Sukces w e-commerce niejedno ma imię. To nie tylko pozycjonowanie i szeroko pojęty e-marketing, ale także podążanie za trendami, analiza potrzeb odbiorców i optymalizacja działań. A jakie trendy w e-commerce towarzyszą nam w 2024 roku? Jakie rozwiązania coraz częściej wdrażane są w sklepach e-commerce?
Trendy 2024: e-commerce
O części trendów było już głośno w 2023 roku, w 2024 roku niektóre z nich przybrały na sile i stały się niemal obowiązkową pozycją w strategiach sklepów e-commerce.
Asystenci głosowi
Wielu konsumentów korzysta z asystentów głosowych. Asystenci sprawdzają się na wielu polach, w tym podczas wyszukiwania produktów i dokonywania zakupów. Optymalizacja sklepu pod kątem wyszukiwań głosowych, otwiera wiele możliwości dla marek, które chcą w nowoczesny sposób docierać do swoich klientów.
Co możesz zrobić, aby zoptymalizować swój sklep pod kątem powyższych zapytań? Jakie działania są zalecane?
- Skup się na optymalizacji treści pod kątem języka mówionego. Pomyśl, w jaki sposób klient zadałby pytanie, gdyby z Tobą rozmawiał.
- W treści oraz w nagłówkach stosuj przysłówki: jak, gdzie, kiedy.
- Asystenci głosowi najlepiej radzą sobie z prostymi, klarownymi odpowiedziami. Upewnij się, że opisy produktów i inne informacje w Twoim sklepie są jasne i zwięzłe.
- Przeprowadzaj regularne testy, sprawdź, w jaki sposób Twoje produkty i treści są odbierane przez Alexa, Google Assistant czy Siri.
AI w e-commerce
Większość klientów oczekuje, że ich potrzeby i preferencje zostaną zrozumiane w lot. Dzięki rozwiązaniom AI, sklepy mogą analizować dużą ilość danych dotyczących zachowania użytkowników, a co za tym idzie, tworzyć trafne rekomendacje produktów.
- Już w 2023 roku, aż 60% organizacji korzystało z pomocy AI w zakresie obsługi klienta i wsparcia sprzedaży. W 2024 wykorzystanie sztucznej inteligencji jest jeszcze bardziej popularne.
Podstawowe wskazówki dla sklepów internetowych
- Rekomendacje produktów: Wykorzystaj algorytmy uczenia maszynowego do analizy historii zakupów, preferencji i zachowania klienta na stronie www. Na tej podstawie proponuj produkty, które najbardziej odpowiadają gustom i potrzebom użytkowników.
- Chatboty i wirtualni asystenci: Wykorzystaj chatboty AI, które odpowiadają na pytania klientów, ułatwiają nawigację, sugerują odpowiednie produkty.
- Optymalizacja cen: AI – na podstawie popytu, dostępności produktu i zachowań konkurencji, pomaga w optymalizacji cen. Pozwala to na maksymalizację zysków przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności cenowej.
- Automatyzacja procesów: Sztuczna inteligencja umożliwia automatyzację zarządzania zapasami, usprawnienie logistyki i innych procesów. Zwiększa to efektywność operacyjną, redukuje koszty i skraca czas obsługi klientów.
Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój istotny jest także w branży e-commerce. Świadomość ekologiczna klientów jest coraz większa, osoby w różnym wieku wybierają marki, które podkreślają swoje zaangażowanie w działania na rzecz ochrony środowiska. Wiele osób wybiera produkty, które powstały w sposób ekologiczny, nawet jeśli związane jest to z wyższą ceną.
Podstawowe wskazówki dla sklepów internetowych:
- Ekologiczne opakowania: Oferuj opakowania z biodegradowalnych materiałów lub materiałów wielokrotnego użytku. Nie tylko zmniejsza to ślad węglowy, ale też buduje pozytywny wizerunek marki w oczach ekologicznie świadomych konsumentów.
- Produkty: Udostępnij informacje dotyczące źródła pozyskiwania produktów, pochwal się certyfikatami i ekologicznymi standardami, które zostały wprowadzone w Twojej firmie.
- Programy recyklingu i zwrotu: Zachęcaj klientów do zwrotu opakowania, np. słoiczka po kremie. W zamian możesz zaproponować drobną zniżkę. Takie podejście nie tylko pomaga w utrzymaniu materiałów w obiegu zamkniętym, ale także buduje pozytywne relacje z klientami.
- Promocja lokalnych dostawców: Współpracuj z lokalnymi dostawcami, którzy stosują zrównoważone metody produkcji.
- Edukacja konsumentów: Regularnie informuj klientów o korzyściach płynących z wyboru zrównoważonych produktów. Edukacja jest kluczowa w budowaniu świadomości ekologicznej i promowaniu zmian w zachowaniach zakupowych.
Transmisje na żywo i spotkania online
Transmisje na żywo to kolejny, rozwijający się trend, który w 2024 roku, zyskuje na znaczeniu.
Marki (i to o różnym charakterze), coraz częściej wykorzystują platformy mediów społecznościowych, by organizować transmisje na żywo, webinary, spotkania online itp. Otwiera to nowe możliwości, umożliwia bezpośrednią interakcję z klientami i rzecz jasna, promocję.
Jakie jeszcze zalety ma opisywane rozwiązanie?
- Duży zasięg: Zgodnie ze statystykami, transmisje na żywo mogą generować nawet 6 razy więcej interakcji niż tradycyjne posty wideo.
- Zwiększenie sprzedaży: Transmisje na żywo, np. na Instagramie i Facebooku, pozwalają klientom na dokonanie szybkich zakupów (poprzez kliknięcia pokazanych na ekranie produktów). W znacznym stopniu skraca to proces zakupowy i zwiększa konwersję.
Podstawowe wskazówki dla sklepów internetowych
- Interakcja z widzami: Podczas transmisji na żywo, odpowiadaj na pytania widzów, reaguj na ich komentarze i zachęcaj do interakcji.
- Demonstracja produktów: Zaprezentuj produkty w akcji, pokaż ich użyteczność. Dzięki temu klienci poznają korzyści wynikające z zakupu.
- Wyjątkowe oferty: Specjalne promocje lub ekskluzywne produkty, dostępne wyłącznie dla widzów transmisji na żywo, mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.
- Analiza wyników: Monitoruj wyniki każdej transmisji, zweryfikuj liczbę widzów, stopień zaangażowania, i konwersję. Takie dane pomogą Ci dostosować przyszłe transmisje i zwiększyć ich skuteczność.
Marketing konwersacyjny
Marketing konwersacyjny skupia się na prowadzeniu w czasie rzeczywistym naturalnych i wartościowych dialogów z klientami. Zastosowanie takiej strategii umożliwia markom poznanie odbiorców, budowę relacji, efektywne przeprowadzenie zainteresowanego przez proces zakupowy.
Marketing konwersacyjny to strategia, która często wykorzystuje takie technologie jak: czatboty, asystenci głosowi, komunikacja poprzez platformy mediów społecznościowych.
Etap posprzedażowy w e-commerce
To, że klient zakupił produkt, to jedno, powinien też być zadowolony ze współpracy i wracać do sklepu. Tutaj istotną funkcję pełnią etapy posprzedażowe. To działania, które zaczynają się zaraz po dokonanym przez klienta zakupie i trwają aż do momentu, w którym klient zdecyduje się na kolejny zakup. Jakie działania odgrywają tutaj pierwsze skrzypce?
- Obsługa klienta: Szybka i skuteczna obsługa klienta, szybkie wsparcie.
- Procesy zwrotów i wymian: Proste i przejrzyste zasady zwrotów oraz efektywne zarządzanie wymianą towarów.
- Programy lojalnościowe: Wprowadzenie programów lojalnościowych oferujących punkty, zniżki czy ekskluzywne oferty dla powracających klientów.
- Wskazówki: Wskazówki dotyczące używania produktu, propozycje dodatkowych akcesoriów.
- Ankiety satysfakcji klienta: Regularne przeprowadzanie ankiet, dążenie do zrozumienia potrzeb i preferencji klientów. Identyfikacja obszarów wymagających poprawy.
Marketing omnichannel
Marketing omnichannel to strategia polegająca na integracji różnych kanałów komunikacji i sprzedaży. Ma ona na celu stworzenie spójnego doświadczenia zakupowego. Istotne jest, by klient korzystający z różnych kanałów, np. sklepu internetowego, mediów społecznościowych oraz fizycznych punktów sprzedaży, miał zapewnioną taką samą (wysoką) jakość obsługi i dostęp do identycznych produktów.
Wskazówki dla Ciebie
- Spójność danych: Upewnij się, że informacje dotyczące produktu, ceny i dostępność są identyczne we wszystkich kanałach.
- Integracja systemów: Systemy zarządzania zamówieniami i obsługą klienta powinny być zintegrowane, zapewniać bezproblemową i sprawną finalizację zakupów.
- Personalizacja doświadczeń: Wykorzystaj dane z różnych kanałów, aby dostosować komunikację i oferty do indywidualnych potrzeb klientów.
A co oprócz tego?
Niektóre czynniki są istotne przez cały czas, zaliczamy do nich:
- widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli pozycjonowanie
- spełnianie standardów UX
- zapewnienie bezpieczeństwa danych (zaufany hosting, certyfikat ssl)
- dostarczanie wartościowego contentu
- optymalizacja techniczna, przede wszystkim wysoka prędkość ładowania i responsywność
- różne metody dostawy i szybkie płatności.
E-commerce w 2024 roku – podsumowanie
Rok 2024 przynosi nowe wyzwania i możliwości – od zastosowania sztucznej inteligencji po sposoby budowy relacji z klientami czy dostosowywanie oferty do potrzeb zainteresowanych. Pozostają także kwestie, które od kilku lat mają duży wpływ na powodzenie biznesu, są to między innymi zwiększanie widoczności w sieci, wartościowy content, prawidłowa ochrona danych klientów. Wszystkie elementy są bardzo ważne i razem tworzą spójną całość, która zwiększa szansę na budowę rozpoznawalności i pomnożenie konwersji.