Seo (Search Engine Optimization) i pozycjonowanie mają wpływ na rozwój firmy, w tym na zwiększenie sprzedaży. Jest jednak jeden warunek. Aby pozycjonowanie faktycznie przynosiło korzyści, musi być prowadzone w prawidłowy sposób, wymaga też większego lub mniejszego budżetu. Nic więc dziwnego, że masz wątpliwości, obawy dotyczące wyboru agencji, że chcesz mieć pewność, że wybrana firma jest rzetelna. A jak to sprawdzić? Jakie sygnały powinny sprawić, że w Twojej głowie zapali się czerwona lampka? Mam dla Ciebie kilka wskazówek.
Rzetelna agencja seo – jak wybrać?
Podpisanie umowy z agencją seo
Jeśli jeszcze przed podpisaniem umowy czujesz, że coś jest nietakt, to znak, że warto jeszcze raz przemyśleć wybór agencji. Mowa tutaj o sytuacji, w której specjalista nawet nie spojrzy na Twoją stronę, nie sprawdzi jej kondycji, jakości, a będzie obiecywał Ci złote góry.
Porządne agencje seo zaczynają od poznania oczekiwań klienta, pytają o ofertę, listę najważniejszych słów kluczowych, sprawdzają stronę. Często już na wstępie udzielają wskazówek optymalizacyjnych, mówią, jakie zmiany są konieczne, zalecają pozycjonowanie ogólnopolskie bądź lokalne.
Specjaliści sprawdzają też, na jakie frazy strona się wyświetla, przeprowadzana jest również wstępna analiza widoczności witryny.
Jeśli rozmowa jest merytoryczna, otrzymujesz sporą dawkę informacji, wiesz, ile kosztuje pozycjonowanie stron, ile trwa, to dobry znak.
Pozycjonowanie strony Twojej firmy a wizerunek i portfolio agencji
Zadowolony ze współpracy klient nie zawsze wystawi firmie czy agencji seo pozytywną opinię. Klient niezadowolony z dużym prawdopodobieństwem to zrobi. Sprawdź więc opinie o danej agencji, zobacz, co krąży w sieci.
Wiele firmy prosi klientów o referencje, które później publikowane są na stronie www. Zajrzyj więc na witrynę agencji, z którą współpracę rozważasz, sprawdź, czy uzyskała referencje i od jakich firm.
Na stronie agencji seo powinno też znajdować się portfolio. Uważam, że warto się z nim zapoznać, sprawdzić, jakie sukcesy agencja ma na koncie, czy pozycjonowała też strony z Twojej branży?
Pozycjonowanie stron internetowych a jakość usług agencji SEO
Gdy oddasz Twoją stronę w ręce zespołu firmy seo – pozycjonerów, copywriterów, ux designerów, web developerów i innych specjalistów, może zdarzyć się tak, że nie będziesz miał przekonania, co do niektórych zmian.
Z doświadczenia wiem, że nie wszyscy właściciele stron internetowych i sklepów e-commerce chcą na przykład rozbudowywać treści. Często zdarza się tak, że właściciel twierdzi, że na stronie są wszystkie istotne informacje, a kolejne teksy są zbędne. Czy dobra agencja seo powinna w takim razie zaprzestać dodawania tekstów? Oczywiście nie. Specjalista powinien wyjaśnić Ci, dlaczego teksty odgrywają tak ważną rolę.
Treści a efekty pozycjonowania
Na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania wpływa jakość i ilość treści na stronie www. Teksty powinny być zoptymalizowane pod kątem seo. Co to oznacza? Że muszą zawierać nagłówki, główne i semantyczne frazy kluczowe – słowa kluczowe najlepiej zweryfikować w specjalistycznych narzędziach.
Jeśli w Twoim sklepie internetowym znajdują się treści bez fraz, bez ważnych dla użytkownika informacji, gorszej jakości niż te, które publikuje konkurencja, niestety, widoczności witryny może być kiepska.
Roboty Google częściej odwiedzają (i szybciej indeksują), strony, na których cały czas coś się dzieje, w tym strony, na których regularnie dodawane są treści.
Content marketing – zarówno treści, jak i video czy grafiki, są bardzo istotne w procesie pozycjonowania, wpływają też na satysfakcję użytkowników.
Czy prowadzone działania seo przynoszą efekty?
Usługi pozycjonowania to proces długotrwały. Jeśli po 2 miesiącach nie będziesz widział efektów w postaci większej widoczności w wynikach wyszukiwania, nie musi to oznaczać, że pozycjonerzy są niekompetentni.
W agencji seo pracuję już kilka lat i wiem, że niektórzy klienci już po miesiącu oczekują efektu wow, wzrostu widoczności w wynikach organicznych. Liczą na to, że ruch organiczny, niczym rakieta, pójdzie do góry. Nie tak to działa, pozycjonowanie wymaga czasu.
Na efekty seo trzeba poczekać kilka miesięcy. Audyt seo, przygotowanie strategii pozycjonowania, wdrażanie zmian, budowa linków, przygotowanie treści, optymalizacja techniczna są czasochłonne.
Google musi jeszcze zaindeksować zmiany, strona musi zwiększyć swój autorytet, a roboty Google widzieć, że prace prowadzone są regularnie – wdrożenie większej liczby działań w pierwszym miesiącu współpracy i ich zaprzestanie, nie przyczyni się do trwałego zwiększenia widoczności witryny.
Uzbroimy się w cierpliwość i dajmy agencji przynajmniej kilka miesięcy. Stosujmy jednak zasadę ograniczonego zaufania. Sprawdzajmy, jakie działania zostały wykonane – czy treści, które mamy w pakiecie są wdrożone, czy obiecana optymalizacja prędkości ładowania została wykonana. W razie wątpliwości skontaktujmy się z agencją.
Analiza działań agencji seo – kiedy zakończyć współpracę?
Jakie sygnały powinny skłonić nas do zakończenia współpracy z firmą seo? Co faktycznie może świadczyć o tym, że agencja nie jest zbyt rzetelna?
Skuteczne pozycjonowanie a jakość i unikalność treści
Współpracujesz z agencją seo. Jak sprawdzić jej rzetelność? Wracamy do opisywanych powyżej treści. Wdrażane na stronę www teksty muszą być unikalne, duplikacja wewnętrzna lub zewnętrzna to droga do spadku widoczności witryny i utraty klientów. Jeśli zobaczysz, że na Twojej witrynie pojawiły się treści bądź fragmenty treści z innej strony www, to znak, że coś jest nie tak, jak powinno.
W jaki sposób sprawdzić unikalność treści? W sieci dostępne są bezpłatne narzędzia do sprawdzania plagiatu. Wystarczy wkleić tekst i po kilku sekundach otrzymamy informacje o jego unikalności.
Dodatkowe, niespodziewane opłaty
Może zdarzyć się tak, że seowiec zaproponuje dodatkowe działania, dzięki którym pozycjonowanie przyniesie lepsze rezultaty. Może to być na przykład dokupienie artykułów sponsorowanych. Przy takich artykułach musimy liczyć się zarówno z kosztami przygotowania artykułu, jak i publikacji. W takim przypadku wszystko jest okej.
Czujność powinniśmy zachować w sytuacji, w której otrzymamy dodatkową fakturę za działania, które mamy zagwarantowane w umowie bądź za rzeczy, które są bezpłatne.
Jednym z najczęstszych przypadków jest opłata za działanie Profilu Firmy w Google. Oczywiście agencja może pobrać opłatę za założenie i optymalizację wizytówki, ale miesięczny abonament, za to, że wizytówka po prostu jest, że się wyświetla, nie wchodzi w grę.
Profil wartościowych linków
Aby pozycjonowana witryna znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, muszą prowadzić do niej wartościowe linki zewnętrzne. Pozyskiwanie linków to jeden z ważniejszych czynników rankingowych. Najlepiej działające odnośniki to te, które powiązane są tematycznie z naszym biznesem i pochodzą ze stron, portali o dużym autorytecie. Jeśli na Twoją stronę prowadzi nawet duża liczba linków, ale kiepskiej jakości, nie wróży to dobrze. Spamerskie linki mogą zaszkodzić Twojej stronie, sprawić, że otrzyma ona kary Google.
Pozycjonowanie stron www – brak efektów po długiej współpracy
Jeśli współpracujesz z agencją seo już od dłuższego czasu, a pozycjonowanie strony internetowej nie przynosi efektów, nie widzisz zmian na stronie www, a specjalista seo nie jest w stanie rozliczyć się ze swojej pracy, coś nie gra.
Oczywiście wypozycjonowanie strony www w Google trwa, ale jeśli po 6 miesiącach nie ma żadnych efektów, a nawet jest gorzej, porozmawiaj o tym z osobą zajmująca się pozycjonowaniem strony lub z koordynatorem, jeśli to nie pomoże, pomyśl o zmianie agencji.
Jak zweryfikować postęp i efekty pracy agencji seo?
Aby zweryfikować postęp pracy agencji, wcale nie musimy być specjalistami do spraw seo. Wstępna analiza widoczności strony w Google to po prostu wpisanie w wyszukiwarkę fraz kluczowych i sprawdzenie, na którym miejscu wyświetli się nasza strona www.
Niezastąpioną pomocą będą też specjalistyczne narzędzia, na przykład Google Search Console. W Google Search Console możemy sprawdzić ruch na stronie www, statystyki dotyczące stron zaindeksowanych, a także tych, które zaindeksowane jeszcze nie są. Możemy także zweryfikować łączną liczbę kliknięć oraz wyświetleń danej podstrony.
Nie ograniczajmy się tylko do pozycji strony, ale sprawdźmy też, jak przebiega optymalizacja witryny – czy wdrożone zostały nagłówki zawierające frazy kluczowe, jak wyglądają meta dane (tytuł i opis witryny widoczny z poziomu wyników wyszukiwania).
Raport seo – informacje na temat efektów pozycjonowania
W każdym miesiącu powinieneś otrzymać szczegółowy raport działań. W raporcie powinny znaleźć się informacje na temat pozycji strony w Google, ruchu organicznego, widoczności na konkretne frazy. Powinieneś dowiedzieć się z niego, jakie prace, mające na celu dostosowanie strony do wyszukiwarki Google i użytkownika, zostały wykonane, jakie treści zostały opublikowane.
Raporty warto dokładnie analizować, a w razie jakichkolwiek wątpliwości o wszystko dopytać.
Widoczność w TOP 10 w wyszukiwarce Google jest sposobem na zwiększenie ruchu na stronie, zyskanie rozpoznawalności, zwiększenie sprzedaży. Liczba agencji seo wciąż więc się powiększa. Firmy seo oferują różny zakres usług, o różnej jakości. Wybór agencji, która w prawidłowy sposób zadba o wzrost widoczności Twojej strony w Google, nie jest najprostszy.
W 1stplace.pl zadbamy o kondycję Twojej witryny. Zwiększymy ruch organiczny, skoncentrujemy się na tym, by coraz większa liczba fraz kluczowych, które są dla Ciebie ważne, pojawiała się w TOP10.