Spis treści

Seo, pozycjonowanie i marketing dla gabinetów medycznych

Widoczność w wynikach wyszukiwania ważna jest w przypadku każdej branży. Dziś jednak skupimy się na marketingu gabinetów medycznych – kardiologicznych, laryngologicznych, dermatologicznych i innych. Już na samym początku warto zaznaczyć, że rynek usług medycznych objęty jest zakazem reklamy. Strategia działań z zakresu pozycjonowania i marketingu powinna więc być dokładnie przemyślana, uwzględniać szereg ograniczeń.

Pozycjonowanie stron w branży medycznej

Pozycjonowanie strony internetowej – to właśnie od tego powinniśmy zacząć, by dotrzeć do potencjalnych pacjentów. Prawidłowo zaplanowany proces pozycjonowania sprawi, że strona www będzie widoczna w bezpłatnych wynikach w wyszukiwarce Google.

Dlaczego widoczność strony jest tak istotna? Potencjalni pacjenci, którzy szukają gabinetu medycznego, osoby potrzebujące pomocy specjalisty w pierwszej kolejności korzystają z wyszukiwarki Google. Należy jednak pamiętać, że użytkownicy, mimo tego że w ułamku sekundy otrzymują kilka tysięcy wyników, zapoznają się wyłącznie z tymi z TOP10. Jeśli witryna internetowa Twojej działalności leczniczej znajdować się będzie na trzeciej bądź dalszych stronach wyszukiwarki Google, szanse na to, że ktokolwiek ją odwiedzi, będą niewielkie.

Seo w branży medycznej – najważniejsze działania

Jakie działania obejmują seo i pozycjonowanie stron medycznych? Jakie prace on-site, czyli bezpośrednio na stronach internetowych, i off-site, czyli poza witrynami, trzeba wykonać, aby pozycjonowanie przyniosło oczekiwane efekty? Przyjrzyjmy się najistotniejszym działaniom.

pozycjonowanie stron internetowych w branży medycznej pozycjonowanie gabinetów medycznych
Pozycjonowanie gabinetów medycznych

Audyt seo

Audyt to weryfikacja strony www pod kątem ważnych z punktu widzenia seo, pozycjonowania i ux czynników. Sprawdzane są widoczność strony na poszczególne frazy kluczowe, jakość tekstów, profil linków, struktura witryny internetowej, usługi Google (Google Search Console, Google Analytics), kwestie techniczne. Wykonanie audytu umożliwia przygotowanie strategii pozycjonowania.

Odpowiednie słowa kluczowe w branży medycznej

Należy dokładnie przemyśleć, na jakie słowa kluczowe chcemy pozycjonować stronę www. Na jakich usługach medycznych zależy nam najbardziej. Gdy już wybierzemy frazy, zweryfikujmy konkurencyjność oraz miesięczną liczbę wyszukiwań każdej z nich.

W przypadku gabinetów medycznych, na przykład gabinetów medycyny estetycznej, gabinetów ginekologicznych, stomatologicznych, laryngologicznych, dermatologicznych i innych często wykorzystywane są lokalne frazy kluczowe, czyli frazy zawierające nazwę miejscowości, dzielnicy, danego obszaru.

Content marketing a pozycjonowanie gabinetów medycznych

W procesie pozycjonowania gabinetów medycznych nie możemy pominąć contentu. Witryna internetowa powinna zawierać informacje na temat usług medycznych, specjalizacji w danej dziedzinie, godzin otwarcia gabinetu bądź przychodni.

Warto też zdecydować się na regularną publikację artykułów blogowych, na przykład na temat zdrowego stylu życia, różnego typu dolegliwości, chorób.

Unikalny, zoptymalizowany pod kątem słów kluczowych content jest ważny dla użytkowników, ma także wpływ na wyniki wyszukiwania – treści to istotny czynnik rankingowy.

Content to nie tylko treści. Dobrze też przygotowywać webinary, krótkie filmy, infografiki.

Branża medyczna a seo techniczne

Seo techniczne to kolejny etap w procesie pozycjonowania strony internetowej gabinetu medycznego. Jakie prace składają się na seo techniczne? Będą to:

Optymalizacja strony – gabinety medyczne

Pozycjonowanie branży medycznej – i nie tylko, to także nieustanna i optymalizacja. Roboty Google doceniają strony, na których przez cały czas coś się dzieje. Warto więc regularnie wdrażać nowe treści, optymalizować linkowanie wewnętrzne, dodawać nowe elementy na stronie.

Algorytm E-A-T w branży medycznej

Osoby zajmujące się marketingiem w branży medycznej muszą pamiętać o algorytmie – E-A-T. E-A-T to skrót od: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness.

Expertise

Wdrażane na strony internetowe treści powinny być przygotowywane przez osoby mające odpowiednie kompetencje, przez ekspertów z branży bądź przez osoby, które współpracują z ekspertami.

W przypadku usług medycznych warto zadbać o to, by treści przygotowywane lub przynajmniej kontrolowane były przez lekarzy, stomatologów, higienistki stomatologiczne, położne i innych specjalistów.

Authoritativeness

Google docenia strony www, które uzyskały wysoki autorytet. Budowa autorytetu to przede wszystkim działanie zgodnie z wytycznymi Google, czyli korzystanie z metod white hat seo. To także budowa profilu wysokiej jakości linków zewnętrznych. W przypadku placówek medycznych, gabinetów lekarskich może to być na przykład publikacja artykułów sponsorowanych na cieszących się autorytetem portalach z branży medycznej.

Trustworthiness

Kolejna kwestia, o którą należy zadbać, pozycjonując stronę internetową, to bezpieczeństwo i zaufanie użytkowników. Strona powinna być w odpowiedni sposób zabezpieczona, podstawowym działaniem jest wdrożenie certyfikatu SSL.

Y-M-Y-L, czyli pieniądze, albo życie a pozycjonowanie branży medycznej

Y-M-Y-L to skrót, który po rozwinięciu oznacza Your Money, Your Life, co tłumaczymy jako pieniądze albo życie. Ów skrót dotyczy stron www, które mogą mieć wpływ na zdrowie i życie potencjalnych klientów. Takie witryny powinny zawierać merytoryczne treści. Content nie może wprowadzać odbiorców w błąd.

Strony, o których mowa, to oczywiście strony gabinetów medycznych, placówek medycznych, ale też witryn spoza branży medycznej, na przykład z branży finansowej, prawniczej, portali omawiających kwestie społeczne, portali informacyjnych.

W procesie pozycjonowania ważna jest wiarygodność strony internetowej, bezawaryjne działanie, unikalność treści. Im wyższa jakość strony, tym większe szanse na uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania i dotarcie do potencjalnych klientów.

Działania w marketingu medycznym, gabinety lekarskie a reklama
Marketing gabinetów medycznych

Marketing medyczny a Kodeks etyki lekarskiej

W przypadku lekarzy, gabinetów lekarskich przez cały czas powinniśmy pamiętać o Kodeksie etyki lekarskiej. W Kodeksie etyki lekarskiej znajdziemy informacje o prawach pacjenta, zasadach postępowania w praktyce lekarskiej, zaświadczeniach i orzeczeniach lekarskich. W Art. 65 przeczytamy natomiast, że lekarz powinien budować zawodową opinię wyłącznie na podstawie wyników swojej pracy. Reklamowanie – zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie, jest łamaniem prawa, jest więc zabronione.

Branża medyczna – zakaz reklamy

Zgodnie z Uchwałą nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 r., lekarz, bądź stomatolog może podawać do publicznej wiadomości informacje, które nie są objęte zakazem. Wśród dozwolonych treści znajdują się takie informacje, jak:

  • imię i nazwisko
  • tytuł naukowy
  • miejsce i godziny przyjęć
  • informacje o rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych
  • specjalizacje
  • informacje na temat świadczeń z węższych dziedzin medycyny, udzielania określonych świadczeń zdrowotnych
  • cena i sposoby płatności (w przypadku informacji na stronie www lub telefonów informacyjnych.

Podawane przez lekarza, działalność leczniczą informacje nie mogą mieć cech reklamy. Oznacza to, że treść nie może:

  • mieć formy zachęty, zachęcać potencjalnego pacjenta do skorzystania z usługi,
  • zawierać informacji na temat stosowanych w gabinecie medycznym metod leczenia, skuteczności metod, czasu leczenia,
  • zawierać informacji na temat jakości sprzętu medycznego,
  • zawierać informacji na temat cen i sposobów płatności – z zastrzeżeniem paragrafu 3, ust. 2 punktu 8 uchwały nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 r.

Działania marketingowe w branży medycznej

Jakie działania marketingowe będą odpowiednie dla placówki medycznej? Co zrobić, by potencjalny pacjent dowiedział się o naszym gabinecie medycznym?

Media społecznościowe – marketing dla gabinetów medycznych

Jednym ze stosowanych rozwiązań jest promocja usług medycznych w mediach społecznościowych. Marketing medyczny na Facebooku czy Twitterze to sposób na dotarcie do nowych pacjentów, pokazanie, jak wygląda branża medyczna, przekazanie istotnych informacji na temat placówek medycznych.

Profil Firmy w Google

Profil Firmy w Google, wcześniej wizytówka Google Moja Firma, to kolejna z możliwości dla działalności leczniczej. Dobrze zoptymalizowany profil sprawi, że pacjenci zainteresowani usługami medycznymi zapoznają się z informacjami na temat Twojego gabinetu medycznego. Profil będzie widoczny w Google maps oraz w wyszukiwarce Google.

Dzięki profilowi dostarczysz potencjalnym pacjentom takich informacji, jak:

  • opis gabinetu medycznego
  • zakres usług medycznych
  • adres gabinetu medycznego, w tym adres stron internetowych
  • zdjęcie gabinetu lekarskiego.

Na profilu publikować można także wpisy o różnorodnej tematyce. Do wpisów można załączyć zdjęcie, a także link prowadzący na naszą stronę www lub przycisk.

Dobrze zoptymalizowana wizytówka będzie także wspierać pozycjonowanie


Profil Firmy w Google to kolejna droga, by zwiększyć widoczność biznesu, placówki medycznej, gabinetu lekarskiego w internecie. Pozycjonowanie, które ma na celu zwiększenie widoczności w wynikach organicznych, kampanie Google Ads umożliwiające zyskanie widoczności w wynikach płatnych oraz wizytówka mogą sprawić, że zajmiemy aż trzy miejsce w TOP10.

Marketing szeptany a promocja gabinetu medycznego

Kolejnym z działań marketingowych stosowanych w wielu branżach, jest tak zwany marketing szeptany. Polega on na umieszczaniu na forach internetowych wpisów promujących firmę i ma pomóc w docieraniu do nowych klientów. W przypadku placówek medycznych takie rozwiązanie praktycznie nie jest stosowane. Osoby prowadzące działalność medyczną uważają takie działania za nieetyczne.


Marketing medyczny – docieraj do nowych Pacjentów

Marketing gabinetów medycznych obejmuje zarówno pozycjonowanie strony www, jak i inne działania, na przykład publikację wpisów w mediach społecznościowych, kampanie Google Ads, optymalizację profilu Firmy w Google.

Przez cały czas należy pamiętać o informacjach, które objęte są zakazem reklamy, których nie możemy podawać do wiadomości publicznej.

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
1stplace

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza