Copywriter

Spis treści

Copywriter – co robi, ile zarabia, jak zacząć pracę w takim zawodzie?

Fraza copywriter wyszukiwana jest około 12 000 razy w miesiącu – zainteresowanie wspomnianym tematem jest więc spore. Firmy szukają dobrych copywriterów, copywriterzy możliwości rozwoju i zleceń. Nie brakuje też osób, które chcą dowiedzieć się więcej na temat samego zawodu – możliwości, zarobków, wyzwań. Sama działam w branży od ponad 8 lat i dziś podzielę się z Tobą podstawowymi informacjami na temat pracy na takim stanowisku. 

Copywriter co to za zawód? 

Copywriter, mówiąc najprościej, zajmuje się przygotowywaniem tekstów. Mogą to być artykuły blogowe, rozbudowane e-booki, posty do mediów społecznościowych, reklamy, treści na opakowania produktów, slogany, nazwy itp. Tekściarz może być odpowiedzialny za przygotowanie specjalistycznego artykułu na temat endodoncji, jak i kreatywnego hasła reklamującego zabawki edukacyjne dla dzieci.

Przygotowane teksty muszą jednak spełniać określone standardy: być przyjemne w lekturze, zgodne ze stylem komunikacji marki, zawierać konkretne frazy kluczowe czy w kreatywny sposób eksponować silne strony marki. Praca tekstem zazwyczaj rozpoczyna się od researchu, zapoznania się z oczekiwaniami zleceniodawcy, analizy tematu, weryfikacji zagadnień, które interesują odbiorców. Jeśli rozważasz pracę w takim zawodzie, musisz przygotować się na kilka niespodzianek. Jedną z nich jest to, że czasem, zanim napiszesz kilka sensownych zdań, będziesz musiał przekopać internet w poszukiwaniu wiarygodnego źródła informacji.  

Copywriter – co robi?

Copywriter, w zależności od firmy i branży, w której działa, będzie miał przed sobą inne zadania i inne wyzwania. Pracując w agencji SEO, w agencji brandingowej czy w dziale zarządzania marką, prym będą wiodły inne kwestie. Przyjrzyjmy się kilku obszarom. 

SEO copywriting

SEO copywriting to ciekawa dziedzina, w której, oprócz kreatywności, przydaje się wiedza z zakresu pozycjonowania, umiejętność przeprowadzania porządnego researchu konkurencji i korzystania z narzędzi analitycznych (Ahrefs, Senuto, Surfer SEO itp). Takie umiejętności są konieczne, by stworzyć treść, której szukają użytkownicy i, która zyska szansę na zajęcie miejsca w TOP 10, a nawet w TOP3. 

Załóżmy, że Twoim zadaniem jest napisanie artykułu blogowego dla gabinetu stomatologicznego, temat: Profesjonalne wybielanie zębów. Jak to ugryziesz? Co się okazuje, do najpopularniejszych zagadnień dotyczących wspomnianego zabiegu, należą: 

  • wybielanie zębów cena
  • ile kosztuje wybielanie zębów
  • wybielanie zębów w domu
  • wybielanie zębów lampą
  • laserowe wybielanie zębów

Warto, byś wiedział, w jaki sposób dobrać frazy kluczowe, jakie nagłówki stworzyć, by zainteresować odbiorców i prześcignąć w rankingu Google konkurencję. Kolejna kwestia to umiejętność weryfikacji, na jakie frazy i na jakich pozycjach wyświetla się przygotowany artykuł. Dobrze wracać do tekstów, aktualizować je, przemyśleć, co można zrobić, by wyświetlały się wyżej na konwertujące frazy. 

W związku z tym, że w agencji SEO pracuje już ponad 5 lat, takie działania są dla mnie normą.  Jeśli jesteś na początku drogi, nie stresuj się, z czasem wszystkiego się nauczysz. Może też zdarzyć się tak, że będziesz współpracował z technikiem i otrzymasz od niego dokładne wytyczne, w tym słowa kluczowe i konkretne nagłówki tekstu. Wtedy Twoim zadaniem będzie wyłącznie uzupełnienie struktury przygotowanej przez pozycjonera. 

Brand copywriting 

Copywriter pracujący w agenci brandingowej, reklamowej, marketingowej, ma nieco inne zadania, choć także tworzy treści. Tutaj pierwsze skrzypce grają kreatywność, nietuzinkowe podejście do tematu, przygotowanie treści, które oddadzą ducha marki. Analiza wyszukiwań fraz kluczowych nie jest tutaj ważna.

Przez pewien czas pracowałam w takiej agencji – wraz z zespołem siedzieliśmy nad kilkuzdaniowym tekstem przez 3 dni. Zastanawialiśmy się nad każdym słowem, szukaliśmy odpowiednich określeń, analizowaliśmy czy oddaje ducha marki. Miało to swój urok.  

Jakie dokładnie zadanie wykonują copywriterzy w agencjach reklamowych? Mogą to być: 

  • wymyślenie hasła dla nowego produktu firmy, np. zajmującej się produkcją zabawek edukacyjnych,
  • przygotowanie opisu na opakowanie czekolady, w którym podkreślisz, że firma działa od pokoleń
  • opracowanie tekstu, który będzie na plakacie wykorzystanym podczas kampanii społecznej dotyczącej rzucenia palenia.  

To tylko nieliczne obszary pracy copywritera. Wykonując ten zawód, możesz także pisać reklamy emitowane w telewizji i radiu, tworzyć teksty do mediów społecznościowych, treści do folderów, katalogów, ulotek itp. 

Copywriting – jak sama zaczynałam, jak Ty możesz zacząć?

Co zrobić, by zostać copywriterem? W przypadku copywritingu nie ma dużych barier wejścia. Nie musisz inwestować w drogi sprzęt, licencje, kursy czy drogie oprogramowanie itp. To duży plus. Możesz po prostu przygotować CV i portfolio, rozesłać i czekać na odpowiedź. Jest jednak jeden problem, większość firm oczekuje przynajmniej niewielkiego doświadczenia.

Gdy sama zaczynałam orientować się w branży copywritingu, w pierwszej kolejności zgłosiłam się na praktyki i odbyłam je w 4 miejscach. Były to praktyki bezpłatne, których długo szukałam i, na które musiałam dość długo czekać. Było to ponad 8 lat temu i myślę, że dziś jest już nieco łatwiej. 

Ale udało się! Zyskałam dzięki temu doświadczenie, zdobyłam pewne umiejętności i uzyskałam referencje. Pomogło mi to w przygotowaniu portfolio i dało pewien ogląd na to, jak naprawdę wygląda praca copywritera. Dopiero po cyklu takich praktyk zaczęłam szukać pracy w branży.

Gdy już znalazłam pierwszą pracę, było trochę lżej i największy stres minął. Ale, nie oznacza to, że go nie było. Każdego dnia pisałam różne teksty, nie tylko te w pracy, ale także po pracy, analizowałam teksty innych copywriterów i krok po kroku poznawałam rożne obszary branży – od kreatywnych reklam, po pozycjonowanie. 

Copywriter praca – jak zdobywać nowe umiejętności?

Gdy już zaczniesz pracę jako copywriter, nie spoczywaj na laurach. Warto byś przez cały czas zwiększał swoją wiedzę, interesował się rynkiem. 

  • Najlepsza metoda to codzienne pisanie, przygotowywanie treści różnego typu, o różnej tematyce.
  • Poświęć też czas kampaniom, reklamom, które pojawiły się na rynku i zyskały popularność. Pomyśl, co sprawia, że przypadły do odbiorcom do gustu i mają szanse znacznie zwiększyć sprzedaż.  
  • Copywriter często stoi przed koniecznością napisania tekstu na temat, którego nie zna. Istotne, byś już na początku kariery interesował się wszystkim – od rodzaju tkanin, po rodzaje spawania, problemy skórne itp. Czytaj ulotki, foldery reklamowe, instrukcje itp. 

Oprócz tego, możesz też skorzystać z takich pomocy, jak: 

  • Kursy online – Udemy, LinkedIn Learning i inne platformy oferują kursy z zakresu copywritingu, SEO, content marketingu i innych dziedzin. Warto z nich korzystać. 
  • Warsztaty i seminaria – Uczestniczenie w warsztatach i seminariach oferowanych przez doświadczonych copywriterów i agencje reklamowe jest świetnym sposobem na nabranie praktycznych umiejętności i nawiązywanie branżowych kontaktów.
  • Książki i ebooki – Wybór książek na temat copywritingu, różnych technik pisarskich, formuł copywriterskich jest bardzo duży, grzech nie korzystać! 
  • Blogi branżowe – Lektura blogów poświęconych copywritingowi i marketingowi – nie tylko tych w języku polskim, może dostarczać wielu inspiracji. 

Copywriter praca – najważniejsze umiejętności 

Jakie umiejętności powinien mieć copywriter? 

  • Umiejętności pisarskie – podstawową  jest umiejętność pisania i znajomość zasad poprawnej polszczyzny. Ważne, aby copywriter wiedział, jak jasno i skutecznie wyrażać myśli, dostosować styl i ton do różnych celów i odbiorców.
  • Umiejętności badawcze – copywriterzy muszą wiedzieć, jak wykonać research, jak prześwietlić konkurencję.
  • SEO – znajomość podstawowych zasad z zakresu pozycjonowanie będzie bardzo przydatna, zwłaszcza, jeśli myślisz o pracy w agencji SEO.  
  • Kreatywność – umiejętność kreatywnego myślenia i tworzenia unikalnych treści to kolejna istotna kwestia. 
  • Zdolności komunikacyjne i interpersonalne – jako copywriter, często będziesz współpracować z innymi członkami zespołu, takimi jak projektanci, marketerzy czy programiści, więc ważne jest, abyś potrafił efektywnie komunikować swoje pomysły.

Copywriter praca – gdzie pracują copywriterzy? 

Gdzie  pracują copywriterzy? Omawiani specjaliści najczęściej znajdują zatrudnienie w takich miejscach, jak: 

  • Agencje reklamowe – Agencja reklamowa to szansa, by wziąć udział w wielu projektach, współpracować z klientami z różnych branż, spróbować swoich sił zarówno w pisaniu scenariuszy reklamowych, jak i wpisów do social mediów, artykułów, ogłoszeń itp. 
  • Firmy i korporacje – Copywriterzy mogą też znaleźć zatrudnienie w firmach, które mają własny dział marketingu. W takim przypadku copy zajmuje się contentem dla jednej branży, poznaje ją od środka, ma szansę stać się ekspertem w określonej dziedzinie. 
  • Freelancing – Praca na własny rachunek to kolejna opcja dla copywriterów, w szczególności tych, którzy cenią sobie elastyczność i różnorodność projektów. Freelancerzy mogą pracować dla klientów z całego świata, realizować projekty nisko- i wysokobudżetowe.
  • Social media – ogłoszenia dla copywriterów często też pojawiają się w social mediach, zwłaszcza na tematycznych grupach.

Copywriter praca zdalna

Copywriter może z powodzeniem wykonywać zdalnie. Wiele firm proponuje więc hybrydowy lub w pełni zdalny model współpracy. 

Dużym plusem pracy całkowicie zdalnej jest możliwość przyjmowania zleceń z całej Polski. Możesz bez obaw złożyć CV do firmy w Krakowie, Warszawie czy Gdańsku. Kolejny plus to oszczędność czasu, brak zmartwień o dojazd, możliwość pracy w komfortowych warunkach domowych. Pamiętaj jednak, że praca zdalna wymaga dobrej organizacji i zarządzania czasem. 

Sama pracowałam w różnych systemach – od pracy całkowicie zdalnej, po pracę w 100% stacjonarną i w modelu hybrydowym. W pracy całkowicie zdalnej brakowało mi kontaktu z ludźmi, czułam się dość anonimowo, z wieloma specjalistami nie miałam kontaktu. Praca w 100% stacjonarna – to czas na dojazdy, około 80 minut dziennie, które można spożytkować w inny sposób. Aktualnie działam w modelu hybrydowym i to dla mnie optymalne rozwiązanie.  

Ile zarabia copywriter? 

Ile zarabia copywriter? Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, widełki to zwykle od około 4 500 do 20 000 zł brutto. Czy możez zarabiać 3500, jak i 18 000zł. 

Na zarobki, tak jak w każdym zawodzie, wpływa wiele czynników, są to doświadczenie, lokalizacja, rodzaj zatrudnienia, umiejętności, liczba przyjmowanych zleceń. Sama, jak już wspominałam, zaczynałam od bezpłatnych praktyk. Potem zarabiałam około 1800-2400 zł. W miarę nabierania doświadczenia, umiejętności, zmiany stanowiska, zarobki wzrastały. 

Copywriting a sztuczna inteligencja (AI)

Sztuczna inteligencja zmienia wiele branż, a copywriting nie jest wyjątkiem. Narzędzia AI, które potrafią generować teksty, zmieniają sposób, w jaki tworzone są treści marketingowe, reklamowe, a nawet edukacyjne. Mimo tego że AI generuje treści, struktury artykułów, odpowiada na pytania, czynnik ludzki jest konieczny.  Teksty AI wymagają edycji, dopasowania do stylu komunikacji marki, produktu itp. Generowanym treściom brakuje emocji, uroku, kreatywności. 

Copywriterzy powinni nauczyć się współpracować z AI i korzystać z jej pomocy. Integracja umiejętności kreatywnych z technologicznymi pozwala na tworzenie wartościowych i unikalnych treści, które wyróżniają się na tle generowanych automatycznie tekstów.

Copywriter – podsumowanie 

Copywriter to ciekawy, kreatywny zawód. Główne zadania osoby pracującej na tym stanowisku obejmują przygotowywanie treści – artykułów, wpisów, tekstów reklam czy treści na opakowanie produktu.  Co jest najważniejsze w takiej profesji? Ważne byś umiał pisać, był osobą kreatywną, lubiąca się uczyć. Kolejna kwestia – nie zawsze będziesz pisał o tym, co Cię interesuję, czy też o tym, o czym masz pojęcie. Przygotuj się na to, że może pojawić się konieczność poznania mechanizmu działania wydmuchiwarek do butelek PET czy diety klaczy w ciąży. 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza