SEO Trendy – Czyli na co zwrócić uwagę w 2019 roku?

Spis treści

SEO Trendy – Czyli na co zwrócić uwagę w 2019 roku?

Kilka słów wstępu…

Rok 2018 przyniósł kolejne zmiany w branży SEO. Od kilkudziesięciu mniejszych aktualizacji po kilka większych mających bardzo duży wpływ na kształtującą się branżę w najbliższym czasie. W poprzednim roku mogliśmy zaobserwować dwie duże aktualizacje – „Mobile First Index” oraz tak zwany „Medical Update„. Została, również udostępniona nowa wersja Google Search Console oraz zamknięty portal społecznościowy Google+. Dla użytkowników blogowych natomiast nowy 2019 rok może być małym trzęsieniem ziemi ze względu na wprowadzenie dużego update jednej z najbardziej popularnej platformy do blogowania CMS WordPress, która zmieniła klasyczny edytor w pełni na tak zwany „page builder”.

Wstęp jest bardzo ważny ze względu na to, że wszystkie te informacje są ze sobą powiązane i informują o nadchodzących trendach w przyszłości.

Poniżej moje osobiste opinie na temat czynników, jakie będą odgrywać w SEO istotną rolę w nadchodzącym 2019 roku oraz być może w dalszej przyszłości.

TOP 10 Kluczowych SEO wskaźników w 2019 roku

1. Content (Treść)

CONTENT

Content – są zarówno zwolennicy rozbudowy treści, jak też przeciwnicy, którzy uważają inwestowanie w treść za stratę czasu. Jaka jest prawda? Jeszcze kilka lat temu treści faktycznie nie były tak istotne. Jednak w ostatnich 2 latach, wprowadzone nowe aktualizacje algorytmu wyraźnie dają znać, że bez DOBREJ, JAKOŚCIOWEJ treści bardzo dobre wyniki w SEO mogą być ciężkie do osiągnięcia lub generalnie nieosiągalne. Content w 2019 roku nadal będzie bardzo popularny, a specjaliści znający się na branży pożądani na rynku.

Podsumowanie: Jak robić dobry content w 2019 roku? Powinien być: jakościowy, unikalny, tematyczny, specjalistyczny i przede wszystkim użyteczny dla użytkowników. Wiele osób zapomina, że treść jest pisana właśnie dla użytkownika, a nie dla wyszukiwarki.  Obecne zmiany w wyszukiwarce promują ten trend, a sztuczne AI coraz lepiej radzi sobie ze zrozumieniem treści.

2. UX (User Experience)

User Experience SEO

UX, użyteczność – obecnie bardzo ważny element w SEO.  Przydatność strony, dobrze rozbudowana strona pod względem nawigacji dla użytkownika oraz łatwość dostępu do interesujących materiałów jest obecnie kluczowa. Duża część czynników rankingowych takich jak nagłówki H1 czy pogrubienia nadal jest efektywna, jednak w przyszłym SEO duży nacisk będzie na OGÓLNĄ JAKOŚĆ struktury strony czyli właśnie UX. Robot Google coraz lepiej radzi sobie z kodem JS, PDF oraz innymi strukturami strony, które dotychczas nie były tak oczywiste. Może to właśnie prognozować postęp w zakresie UX.

Podsumowanie: Pamiętajmy – Strona powinna być wygodna dla użytkownika oraz użyteczna – takie strony Google lubi i lubić będzie jeszcze bardziej.

3. Mobilność strony

mobilność strony a pozycjonowanie

Mobilność – jeszcze kilka lat temu popularność zapytań mobilnych nie była aż tak wysoka. Ze względu na bezproblemowy dostęp do szybkiego internetu w każdym miejscu czy popularyzacji smartphone’ów  mobilne wyszukiwania przebiły te generowane przez komputer i wynoszą one obecnie około 60% w zależności od branży. Warto dodać, że dla wyszukiwań lokalnych jest to już nawet 88% zapytań z przenośnych urządzeń (więcej tutaj).  Google wprowadził też w 2018 roku Mobile First Index czyli nic innego jak oddzielnego robota dla stron mobilnych, najlepiej to podsumowuje obecne trendy.

Podsumowanie: Mobilność strony jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym, warto zadbać aby w 2019 popracować nad wydajnością wersji mobilnej. Zdecydowanie w przyszłości przyniesie to wiele dobrego w postaci „leadów” oraz „zapytań kontaktowych”.

4. Jakość nie ilość linków

linki do strony a pozycjonowanie

Jakość odnośników – czasy masowych linków zdecydowanie odchodzą do lamusa. Aczkolwiek niektóre agencje i osoby nadal wykorzystują te techniki. Jeśli coś działa to ma to uzasadnienie, jednak korzystając z masowych ilości linków zdecydowanie możemy podpaść wyszukiwarce oraz algorytmowi Google Pingwin oraz utracić ranking na bardzo długo. Czy warto ryzykować? Wg mnie nie. O ile w „affilacji” jest to jeszcze uzasadnione, tak w przypadku firm czy sklepów internetowych dużo lepszym rozwiązaniem są systematyczne działania pozyskiwania linków wysokiej jakości, które w długookresowym terminie przyniosą realne wyniki.

Podsumowanie: Jakość odnośników (linków) jest bardzo ważna. Na tym polega algorytm Google i nieprędko się to zmieni. Jakie linki warto pozyskiwać? Tematyczne, na stronach o wysokim autorytecie oraz zróżnicowane (z różnych źródeł np. fora, komentarze). Oczywiście warto, aby link był dofollow, ale należy mieć również w zapasie linki nofollow z tematycznych stron. Nie masz pomysłu jak zrobić dobry link pozycjonujący stronę? Sprawdź nasz artykuł TUTAJ.

5. Analityka SEO

analityka SEO

Analityka – SEO przyszłości to właśnie analityka. Mowa tutaj nie tylko o danych własnej strony, ale również o analizie konkurencji.  Już teraz można zaobserwować inne czynniki rankingowe dla różnych branż. Przykład: dla lokalnego elektryka ważniejszym czynnikiem będzie ilość powiązań z danym adresem oraz wizytówka w Google Moja Firma, natomiast dla sklepu internetowego ważniejsze będzie UX oraz szybkość ładowania strony.

Podsumowanie: Już teraz na największych eventach SEO można zaobserwować wzrost zainteresowania tematyką R (język programowania) oraz Google Data Studio czy zewnętrznych programach jak: Surfer SEO, Senuto. Dobra analityka w SEO to podstawa sukcesu, czynnik ten w 2019 roku będzie zdecydowanie nabierał na znaczeniu. Warto już teraz postawić na analitykę.

6. Safe, SSL, Zaufanie do strony

certyfikat ssl

Bezpieczeństwo – Wyszukiwarka Google chce, aby internet był bezpieczny, dlatego od jakiegoś czasu promuje strony dobrze zabezpieczone, posiadające certyfikat SSL. Taki certyfikat może być dla użytkownika bardzo przydatny, ponieważ informuje, że dana strona to zaufany partner.

Podsumowanie: Jeśli nie posiadasz jeszcze certyfikatu SSL na swojej stronie, warto go wdrożyć. Należy jednak pamiętać o czynnościach jakie musisz wykonać w trakcie. Samo podpięcie certyfikatu to tak naprawdę dopiero początek. Dobrze się przygotuj i zdecydowanie skonsultuj to z osobą doświadczoną w SEO. Jaki jest koszt certyfikatu? Dla małej strony – budżet 50 zł/rok będzie wystarczający. Alternatywnie można wybrać darmowy certyfikat na CloudFlare lub SSL „let’s encrypt”. Dla większych stron warto wybrać certyfikat bardziej rozbudowany certyfikat.

7. Answer the questions „Google”

odpowiedz na pytania

Szybka odpowiedź na pytania – Pamiętajmy wyszukiwarka to WYSZUKIWARKA. Jej zadaniem odpowiedzieć na pytanie użytkownika. Warto posiadać wartość dodaną „czyli po prostu jakościową odpowiedź”. Dlatego uważam, że treść jest bardzo ważna. Wbrew pozorom nie musi być długa, a odpowiadająca w odpowiednim stopniu na zapytanie.

Podsumowanie: O co warto zadbać w 2019 roku? Warto zrobić audyt witryny i prześledzić ewentualne potencjały, a tam gdzie jest taka potrzeba warto rozbudować treść lub poprawić UX. Warto wspomnieć, że szybka odpowiedź na pytania to nie tylko treść, UX, ale również szybkość ładowania strony. W ruchu organicznym każda sekunda jest na wagę złota i może zadecydować o naszym sukcesie w internecie lub ewentualnym niepowodzeniu.

8. Strona jako całość

seo a pozycjonowanie

Jedność – Planując pracę nad stroną warto zadbać o jedność. O co chodzi? Warto, aby treści na stronie się uzupełniały – w takim przypadku możemy zostać ekspertami w branży co wyszukiwarka Google również w znacznym stopniu doceni.

Podsumowanie: Warto być ekspertem w danej branży, prowadzić spójną stronę o konkretnej tematyce. W takim przypadku już na starcie uzyskujemy przewagę poruszając dane tematy związane z naszą branżą lub tematyką strony.

Bardzo ważne w SEO 2019 roku – Na stronę trzeba patrzeć jako całość, wszystkie działania mają tworzyć całość i tylko w taki sposób można osiągnąć bardzo dobry rezultat.  Dużo lepszy efekt osiągniemy, gdy skupimy się na jakości całości strony, aniżeli tylko na danych podstronach serwisu (co jest oczywiście bardzo ważne, ale tylko w połączeniu z działaniami on-page całej witryny). Wielu pozycjonerów, właścicielów sklepów internetowych i firm nadal skupia się wyłącznie na danym pojedyńczym adresie url, co jest według mnie sporym błędem.

9. Cel strony – czy na pewno jest on dla wyszukiwarki przejrzysty?

cel strony

Cel strony – Warto, aby nasza witryny miała określony cel. O ile w przypadku sklepu internetowego jest to oczywiste to w przypadku blogów już niekoniecznie. Pojawiają się tutaj pytania: Kto jest odpowiedzialny za stronę? Osoba fizyczna? Firma? Pasjonat? Czy strona jest robiona dla zysku? Czy strona dostarcza wysokiej jakości treść?

Podsumowanie: Odpowiedź na to pytanie jest ważne, warto planując działania na swojej stronie jasno zakomunikować o czym jest strona. Przykładowo w zakładce „O nas”.  Google bardzo zwraca uwagę na strony informacyjne, zakładki kontaktowe oraz dostępne informacje.

10. AI – Czyli nadchodzą czasy sztucznej inteligencji w SEO i nie tylko!

sztuczna inteligencja w google

AI (Sztuczna inteligencja) – „Chcąc nie chcąc” z roku na rok będziemy mieli do czynienia z coraz mądrzejszą sztuczną inteligencją. O ile w początkowych fazach manipulowanie wynikami będzie możliwe w łatwiejszym stopniu, to w kolejnych krokach rozwoju AI jego „pokonanie” będzie bardzo trudne lub po prostu niemożliwe.

Podsumowanie: Po co walczyć z czymś co dla jednej osoby lub zespołu i tak jest niewykonalne? Mając na przeciw całą masę wybitnych specjalistów z „Mountain View” (siedziba Google w USA). Lepiej dopasować się do panujących trendów oraz dostosować do wytycznych, które określa producent AI czyli Google. Na szczęście przychodzi nam tu na pomoc Analityka. Algorytm Google to nic innego jak zbiór statystyczny, przeprowadzając dobrą analitykę można w stosunku praktycznie 80-90% odkryć jego konstrukcje, a co za tym idzie go przechytrzyć  (jednak nazwałbym to po prostu dobrą współpracą).

Podsumowanie

Oczywiście, czynników rankingowych jest bardzo dużo, jednakże wyżej opisane przeze mnie zależności i wskaźniki będą według mojej opinii w najbliższym roku kluczowe i warto jest znać. Branża SEO i E-marketingu bardzo szybko się rozwija – należy stale poszerzać swoją wiedzę i umiejętności.

Serdecznie zapraszam do komentowania,

Dla osób zainteresowanych pomocą w działaniach SEO strony internetowej serdecznie zapraszam do kontaktu.

Ocena strony: 5/5 - (10 głosów)
Maciej Kałużny

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza