Google Search Console (GSC) to jedno z podstawowych i najbardziej przydatnych narzędzi wykorzystywanych w procesie optymalizacji stron www. Dostępne w GSC raporty dostarczają wielu danych, wskazują kierunek działań optymalizacyjnych, a co za tym idzie, umożliwiają zwiększenie widoczności witryny i generowanego ruchu.
Jak dokładnie działa Google Search Console? Jakich danych dostarcza? Dlaczego warto korzystać z omawianego dziś rozwiązania? O tym wszystkim przeczytasz poniżej.
Czym jest Google Search Console?
Google Search Console (GSC), dawniej Google Webmaster Tools, to bezpłatne narzędzie Google, które dostarcza informacji na temat strony www. W raportach Google Search Console dostępne są dane na temat widoczności witryny, ewentualnych problemów czy poziomu zaangażowania użytkowników.
GSC dostępne jest pod adresem: https://search.google.com/search-console/welcome, jest to narzędzie darmowe i intuicyjne w obsłudze.
Google Search Console – kto powinien korzystać z narzędzia?
Google Search Console to narzędzie dedykowane właścicielom stron internetowych. Narzędzie doceniane jest przez specjalistów seo, często korzystają z niego copywriterzy, content managerzy, specjaliści ds. linkbuildnigu, marketerzy. Narzędzie jest również wskazane dla administratorów witryn oraz twórców stron www.
Google Search Console stanowi kopalnię informacji na temat kondycji i widoczności witryny. Warto wykorzystać jego potencjał.
Google Search Console – najważniejsze funkcje
Jakie funkcje ma Google Search Console? W znajdującym się po lewej stronie menu, wyszczególnione są sekcje, które dostarczają konkretnych informacji na temat różnych elementów witryny. Wśród dostępnych raportów wyróżniamy: Skuteczność, Indeksowanie, Ulepszenia, Bezpieczeństwo i ręczne działania.
Raport: Skuteczność
Skuteczność to jeden z bardziej przydatnych raportów Google Search Console. W tej sekcji znajdziesz informacje na temat liczby kliknięć, liczby wyświetleń, CTR czy średniej pozycji strony w Google.
Metryka w GSC | Opis | Czego możesz się dowiedzieć? |
---|---|---|
Łączna liczba kliknięć | To wartość dotycząca liczby kliknięć, tego, ile razy użytkownicy kliknęli link prowadzący na Twoją stronę www. | Czy Twoja witryna przyciąga użytkowników? Które podstrony generują najwięcej kliknięć? |
Liczba wyświetleń | Wartość, która wskazuje, ile razy link do Twojej strony pojawił się w wynikach wyszukiwania. | Jak często Twoja strona pojawia się w wyszukiwarce, na jakie frazy kluczowe się wyświetla. |
Średni CTR (Click-Through Rate) | Procentowy wskaźnik kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń. | Czy użytkownicy chętnie odwiedzają Twoją stronę www? |
Średnia pozycja w Google | Średnia najwyższych pozycji, jakie Twoja strona osiągnęła na różne zapytania użytkowników w wyszukiwarce Google. | Jaka jest widoczność Twojej witryny, jakie pozycje zajmują ważne dla Twojego biznesu frazy kluczowe. |
Raport zawiera także informacje na temat najczęściej odwiedzanych podstron, urządzeń, z jakich korzystają użytkownicy oraz krajów, z których pochodzą. Możesz również określić, czy chcesz uzyskać dane dotyczące wyszukiwań w sieci, grafiki, wideo.
Raport Skuteczność – opcja filarowania
Dostępna jest także opcja filtrowania. Możesz uzyskać dane z konkretnego okresu, zweryfikować popularne podstrony czy frazy kluczowe, które generują największą liczbę kliknięć.
Filtr: Daty
Możesz wskazać okres, który Cię interesuje, sprawdzić dane z ostatniego tygodnia lub miesiąca. Kolejną z możliwości jest porównanie wybranych przestrzeni czasowych. Korzystając z tej opcji, możesz sprawnie zestawić wyniki z ważnych dla Ciebie etapów, na przykład okres po optymalizacji witryny i przed optymalizacją.
Filtr: Zapytania
Sekcja, w której znajdują się informacje o najczęstszych zapytaniach, liczbie ich wyświetleń i kliknięć. Taka wiedza da Ci ogląd na to, które frazy kluczowe są dla Ciebie najważniejsze, wskaże główne potrzeby grupy docelowej. Wszystko to ułatwi zarządzanie budżetem i przygotowanie strategii.
Filtr: Strony
Tutaj natomiast znajdziesz podstrony, które cieszą się największą popularnością, uzyskasz informacje na temat ich wyświetleń i kliknięć. Dowiesz się więc, które podstrony Twojej witryny generują największy ruch, a które nie przyciągają użytkowników. Ułatwi Ci to podjęcie decyzji na temat optymalizacji konkretnych podstron.
Filtr: Urządzenie
To flirt, z którego warto korzystać, by porównać liczbę wyświetleń i kliknięć na komputerach stacjonarnych, urządzeniach mobilnych i osobno na tabletach. Takie informacje dostarczą wskazówek na temat urządzań , z jakich korzystają Twoi odbiorcy, można z nich także wywnioskować konieczność optymalizacji wersji mobilnej lub desktopowej.
Filtr: Kraje
W tej sekcji sprawdzisz liczbę wyświetleń i kliknięć w konkretnych krajach. Takie informacje są bardzo przydatne w przypadku firm działających na rynku międzynarodowym.
Google Search Console: Indeksowanie
Indeksowanie to kolejny z raportów. Jak sama nazwa wskazuje, dostarcza on informacji na temat indeksacji strony www. Sprawdzisz tutaj takie kwestie, jak:
- Liczba poprawnie zaindeksowanych podstron.
- Liczba podstron, które nie zostały zaindeksowane.
- Przyczyny braku indeksacji. Najczęstsze przyczyny to: strona zawiera przekierowanie, strona wykluczona za pomocą tagu noindex, strona zeskanowana, ale jeszcze niezindeksowana, strona wykryta – obecnie niezindeksowana.
W raporcie indeksowanie znajdziesz zarówno informacje na temat podstron, jak i wideo.
Google Search Console: Mapa witryny
W raporcie Indeksowanie znajdziesz też sekcję Mapa witryny – w tym miejscu możesz załączyć mapy witryny (Sitemap). Mapa witryny xml to plik zawierający odpowiednio zorganizowane informacje na temat struktury witryny, adresów URL, aktualizacji i wprowadzanych zmian.
Utworzenie mapy i umieszczenie jej w Google Search Console sprawi, że roboty lepiej zrozumieją strukturę Twojej strony, a to pozwoli na szybszą i właściwą indeksację witryny.
W omawianej sekcji możesz także zweryfikować utworzone już mapy witryny, a także dane na temat statystyk map oraz ewentualnych, wykrytych przez Google błędów.
Google Search Console: Usunięcia
W raporcie Usunięcia znajdziesz informacje na temat adresów URL witryny, które zostały tymczasowo usunięte z wyników wyszukiwania Google. Uzyskasz także takie dane, jak typ żądania (np. usunięcie URL lub wyczyszczenie snippetu) oraz ich status. Raport pokazuje również historię zgłoszeń użytkowników, które dotyczą oznaczania stron jako zawierające treści dla dorosłych.
Google Search Console: Ulepszenia
W sekcji Ulepszenia znajdują się informacje na temat ulepszeń strony www. Rodzaj dostępnych w raporcie danych uzależniony jest od funkcji i technologii, które wykorzystywane są na konkretnej stronie www. Mogą to być:
- Raporty dotyczące wyników rozszerzonych (np. recenzji, wydarzeń, przepisów, FAQ, menu okruszkowego).
- Informacje na temat AMP, czyli Accelerated Mobile Pages.
Eksperymenty i personalizacja
Kolejna, wyróżniona w menu Google Search Console sekcja to Eksperymenty i personalizacja.
Raport: Podstawowe wskaźniki internetowe
Sekcja Podstawowe wskaźniki internetowe podzielona jest na dwie kategorie, są to: Urządzenia mobilne i Komputery. Uzyskujesz więc dwa wykresy, które zawierają dane na temat:
- liczby adresów URL słabej jakości,
- liczby adresów, które wymagają poprawy,
- liczby adresów URL dobrej jakości.
Po otworzeniu raportu, uzyskasz dodatkowe informacje na temat adresów url, które wymagają optymalizacji. Pod uwagę brane są metryki Core web vitals, czyli:
- LCP (Largest Contentful Paint) – czas potrzebny na załadowanie największego, widocznego na stronie elementu (np. zdjęcia, tekstu, grafiki). Za optymalny uznawany jest czas poniżej 2,5 sekundy.
- FID (First Input Delay) – mierzy czas reakcji strony na pierwsze kliknięcie użytkownika. Zalecany czas to mniej niż 100 ms.
- CLS (Cumulative Layout Shift) – ocenia stabilność wizualną strony, niezaplanowane przesunięcia różnych elementów. Optymalna wartość CLS to 0,1.
Klikając dany problem, np. słabe LCP, otworzysz szczegółowy raport dotyczący konkretnego problemu oraz grupy podstron, na których występuje.
Google Search Console HTTPS
Podczas zakupów online, użytkownicy dokonują transakcji finansowych, wprowadzają różnego typu dane i chcą mieć pewność, że wszystko przebiega w pełni bezpieczny sposób. Ponadto, Google premiuje bezpieczne witryny. Protokół HTTPS jest potwierdzeniem ochrony i szyfrowania danych, jest więc bardzo istotny.
Protokół HTTPS to gwarancja bezpieczeństwa strony www oraz tego że złośliwe oprogramowanie nie wykona modyfikacji danych i nie wyrządzi innych szkód.
W znajdującym się w Google Search Console raporcie HTTPS, dostępne są dane dotyczące podstron z protokołem HTTPS i bez protokołu HTTPS. Pojawia się także informacja na temat podstron, w przypadku których występują problemy z zakresu HTTPS.
Google Search Console – linki
W Google Search Console możesz także zweryfikować linki wewnętrzne oraz linki zewnętrzne. W raporcie sprawdzisz:
Najczęściej linkowane strony
W tej sekcji szybko sprawdzisz podstrony, do których prowadzi największa liczba linków zewnętrznych. Podstrony posortowane są pod kątem liczby kierujących na nie odnośników – dowiesz się dzięki temu, które z nich cieszą się największą popularnością.
Lista domen linkujących
W raporcie widoczna jest również lista domen, które najaktywniej linkują do Twojej strony.
Linki wewnętrzne
W raporcie zweryfikujesz profil linków wewnętrznych witryny, sprawdzisz, ile odnośników kieruje na przykład ze strony głównej na podstrony ofertowe. Zweryfikujesz także podstrony, na które kieruje największa liczba linków wewnętrznych.
Google Search Console logowanie
Logowanie do Google Search Console (GSC) to prosty proces, który umożliwia dostęp do kluczowych danych dotyczący widoczności i wydajności Twojej witryny w wyszukiwarce Google. Aby się zalogować, wykonaj poniższe kroki:
Google Search Console – rejestracja
- Otwórz przeglądarkę internetową i wejdź na oficjalną stronę GSC: https://search.google.com/search-console. Jeśli masz już konto Google, (np. G-mail), zaloguj się. Jeśli nie masz wspomnianego konta, musisz je utworzyć.
- Jeśli jest to Twoje pierwsze logowanie, zobaczysz okno z opcją dodania nowej strony. Do wyboru będziesz miał dwa typy własności: Domena i Prefix adresu URL.
- Domena – dotyczy całej domeny, protokołów HTTP i HTTPS oraz subdomen.
- Prefiks adresu URL – skupia się na konkretnym adresie URL (np. tylko HTTPS lub wyłącznie na adresie jednej subdomeny).
Weryfikacja własności
Na kolejnym etapie przeprowadzana jest weryfikacja własności. Mówiąc najprościej, Google Search Console musi sprawdzić, czy masz uprawnienia do danej witryny.
W przypadku wybrania Domeny jedyną opcją jest dodanie specjalnego kodu DNS w panelu zarządzania domeną. Jeśli chodzi o Prefiks url do wyboru są takie opcje, jak:
- Przesłanie pliku HTML na serwer (konieczny jest tutaj dostęp do głównego katalogu strony).
- Dodanie tagu HTML do kodu strony.
- Połączenie z Google Analytics lub Google Tag Manager.
Wiele systemów CMS wyposażonych jest w funkcjonalności, które są dużym ułatwieniem w całym procesie. Weryfikację wspierają popularne wtyczki SEO.
Postępuj zgodnie z instrukcjami i zakończ proces rejestracji. Po zalogowaniu i weryfikacji witryny, uzyskasz pełen dostęp do raportów i narzędzi w GSC.
Google Search Console – jak korzystać? Praktyczne wskazówki
Zalecane działania w GSC | Opis | Instrukcja |
---|---|---|
Dodanie mapy witryny XML | Przesłanie mapy witryny sprawi, że Google lepiej zrozumie strukturę strony i szybciej ją zaindeksuje. | 1. Otwórz Google Search Console i przejdź do sekcji Mapa witryny. 2. Wpisz adres URL pliku XML (np. https://example.com/sitemap.xml). 3. Kliknij Prześlij. |
Zgłaszanie podstron do indeksacji | Możesz ręcznie dodać adresy URL, na których indeksacji Ci zależy. Zalecane działanie po publikacje nowych wpisów lub podstron. | 1. Wyszukaj opcję zgłaszania URL. 2. Wpisz adres URL podstrony. 3. Kliknij Poproś o zindeksowanie. |
Połącz Google Search Console z Google Analytics 4 | Integracja narzędzi pozwoli na uzyskanie dodatkowych danych, dotyczących zapytań użytkowników oraz ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. |
|
Regularny monitoring i opcja filtrowania | Systematyczne sprawdzanie raportów, identyfikowanie potencjalnych problemów i filtrowanie umożliwią uzyskanie szczegółowych danych. | Regularnie weryfikuj dane dotyczące indeksacji, sprawdzaj raport Podstawowe wskaźniki internetowe i Linki. Jeśli zajdzie taka konieczność, wprowadź stosowne zmiany. W sekcji Skuteczność wykorzystaj filtry. Pozwoli Ci to na przefiltrowanie informacji według kraju, urządzenia, frazy kluczowej. Porównaj wyniki z różnych okresów. |
Analiza użyteczności mobilnej | Poprawne działanie wersji mobilnej jest bardzo ważne, ma wpływ na UX i SEO. | W raporcie Podstawowe wskaźniki internetowe zweryfikuj działanie mobilnej wersji strony. |
Porównanie wyświetleń i kliknięć | Sprawdź, jak wygląda współczynnik klikalności. | Duża liczba wyświetleń i niewielka liczba kliknięć mogą świadczyć o tym, że użytkownicy nie chcą odwiedzać Twojej strony. |
Google Search Console – widoczność w wynikach wyszukiwania Google i UX
Dlaczego warto regularnie korzystać z Google Search Console? Powodów jest wiele.
- Google Search Console to kopalnia informacji na temat błędów technicznych strony www, na przykład błędów serwera, problemów z indeksacją czy z wydajnością.
- Na podstawie danych z Google Search Console zweryfikujesz, czy Twoja witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania, uzyskasz informacje na temat konkretnych adresów URL i popularnych fraz kluczowych.
- GSC zweryfikuje, czy Twoja witryna poprawnie działa w wersji mobilnej, wykaże błędy dotyczące metryk Core Web Vitals.
- Google Search Console dostarcza także informacji na temat linków zewnętrznych, jak wewnętrznych.
Uzyskane dane w połączeniu z prawidłowymi działaniami sprawią, że:
- Sprawdzisz, czy ważne dla Ciebie podstrony zostały dodane do indeksu Google. W razie problemów będziesz mógł zareagować. Przełoży się to na wzrost zaindeksowanych podstron i wzrost widoczności w wynikach wyszukiwarki Google.
- Zwiększysz widoczność strony w wyszukiwarce Google, a to może przełożyć się na wzrost ruchu i konwersji.
- Sprawisz, że Twoja witryna będzie mobile friendly, czyli będzie poprawnie i sprawnie działać na urządzeniach mobilnych.
- Poprawisz użyteczność strony, wprowadzisz zmiany, które sprawią, że stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników.
- Dzięki analizie raportu HTTPS, znacznie zwiększysz bezpieczeństwo strony, zminimalizujesz takie takie problemy, jak złośliwe oprogramowanie, przejęcie danych wrażliwych, ataki hackerskie.
- Wiedza na temat linków wewnętrznych umożliwi poprawę struktury strony i ułatwi robotom Google zrozumienie tematyki Twojej strony.
- Analiza linków zewnętrznych pozwoli na przygotowanie skutecznej strategii link buildingu.
Google Search Console – podsumowanie
Google Search Console to bezpłatne, intuicyjne w obsłudze narzędzie Google, które jest dużym wsparciem w optymalizacji i pozycjonowaniu stron www. Google Search Console dostarcza takich informacji jak: widoczność strony, zindeksowane adresy url, podstrony, które użytkownicy klikają najczęściej, mapy w formacie XML. Za pomocą narzędzia, sprawdzisz też średnią pozycję słów kluczowych, a także informacje na temat linków wewnętrznych, linków zewnętrznych, metryk Core Web Vitals, działania strony na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych.
Wszystko to pozwoli na przeprowadzenie skutecznych działań, a co za tym idzie, zwiększenie użyteczności i widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Czy w Google Search Console sprawdzę dane konkurencji?
Nie, Google Search Console dostarczy Ci danych dotyczących wyłącznie Twojej witryny. Omawiane narzędzie nie ma funkcji monitorowania lub analizowania wyników innych stron internetowych. Jeśli chcesz sprawdzić dane konkurencji, musisz skorzystać z innych narzędzi, np. takich jak Ahrefs, SEMrush czy SimilarWeb.
Czy w Google Search Console sprawdzę linki do swojej domeny?
Tak, Google Search Console umożliwia weryfikację linków. W narzędziu znajdziesz szczegółowy raport dotyczący liczby linków, anchor textów, podstron, na które prowadzi najwięcej odnośników.
Google Search Console – jak założyć?
Aby założyć konto w Google Search Console, zaloguj się na oficjalnej stronie GSC. Konieczne jest do tego konto Google. Następnie, dodaj stronę internetową do narzędzia. W tym celu wybierz typ własności (domena lub prefiks URL) i zweryfikuj domenę za pomocą odpowiedniej metody.
W przypadku wybrania Domeny konieczne jest dodanie specjalnego kodu DNS w panelu zarządzania domeną. Przy Prefiksie url do wyboru masz takie opcje, jak: przesłanie pliku HTML na serwer,
dodanie tagu HTML w kodzie strony, integracja z Google Analytics lub z Google Tag Managerem.
Google Search Console – dane po jakim czasie są dostępne?
Dane w Google Search Console zwykle widoczne są po kilku dniach od weryfikacji witryny. Pełne raporty (np. dotyczące wydajności czy linków), zazwyczaj dostępne są po około tygodniu, ponieważ potrzebny jest czas na zebranie wystarczającej ilości danych.
Google Search Console – do czego służy?
Google Search Console to narzędzie analityczne umożliwiające weryfikację wydajności witryny www w wyszukiwarce Google. Narzędzie umożliwia sprawdzenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, analizę fraz kluczowych, wykrywanie problemów technicznych, monitorowanie linków.
Google Search Console – kurs?
Osoby chcące zwiększyć swoją wiedzę na temat Google Search Console, mogą skorzystać z wielu zasobów. W sieci znajdują się poradniki, kursy, ciekawe artykuły blogowe. Informacje na temat narzędzia dostępne są także na oficjalnej stronie Google.