Spis treści

Progressive Web App – sprawdź, czy to dobra opcja dla Twojej firmy

W ostatnich dekadach zrewolucjonizowany został sposób, w jaki korzystamy z internetu. Pojawiło się wiele możliwości dla firm, programistów, a także dla osób, które szukają w sieci informacji, rozrywki, robią zakupy. W tej wielkiej transformacji ważne miejsce zajmują tytułowe Progressive Web Apps (PWA), czyli aplikacje webowe. Czym są wspomniane aplikacje i jak działają? Czy są dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy? 

Web App – co to?

Aplikacje webowe to oprogramowanie dostępne online, poprzez przeglądarkę internetową. Wspomniane aplikacje charakteryzują się tym, że nie wymagają pobierania ani instalacji na urządzeniu użytkownika – oznacza to, że można z nich korzystać na różnorodnych urządzeniach z dostępem do internetu. Podstawowymi technologiami stosowanymi przy tworzeniu aplikacji webowych są HTML, CSS i JavaScript. 

Progressive Web Apps (PWA) – co to?

Progressive Web Apps (PWA) to innowacyjne rozwiązanie, łączące zalety stron www i natywnych aplikacji mobilnych.

Progressive Web Apps, tak jak aplikacje natywne, charakteryzują się natychmiastowym ładowaniem, wysoką responsywnością, dostępnością offline, możliwością odbierania powiadomień push. Jednocześnie zachowana jest uniwersalność i dostępność, które są charakterystyczne dla aplikacji webowych, uruchamianych w dowolnej przeglądarce internetowej.

Aplikacje webowe a strony internetowe

Chociaż terminy aplikacja webowa i strona internetowa często używane są zamiennie, istnieją między nimi znaczące różnice.

  • Tradycyjne strony internetowe zazwyczaj są statyczne i ograniczone do prezentowania treści. Aplikacje webowe to więcej funkcjonalności, np. logowanie użytkowników, interakcje w czasie rzeczywistym, manipulacja danymi.
  • Aplikacje webowe budowane są z myślą o realizacji określonych funkcji, umożliwiają użytkownikom korzystanie z zaawansowanych opcji zbliżonych do tych, które są dostępne w aplikacjach natywnych.

Progressive Web App – kiedy jest dobrym rozwiązaniem?

Progressive Web Apps (PWA) stanowią przełomowe rozwiązanie w świecie aplikacji internetowych. Omawiane aplikacje można określić jako połączenie prędkości, niezawodności i angażujących doświadczeń użytkownika (które dotychczas były domeną aplikacji natywnych). PWA są odpowiedzią na szereg współczesnych wyzwań, z jakimi mierzą się deweloperzy i przedsiębiorstwa, poprawiają doświadczenia online i dążąc do zwiększenia zaangażowania użytkowników.

Progressive Web Apps – zalety 

  • PWA skutecznie rozwiązują problem wolnego ładowania stron www i aplikacji – szczególnie, w sytuacji kiepskiego połączenia z internetem lub jego braku.
  • Dzięki wykorzystaniu takich technologii, jak Service Workers, aplikacje te mogą działać offline, cache’ując wcześniej odwiedzone treści i umożliwiając ich ponowne wyświetlenie (bez dostępu do sieci).
  • PWA adresują również kwestię zróżnicowania urządzeń mobilnych i desktopowych, zapewniają responsywny design i płynne działanie. Ponadto, eliminują potrzebę wielokrotnego projektowania aplikacji dla różnych platform, co obniża koszty i przyspiesza proces ich rozwoju.

PWA – zastosowanie 

  • E-commerce: W przypadku sklepów internetowych, PWA mogą znacząco zwiększyć wskaźniki konwersji i poprawić doświadczenia zakupowe (przede wszystkim dzięki szybkości ładowania i możliwości pracy offline).
  • Media i wydawnictwa: PWA to dobre rozwiązanie dla wydawców treści, którzy chcą zapewnić czytelnikom szybki dostęp do artykułów i wiadomości – nawet w trybie offline.
  • Rozrywka: Możliwość zapoznania się z contentem w warunkach ograniczonego dostępu do internetu poprawia dostępność treści i zadowolenie użytkowników.

Progressive Web App a pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron www i sklepów e-commerce zajmuje istotne miejsce w e-marketingu firm o różnym profilu działania. Co na temat zwiększania widoczności w wyszukiwarkach możemy powiedzieć w przypadku Progressive Web Apps (PWA)? 

PWA a pozycjonowanie i SEO 

PWA mają działać szybko, niezawodnie i bezproblemowo na każdym urządzeniu. Prędkość ładowania, dostępność offline i responsywność to szansa na uzyskanie lepszych rezultatów. 

Wspomniane czynniki sprawiają, że użytkownicy spędzają na stronie więcej czasu. Dzięki temu czas sesji jest dłuższy, a współczynnik odrzuceń (Bounce Rate) spada. 

PWA – najlepsze praktyki

Aby maksymalizować potencjał PWA w kontekście pozycjonowania, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy aplikacja jest w indeksowana przez roboty. Warto też zwrócić uwagę na: 

  • Wykorzystanie Service Workers do poprawy szybkości ładowania i dostępności treści offline (może to znacząco zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania).
  • Przyjazną strukturę adresów URL i linkowanie wewnętrzne – ułatwiają indeksowanie i poprawiają ogólną dostępność aplikacji.
  • Pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych to kolejny element pozycjonowania, a także sposób na budowę popularności i dodatkowe źródło ruchu. 

Popularne Progressive Web Apps

Poniżej kilka inspirujących przykładów zastosowania PWA w różnych branżach.  

Twitter Lite

Twitter Lite to PWA zaprojektowana w celu szybkiego i efektywnego działania na urządzeniach mobilnych. Wdrożenie PWA przyczyniło się do znacznego wzrostu zaangażowania użytkowników i wyższej liczby tweetów. Ponadto, Twitter Lite zajmuje na urządzeniu mniej niż 1MB, co jest szczególnie korzystne dla użytkowników z ograniczoną przestrzenią na urządzeniu.

AliExpress

AliExpress, globalny gigant e-commerce, przekształcił swoją stronę mobilną w PWA, co zaowocowało znacznym wzrostem konwersji i poszerzeniem grona nowych użytkowników. 

Forbes

Forbes, znany magazyn biznesowy, uruchomił PWA, by zaoferować czytelnikom szybsze i bardziej interaktywne doświadczenia. W efekcie, czas ładowania strony został skrócony, co przyczyniło się do wzrostu zaangażowania użytkowników.

Podsumowanie 

Progressive Web Apps (PWA) łączą zalety stron internetowych i aplikacji natywnych – umożliwiają stworzenie szybkich, responsywnych i angażujących doświadczeń online (także przy połączeniu internetowym kiepskiej jakości). Dzięki możliwości pracy offline, powiadomieniom push i łatwości instalacji bezpośrednio z przeglądarki, PWA stają się coraz popularniejszym rozwiązaniem. Po taką opcję chętnie sięgają firmy, które chcą zwiększyć zaangażowanie użytkowników i poprawić wskaźniki konwersji.

 

 

 

PWA, czyli Progressive Web App łączy cechy stron internetowych i tradycyjnych aplikacji, działa szybko i efektywnie nawet przy słabym połączeniu internetowym lub w trybie offline. Kolejne plusy to powiadomienia push oraz dostęp do niektórych funkcji sprzętowych. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii webowych, takich jak Service Workers czy API Cache, PWA mogą być dodawane do ekranu startowego urządzenia bez potrzeby pobierania z tradycyjnego sklepu z aplikacjami.

 

 

 

Apka to potoczne określenie aplikacji, czyli programu komputerowego zaprojektowanego w celu realizacji określonych zadań lub czynności. 

Aplikacja natywna to oprogramowanie stworzone z myślą o konkretnym systemie operacyjnym (np. Android, iOS, Windows). Takie aplikacje instalowane bezpośrednio na urządzeniu.

WWW, czyli World Wide Web, to system połączonych ze sobą dokumentów hipertekstowych i zasobów dostępnych przez Internet. Dokumenty te mogą zawierać tekst, grafikę, dźwięk, wideo oraz linki do innych stron internetowych. Dostęp do nich uzyskuje się za pomocą przeglądarek internetowych.

 

Offline oznacza stan, w którym urządzenie nie jest połączone z Internetem. W kontekście aplikacji, funkcjonalność offline oznacza, że aplikacja jest w stanie działać bez dostępu do sieci, często poprzez wcześniejsze pobranie i zapisanie danych, które mogą być wykorzystywane bez połączenia internetowego.

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza