Spis treści

Własny sklep internetowy czy marketplace – wady i zalety obu rozwiązań 

Zakupy online – sama bardzo je lubię i myślę, że wiele osób także bardzo chętnie korzysta z takiej opcji. Ale, mimo coraz większej popularności e-commerce, część firm wciąż waha się czy zbudować własny sklep e-commerce, czy zostać przy platformie e-handlu, np. Allegro. Jakie wady, a jakie zalety ma każde z rozwiązań? O tym poniżej.

Własny sklep internetowy – tak czy nie?

Zacznę od kilku zdań o sobie. Gdy szukam prezentu, ubrań, artykułów domowych i zależy mi na tym, by mój zakup był strzałem w dziesiątkę, praktycznie zawsze korzystam z oferty sklepu e-commerce. Co więcej, jeśli mam już zaufane sklepy, to zaczynam poszukiwania właśnie od nich. Zdarza się, że nawet gdy nie szukam niczego konkretnego, odwiedzam ulubione witryny, żeby sprawdzić, czy może pojawiło się coś interesującego, chcę być na bieżąco z nowościami i promocjami. A jak jest z popularnymi marketplace’ami? Odwiedzam je zwykle wtedy, gdy chce, mówiąc potocznie, kupić coś szybko i tanio. Wpisuję frazę kluczową, np. kawa mielona, sortuje od najniższej ceny, sprawdzam, czy dostępna jest opcja SMART, czy opinie są okej, kupuję i wychodzę. Za każdym razem moje zakupy, np. na Allegro, wyglądają tak samo. 

Nie mam tutaj swoich ulubionych marek i rzadko wracam do konkretnych sprzedawców. Pamiętam nazwy dwóch firm – w jednej kupiłam jeansy, w drugiej produkty spożywcze. Sklepów e-commerce pamiętam znacznie więcej. Myślę, że w taki sam sposób działa większość użytkowników. 

Wszystko to sprawia, że ograniczanie sprzedaży wyłącznie do platform typu Allegro, Amazon, Empik Place, eBay, Asos czy AliExpress zmniejsza szanse na budowę grona lojalnych klientów. To bardzo ważna kwestia, ale dopiero jedna z wielu, które warto przemyśleć, podczas podejmowania decyzji. 

Własny sklep internetowy a marketplace – wady i zalety  

Kontrola nad sklepem i marką 

Budując własny sklep e-commerce, masz nad wszystkim pełną kontrolę. Co dokładnie mam na myśli? Decydujesz o designie, zdjęciach, opisach czy strukturze witryny. Możesz zaplanować każdy szczegół, stworzyć sklep, który w doskonały sposób podkreśli Twoją ofertę i wyróżni Cię na tle konkurencji. 

Jako że specjalizuję się w contencie, w tym miejscu skupię się właśnie na nim.

  • We własnym sklepie e-commerce – w zakładce o nas lub na stronie głównej, możesz opowiedzieć odbiorcom o sobie, o wartościach swojej firmy, o tym, czym Twoja firma wyróżnia się na tle konkurencji. 
  • Kolejna opcja to blog – możesz wdrażać artykuły dedykowane odbiorcom na różnym etapie podróży zakupowej, za pomocą ciekawych treści rozwiewać wątpliwości klientów i zachęcać ich do zakupu. 
  • Następna opcja to zastosowanie CTA, czyli wezwań do działania, przycisków, które zachęcają odbiorcę do podjęcia odpowiedniej akcji.  
  • Content to również infografiki i zdjęcia. Fotografie zespołu, procesu produkcji, nowej dostawy, biura zwiększają wiarygodność firmy i mogą poskutkować większą konwersją. 

Ale content to nie wszystko, będziesz także podejmował decyzje dotyczące UX, responsywności strony, prędkości ładowania, czy wdrożenia certyfikatu SLS.

Więcej obowiązków, większe zaangażowanie 

Pełna kontrola nad własnym biznesem to duży plus, ale także duża odpowiedzialność. Musisz zaangażować się w każdą kwestię i poświęcić jej czas. Integracja z firmami płatniczymi i kurierskimi jest na Twojej głowie. Samodzielnie musisz znaleźć odpowiednie firmy, ustalić warunki współpracy, sfinalizować umowę.

Marketplace zwykle zapewnia dostęp do sprawdzonych firm, pomaga w finalizacji współpracy – a to mniej obowiązków i mniejsza odpowiedzialność. Prowadzenie własnego sklepu to bardziej wymagający model biznesowy niż sprzedaż w marketplace’ach. 

Budowa marki 

Na Allegro i innych platformach, masz mniejsze możliwości, by zbudować własną markę. Tutaj jesteś wyłącznie jednym ze sprzedawców. Jak już wspominałam powyżej, klienci robiący zakupy na platformie typu Allegro, zwykle nie zapamiętują sprzedawców – nie zwracają uwagi na firmy oferujące dany towar.

Własny sklep pozwala na budowę wizerunku, stworzenie marki, z którą odbiorcy zaczną się identyfikować. Masz tutaj możliwość wyboru designu, implementacji logo, dowolnej czcionki, prowadzenia komunikacji w dowolnym stylu. 

W przypadku popularnego marketplace’a także można umieścić logo, ale po spełnieniu określonych warunków, w tym uregulowania miesięcznej opłaty. Marketplace’y mają także z góry ustalone szablony i layouty, co ogranicza szanse wyróżnienia się na tle konkurentów i podkreślenia wartości marki. 

Koszty sprzedaży

Dla każdego sprzedawcy ważne jest, by zyski były jak największe. To oczywiste. Ale zarówno prowadzenie własnego sklepu e-commerce, jak i sprzedaż w marketplace’ie generuje koszty.

Ile kosztuje sprzedaż w sklepie e-commerce? 

Skupmy się na e-commerce, o jakich kosztach powinieneś wiedzieć? 

  • Inwestycja początkowa, czyli związana z budową witryny. Do wyboru masz różne CMS-y, np. Woocommerce, Prestashop
  • Kolejne koszty to zakup domeny i hostingu.
  • Potem dochodzą ewentualne wydatki związane z przygotowaniem contentu, zdjęć oraz z kwestiami technicznymi.
  • Późniejsze opłaty obejmują płatności – PayU, Przelewy24 i inni dostawcy naliczają prowizję w wysokości od 1% do 3% wartości transakcji.
  • Logistyka, wysyłka, magazynowanie towarów, obsługa zamówień i zwrotów to kolejne wydatki. 

Marketplace – ile kosztuje sprzedaż? 

Marketplace to koszty w postaci: 

  • Prowizji od sprzedaży dla danej platformy – wysokość prowizji różni się w zależności od rodzaju produktu i polityki konkretnej platformy, zwykle jest to od około 5 do 16% ceny produktu. Uwaga! Niektóre platformy, np. Allegro w ramach promocji na określony czas, oferują nawet 100% zniżki. 
  • Opłaty za wystawienie towarów – mogą być jednorazowe lub cykliczne. Zdarza się także, że niektóre pakiety nie wymagają regulacji takich kosztów lub oferują kilka darmowych aukcji. 
  • Opłata za przetworzenie płatności – marketplace także może pobierać opłatę za obsługę płatności. Zwykle jest to kilka procent od ceny transakcji.  
  • Ewentualnej opłaty za przedłużenie oferty. 
  • Kosztów promocji: Allegro Ads, monety, kampanie PPC i inne rozwiązania zwiększające widoczność oferty. 
  • Koszty generowane przez wysyłkę, zwroty towarów, logistykę, magazynowanie towarów. 

Warto pod uwagę wziąć fakt, że platformy typu Allegro, Amazon czy Empik nie wymagają początkowych, dużych inwestycji. Mogą więc być rozwiązaniem dla osób, które nie dysponują odpowiednim budżetem, a chcą rozpocząć sprzedaż w sieci. 

Ale, musisz wziąć pod uwagę także to, że dana platforma e-commerce może np. zwiększyć prowizję. Wtedy Twoje zyski się zmniejszą.

Konkurencja w wyszukiwarce i na platformie 

Jak wygląda kwestia konkurencji? Zarówno w przypadku market place’ów, jak i własnego e-commerce, konkurencja jest spora. I trzeba zadbać o wiele kwestii, by zyskać uwagę i zaufanie klientów. Na Allegro i w innych marketplace’ach oferta wyświetlana jest obok propozycji innych sprzedawców. Potencjalny klient może sprawnie porównać ceny, opcje dostawy, oceny i recenzje.  Co więcej, wiele osób ustawia filtr – pokaż od najniższej ceny i skupia się na najtańszych propozycjach. Większość sprzedawców konkuruje ceną oraz bonusami w postaci monet czy gratisów. 

Jeśli chodzi o sklep e-commerce, największa rywalizacja odbywa się w wynikach wyszukiwania. Im wyżej na daną frazę kluczową wyświetla się Twój e-commerce, tym większa szansa, że klient go zauważy. Tutaj liczy się przemyślana strategia pozycjonowania, a także inne działania z zakresu e-marketingu wpisy w mediach społecznościowych, kampanie Google Ads

Promocja w sieci 

Bez względu na to, czy wybierzesz budowę własnego sklepu e-commerce, czy skupisz się na sprzedaż w marketplace’ach, warto byś zadbał o promocję swoich produktów. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku masz kilka opcji do wyboru. 

Własny sklep e-commerce to możliwość organizowania personalizowanych promocji, wysyłania wiadomości dopasowanych do indywidualnych potrzeb użytkowników, proponowanie programów partnerskich. 

Oprócz tego, do wyboru masz różne formy promocji w sieci, jak na przykład pozycjonowanie wybranych fraz kluczowych – dzięki temu zyskasz trwałą widoczność i szansę na budowę pozycji eksperta. 

Kolejną ciekawą opcją są kampanie Google Ads – dzięki nim proponowane przez ciebie towary ( zdjęcie, nazwa i cena), widoczne będą  na górze wyników wyszukiwania. 

Promocja na marketplace’ach także jest możliwa, jednak wygląda nieco inaczej. Jakie opcje masz w przypadku najpopularniejszej platformy, czyli Allegro? Możesz tutaj skorzystać z takich rozwiązań, jak: 

  • Oferty sponsorowane – Twoja oferta wyświetlać się będzie w odpowiedzi na wpisane przez użytkownika frazy kluczowe w okno wyszukiwania Allegro. 
  • Reklama graficzna – także pojawi się w odpowiedzi na wpisywane w wyszukiwarkę Allegro frazy, zwiększa widoczność oferty i rozpoznawalność marki. Możesz ustalić, na jakie frazy reklama będzie się wyświetlać oraz frazy wykluczające. Reklama widoczna będzie na stronie głównej Allegro, na górze i na dole strony wyników wyszukiwania, pod sekcją O sprzedającym. W przypadku reklamy szablonowej, dodatkowo jeszcze z lewej strony wyników wyszukiwania. 
  • Allegro ads – to reklamy, dzięki którym zyskasz widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Użytkownik, już z poziomu wyników wyszukiwania zobaczy zdjęcie produktu, jego nazwę i cenę. 

Poszczególne marketplace’y oferują różne formy promocji w różnicowanych cenach. 

Allegro czy sklep internetowy?

Co więc wybrać – własny sklep e-commerce czy platformę e-handlu np. Allegro? To zależy. Dla niektórych osób lepsze będzie rozwiązanie numer jeden, dla innych numer dwa. Wiele zależy od Twoich oczekiwań, czasu, jaki chcesz poświęcić na rozwijanie biznesu, budżetu. 

Allegro i inne platformy

Sprzedaż w marketplace’ie – wiedza w pigułce 

  • możesz zacząć sprzedaż od kilku produktów, sprawdzić, czy sprzedaż w internecie to coś dla Ciebie,
  • nie musisz martwić się wysokimi inwestycjami początkowymi,
  • sprzedaż za pośrednictwem Allegro lub innej platformy jest mniej wymagająca,
  • musisz przestrzegać określonych zasad dotyczących prezentacji produktów – tytułów, opisów, stosowania konkretnych wyrażeń,
  • prowadzisz sprzedaż na platformie, którą odwiedzają tysiące osób, nie musisz od zera budować widoczności, a to zwiększa szanse na sprzedaż.
marketplace
marketplace

Własny sklep e-commerce

Własny e-commerce to:

  • większa inwestycja początkowa,
  • brak prowizji dla platformy pośredniczącej,
  • większa odpowiedzialność i konieczność zaangażowania się,
  • możliwość budowania marki,
  • własne zasady dotyczące komunikacji, contentu, designu itp.,
  • musisz od zera zbudować widoczność w sieci i bazę klientów. 

Sklep e-commerce

 

A może złoty środek? 

A czy istnieje złoty środek? Część firm łączy oba kanały sprzedaży, decyduje się zarówno na sprzedaż we własnym sklepie internetowym, jak i na działania na Allegro lub innej platformie. Część osób zaczyna od sprzedaży w marketplace’ie, wyczuwa rynek, uczy się zarządzania biznesem. W miarę upływu czasu i większego budżetu, idzie o krok dalej i buduje własny sklep. Inni robią odwrotnie, zaczynają od własnego sklepu, budują markę i bazę klientów, a potem rozszerzają działania o marketplace. 

Podsumowanie 

Sprzedaż w sieci to rozwiązanie, na które decyduje się wiele firm. Zakupy online cieszą się coraz większym powodzeniem i to wśród użytkowników w różnym wieku. Ale czy zdecydować się na budowę własnego sklepu e-commerce, czy na sprzedaż za pośrednictwem marketplace’a? Tutaj nie ma  jednoznacznej odpowiedzi – wiele zależy od Twoich oczekiwań, budżetu, jaki masz na start, czasu, który chcesz poświęcić na rozwijanie firmy. Warto byś dokładnie przeanalizował wady i zalety każdego z rozwiązań. 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza