Spis treści

SEO i marketing dla branży modowej

Branża fashion – tutaj nie ma miejsca na nudę. Wciąż zmieniające się trendy, ciekawe połączenia kolorystyczne, oryginalne stylizacje. Użytkownicy szukają w sieci ubrań i dodatków, ale też inspiracji, nowości ze świata mody. Wciąż więc pojawiają się strony www o tematyce związanej z branżą modową, sklepy internetowe, w których możemy zakupić outfity w różnym stylu i w szerokim przedziale cenowym, nie brakuje też nowych, wyjątkowych marek.

I tutaj mamy sedno naszego poradnika. Moda to jedna z najbardziej konkurencyjnych branż. W jaki więc sposób zadbać o SEO i marketing, by uzyskać zamierzone efekty -zwiększyć ruch organiczny, dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć zyski?

Struktura strony/e-sklepu

Strona internetowa lub sklep e-commerce to podstawa. I to zarówno wtedy, gdy sprzedajesz lub projektujesz ubrania, jak i wtedy, gdy dostarczasz użytkownikom inspiracji modowych.

Witryna musi być przede wszystkim funkcjonalna. Najwięcej pracy zazwyczaj mamy przy rozplanowaniu struktury, a więc przy podziale na kategorie i podkategorie. Istotne jest, by architektura strony była dobrze przemyślana, a klient, który szuka konkretnego elementu garderoby, szybko znalazł to, czego potrzebuje.

W przypadku rozbudowanych sklepów e-commerce, oferujących klientom duży wybór ubrań, przygotowanie przemyślanej struktury może być dość trudne (warto skorzystać z pomocy specjalistów SEO).

Przy dużym sklepie internetowym, podczas tworzenia struktury, pod uwagę będziemy musieli wziąć odzież damską, odzież męską, odzież dziecięcą, akcesoria i dodatki, rodzaje ubrań – spodnie, sukienki, spódnice, koszulki. Podkategorie – jeansy, szorty, spodnie dresowe, spodnie materiałowe, sukienki letnie, sukienki koktajlowe, sukienki mini, midi, maxi, sukienki z dzianiny itp. Jeśli sprzedajesz ubrania różnych marek, dobrym rozwiązaniem może okazać podział na różne firmy.

Frazy kluczowe w branży modowej

Jak już wspominaliśmy powyżej, w branży modowej konkurencja jest bardzo duża. Od samego początku powinniśmy więc wiedzieć, że na niektóre z fraz nie będziemy w stanie się wybić. Miejsca w TOP 10 zajęte są przez tak silnych konkurentów, że aby ich wyprzedzić, musielibyśmy mieć bardzo duży budżet. Weźmy na przykład frazę jeansy damskie, (31k wyszukiwań miesięcznie) czy bluza męska (74k wyszukiwań miesięcznie). Wystarczy, że wpiszemy powyższe frazy, a w wynikach wyszukiwania zobaczymy topowe marki.

Frazy long tailowe

Lepszym rozwiązaniem będą frazy typu long tail. Są to rozbudowane frazy, które szukane są przez użytkowników mających już bardziej sprecyzowane oczekiwania. Frazy mniej konkurencyjne, a generujące zyski.    

Przykładami takich zapytań będą: bluza męska z kapturem czarna, bluza damska rozpinana z kapturem (pozycjonować możemy konkretny produkt lub, jeśli w ofercie mamy dużo bluz męskich z kapturem, kategorię). Wzmocnieniem takich fraz będą artykuły blogowe.

Oczywiście frazy sprzedażowe, long tailowe, to nie wszystko. Dobrym wyborem będą też frazy intencyjne oraz frazy brandowe.

Wybór słów w branży odzieżowej – i każdej innej, należy dokładnie przeanalizować. W zależności od branży, asortymentu, budżetu, celów biznesowych optymalne będą inne rozwiązania.

Działania z content marketingu – branża odzieżowa

Nie możesz zapomnieć o contencie. Wartościowe teksty są ważne pod kątem pozycjonowania, mają także duże znaczenie dla odbiorców. Roboty Google doceniają strony, na których regularnie pojawiają się nowe, zoptymalizowane pod słowa kluczowe, unikalne teksty.

Opisy kategorii produktów

Zadbaj o to, by produkty – w tym przypadku ubrania i akcesoria, były szczegółowo opisane, by zawierały ważne dla klienta informacje. Współcześni klienci są bardzo świadomi, chcą wiedzieć, z jakich materiałów została wykonana sukienka, jakie są jej wymiary itp.

Opisy poszczególnych produktów powinny zawierać nagłówki i rzecz jasna, istotne słowa kluczowe (główne i semantyczne).

Artykuły blogowe

Artykuły na temat najnowszych trendów, pomysłów na stylizacje w różnym stylu, ciekawych outfitów, dodatków to sposób, by wypozycjonować frazy long tailowe. W artykułach blogowych możemy także zamieścić frazy intencyjne. Frazy intencyjne zaczynają się od słów: kiedy, jak, co, dlaczego, do czego itp. Tytuły artykułów z frazami intencyjnymi mogłyby brzmieć: Co założyć na sylwestra? Jak ubrać się na ślub?

Na blogu doskonale sprawdzają się także rankingi, na przykład Top 10 sukienek na lato, Najpiękniejsze i najcieplejsze swetry na zimę – top 10.

Seo i marketing w branży modowej
Strona internetowa – branża modowa

Treści brandowe – Twoja marka

Branża modowa to branża, w której w szczególności trzeba się wyróżniać na tle konkurencji. Content brandowy jest więc bardzo ważny.

W ciekawy sposób opowiedz o swojej marce, o sobie. Dlaczego interesujesz się modą? Co stanowi dla Ciebie inspirację? Czy zajmujesz się wyłącznie sprzedażą ubrań w internecie, czy także projektujesz, szyjesz? Opowiedz klientom swoją historię.

Optymalizacja grafik – branża fashion

W modzie bardzo dużą rolę odgrywają zdjęcia. Już na etapie tworzenia witryny warto o tym pamiętać. W sklepie internetowym, przy każdym z ubrań powinno znajdować się przynajmniej kilka zdjęć. Sprzedajesz swetry? Zadbaj o to, żeby użytkownik mógł je obejrzeć z każdej strony, na modelce i nie.

Mamy jeszcze stronę główną, zakładkę o nas, zakładkę kontakt, artykuły blogowe – tutaj także nie może zabraknąć zdjęć.

Same zdjęcia to dopiero połowa sukcesu. Istotne są także atrybuty alt, podpisy pod zdjęciami. Na uwadze miej również nazwę pliku – zdjęcie o nazwie: sweter wełniany różowy jest dużo lepsze niż kopia 124.

Istotna jest również kompresja. Zbyt ciężkie zdjęcie obciąży stronę, sprawi, że prędkość ładowania będzie bardzo niska.

Link building w branży fashion

W każdej branży, również w branży fashion, bardzo istotne są wartościowe linki. Linki z portali zewnętrznych, najlepiej tych, które choć w niewielkim stopniu związane są z branżą modową, to ważny krok w stronę wysokich pozycji w rankingu Google.

Rich snippets – sposób na zwiększenie ruchu

Rich snippets to rozszerzone wyniki wyszukiwania. W snippetach mogą znajdować się na przykład informacje na temat dostępności danego produktu czy sposobów dostawy.

Rich snippets zawierać też mogą listy punktowe, akapity tekstu, sekcję FAQ.

Certyfikat SSL

Kupowanie przez internet jest na porządku dziennym. W sklepach internetowych klienci zostawiają swoje dane, przeprowadzają transakcje. Chcą więc mieć pewność, że ich dane są bezpieczne. Gwarancją bezpieczeństwa jest właśnie certyfikat SSL.

Poprawne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych

Poprawne wyświetlanie sklepu internetowego lub strony internetowej na urządzeniach mobilnych to kolejna z obowiązkowych prac podczas pozycjonowania. Użytkownicy bardzo często kupują ubrania za pomocą urządzeń mobilnych.

Wersja mobilna ma także znaczenie pod kątem pozycjonowania. Mowa tutaj o algorytmie Mobile First Index – w pierwszej kolejności indeksowane są strony www i sklepy e-commerce przeznaczone do wyświetlania w wersji mobilnej.

Optymalizacja techniczna

Optymalizacja techniczna – jeśli zależy nam na zyskaniu widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google, nie możemy jej pominąć.

Niedociągnięcia techniczne, awarie strony, błędy, brak optymalizacji mogą sprawić, że nie tylko widoczność sklepu internetowego lub strony będzie mniejsza, ale też zwiększy się ryzyko utraty klientów. Jakie prace składają się na SEO techniczne?

  • proces linkowania wewnętrznego
  • meta dane (widoczne są w wyszukiwarce Google, zanim użytkownik kliknie link)
  • przyjazne adres URL
  • optymalizacja prędkości ładowania.

Sklepy internetowe w branży fashion

Sklepy e-commerce – korzystają z nich osoby w różnym wieku, mające różne oczekiwania. W przypadku sklepu internetowego bardzo ważne są intuicyjny proces zakupowy, możliwość szybkiego zakupu bluzki, spodni czy spódnicy. Koniecznie musimy też zadbać o różne rodzaje szybkich płatności, różne możliwości dostawy. Warto także wyświetlać informacje o stanach magazynowych, popularności danego artykułu.

Niezwykle istotne są również opinie klientów. Pozytywne komentarze osób, które już robiły zakupy z naszym sklepie, będą zachęcające dla nowych klientów.

Analiza w branży fashion (i nie tylko)

Marketing i SEO, i to niezależnie od branży, to także nieustanna analiza. Począwszy od analizy konkurencji, po weryfikację liczby kliknięć i wyświetleń naszej strony, zachowania użytkowników.

Podczas analizy, śledzenia branżowych trendów, weryfikacji efektów niezastąpione będą specjalistyczne narzędzia, na przykład Google Trends, Google Search Console, Ahrefs.

Media społecznościowe w branży modowej

Jak marketing marek modowych i branży odzieżowej, to oczywiście działania w mediach społecznościowych. Ciekawe wpisy na Facebooku, estetyczne zdjęcia na Instagramie to sposób na zwiększenie rozpoznawalności, docieranie do nowych klientów, budowę relacji z odbiorcami, dzielenie się modowymi inspiracjami.

Social media dają nam ogromne możliwości, a w branży odzieżowej, sprawdzają się doskonale.

Marketing szeptany

User generated content, pozytywne opinie, wpisy na forach to kolejne działania – i to wykonywane przez klientów, dzięki którym mamy szansę zwiększyć rozpoznawalność marki.

Kampanie Google Ads

Uruchomienie kampanii Google Ads to kolejna z możliwości, sposób na szybkie zwiększenie popularności biznesu działającego w branży fashion. 

Dobrym rozwiązaniem dla sklepów internetowych mających konkurencyjne ceny jest reklama produktowa. Reklama produktowa wyświetla się w karcie Zakupy. 

Wizerunek Twojej firmy

Przez cały czas powinniśmy pamiętać o budowie wizerunku, o marketingu społecznie odpowiedzialnym. Mowa tutaj o takich kwestiach, jak środowisko naturalne, czy kampanie i reklamy adekwatne do nastrojów społecznych. 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza