Jakie są przyczyny spadku ruchu na stronie internetowej? Gdy nagle liczba odwiedzin spada, takie pytania zadają zarówno pozycjonerzy, jak i właściciele witryn. W końcu mniejszy ruch, to mniejsze zyski, ważne więc, by jak najszybciej znaleźć przyczynę problemu i usunąć ją. Poniżej więcej informacji na ten temat. Zachęcamy do lektury!
Spadek ruchu na stronie ‒ dlaczego tak się dzieje?
Spadek ruchu na stronie www może mieć różne przyczyny. Są to między innymi problemy techniczne witryny, spadek widoczności w bezpłatnych wynikach Google czy po prostu zmiana preferencji użytkowników.
Spadek widoczności na najistotniejsze frazy kluczowe
Spadek widoczności na najistotniejsze dla biznesu frazy kluczowe to także mniejszy ruch na stronie. Najbardziej dotkliwy będzie spadek z TOP3 na niższe pozycje (to właśnie witryny z TOP3 odnotowują największy wartościowy ruch i najwyższą konwersję).
Spadek pozycji w wyszukiwarce może mieć różne przyczyny, począwszy od zmian algorytmów Google, po zwiększenie działań konkurencji czy zbyt małą prędkość ładowania strony.
Zbyt wolne działanie strony
Prędkość ładowania strony internetowej to jeden z istotniejszych czynników rankingowych. Użytkownicy w błyskawicznym tempie opuszczają witryny, które ładują się zbyt długo, nie ma więc mowy o odwiedzeniu różnych zakładek czy o konwersji. Wzrasta natomiast współczynnik odrzuceń.
Witryny z dużym współczynnikiem odrzuceń traktowane są przez roboty Google jako mniej wartościowe, wyświetlane są więc na niższych pozycjach. Wszystko to skutkuje obniżeniem wartościowego ruchu.
Sezonowość wyszukiwań
Sezonowość o kolejny czynnik, który należy wziąć pod uwagę. Niektóre z usług i produktów wyszukiwane są w konkretnym czasie. Przykładem mogą być tutaj meble ogrodowe, akcesoria narciarskie, pielęgnacja ogrodów itd. Siłą rzeczy, w sezonie wartościowy ruch na stronie będzie znacznie większy niż poza sezonem.
Informacji na temat sezonowości zapytań dostarczą nam specjalistyczne narzędzia, na przykład Senuto lub Google Search Console.
Utrata linków zewnętrznych
Wartościowe linki zewnętrzne to jeden z istotniejszych czynników rankingowych Google. Utrata takich odnośników spowoduje spadek pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, spadek ruchu. Jakie są przyczyny utraty linków zewnętrznych?
- usunięcie linku przez właściciela witryny linkującej,
- uszkodzenie lub usunięcie witryny linkującej,
- uszkodzenie linku.
Profil linków zewnętrznych możemy analizować za pomocą takich narzędzi, jak Ahrefs lub Majestic SEO.
Niskiej jakość treści lub brak treści
Brak treści lub treści niskiej jakości to kolejne z czynników, które mogą doprowadzić zarówno do spadku pozycji, jak i do spadku ruchu na stronie www. Użytkownicy doceniają ciekawy kontent, wyczerpujące, zawierające istotne informacje opisy kategorii i produktów, artykuły blogowe omawiające różne zagadnienia.
Kiepskie treści, zawierające błędy, nieprzekazujące istotnych informacji zdania, mogą skutecznie zniechęcić użytkownika do odwiedzenia pozostałych podstron.
Warto więc regularnie tworzyć unikalne, zoptymalizowane pod kątem słów i fraz kluczowych teksty.
Usunięcie niektórych zakładek
Usunięcie zakładek, które były pozycjonowane na cieszące się popularnością frazy kluczowe, także może poskutkować spadkiem ruchu na stronie. Jeśli więc z jakichś powodów zakładka została wyłączona i nie możemy jej przywrócić, sprawdźmy, na jakie frazy generowała ruch. Najlepiej konwertujące frazy z usuniętej zakładki umieśćmy w treści na innych podstronach.
Zmiany w architekturze strony
Architektura strony www jest niezmiernie ważna. Użytkownicy powinni poruszać się w obrębie witryny bez najmniejszych problemów, tak samo roboty Google. Zmiany w architekturze witryny należy przeprowadzać z największą ostrożnością ‒ najlepiej zdać się w tej kwestii na specjalistę SEO.
Nieprawidłowości w architekturze strony wpływają na indeksację, a co za tym idzie, na widoczność strony i wartościowych ruch.
Wzrost konkurencji
Zwiększenie budżetu na pozycjonowanie i rozpoczęcie bardziej intensywnych działań w zakresie e-marketingu przez konkurencję, także może poskutkować spadkiem ruchu na stronie. Właśnie dlatego powinniśmy regularnie prowadzić działania on-site i off-site, a także dokładnie analizować, co dzieje się u naszych rywali.
Przeciążenie serwera
Spadek ruchu może być także skutkiem zbyt małej wydajności lub awarii serwera. Może się zdarzyć tak, że serwer nie będzie w stanie obsłużyć dużego ruchu na stronie. Skutkiem będzie wyświetlenie błędu zamiast zawartości strony.
Problemy w zakresie stabilności strony
Następną przyczyną spadku ruchu na stronie www są problemy ze stabilnością witryny. Niezwiązane z intencją użytkownika przesunięcia, wyskakujące pop-upy, zbyt duża liczba reklam mogą zniechęcić użytkowników. Skutek? Opuszczenie strony i obniżenie wartościowego ruchu.
Błędne przekierowania
Poprawnie zrobione przekierowanie informuje, że zawartość danej podstrony została przeniesiona na inny adres URL. Przekierowanie wykonane w nieprawidłowy sposób poskutkuje wyświetleniem błędu, zamiast zawartości danej podstrony. Takie działanie także przyczyni się do spadku ruchu na stronie.
Wśród najczęściej popełnianych błędów podczas robienia przekierowań wymienić możemy:
- brak aktualizacji mapy strony i pliku robots.txt,
- zbyt dużą liczbę przekierowań jednego adresu URL,
- błędną migrację strony.
Ręczna kara od Google
Spadek ruchu na stronie? Kolejną z możliwości jest kara ręczna od Google. Kara ręczna to spadek witryny o kilkanaście pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Kara nakładana jest na strony, w przypadku których stosowano nieuczciwe metody pozycjonowania. Nieuczciwe praktyki SEO, inaczej Black Hat SEO, to między innymi maskowanie treści na stronie – tzw. Cloaking, (na przykład umieszczenie nadmiernej liczby słów kluczowych na tle o takim samym kolorze), wyświetlanie innej wersji strony robotom Google i użytkownikom, nienaturalne linki.
Zmiana algorytmów
Czynniki rankingowe Google dynamicznie się zmieniają. Może zdarzyć się tak, że w wyniku różnego typu zmian działania, które do tej pory przynosiły dobre rezultaty, przestaną działać, a to doprowadzi do spadku pozycji w wyszukiwarce. Mniejsza widoczność poskutkuje mniejszym ruchem.
Zmiany preferencji użytkowników
Preferencje i potrzeby użytkowników także mogą się zmieniać. Warto więc dokładnie monitorować, czy frazy, na które pozycjonujemy witrynę, są interesujące dla potencjalnych klientów. Może zdarzyć się tak, że użytkownicy szukają naszych produktów i usług za pomocą zupełnie innych fraz, niż nam się wydaje.
Niewielka, z pozoru nieistotna zmiana na stronie www może przyczynić się do spadku ruchu i mniejszych zysków. Właśnie dlatego wszelkie zmiany w obrębie witryny powinniśmy skonsultować z pozycjonerem. Zmniejszenie ruchu może być też skutkiem bardziej intensywnych działań konkurencji czy aktualizacji algorytmów Google. Warto więc na bieżąco analizować wszystkie działania i optymalizować je.