Spis treści

SEO i marketing dla fotografa – poradnik

Branża fotograficzna prężnie się rozwija. Szukamy fotografów ślubnych, fotografa na roczek dziecka, fotografa, który wykona sesję świąteczną czy zdjęcie profilowe. Jak łatwo się domyśleć, konkurencja w branży usług fotograficznych także jest bardzo duża. Fotograf musi więc zadbać o najwyższą jakość usług i wyróżniać się tle konkurencji.

Dużą rolę odgrywa tutaj duet w postaci SEO i marketingu (brak widoczności w sieci uniemożliwi klientom znalezienie Twojej oferty oraz skorzystanie z niej), przemyślana strategia działań e-marketingowych powinna więc powstać jak najszybciej.

SEO wskazówki dla fotografów

SEO, czyli Search Engine Optimization, to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych – w Polsce pod wymagania wyszukiwarki Google. SEO to prace w obrębie strony. Jeśli jednak zależy nam na docieraniu do potencjalnych klientów i widoczności witryny, pamiętać także musimy o działaniach off-site i ux.

Atrakcyjna strona internetowa – wizytówka fotografa (zadbaj o nią z pierwszej kolejności)

Dla potencjalnych klientów bardzo duże znaczenie ma Twoja strona internetowa. Witryna jest pierwszym miejscem, jakie sprawdzi osoba, którą interesują usługi fotograficzne. Strona jest Twoją wizytówką, więc przestarzały design czy przerwy w działaniu nie mogą mieć miejsca.

Witryna powinna mieć przemyślaną strukturę, wyróżniać się designem, zawierać wszystkie ważne elementy – w tym oczywiście wykonane przez Ciebie zdjęcia. Strona www musi być także widoczna w wyszukiwarce, w szczególności w wynikach organicznych, warto więc jak najszybciej zadbać o jej pozycjonowanie.

Branża usług fotograficznych – słowa kluczowe

Jak dobrać frazy kluczowe w branży fotograficznej (i nie tylko)? Warto zacząć od ustalenia, w jakich sesjach się specjalizujesz, jakie usługi fotograficzne są dla Ciebie najważniejsze, jakie sesje zdjęciowe chcesz promować.

Kolejny krok to weryfikacja, które z fraz kluczowych cieszą się większym zainteresowaniem, jakie frazy i zapytania użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google.

Zwróć uwagę także na konkurencyjność i współczynnik trudności danej frazy. Dzięki temu dowiesz się, jak czasochłonne i trudne może być uzyskanie miejsca w TOP10 na daną frazę.

Przy doborze słów kluczowych niezbędne będą specjalistyczne narzędzia, na przykład Planer słów kluczowych, Senuto, Ahrefs.

Frazy kluczowe dla branży fotograficznej – jakie wybrać?

Fotografowie, którzy działają na terenie całego kraju, a nawet poza jego granicami, zazwyczaj chcą pozycjonować stronę na frazy typu: fotografia ślubna, fotograf ślubny, fotograf na weselę, sesja fotograficzna plener, fotograf na roczek, fotograf na wieczór panieński, sesja ślubna w górach itp.

Takie słowa kluczowe pozwolą na dotarcie do szerszego grona odbiorców, ale są to frazy bardzo konkurencyjne. Zdobycie miejsca w TOP10 będzie czasochłonne i kosztowne – a i tak nie będziemy mieli gwarancji, że się uda. Konkurencja może w każdej chwili poszerzyć działania z zakresu pozycjonowania, zwiększyć budżet itp.
W większości przypadków lepszym rozwiązaniem jest SEO lokalne.

seo dla fotografów, strona internetowa fotografa
SEO dla fotografa – najważniejsze elementy na stronie internetowej

Local seo, czyli pozycjonowanie lokalne – fotograf

W branży fotograficznej bardzo często stosowane jest pozycjonowanie lokalne, czyli local SEO. W takich przypadkach zwiększamy widoczność w wynikach wyszukiwania na frazy związane nie tylko z fotografią, ale też z lokalizacją. Dlaczego to dobre rozwiązanie?

Wielu klientów szuka fotografa w konkretnej miejscowości. Specjaliści także chętnie przyjmują zlecenia fotograficzne z konkretnego obszaru. Co więcej, konkurencja na takie frazy jest mniejsza, a uzyskanie widoczności w wyszukiwarce, łatwiejsze.

Jakie frazy kluczowe będą tutaj dobrym wyborem? Będą to: fotograf Warszawa, fotograf ślubny Kraków, fotograf Kraków, sesja narzeczeńska Poznań, zdjęcia profilowe centrum Poznań, fotograf na wieczór panieński Sopot itp.

Warto też sprawdzić podpowiedzi Google, na przykład autouzupełnianie i podobne wyszukiwania.

SEO dla fotografa, słowa kluczowe
SEO w branży fotograficznej – słowa kluczowe

Słowa kluczowe – gdzie je umieścić?

Mamy już dobrane słowa kluczowe, ale w jakich miejscach na stronie fotografa je umieścić? Słowa kluczowe powinny znajdować się w nagłówkach, w treści, ale także w adresach url i w metadanych. To nie koniec, słowo kluczowe powinien zawierać każdy atrybut alt, podpis zdjęcia, a także nazwa pliku ze zdjęciem.

Content marketing – branża fotograficzna 

Na stronie fotografa, oprócz zdjęć, nie może zabraknąć unikalnych treści. Warto, byś na swojej stronie internetowej napisał kilka słów od siebie – gdzie szukasz inspiracji na sesje, co wyróżnia Twoje zdjęcia, czy zajmujesz się fotografią okolicznościową czy zdjęciami artystycznymi itp.?

Zadbaj o to, by potencjalny klient znalazł wszystkie ważne informacje. Na Twojej witrynie powinny znajdować się informacje o tym, jak przebiega współpraca, ile zdjęć robisz podczas sesji, jakie albumy proponujesz, czy oferujesz także fotoksiążki.

Oprócz wdrażania nowych tekstów zadbaj także o optymalizację treści, które już znajdują się na Twojej stronie.

W zakresie content marketingu warto także pamiętać o artykułach na portalach zewnętrznych, na przykład na portalach ślubnych. Taki artykuł, oczywiście z linkiem prowadzącym na Twoją stronę, jest sposobem na docieranie do większego grona odbiorców, zwiększenie rozpoznawalności, budowę marki osobistej. Link buildingu jest ważnym elementem pozycjonowania.

Opisy, landing page

Na Twojej stronie www z pewnością pojawią się podstrony zoptymalizowane pod konkretne frazy, na przykład zakładki sesje ślubne, sesje narzeczeńskie itp. Na każdej podstronie powinien znaleźć się zoptymalizowany pod słowa kluczowe opis. Istotne są także metadane (przy pozycjonowaniu lokalnym, zawierające nazwę miejscowości w której działasz), adresy url.

Jeśli działasz na terenie kilku miejscowości landing page zoptymalizowane pod każdą z nich będą sposobem, by zyskać widoczność w sieci i dotrzeć do nowych klientów.

Artykuły blogowe na stronie fotografa

Ciekawe artykuły blogowe to kolejne z zalecanych działań – i to nie tylko, jeśli chodzi o fotografów. Poradniki typu: Jak przygotować się na sesję ślubną? Najfajniejsze akcesoria podczas sesji plenerowych, zaciekawią użytkowników, a co więcej, pomogą w uzyskaniu wysokich pozycji na ważne słowa kluczowe.

Optymalizacja zdjęć – obowiązek każdego fotografa

Na stronie internetowej fotografa muszą znaleźć się piękne zdjęcia. Fotografie powinny wyróżniać się jakością i być podzielone tematycznie. Pamiętaj jednak, że bardzo ważny będzie także proces optymalizacji zdjęć. Na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę?

Atrybuty Alt

Atrybut ALT sprawi, że roboty Google zrozumieją kontekst zdjęcia i będą je wyświetlać w zakładce Grafika w wyszukiwarce. Atrybuty Alt powinny zawierać istotną w danym przypadku frazę kluczową, równoważniki zdań.

Atrybuty alt wyświetlą się w sytuacji, w której zdjęcie nie będzie widoczne. Alty czytane są również przez oprogramowanie dla osób niewidomych.

Nazwa pliku ze zdjęciem

Każde ze zdjęć powinno być w odpowiedni sposób nazwane. W nazwie, podobnie jak w przypadku atrybutów alt, dobrze umieścić istotne słowa kluczowe. Tytuł zdjęcia brzmiący sesja narzeczeńska w górach jest o wiele lepszy niż kopia 123.

Podpisy pod zdjęciami

Optymalizując zdjęcia, warto dodać podpis, na przykład Magda i Jacek – wesele w stylu boho. Fajne podpisy mogą dostarczyć użytkownikom inspiracji, zaciekawić ich, sprawić, że spędzą więcej czasu na Twojej stronie.

Kompresja zdjęć

Pamiętaj także o kompresji zdjęć. Zbyt ciężkie fotografie wydłużą czas ładowania strony, a to może doprowadzić do spadku w wyszukiwarce Google i utraty klienta. Aktualnie zalecanym formatem jest WebP.

Google grafika 

Dobrej jakości zdjęcia, zoptymalizowane pod kątem SEO, czyli prawidłowo skompresowane, z atrybutami ALT i zawierającą słowa kluczowe nazwą to szansa, by wyświetlać się w wyszukiwarce grafiki. Z zakładki Grafiki korzysta wielu klientów, wśród nich są tacy, którzy szukają dobrego fotografa.

Pozycjonowanie strony fotografa – o czym jeszcze pamiętać?

  • Unikaj kanibalizacji słów kluczowych, jeśli na Twojej stronie znajdują się zakładki o nazwie fotografia ślubna czy rodzinne sesje zdjęciowe, nie twórz artykułu blogowego o takim samym tytule. Temat może być zbliżony, na przykład: Jakie akcesoria sprawdzą się podczas sesji ślubnej?
  • Pamiętaj o responsywnej wersji strony internetowej.
  • Warto, aby strona www była zintegrowana z profilem w mediach społecznościowych.
  • Wydajny, zaufany hosting to podstawa.
  • Optymalizacja techniczna – certyfikat SSL, optymalizacja prędkości ładowania itp.
Marketing dla fotografa
Marketing w branży fotograficznej

Marketing w branży fotograficznej

Omówiliśmy kwestie związane z optymalizacją strony internetowej fotografa oraz jej widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. O jakich jeszcze działaniach z e-marketingu powinien pamiętać każdy fotograf? 

Media społecznościowe

Marketing fotografa to także działania w mediach społecznościowych. Prowadzenie profilu na przykład na Facebooku ma wiele zalet. Umożliwia docieranie do nowych odbiorców, zwiększenie rozpoznawalności, budowę relacji z odbiorcami. Na Facebooku możesz prezentować swoje prace, zbierać opinie klientów, odpowiadać na pytania potencjalnych klientów, przedstawić swoją ofertę.
Taki profil musi być jednak w odpowiedni sposób prowadzony.

Na co fotograf powinien zwrócić uwagę, działając w social mediach?

  • publikacja zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle,
  • publikacja wpisów o różnej tematyce (w postach można umieścić link prowadzący do strony www),
  • regularność publikacji – możemy publikować na przykład 2 wpisy w tygodniu,
  • estetyczne grafiki w jednym stylu,
  • utwórz galerie zdjęć – zdjęcia powinny być pogrupowane tematycznie, albumy należy odpowiednio nazwać,
  • odpowiadanie na komentarze użytkowników.

Z mediów społecznościowych korzysta bardzo wielu użytkowników, warto więc, byś także był tam obecny.

 

Kampanie Google Ads – branża fotograficzna

Organiczne wyniki wyszukiwania to oczywiście nie wszystko. W branży fotograficznej możemy także rozważyć kampanie Google Ads, czyli reklamę płatną. Takie kampanie to sposób, by szybko docierać do grupy docelowej. Na kampanie w szczególności warto zdecydować się w sezonie ślubnym czy w okresie przedświątecznym.


Profil Firmy w Google

Optymalizacja Profilu Firmy w Google to kolejne rozwiązanie doceniane w marketingu. Profil wyświetla się w wynikach wyszukiwania i na Mapach Google. Jest sposobem, by wyróżnić się na tle konkurencji, dotrzeć do nowych klientów, zyskać widoczność w wynikach wyszukiwania na ważne dla nas słowo kluczowe, a także zwiększyć liczbę użytkowników, którzy odwiedzą Twoją stronę.
Na profilu możesz udostępnić sesje zdjęciowe, opowiedzieć klientom, w czym się specjalizujesz, zachęcić ich do współpracy.


Marketing i seo dla fotografów – analiza

Działania marketingowe oraz SEO – i to zarówno, jeśli chodzi o usługi fotograficzne, jak i wszystkie inne, to także analiza. Regularnie więc korzystaj z Planera słów kluczowych Google, z Google Search Console z Ahrefsa i innych narzędzi. Sprawdź liczbę wyświetleń Twojej strony, a także liczbę kliknięć linków, czas, jaki użytkownicy spędzają na Twojej stronie, elementy, na których skupiają wzrok.
Skup się także na śledzeniu szybkości indeksacji wprowadzanych na stronie zmian.
Na podstawie zebranych informacji, optymalizuj działania i ciesz się z doskonałych efektów.

 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?