Treści na stronie www – dlaczego są tak ważne? Wciąż słyszymy o tym, że przygotowanie i dystrybucja wartościowych tekstów to konieczność. Coraz więcej firm gospodaruje środki na usługi copywriterskie, niektórzy z przedsiębiorców decydują się na samodzielne tworzenie tekstów. Publikujemy i rozbudowujemy artykuły, opisy produktów i kategorii. Pytanie brzmi – po co? Czy rzeczywiście jest to tak istotne? O tym poniżej. Zachęcamy do lektury!
Opisy, wpisy, artykuły, a użytkownicy i roboty Google
Jeszcze kilkanaście lat temu tworzenie tekstów w dużej mierze koncentrowało się na upychaniu na stronie nadmiernej liczby fraz kluczowych (zwykle w mianowniku). Teksty były kiepskiej jakości, nie były wartościowe dla użytkowników, nie dostarczały ważnych informacji. Głównym celem było przemycenie jak największej liczby głównej frazy kluczowej. Dziś wszystko wygląda inaczej.
Jakość tekstów odgrywa coraz większą rolę, teksty są ważne zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów. Przesycenie frazami kluczowymi, ukrywanie tekstu zawierającego nadmierną liczbę słów kluczowych to działania z czarnego kapelusza SEO (black hat SEO). Korzystanie z takich metod może narazić nas na kary od Google, a nawet doprowadzić do wyłączenia witryny z indeksacji.
Treści a potrzeby potencjalnych klientów
Zacznijmy od kwestii najbardziej oczywistej. Za pomocą wartościowych treści opisujemy produkty i usługi, które dostępne są w naszej ofercie. Przekazujemy klientom informacje na temat parametrów i zalet danego artykułu. Prezentujemy korzyści, jakie związane są z zakupem.
Za pomocą contentu dostarczamy użytkownikom odpowiedzi na nurtujące ich pytania, pomagamy rozwiązać różnego typu problemy, opisujemy wady i zalety różnych rozwiązań.
Wartościowy content to nie tylko porady i sprzedaż. Za pomocą treści opowiadamy historię firmy, opisujemy wartości, jakimi się kierujemy, najistotniejsze cele. W treściach zamieszczamy informacje o tym, czym nasza firma wyróżnia się na tle konkurencji, przedstawiamy racjonalne argumenty, dla których warto skorzystać z naszych usług. Dzięki temu kreujemy wizerunek firmy, budujemy rozpoznawalność.
Treści a pozycjonowanie
Treści stanowią jeden z najistotniejszych czynników rankingowych. Bez wartościowego contentu nie mamy szans na zdobycie wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google promują witryny, na których znajdują się przydatne dla użytkownika, unikalne teksty. Witryny ze słabym contentem umieszczane są na końcu rankingu. Jeśli więc chcemy cieszyć się widocznością w sieci, obowiązkowo musimy zadbać o treści.
Słowa kluczowe
W treściach umieszczamy ważne dla naszego biznesu frazy kluczowe. Artykuły, opisy produktów i usług optymalizujemy pod kątem ważnych w przypadku danej podstrony słów kluczowych. W tekstach zamieszczamy frazę główną, semantyczne słowa kluczowe, synonimy, wyrazy bliskoznaczne.
Zgodnie z algorytmem Koliber zapytania użytkowników interpretowane są w szerokim kontekście. W pierwszej kolejności wyświetlane są witryny, które dostarczają wyczerpującej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Pod uwagę brane są zarówno fraza główna, jak i związane z tematem frazy poboczne, które także mogą być przydatne dla szukającego.
Koniecznie też musimy wspomnieć o algorytmie Panda. Zadaniem algorytmu jest eliminacja witryn, na których znajduje się zdublowany content bądź content słabej jakości.
Link building
Linkowanie wewnętrzne to kolejny, ważny element pozycjonowania. Wysokiej jakości artykuły blogowe, w których umieścimy linki do ważnych dla nas stron sprzedażowych, będą dodatkowym źródłem ruchu. Co więcej, przekażą część mocy witrynie, do której linkujemy.
Takie linki będą sygnałem dla robotów, że dana witryna jest dla nas ważna. Co więcej, regularna rozbudowa treści, bieżące uzupełnianie contentu to sygnał dla robotów, że na naszej stronie prowadzone są działania i, że warto ją często odwiedzać. Częstsze odwiedziny robotów, to szybsza indeksacja i widoczność w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie to również prace poza stroną www. Wśród takich działań wymienić możemy linkowanie zewnętrzne. Tutaj także treści odgrywają dużą rolę. Merytoryczne artykuły blogowe, publikowanie na portalach zewnętrznych z dużym ruchem i autorytetem, to wiele korzyści. Google premiuje witryny, do których prowadzą wartościowe linki. Takie strony mają większe szanse na uzyskanie wysokich pozycji w rankingu Google. Ciekawy tekst z linkiem do strony www to dodatkowe źródło ruchu, droga do zwiększenia rozpoznawalności firmy oraz konwersji.
Przewaga nad konkurencją
Wysokiej jakości treści to wyższa pozycja w Google, a wyższa pozycja w Google to szereg korzyści. Wśród najistotniejszych plusów wymienić możemy większe zaufanie klientów i przewagę nad konkurencją.
Użytkownicy największym zaufaniem darzą witryny zajmujące wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Strony z TOP10 uznawane są za najbardziej wiarygodne, zyskują miano eksperta, są rozpoznawalne. Wszystko to skutkuje większą konwersją, daje przewagę nad konkurencją i pozwala pomnożyć zyski.
Treści a pozycjonowanie – co jeszcze warto wiedzieć?
- Metadane ‒ meta tytuł i meta opis to kolejne, ważne treści. Meta tytuł to nic innego, jak tytuł strony. Jest on jednym z czynników rankingowych. Tytuł powinien zawierać główne słowo kluczowe, nazwę firmy i być zachęcający dla użytkownika. Meta opis, mimo że nie jest czynnikiem rankingowym, także powinien być w odpowiedni sposób zoptymalizowany i zachęcać użytkownika do wejścia na stronę www.
- Atrybuty ALT ‒ atrybuty ALT, czyli alternatywne opisy grafik. W opisach możemy umieścić równoważniki zdań z najistotniejszymi w przypadku konkretnego adresu URL frazami kluczowymi.
- Adresy URL ‒ w adresach URL powinny znaleźć się najistotniejsze dla danej podstrony frazy kluczowe. Dzięki temu już na podstawie samego adresu użytkownik będzie wiedział, jakie treści zawiera dana podstrona. Przyjazne adresy URL stanowią także ważny czynnik rankingowy.
Jak widać powyżej, treści mają duże znaczenie. Kiepskiej jakości kontent nie zachęci użytkowników do dłuższego przebywania na naszej stronie, odwiedzenia kilku zakładek, nie wspominając o konwersji. Poskutkuje to wysokim współczynnikiem odrzuceń i niskimi zyskami. Treści stanowią również ważny czynnik rankingowy Google. Witryny z unikalnymi, zoptymalizowanym pod kątem słów i fraz kluczowych, ciekawymi treściami są promowane praz Google.