Tworzenie stron internetowych i pozycjonowanie to duet, z którym styczność miała każda osoba prowadząca biznes. Bez względu na to, czy kierujesz niewielką firmą, czy dużym przedsiębiorstwem, widoczność w sieci jest priorytetowa. To klucz do zwiększenia rozpoznawalności, konwersji i zysków.
Co warto wiedzieć na ten temat?
Strona internetowa ‒ pierwszy krok pozycjonowania
Choć to kwestia oczywista, często jest pomijana. Abyśmy mogli rozpocząć pozycjonowanie, musimy mieć nowoczesną, funkcjonalną stronę internetową. To podstawa, bez której nie pójdziemy naprzód i nie zdobędziemy wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jeśli Twoja strona www zbudowana była kilkanaście lat temu, z wykorzystaniem starych technologii, może już nie spełniać oczekiwań użytkowników. Nie będzie też dostosowana do aktualnych potrzeb środowiska internetowego.
Wysoce prawdopodobne, że wdrażanie istotnych ze względu na pozycjonowanie zmian będzie bardzo trudne, a nawet niemożliwe. To natomiast skutkuje większymi kosztami i mniejszymi efektami pozycjonowania.
W takich okolicznościach najlepszym i najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem będzie budowa nowej strony www.
Nowa strona internetowa a pozycjonowanie
Design i struktura strony www a pozycjonowanie
Strona www musi wyróżniać się designem, być przyjemna dla oka. Nikt nie lubi witryn, które trącą myszką. Użytkownicy, nawet jeśli trafią na taką stronę, opuszczają ją w błyskawicznym tempie. Rezultat? Wzrost współczynnika odrzuceń, a wysoki współczynnik odrzuceń to spadek w rankingu Google.
Ważnym czynnikiem rankingowym Google jest także struktura witryny. Mowa tutaj o logicznym podziale na kategorie i podkategorie, intuicyjnej ścieżce zakupowej. Zakłada się, że użytkownik powinien dotrzeć do każdego adresu URL za pomocą maksymalnie trzech kliknięć.
W przypadku starych systemów CMS wprowadzenie zmian może być utrudnione, a to zwiększy koszty pracy webdevelopera. Przy niektórych CMS-ach wdrożenie zmian w ogóle nie będzie możliwe.
Zabezpieczenia strony www a pozycjonowanie
Bezpieczeństwo strony internetowej, danych, transakcji jest bardzo ważne ‒ zarówno dla Ciebie, jako właściciela witryny, jak i dla użytkowników. Informacje o plikach cookies, klauzula RODO, certyfikat SSL to podstawa.
Brak ważnego certyfikatu to informacja dla Google, że strona nie jest odpowiednio zabezpieczona ‒ w takiej sytuacji użytkownik, jeszcze przed załadowaniem witryny, widzi informacje o potencjalnym zagrożeniu.
Problemy z wdrożeniem zabezpieczeń na stronie lub brak takiej możliwości poskutkują mniejszą wiarygodnością strony i brakiem wzrostu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Responsywność strony a pozycjonowanie
Responsywność strony www, sklepów e-commerce, portali internetowych to kolejny czynnik rankingowy. Użytkownicy za pomocą telefonów i tabletów szukają w sieci praktycznie wszystkiego ‒ począwszy od informacji na dany temat, po konkretne produkty i usługi. Niedziałająca poprawnie wersja responsywna strony to utrata klientów. Pamiętajmy też o Mobile-First Index. To algorytm, który w pierwszej kolejności indeksuje właśnie wersję mobilną strony.
Content a pozycjonowanie
Każdy, kto choć w niewielkim stopniu interesował się pozycjonowaniem strony www lub sklepu internetowego, doskonale wie, jak istotne są treści. Dobrze zoptymalizowane opisy kategorii, artykuły blogowe, opisy produktów to w dzisiejszych czasach priorytet. Teksty powinny być unikalne, zawierać słowa kluczowe w odpowiednim zagęszczeniu, dobrze zoptymalizowane nagłówki h1, h2, h3. Istotne też, by były wdrażane regularnie i, by były przyjemne w odbiorze ‒ odstępy, światło na stronie, wypunktowania.
Przy starszych CMS-ach możemy natrafić na problemy z wdrażaniem treści, optymalizacją, aktualizacją, nieestetycznym wyglądem tekstu. Wszystko to sprawi, że mimo inwestowania w pozycjonowanie, nie uzyskamy zadowalających efektów.
Nowa strona internetowa ‒ tak czy nie?
Jeśli więc Twoja strona szwankuje, zbudowana jest z wykorzystaniem przestarzałych technologii, inwestowanie w nią może mijać się z celem. Koszty napraw, szukania rozwiązań mogą okazać się wyższe, niż te związane z budową nowej strony www.
Co więcej, nowoczesna strona internetowa, oparta o przyjazny CMS przyniesie nam wiele korzyści. Taką stroną możemy łatwo zarządzać, mamy opcję rozbudowy, wprowadzania zmian i bezproblemowego pozycjonowania.
Nowoczesna strona internetowa ‒ czyli jaka?
Jak więc powinna wyglądać nowoczesna strona internetowa? Taka, która spodoba się zarówno użytkownikom, jak i robotom Google?
Optymalizacja pod kątem UX
Strona internetowa powinna być zbudowana zgodnie ze standardami UX, czyli User Experience. Liczą się rozmieszczenie poszczególnych elementów, przemyślane drzewko kategorii, przyciski CTA.
Optymalizacja SEO
Strona powinna być także dobrze przygotowana pod działania SEO. Już na etapie budowy warto pomyśleć o najważniejszych czynnikach rankingowych, zadbać o:
- wysokiej jakości treści,
- strukturę witryny,
- właściwą strukturę nagłówków h1, h2, h3, h4,
- optymalizację prędkość ładowania,
- meta dane, przede wszystkim meta title, czyli tytuł strony,
- certyfikat SSL,
- responsywną lub mobilną wersję strony,
- dane adresowe i kontaktowe firmy,
- linki wewnętrzne,
- optymalizację grafik i atrybuty alt.
Pozycjonowanie ‒ działania on-site i off-site
Na pozycjonowanie składają się działania on-site, czyli te, które prowadzone są bezpośrednio na stronie ‒ powyżej zostały już omówione. Zajmijmy się teraz drugim czynnikiem, działaniami off-site, czyli poza stroną www.
Jest to głównie budowa profilu linków zewnętrznych. Linki możemy pozyskać z różnych źródeł, są to:
- publikacja artykułów sponsorowanych na portalach zewnętrznych,
- linki na stronach partnerów i innych witrynach,
- strony zapleczowe,
- katalogi stron,
- media społecznościowe.
Algorytm Google pod uwagę bierze zarówno liczbę, jak i jakość linków. Najbardziej wartościowe odnośniki to te, które pochodzą z portali o dużym autorytecie. Sprawdzić także powinniśmy domeny referencyjne, ruch organiczny, słowa kluczowe danego portalu.
Chcesz docierać do nowych klientów? Zyskać przewagę nad konkurencją? Nowoczesna strona internetowa, widoczna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania to priorytet. Nasza agencja interaktywna chętnie wszystkim się zajmie. Tworzenie stron internetowych i pozycjonowanie to nasz konik. Gotowy na sukces?