicznego nawet o 20-40%.

Podsumowanie

Intuicyjna nawigacja strony www to sposób, by zwiększyć satysfakcję użytkownika, zrobić krok w stronę konwersji i topowych pozycji w wynikach wyszukiwania. Wśród najważniejszych elementów nawigacyjnych witryny znajdują się: menu, linki wewnętrzne, przemyślana architektura, sitemapa, przyciski. Istotna jest także responsywność – strona musi poprawnie wyświetlać się zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych Warto dołożyć starań, by użytkownicy swobodnie poruszali się w obrębie witryny.

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza