Prowadzisz małą, rodzinną firmę? A może średnie przedsiębiorstwo? Działania z zakresu e-marketingu, w tym seo i pozycjonowanie, są konieczne. Ale…, jak osiągnąć wyższą pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania bez uszczuplenia firmowego portfela? Jakie działania w sieci wpłyną na rozwój biznesu? W naszym poradniku znajdziesz kilka wskazówek.
Strony internetowe a mśp – pierwszy krok każdego przedsiębiorcy
Co do tego, jak ważna w dzisiejszych czasach jest nowoczesna, poprawnie działająca, funkcjonalna strona internetowa (bądź sklep e-commerce), chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, musisz mieć na uwadze fakt, że Twoi potencjalni klienci szukają usług i produktów (które zawiera Twoja oferta), właśnie w Internecie. Brak strony, kiepskiej jakości witryna bądź brak widoczności w sieci to utrata konwersji.
Planowanie reklamy i działań marketingowych przedsiębiorstwa warto więc rozpocząć od budowy witryny internetowej – najlepiej w oparciu o system CMS. Do najpopularniejszych CMS-ów należy CMS WordPress. WordPress to platforma intuicyjna w obsłudze, dająca wiele możliwości pod kątem optymalizacji SEO i UX.
Pozycjonowanie stron sektora mśp
Gdy już będziemy mieli stronę www, będziemy mogli rozpocząć kolejny etap – pozycjonowanie. Pozycjonowanie to działania SEO, czyli prowadzone bezpośrednio na stronie www, oraz działania off-site, czyli poza witryną. Dzięki pozycjonowaniu zwiększymy widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, dotrzemy do nowych klientów, zyskamy rozpoznawalność.
Pozycjonowanie lokalne
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw zainteresowanych pozyskiwaniem nowych klientów z konkretnego obszaru, na przykład z Poznania, Warszawy, centrum Krakowa, najlepszym rozwiązaniem jest pozycjonowanie lokalne. Pozycjonując lokalnie, nie skupiamy się na klientach z całej Polski, ale na tych, którzy mogą realnie skorzystać z naszych usług. Docieramy do klienta chcącego coś zjeść w dzielnicy, w której znajduje się nasza restauracja, do użytkownika zainteresowanego usługami elektryka na terenie, na którym działa nasza firma.
Pozycjonowanie lokalne przebiega podobnie do pozycjonowania ogólnopolskiego, ale zachodzą pewne różnice. Skupiamy są na frazach lokalnych, a więc zawierających nazwy miejscowości, dzielnic, na których terenie działa firma. Często tworzone są podstrony zoptymalizowane pod kątem fraz zawierających nazwę konkretnej miejscowości.
W pozycjonowaniu lokalnym bardzo ważny także odpowiednio zoptymalizowany Profil Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma). Wizytówka wspiera pozycjonowanie lokalne, jest też dodatkowym źródłem ruchu.
Audyt seo – podstawa działań z zakresu pozycjonowania
Proces pozycjonowania strony www powinien rozpocząć się od audytu seo, czyli weryfikacji strony pod kątem czynników SEO, off-site i UX. Audyt dostarcza informacji, jakie prace związane z optymalizacją strony należy przeprowadzić, pozwala ocenić efektywność wykonanych do tej pory działań, zweryfikować jakość treści czy linków zewnętrznych.
Audyt pozwala na przygotowanie strategii pozycjonowania, zakończony jest opracowaniem spersonalizowanych wskazówek, sporządzeniem planu działań on-site i off-site.
Zasady optymalizacji witryn małych i średnich przedsiębiorstw
Pozycjonowanie strony mśp to proces obejmujący wiele prac. Musimy zadbać o przejrzysty układ strony, o to, żeby użytkownicy swobodnie się poruszali w jej obrębie. Funkcjonalność to priorytet zarówno w przypadku stron www, jak i sklepów e-commerce. Klient powinien bez problemu dodać produkt do koszyka, znaleźć kod rabatowy, sfinalizować zakupy, skorzystać z formularza kontaktowego.
Ponadto, witryna musi się sprawnie ładować. Zbyt niska prędkość ładowania sprawi, że użytkownicy, którzy odwiedzą Twoją stronę, bardzo szybko ją opuszczą, a szanse na konwersję znikną.
Content marketing a Twój biznes w sieci
Na stronie www bądź w sklepie e-commerce nie może zabraknąć wartościowych treści. Umieszczenie istotnych dla użytkowników informacji, opisów usług i produktów to jedno z istotniejszych działań.
Witryna powinna zawierać treści w formie artykułów blogowych, poradników. Warto też przygotować teksty brandowe, czyli opisujące firmę – możesz zamieścić informacje na temat pracowników, opisać wartości firmy, opowiedzieć historię Twojej działalności.
Kolejna rzecz to wspomniane już powyżej opisy usług i produktów. Wszystkie treści powinny zawierać słowa kluczowe główne i semantyczne, istotna jest również hierarchia nagłówków -h1, h2, h3. Przy tworzeniu dużej ilości treści możemy skorzystać z pomocy sztucznej inteligencji – pamiętajmy jednak, że wygenerowane teksty wymagają sprawdzenia, edycji, optymalizacji.
Content to również infografiki, zdjęcia – istotne, by były skompresowane, zawierały atrybuty Alt i były odpowiednio nazwane – w nazwach oraz atrybutach ALT warto umieścić słowa kluczowe.
Zdecydować się możesz także na przygotowanie filmów wideo promujących Twoje produkty i usługi.
Pozycjonowanie stron sektora mśp a profil linków
Linki zewnętrzne i wewnętrzne to ważne czynniki rankingowe. Linki wewnętrzne, czyli w obrębie witryny, mają wpływ na szybsze jej indeksowanie. Odnośniki to drogowskazy zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google.
Linki zewnętrzne także wpływają na proces indeksacji. Roboty Google mogą trafić na Twoją witrynę, analizując zasoby innej strony, na której znajduje się link dofollow.
Wartościowe linki zewnętrzne zwiększają także autorytet i wiarygodność pozycjonowanej witryny, a to sprawia, że szanse na uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania także są większe.
Koniecznie trzeba też pamiętać o tym, że linki na portalach zewnętrznych to dodatkowe źródło ruchu na stronie, sposób na docieranie do większej liczby klientów.
Techniczna optymalizacja strony www
Content i linki to nie koniec działań. Istotna jest także optymalizacja techniczna. Na optymalizację techniczną składają się: optymalizacja prędkości ładowania oraz pod kątem metryk Core Web Vitals, poprawa kodu strony. Wśród innych prac, które zwiększą widoczność firmy w Internecie znajdują się:
Meta dane
Metadane, czyli meta tytuł i meta opis widoczne są z poziomu wyników wyszukiwania. Meta tytuł, który stanowi czynnik rankingowy, to tytuł strony. Meta opis nie należy do czynników rankingowych, ale spełnia inną, ważną funkcję, ma zachęcić użytkowników, aby odwiedzili Twoją stronę. W tytule warto umieścić główne słowo kluczowe, opisujące usługi oraz nazwę firmy. W opisie możemy już zamieścić nieco więcej informacji.
Przyjazne adresy url
Przyjazne adresy URL będą bardzo pomocne dla użytkowników. Potencjalni klienci, już po samym adresie url, będą w stanie określić, co zawiera dana podstrona. Adresy url są także istotnym czynnikiem rankingowym Google.
Certyfikat SSL
Przeglądając strony www, robiąc zakupy w sklepie e-commerce, chcemy mieć pewność, że jesteśmy bezpieczni, że nic nie zagraża naszym danym, przeprowadzanym transakcjom. Gwarancją bezpieczeństwa jest certyfikat SSL. Na Twojej stronie www nie może go zabraknąć.
Responsywna wersja strony
Strona www Twojego biznesu powinna wyświetlać się także na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu dotrzesz z ofertą do klientów korzystających ze smartfonów i tabletów. A ze wspomnianych urządzeń korzysta bardzo wielu użytkowników.
Analiza a pozycjonowanie stron
Dzięki specjalistycznym narzędziom jesteśmy w stanie monitorować osiągane wyniki, zmiany pozycji w Google, wartościowy ruch, konwersję. Możemy również analizować zachowania użytkowników, źródło ruchu na stronie. Na podstawie zebranych informacji możemy optymalizować strategię.
Marketing internetowy dla małych i średnich przedsiębiorstw
Na jakie działania reklamowe może zdecydować się małe bądź średnie przedsiębiorstwo?
Media społecznościowe
Publikacja wpisów w mediach społecznościowych to jedno z najbardziej zalecanych działań w przypadku średnich i małych przedsiębiorstw. W social mediach, na przykład na Facebooku, warto umieszczać wpisy dotyczące oferty, produktów, usług – ich zalet, parametrów. Za pomocą Facebooka możemy zbudować relację z klientami, odpowiadać na ich komentarze, zadawać pytania, poznać preferencje naszych odbiorców.
Warto więc regularnie publikować ciekawe wpisy z estetycznymi grafikami, to prosty sposób na zwiększenie rozpoznawalności i pomnożenie konwersji.
Oprócz samej publikacji wpisów na Facebooku, zdecydować się możemy na kampanie Facebook Ads. Dzięki temu szybko dotrzemy do naszej grupy docelowej – użytkowników z konkretnego obszaru, mających konkretne zainteresowania itp.
Facebook to tylko jedna z możliwości, do wyboru mamy także inne portale, na przykład takie, jak Instagram, Twitter, LinkedIn.
Profil Firmy w Google
Profil firmy w Google, o którym wspominaliśmy już powyżej, to bezpłatne narzędzie marketingu. Dzięki wizytówce przekażemy klientom ważne informacje o naszej firmie, godzinach otwarcia, udzielimy wskazówek dotyczących dojazdu. Jakie jeszcze możliwości daje nam Profil Firmy w Google? Są to:
- publikacja opisu firmy,
- publikacja zdjęć – zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz obiektu, w którym znajduje się firma,
- odpowiedź na komentarze użytkowników,
- publikacja krótkich wpisów, ze zdjęciem, przyciskiem, linkiem.
Kampanie Google Ads
Kampanie Google Ads, czyli kampanie płatne, to kolejny sposób, na to, by nasz biznes stał się widoczny w sieci i bardziej popularny. Prawidłowo zoptymalizowane reklamy sprawią, że szybko dotrzemy do grupy docelowej.
W zależności od specyfiki firmy i celów biznesowych zdecydować się możemy na kampanie produktowe, w sieci wyszukiwania, lokalne, Discovery, Performance Max, video.
Działania z zakresu marketingu, seo i pozycjonowania prowadzone w taki sposób, by proces ograniczania wydatków nie był zaburzony, to wyzwanie. Ale wszystko jest do zrobienia. Wystarczy postawić na przemyślane działania, popartą analizą i audytem SEO strategię pozycjonowania, regularne działania e-marketingowe.
Już dziś zadbaj o widoczność firmy w różnych kanałach online tj. o publikacje na Facebooku, publikacje artykułów na portalach zewnętrznych, optymalizację Profilu Firmy w Google, zwiększanie widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.