Filtry Google, kara ręczna lub algorytmiczna to temat, z którym styczność miało wielu właścicieli stron www. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. Google dąży do tego, by dostarczać odbiorcom przydatne treści, wyświetlać wartościowe, bezawaryjnie działające witryny. Wykrycie próby manipulacji, działań czarnego kapelusza skutkuje natychmiastową karą w postaci spadku widoczności, a w niektórych przypadkach, wyłączeniem z indeksu.
Filtr Google – co to? Definicja
Filtr Google to kara nakładana przez Google na strony internetowe, w przypadku których prowadzone są działania niezgodne z wytycznymi dla webmasterów, należące do Black Hat SEO. Nałożenie kary skutkuje obniżeniem pozycji strony www w organicznych wynikach wyszukiwania, co przekłada się na spadek ruchu, a często także konwersji. Wyróżniamy dwa rodzaje filtrów Google: algorytmiczny oraz ręczny.
Filtr algorytmiczny – co to?
Filtr algorytmiczny nakładany jest automatycznie przez algorytm wyszukiwarki. Właściciel strony www bądź sklepu e-commerce nie jest informowany zarówno o samej karze, jak i o jej przyczynie. Sygnałami świadczącymi o filtrze są spadek widoczności witryny oraz wartościowego ruchu. Konieczne jest więc samodzielne przeprowadzanie analizy, między innymi określenie daty rozpoczęcia tendencji spadkowej i jej zbieżności z wprowadzaniem aktualizacji Google (zwykle nałożenie kary pokrywa się z aktualizacjami Google).

Filtr ręczny – co to?
Filtr ręczny to manualny filtr nakładany przez członków Search Quality Team. W przypadku nałożenia filtra ręcznego, w Google Search Console pojawia się stosowana informacja – zarówno dotycząca nałożenia kary, jak i przyczyn, które do tego doprowadziły.
Ban Google
Kolejną i najpoważniejszą karą od Google jest ban. Ban to nieodwracalne usunięcie strony www z indeksu Google. Po wyindeksowaniu witryna przestaje być widoczna w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że tracisz całą dotychczasową pracę z zakresu pozycjonowania. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest budowa nowej strony www i ponowne rozpoczęcie działań SEO, tym razem zgodnych z wytycznymi dla webmasterów.
Jak sprawdzić, czy strona otrzymała bana od Google
Jak sprawdzić, czy strona otrzymała bana od Google? Najlepszą metodą jest wpisanie w okno wyszukiwania komendy site: nazwadomeny.pl, na przykład site:1stplace.pl. Jeśli po wpisaniu zobaczysz swoją stronę www, wszystko jest w porządku. Jeśli jednak Twoja witryna nie zostanie wyświetlona, oznacza to, że mogła zostać wyindeksowana.
Wspomniana metoda działa wyłącznie w przypadku witryn, które zostały zaindeksowane. Jeśli strona nie jest jeszcze zaindeksowana, nie będzie widoczna – nawet, jeśli nie otrzymała bana Google.
Kryteriom | Filtry ręczne | Filtry algorytmiczne |
---|---|---|
Przydzielenie kary | Filtry ręczne są nałożone przez specjalistów Google, którzy oceniają witryny pod kątem zgodności z wytycznymi jakości | Filtry algorytmiczne to zautomatyzowane systemy, które oceniają witryny na podstawie różnych czynników i wpływają na pozycje strony w wynikach wyszukiwania w czasie rzeczywistym |
Przyczyny | Naruszenie wytycznych Google, np. spam, nienaturalne linki, ukryta treść, nieuczciwe praktyki SEO | Strona nie spełnia kryteriów jakościowych algorytmu, np. niska jakość treści, sztuczne linkowanie, brak wartości dla użytkownika |
Wpływ na stronę | Może prowadzić do drastycznego spadku pozycji, ograniczenia widoczności lub usunięcia strony z indeksu Google | Strona stopniowo traci pozycję w wynikach wyszukiwania, ale nadal wyświetlana jest w wynikach organicznych |
Informacja o karze | Powiadomienie w Google Search Console | Brak informacji – konieczna jest samodzielna analiza spadku ruchu |
Jak usunąć karę? | Skutki nałożenia filtru ręcznego mogą być bardziej drastyczne i trudniejsze do usunięcia, gdyż wymagają interwencji specjalistów Google | W przypadku filtrów algorytmicznych, witryna może automatycznie odzyskać swoją pozycję po wprowadzeniu odpowiednich zmian i optymalizacji |
Przykłady algorytmów | Nie dotyczy | Google Panda (ocena jakości treści), Google Penguin (nienaturalne linkowanie), Google Helpful Content Update (treści niskiej wartości). |
Kary Google – przyczyny
Otrzymanie kary Google – zarówno ręcznej, jak i algorytmicznej, to skutek sięgania do czarnego kapelusza SEO. Karę można otrzymać za stosowanie nieuczciwych praktyk seo w obrębie witryny (działania on-site) lub poza witryną (działania off-site).
Filtr Google – nieetyczne działania na stronie internetowej
Spam
Przespamowanie witryny może wynikać z Twojej winy, jak i z winy użytkowników.
- W pierwszym przypadku mowa o niskiej jakości contencie i kopiowaniu treści. Jeśli kopiujesz treści w obrębie własnej witryny lub ze źródeł zewnętrznych, implementujesz teksty nie na temat, nie skupiasz się na merytoryce i jakości, nie masz co liczyć na uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Google obniża widoczność takich stron, a sami użytkownicy omijają je szerokim łukiem.
- W drugim przypadku mowa o przespamowanych opiniach i komentarzach (właśnie dlatego, warto prowadzić moderację treści zamieszczanych przez użytkowników). Jeśli komentarze na Twojej stronie zawierają niedozwolone słowa lub linki kierujące na podejrzane strony, ryzyko kary Google jest duże.
Upychanie słów kluczowych (keyword stuffing)
Słowa i frazy kluczowe powinny być rozmieszczone w treści naturalnie, istotne są odmiany, synonimy, frazy semantyczne. Zbyt duża liczba słów kluczowych oraz ich nienaturalne rozmieszczenie, zaburzają lekturę i mają negatywny wpływ na wrażenia użytkownika. Skutkuje także niższym rankingiem strony.
Maskowanie treści i linków (cloaking)
Ukrywanie treści i linków, w taki sposób, aby były widoczne wyłącznie dla robotów lub wyłącznie dla użytkowników, to kolejna przyczyna kar od Google.
Rodzaj maskowania | Opis |
---|---|
Ukrywanie tekstu (hidden text) | Implementacja tekstu, który jest niewidoczny dla użytkowników, ale widoczny dla robotów wyszukiwarki, np. stosowanie czcionki zero px |
Ukrywanie linków (hidden links) | Implementacja linków, które nie są widoczne dla użytkowników, ale są indeksowane przez roboty Google |
Dynamiczne maskowanie (User-Agent Cloaking) | Weryfikacji podlega User-Agent przeglądarki. Po sprawdzeniu czy witryna odwiedzana jest przez roboty, czy przez użytkownika, wyświetlana jest jedna z dwóch wersji strony |
Maskowanie na podstawie adresu IP (IP Cloaking) | Serwer weryfikuje adres IP odwiedzającego i na tej podstawie prezentuje różną zawartość strony www |
Niejawne przekierowania
Jeśli dana strona wyświetla się w wyszukiwarce jako witryna poświęcona tematowi X, a po kliknięciu użytkownik przeniesiony zostaje na stronę o tematyce Y, kara od Google jest pewna. Posłużę się przykładem – informacje widoczne z poziomu wyników wyszukiwania wskazują, że strona www skupiona jest na tematyce zdrowej diety. Gdy użytkownik kliknie link widzi treści dotyczące hazardu. Takie działania są traktowane jako próba oszustwa i naruszenie wytycznych Google dla webmasterów.
Przekłamane atrybuty ALT
Atrybuty ALT niezgodne z zawartością obrazka lub zawierające nadmierną liczbę fraz kluczowych to kolejna przyczyna kar Google. Atrybuty ALT, tak samo, jak inne treści, powinny być naturalne.
Nienaturalne, toksyczne linki wychodzące
Jeśli na Twojej stronie www znajdują się linki prowadzące do podejrzanych witryn, zawierających niedozwolone treści, także grozi Ci kara Google i spadek pozycji. Kiepskie linki negatywnie wpłyną na wiarygodność, zarówno strony www, jak i Twojej firmy. Co więcej, witryny mające rozbudowany profil linków wychodzących, a jednocześnie kiepski profil linków przychodzących, nie są traktowane jako wartościowe źródło informacji.
Problemy z bezpieczeństwem witryny
Dla Google priorytetem jest bezpieczeństwo witryny. Jakiekolwiek problemy z tego zakresu sprawią, że strona www przestanie być wyświetlana na topowych pozycjach, a nawet, zostanie wykluczona z indeksu. Problemy z bezpieczeństwem to między innymi:
- Złośliwe oprogramowanie (malware) – wirusy, trojany lub inne zagrożenia.
- Brak certyfikatu SSL (HTTPS) – strony bez ważnego certyfikatu SSL wyświetlane są jako potencjalnie niebezpieczne i zwykle są opuszczane przez użytkowników.
- Ataki hakerskie – ryzyko przekierowania użytkowników na złośliwe witryny lub przejęcia danych zwykle skutkuje zablokowaniem strony przez wyszukiwarki.
- Phishing i oszustwa- witryny, w przypadku których zostanie odnotowana próba wyłudzenia danych, mogą zostać całkowicie usunięte z wyników wyszukiwania.
Czynniki off-site a kara ręczna
Wśród czynników off-site, które mogą poskutkować nałożeniem na witrynę kar ręcznych, możemy wymienić słabą jakość linków czy kiepski hosting.
Słaba jakość profilu linków zewnętrznych
Kiepskie linki zewnętrzne to utrata wiarygodności, zaprzepaszczenie szans na wzrost widoczności oraz ryzyko kar Google. Co dokładnie oznacza kiepska jakość?
- Brak powiązania tematycznego domeny linkującej z linkowaną.
- Zbyt duża liczba linków, zwłaszcza nagły wzrost liczby odnośników w krótkim czasie. Jest to sygnał dla Google, że linki nie są pozyskiwane naturalnie.
- Linki pochodzące z witryn niemających autorytetu.
Kiepski hosting
Spamerski bądź niebezpieczny dla użytkowników hosting (zazwyczaj z takimi problemami mamy do czynienia przy darmowych hostingach), to kolejna z przyczyn spadku widoczności. Jakie konkretnie zagrożenia związane są z wyborem słabego hostingu? To przede wszystkim:
- spamerskie reklamy,
- częste awarie skutkujące niedostępnością strony internetowej lun sklepu e-commerce,
- barak odpowiednich zabezpieczeń, co stwarza większe ryzyko ataków hackerskich,
- ryzyko współdzielenia przestrzeni z podejrzanymi witrynami (takie samo IP mogą mieć strony www ze spamem, phishingiem itp.).
Właśnie dlatego należy dobrze rozważyć wybór hostingu.
Jak uniknąć nałożenia filtrów ręcznych?
Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko kary Google? Odpowiedź jest bardzo prosta, konieczne jest prowadzenie wyłącznie uczciwych, zgodnych z wytycznymi Google działań. Skup się więc na takich pracach, jak:
- Tworzenie wartościowych, unikalnych i angażujących treści.
- Stosowanie uczciwych praktyk pozyskiwania linków, takich jak publikacje gościnne, tworzenie wartościowych treści, które będą naturalnie linkowane, działania w mediach społecznościowych.
- Troska o użyteczność witryny, prawidłowa optymalizacja techniczna, np. responsywność, prędkość ładowania.
- Unikanie nadmiernego optymalizowania słów kluczowych i stosowania sztucznych technik manipulowania wynikami wyszukiwania.
- Troska o bezpieczeństwo witryny, odpowiednie zabezpieczenia, certyfikat SSL.
Filtr algorytmiczny Google a wyniki wyszukiwania
Kara Google ma wpływ na widoczność strony www w wynikach organicznych – witryna może spaść w dół o 10, 20 czy nawet 50 bądź 70 pozycji. W szczególnie poważnych przypadkach może zostać usunięta z indeksu. Kolejną z konsekwencji jest utrata wiarygodności witryny w oczach Google. Przełoży się to na skuteczność prowadzonych działań seo. Na uwadze trzeba mieć również użytkowników – mogą oni stracić zaufanie do firmy, która stosuje nieetyczne praktyki seo.
Mniejsza widoczność w sieci poskutkuje także mniejszym ruchem organicznym oraz niższą konwersją.
Jak sprawdzić filtr Google?
Jak już wspomniałam na początku, nie zawsze otrzymasz informacje na temat kary Google. W jaki więc sposób możesz zweryfikować problem?
- Monitorowanie ruchu na stronie: Regularnie sprawdzaj wysokość ruchu organicznego. Za pomocą narzędzi analitycznych, na przykład takich, jak Senuto czy Ahrefs, sprawnie zweryfikujesz wszelkie wzrosty i spadki. Nagły spadek ruchu może być wynikiem kary Google.
- Sprawdzenie pozycji słów kluczowych: Nagły i duży spadek widoczności fraz kluczowych to kolejny z niepokojących sygnałów. Korzystając z takich narzędzi, jak SEMrush, Senuto czy Ahrefs, zweryfikuj zmiany w tym zakresie. Spadek o 20 czy 40 miejsc w dół to znak, że strona otrzymała karę.
- Google Search Console: Google Search Console to bezpłatne narzędzie, które dostarcza wielu informacji na temat strony www – widoczności, indeksacji, popularności. W panelu GSC sprawdzisz, czy strona otrzymała karę, czy pojawiły się błędy indeksowania lub zagrożenia związane z bezpieczeństwem.
- Śledzenie aktualizacji: Ważne jest także śledzenie wszelkich aktualizacji Google. Spadek widoczności, który zbiega się w czasie z aktualizacją, może być wynikiem kary.
- Analiza profilu linków: Pingwin obniża pozycje stron, w przypadku których stosowane są nieetyczne praktyki pozyskiwania linków. Zweryfikuj więc jakość odnośników, które prowadzą na Twoją stronę www. Linki możesz sprawdzić za pomocą takich narzędzi, jak Ahrefs czy Majestic.
Jeśli podejrzewasz, że Twoja strona otrzymała filtr Google, warto byś pomyślał o audycie SEO. Audyt pozwoli zidentyfikować ewentualne problemy oraz opracować strategię naprawy i optymalizacji strony.
Jak zdjąć filtr Google?
Wiesz już, czym jest flirt Google i jakie rodzaje filtrów wyróżniamy. Co jednak możesz zrobić, gdy Twoja strona www faktycznie otrzyma karę Google?
- W pierwszej kolejności należy znaleźć przyczynę nałożenia kary. Jak już wspomniałam powyżej, powody mogą być różne, np. niska jakość treści czy nieodpowiednie praktyki pozyskiwania linków.
- Oczywistym krokiem numer dwa, jest rozpoczęcie działań naprawczych oraz wstrzymanie działań, które szkodzą.
- W przypadku ręcznej kary Google, po wprowadzeniu poprawek, możesz złożyć wniosek o ponowną weryfikację strony przez Google. Ocena potwierdzająca, że strona spełnia wytyczne sprawi, że filtr zostanie zdjęty a sama witryna odzyska swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
Filtr Google – podsumowanie
Filtry ręczne i algorytmiczne to kary nałożone przez Google na witryny, w przypadku których stosowane są nieetyczne praktyki seo. Celem stosowania kar jest utrzymanie jak najwyższej jakości wyników wyszukiwania oraz zwalczanie nieuczciwych praktyk SEO. Kara od Google to niechlubny incydent w historii strony www. Incydent, który obniży wiarygodność witryny i w znaczącym stopniu zmniejszy szanse na zdobycie wysokich pozycji. Jak więc uniknąć takich sytuacji? Najlepszym i wysoce zalecanym sposobem jest stosowanie uczciwych metod, technik rekomendowanych przez Google, czyli white hat SEO. White hat SEO to przede wszystkim: publikacja wysokiej jakości treści, budowa naturalnego profilu linków, optymalizacja metatagów, adresów URL czy atrybutów ALT.
Filtr Google Safesearch - co to?
Filtr Google SafeSearch to narzędzie, którego celem jest ochrona użytkowników przed nieodpowiednimi treściami. Filtr weryfikuje wyniki wyszukiwania, dzięki czemu wyświetlane są treści odpowiednie dla wszystkich grup wiekowych. SafeSearch to dobre rozwiązanie dla rodziców, którzy chcą zmniejszyć ryzyko, że ich dziecko trafi w sieci na nieodpowiedni content.
Co zrobić, gdy otrzymamy karę od Google?
Przede wszystkim, nigdy nie należy tego ignorować. Takie działanie może doprowadzić do zbanowania strony. Krok numer jeden to odwołanie się od kary. To jednak nie koniec. Należy też zweryfikować, popełnione błędy, naprawić je i więcej ich nie popełniać, na przykład zrezygnować z toksycznych linków i zadbać o wysokiej jakości kontent.
Kara ręczna a ban - jakie są różnice?
Jak już wspominaliśmy powyżej, w przypadku kar ręcznych spadek pozycji nie trwa w nieskończoność ‒ możemy się odwołać. Takiej opcji nie mamy przy banie. Ban to największa z kar od Google. Jest to wykluczenie witryny z indeksowania. Wyłączenie z indeksowania sprawia, że strona praktycznie przestaje istnieć ‒ jedynym rozwiązaniem jest budowa nowej witryny.
Jedna odpowiedź
Najprostsze rozwiązanie zmiana wyszukiwarki na Binga oraz namawianie do tego innych ludzi. całkowicie odcięcie się z korzystania wyszukiwarki google jak najwięcej ludzi. Google jest skrajnie nieetyczne a nawet szkodliwe w manipulowania wynikami, warto z niego zrezgydnować.