Zasady SEO copywriting

Spis treści

Zasady SEO copywriting

Skuteczne teksty SEO są dobrze indeksowane przez wyszukiwarki oraz przyciągają uwagę użytkowników. Tworzenie treści, które będą osiągać wysokie pozycje w wyszukiwaniu organicznym, a jednocześnie trafnie odpowiedzą na intencje użytkowników, nie jest wcale takie proste. SEO copywriting wymaga analizy danej branży oraz grupy docelowej, a następnie wytypowania fraz kluczowych. Jak powinien wyglądać wartościowy artykuł zgodny z zasadami SEO, który buduje widoczność strony i angażuje odbiorców?

5 zasad pisania tekstów pod SEO

Dobry tekst SEO wspomaga działania optymalizacyjne witryny. Wysokiej jakości content generuje ruch organiczny oraz zatrzymuje użytkowników na dłużej, dzięki czemu spada współczynnik odrzuceń. Treści wartościowe to te, które są chętnie czytane oraz pokazują się wysoko w wynikach wyszukiwania, jako odpowiedź na konkretne frazy. Na przykład tekst o problemach z uszami u cocker spanieli powinien wyświetlać się na frazę cocker spaniel chore uszy, ponieważ właśnie takiej treści można spodziewać się po artykule dotyczącym dolegliwości zdrowotnych u cocker spanieli (pod warunkiem, że autor wykonał obowiązkowy research i dowiedział się, jakich treści szukają opiekunowie długouchych czworonogów).

Na ostateczną pozycję strony ma wpływ wiele czynników, nie tylko jakość artykułu, ale też wiek domeny, jej autorytet oraz zaplecze link buildingowe. Czynników determinujących dobry tekst jest bardzo dużo, ale na szczęście istnieją uniwersalne zasady SEO ułatwiające tworzenie wartościowej treści. O czym nie zapomnieć w trakcie pisania?

1. Zwróć uwagę na strukturę oraz odpowiednią długość tekstu

W treści powinien się znaleźć jeden nagłówek h1 o długości 55-70 znaków, który wskazuje robotom wyszukiwarek, że jest to tytuł, czyli najważniejszy element tekstu oraz podtytuły i śródtytułu oznaczone kolejno jako h2 oraz h3. Poza hierarchizacją treści pod wyszukiwarkę, zastosowanie nagłówków porządkuje treść dla odbiorcy i ułatwia znalezienie najistotniejszych informacji. Na początku tekstu umieszcza się lead, który pełni rolę kuszącej przynęty. Powinna się w nim znaleźć zapowiedź treści, którą znajdziemy w tekście. Często bazuje na emocjonalności odbiorców i korzysta z form pytających, żeby zaintrygować i skłonić do zapoznania się z artykułem.

Długość treści powinna być dopasowana do rodzaju tekstu, który publikujemy. Na stronie głównej oraz w opisach produktów najlepiej umieścić tekst powyżej 2500 zzs. Z kolei artykuły eksperckie i blogowe powinny mieć minimum 3000 zzs. Wizytówki i podstrony na ogół mieszczą się w zakresie od 800 zzs do 1600 zzs.  Należy zwrócić uwagę, żeby nie wydłużać sztucznie tekstu. Lepiej postawić na merytoryczną, wysokiej jakości treść niż tworzyć tekstową wydmuszkę, która nie niesie żadnych wartościowych informacji dla odbiorców.

Rozbudowane teksty są bardziej doceniane przez wyszukiwarkę, pod warunkiem, że przekazują istotną treść z punktu widzenia czytelników. Z tego powodu negowane są praktyki opierające się na tzw. clickabaitach, czyli zachęcające do kliknięcia, ale nie zawierające informacji, których poszukiwał odbiorca. Niepożądane efekty przynosi także ukrywanie treści w witrynie, które są niewidoczne dla użytkowników. Tego rodzaju działania mogą skutkować zbanowaniem naszej strony lub obniżeniem jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

2.Skup się przede wszystkim na użytkownikach

Twórz treści, które faktycznie zainteresują odbiorców lub odpowiedzą na ich pytania. Jeżeli tworzysz tekst na portal o hodowli kotów, wykonaj dokładny research i dowiedz się jakich treści wyszukują użytkownicy, którzy są zainteresowani tym tematem. Możesz wykorzystać do tego specjalne narzędzie np. Surfera albo Senuto lub wpisać frazę hodowla kotów w Google. Wyszukiwarka zasugeruje podobne wyszukiwania, które często wpisują inni użytkownicy. W naszym przypadku będzie to np. hodowla kotów wymagania lub hodowla kotów maine coon.

Tworząc wartościowy artykuł dotyczący hodowania kotów, warto skupić się na wymaganiach formalnych związanych z zarejestrowaniem hodowli oraz przybliżyć podstawowe kocie potrzeby. Informacje w tekście zainteresują potencjalnego amatora hodowli kotów i przykują jego uwagę na dłużej. To użytkownik jest adresatem twojej treści i to do niego przede wszystkim powinien być skierowany tekst. Jeżeli na blogu istnieje sekcja komentarzy, angażujące teksty wywołują żywe dyskusje wśród internautów, co przekłada się na pozycjonowanie.

3. Postaw na naturalność i unikatowość

Kopiowanie treści zwykle ma na celu manipulowanie wynikami wyszukiwania. Tego typu praktyka jest bardzo szybko wyłapywana przez Google. Poza tym, plagiat jest negatywnie oceniany przez użytkowników. Spada zaufanie do witryny, a tym samym potencjalny klient raczej nie zdecyduje się na skorzystanie z usług firmy, która dopuszcza się oszustwa, ponieważ właśnie tym jest kopiowanie artykułów z innych stron.

Duplikacja treści (duplicate content) wewnątrz serwisu także nie wpływa pozytywnie na indeksowanie strony przez wyszukiwarki. Google stara się pokazywać użytkownikowi wyniki, które najbardziej odpowiadają jego intencji wyszukiwania. W skrajnym przypadku Google może usunąć daną witryną i w ogóle nie uwzględniać jej w SERP. Unikatowe i rozbudowane artykuły są lepiej oceniane przez boty, a tym samym strona bogata w oryginalne treści będzie lepiej indeksowana.

4. Twórz merytoryczne treści

Tak samo jak unikatowość, ważna jest jakość napisanego tekstu. Nie wystarczy nasycić go frazami kluczowymi, jeżeli użytkownik nie znajdzie odpowiedzi na swoje pytanie. Lektura długiego artykułu, który nie okaże się pomocny, spowoduje frustrację, a odbiorca raczej nie powróci na naszą witrynę. Jaki powinien być merytoryczny artykuł?

  • Musi mieć cel – może pełnić funkcję poradnikową lub promocyjną, ale nie powinien być napisany bez celu. Jeżeli nie znamy powodu, dla którego piszemy dany tekst, to na pewno nie zobaczy go też użytkownik.
  • Powinien bazować na sprawdzonych źródłach – rzetelny i wiarygodny artykuł nie może powielać stereotypów lub wątpliwej jakości informacji. Weryfikuj i sprawdzaj to, co chcesz przekazać.
  • Pisz w przystępny sposób – użytkownik szukający sposobów na poradzenie sobie z katarem szuka… sposobów na poradzenie sobie z katarem. Nie interesuje go rozbudowana geneza mutacji grypy lub czynniki chorobotwórcze. Oczywiście, warto o nich wspomnieć, ale nie powinny być głównym tematem artykułu.

5. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne

W artykule warto umieścić linki kierujące do innych części serwisu. Powinny być umieszczone naturalnie i faktycznie linkować do treści, które mogą zainteresować użytkowników. W artykule blogowym najlepiej wykorzystać linkowanie do innego wpisu, odwołując się do tematu, który był już wcześniej opisywany. Linkowanie wewnętrzne ułatwia botom poruszanie się po stronie internetowej i poprawia przejrzystość struktury serwisu.

Frazy kluczowe – dobór i nasycenie tekstu a zasady SEO

Czym jest fraza kluczowa (keywords)? To słowo lub wyrażenie, które pozycjonuje witrynę w wynikach wyszukiwania. Do wyodrębnienia wartościowych fraz konieczne jest poznanie grupy docelowej i określenie jakich treści poszukują w internecie. Co może być frazą albo słowem kluczowym?

  • pozycjonowanie Poznań
  • biżuteria srebrna
  • zasady SEO

 

Wyróżniamy także tzw. frazy długiego ogona (the long tail), czyli mało popularne, długie słowa kluczowe, które mogą wygenerować wartościowy ruch i zwykle mają wysoki współczynnik konwersji:

 

Frazy kluczowe są niezbędne w dobrym tekście, ale jednocześnie, zgodnie z zasadami SEO, zbyt duże nasycenie treści słowami kluczowymi (keyword density) przynosi negatywne efekty. Po pierwsze, umieszczenie za dużo słów lub fraz kluczowych wygląda nienaturalnie, a tekst staje się nieczytelny. Po drugie, wyszukiwarki uznają tekst za próbę oszustwa i manipulacji wynikami wyszukiwania. Chcąc zwiększyć ilość słów kluczowych w treści, warto zdecydować się na napisanie rozbudowanego tekstu, w którym frazy będą wyglądały naturalnie.

Przydatne narzędzia do SEO copywritingu

Internetowe narzędzia usprawnią twoją pracę nad tworzeniem contentu i pomagą zweryfikować ewentualne błędy. Nie napiszą same dobrego tekstu SEO, ale ułatwią określenie fraz kluczowych.

  • Planer słów kluczowych Google AdWords – pomaga w określeniu potencjału fraz. Planer jest darmowym narzędziem, które udostępnia dane na temat częstotliwości wyszukiwania słów kluczowych i dostarcza sugestii odnośnie wyboru słów kluczowych dla naszej domeny. AdWords proponuje też frazy z danej kategorii oraz ich synonimy.
  • Google Trends – pomocne w szukaniu inspiracji na tematy artykułów. Dostarcza informacji na temat aktualnych trendów w wynikach wyszukiwania.
  •  Copyscape – weryfikuje unikatowość tekstu. Sprawdza czy podobny lub identyczny tekst nie został już umieszczony w internecie.
  • Language Tool – weryfikuje błędy stylistyczne, ortograficzne i składniowe, włącznie z zapisem formatu cen, popularnych skrótów lub półpauz i pauz.

Content is king, ale… nie zawsze

Treść na stronie jest głównym czynnikiem, który wpływa na zainteresowanie użytkowników. Słabej jakości tekst, nafaszerowany słowami kluczowymi nie będzie atrakcyjny – ani dla użytkowników ani dla botów.  Poruszana tematyka artykułu jest ważna, ale jeszcze istotniejsza jest forma jego przekazania. Jakimi zabiegami można skuteczniej przekazać treść, zgodnie z psychologią odbioru?

  • Stosując listy wypunktowane – odbiorcy automatycznie szukają w tym miejscu najważniejszych informacji. Nie należy jednak przesadzać, ponieważ zbyt dużo punktorów wydłuża tekst, który staje się nieczytelny. Wskazówki i zasady SEO warto stosować z rozsądkiem, żeby nie przedobrzyć.
  • Uwypuklając najważniejsze informacje za pomocą śródtytułów – hierarchizacja zaspokaja wrodzoną potrzebę mózgu do porządkowania informacji i ułatwia poszukiwanie istotnych fragmentów. Ściana tekstu może odstraszać.
  • Boldując najważniejsze fragmenty tekstu – zaznaczenie kluczowych zdań lub wyrażeń wpływa na przejrzystość tekstu. Nadmierne korzystanie z tej funkcji przynosi efekt odwrotny do zamierzonego, dlatego należy stosować ją oszczędnie.
  • Przystępność klikalności zwiększa się, jeżeli linki są podkreślone i zaznaczone innym kolorem – odbiorcy nie powinni zgadywać, gdzie znajdują się linkujące odnośniki. Brak czytelności minimalizuje szansę na skorzystanie z linku, a tym samym maleje wartość interakcji z użytkownikiem.

Wyżej wymienione zasady SEO wpływają pozytywnie na czytelność tekstu, co potwierdzili naukowcy w badaniach eye trackingowych przeprowadzonych m.in przez P.Weichbrotha, I.Garnika oraz K.Redlarskiego (Eye-tracking Web Usability Research), a także J.Nielsena (Guidelines for Visualizing Links). Nawet najciekawszy artykuł, który odpowiada na intencje użytkowników, nie zostanie dobrze przyjęty, jeżeli będzie niefunkcjonalny oraz niedostępny.  Algorytmy Google bazują na psychologii użytkowników, dlatego doceniają dobrze ustrukturyzowane, funkcjonalne teksty. Artykuł poruszający ciekawe zagadnienie, ale nie trzymający się zasad SEO (np. pod względem zróżnicowania treści) i zawierający błędy językowe, nie będzie dobrze indeksowany.

Ocena strony: 4.9/5 - (18 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Jedna odpowiedź

  1. W przypadku tekstów blogowych warto też zadbać o to, żeby znalazły się w nich jakieś zdjęcia, infografiki itp. Niektórzy o tym zapominają, a dzięki nim tekst staje się atrakcyjniejszy i przyjemniejszy w odbiorze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza