Co powinien zawierać audyt SEO? Audyt SEO stanowi podstawę do przygotowania skutecznej strategii pozycjonowania. Im więcej szczegółowych informacji będzie zawierał, tym lepiej. Da nam to większe szanse na uzyskanie widoczności w sieci.
Co w szczególności powinno znaleźć się w audycie? O tym poniżej. Zachęcamy do lektury!
Audyt SEO ‒ co powinien zawierać?
Audyt SEO składa się z kilku części. Są to zazwyczaj:
Wstęp
Większość audytów rozpoczyna się od wstępu, w którym omawiane są następujące kwestie:
1. Podstawowe dane SEO ‒ wiek domeny, zgodność opisu z zawartością witryny, nagłówek H1 na stronie głównej.
2. Podstawowe informacje o adresach URL ‒ czy adresy URL są przyjazne dla użytkownika, czy w adresach znajdują się ważne w przypadku danej podstrony słowa kluczowe.
3. Widoczność strony ‒ jak wygląda widoczność strony w wynikach wyszukiwania, na jakie frazy kluczowe i na jakich pozycjach wyświetla się dana witryna?
4. Linki przychodzące ‒ jak wygląda profil linków zewnętrznych? Czy na stronę prowadzą wartościowe odnośniki ze źródeł zewnętrznych?
5. Autorytet domeny ‒ czy strona cieszy się wysokim autorytetem?
6. Porównanie widoczności z konkurencją ‒ kto jest największym konkurentem pozycjonowanej witryny, jakie pozycje w wyszukiwarce zajmuje konkurencja, jakie działania z zakresu marketingu internetowego prowadzi?
Struktura strony
Czy strona ma przemyślaną strukturę, czy jest przyjazna dla użytkowników? Jak wygląda proces zakupowy? To podstawowe kwestie, które podlegają weryfikacji. Specjaliści sprawdzają także, czy podział na kategorie i podkategorie przeprowadzony jest w logiczny sposób, czy użytkownik nie będzie miał problemów, żeby znaleźć konkretne informacje.
Słowa kluczowe
Analiza i dobór słów kluczowych to kolejny etap audytu. Frazy kluczowe powinny opisywać ofertę firmy, a jednocześnie mieć duży potencjał. Frazy, na które chcemy pozycjonować naszą stronę www, powinny być wyszukiwane przez użytkowników. Istotne też, by dobrane były frazy różnego typu: produktowe, generyczne, informacyjne.
Meta dane
Meta dane w podstawowym zakresie to meta tytuł i meta opis. Meta tytuł jest istotnym czynnikiem rankingowym Google, powinien zawierać najistotniejszą w przypadku danego biznesu frazę kluczową. Meta opis także powinien być zoptymalizowany pod kątem słów kluczowych i zachęcający dla użytkownika.
Treści
Treści to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Wysokiej jakości teksty nie tylko przyczynią się do zwiększenia widoczności w Google, ale dostarczą użytkownikom wartościowych informacji. Podczas audytu SEO weryfikowane są takie kwestie, jak:
- ilość treści na stronie www,
- jakość treści,
- unikalność contentu,
- optymalizacja pod kątem słów kluczowych,
- jakość nagłówków.
Na tym etapie sporządzany jest wstępny harmonogram opisów produktów i kategorii oraz artykułów blogowych.
Kwestie Techniczne
Audyt obejmuje także weryfikację kwestii technicznych. Są to:
- indeksacja strony,
- przekierowania,
- ALT tagi,
- certyfikat SSL,
- plik robots.txt,
- błędy 404,
- prędkość ładowania strony,
- responsywność, czyli poprawność wyświetlania na urządzeniach mobilnych, na przykład smartfonach,
- sitemap.xml.
Usługi Google
Kolejna część audytu to weryfikacja usług Google, z jakich korzysta firma, której strona poddana jest audytowi.
- Profil Firmy w Google, dawniej wizytówka Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie Google. Zoptymalizowany profil wyświetla się w wynikach wyszukiwania i na mapie Google. Stanowi dodatkowe źródło ruchu, zwiększa rozpoznawalność firmy.
- Google Search Console ‒ GSC to narzędzie analityczne, które dostarcza informacji na przykład na temat kliknięć i wyświetleń witryny. Podczas audytu specjalista zweryfikuje, czy na stronie znajduje się kod GSC.
Inne
- Czy na stronie znajdują się inne błędy? Czy coś wymaga szczególnej poprawy?
- Czy strona jest zintegrowana z portalami w mediach społecznościowych, z Allegro lub innymi portalami?
- Czy w stopce znajdują się wszystkie, ważne informacje, czy nawigacja wykonana jest w prawidłowy sposób?
Podsumowanie
Na końcu powinno znaleźć się podsumowanie audytu. Często też umieszczane są rekomendacje, plan działań w obrębie strony i poza nią.
Szczegółowy audyt SEO jest bardzo ważny. Umożliwia przygotowanie strategii działań, dzięki którym zyskamy większą widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.