Witaj na blogu 1stplace.pl. W dzisiejszym materiale przybliżę Ci, czym jest duplicate content oraz czemu jest tak ważny w kontekście pozycjonowania organicznego. Odpowiednia budowa strony oraz oryginalne i wartościowe dla użytkownika treści to jedne z najważniejszych czynników wpływających na sukces danego serwisu w wyszukiwarkach internetowych.
Co to jest duplicate content?
Duplicate content, inaczej powtarzająca się treść lub powielana treść, jest szczególną zmorą większych sklepów internetowych oraz mniejszych, prywatnych serwisów blogowych. Skopiowany tekst ma negatywny wpływ na widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach, a w niektórych przypadkach może zmniejszyć konwersję.
Wg. informacji Google, za duplicate content uważa się powielane treści w zakresie różnych adresów URL oraz treści powtarzających się w obrębie jednej strony danego serwisu internetowego. Wyróżniamy duplikację wewnętrzną i zewnętrzną.
Zewnętrzny duplicate content
Zewnętrzny duplicate content to kopiowanie treści z innych witryn. Może być to opis techniczny producenta, który jest wykorzystywany przez kilka sklepów internetowych, opis produktu, definicja.
Wewnętrzny duplicate content
Wewnętrzny duplicate content to powtarzająca się treść w obrębie jednego serwisu, są to najczęściej opisy produktów i opisy kategorii.
SEO duplicate content
Ważnym aspektem dotyczącym SEO i duplicate content jest zrozumienie, jak wyszukiwarki traktują zduplikowane treści. W przypadku, gdy identyczna treść pojawia się na wielu stronach internetowych, roboty mogą mieć trudności z ustaleniem, która strona jest oryginalnym źródłem. Może to prowadzić do rozproszenia wartości linków i autorytetu strony oraz negatywnie wpłynąć na ranking w wynikach wyszukiwania.
Właśnie dlatego istotne jest stosowanie odpowiednich tagów, takich jak canonical, które wskazują wyszukiwarkom, która strona jest uważana za główne źródło treści. Użycie tagu canonical pomaga uniknąć problemów związanych z duplicate content, szczególnie, gdy treści są legalnie syndykowane lub gdy strony mają różne wersje językowe bądź regionalne.
Należy pamiętać, że duplicate content jest traktowany negatywnie przez wyszukiwarki. Na przykład, cytat lub fragmenty standardowe (takie jak stopka strony), nie są zwykle problematyczne. Jednakże, nadmierne i niewłaściwe wykorzystanie zduplikowanej treści może być uznane za próbę manipulacji wynikami wyszukiwania, a to często skutkuje sankcjami ze strony wyszukiwarek.
Kiedy nie mówimy o duplicate content?
Kiedy, w przypadku kopiowanych treści, nie będziemy mogli powiedzieć o duplicate content? Są to między innymi takie same teksty w różnych językach oraz cytaty innych użytkowników oznaczone jako element składni HTML 5 <blockquote>.
Jak uniknąć powielanej treści (duplicate content) na swojej stronie?
Istnieją sprawdzone metody, dzięki którym można uniknąć powielania treści na stronie internetowej, w sklepie e-commerce, na portalu.
Najlepszym sposobem jest oczywiście tworzenie unikalnych, wartościowych treści. Co jednak w sytuacji, gdy nie jesteś w 100% pewien co do unikalności tekstów, które zostały opublikowane na Twojej witrynie? Do dyspozycji masz kilka rozwiązań.
Ręczne sprawdzenie powielanych treści
Ręczne sprawdzanie powtarzających się treści na stronie internetowej może być czasochłonne, ale dzięki temu zyskasz pewność co do unikalności tekstów. Ów proces obejmuje kilka kroków, są to:
- Weryfikacja strony www: Zacznij od dokładnej weryfikacji treści na stronie. Zwróć uwagę na teksty, które są bardzo podobne lub na te, które mogły być skopiowane ze źródeł zewnętrznych lub z innych podstron witryny.
- Porównywanie fragmentów tekstu: Wybierz istotne fragmenty tekstu i skorzystaj z wyszukiwarki internetowej, dzięki temu sprawdzisz, czy te same lub bardzo podobne treści pojawiają się na innych stronach.
- Sprawdzenie metadanych: Nie zapomnij sprawdzić metadanych, czyli meta opisów i meta tytułów. Powtarzające się meta tagi mogą negatywnie wpłynąć na SEO.
Choć ręczne sprawdzanie nie jest tak skuteczne, jak użycie specjalistycznych narzędzi to pozwala na lepsze zrozumienie struktury i treści własnej strony internetowej.
Duplicate content checker
Duplicate content checker to narzędzie używane do identyfikowania powielanych treści. Jest bardzo dobre rozwiązanie dla właścicieli stron internetowych, twórców treści oraz osób, które często publikują w sieci.
Wykrycie przez duplicate content checker zduplikowanych tekstów umożliwia wprowadzanie niezbędnych zmian, a co za tym idzie, uniknięcie penalizacji przez wyszukiwarki.
Korzystanie z checkerów duplicate content jest ważne także przy republikowaniu treści lub korzystaniu z materiałów pochodzących ze źródeł zewnętrznych. Dzięki narzędziu można sprawdzić, czy treści nie naruszają praw autorskich i zasad ustalonych przez wyszukiwarki. To nie tylko kwestia etyki, ale także ważny element budowania wiarygodności i autorytetu w sieci.
Zewnętrzne aplikacje webowe
Jeśli masz ograniczony budżet, ale przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu pozycjonowania, możesz wykorzystać zewnętrzne aplikacje webowe, np. Copyscrape, Siteliner.com, Duplichecker.com. Z pomocą takich aplikacji szybko sprawdzisz treści na stronie oraz w wynikach wyszukiwania Google lub Bing. Aplikacje dostępne są zarówno w wersji bezpłatnej, jak i płatnej.
Wewnętrzne aplikacje SEO
Wewnętrzne aplikacje SEO np. Screaming Frog, to najszybsze i najbardziej skuteczne rozwiązanie. Dzięki specjalnym programom możesz wyszukać duplicate content w każdym miejscu na naszej stronie www. Aplikacje działają na zasadzie pobierania danych z elementów klas, jest to rozwiązanie przeznaczone raczej dla osób specjalizujących się w SEO lub tworzeniu stron i serwisów www.
Unikanie tworzenia powielonych treści
Poniżej znajduje się lista czynności, które warto wykonać, aby wyeliminować zjawisko powielania treści na stronie. Podane wskazówki są w 100% zgodne z wytycznymi i rekomendacjami Google.
Przekierowania 301
Przekierowania 301 to sposób na poinformowanie przeglądarek i wyszukiwarek internetowych, że dana strona została trwale przeniesiona na nowy adres URL. Przekierowania można ustawić w panelu zarządzania stroną (system CMS) lub poprzez edycję pliku .htaccess. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy w obrębie jednej strony www znajdują się podstrony o zbliżonej tematyce i zależy Ci na tym, by skierować ruch z tych stron na jedną, główną stronę, która jest najbardziej odpowiednia. To także dobry sposób na uporządkowanie starych, nieużywanych stron – zamiast pozostawiać je bez treści, możesz przekierować ich adresy na stronę główną lub inną, istotną podstronę w Twoim serwisie. Wszystko to pomaga zachować wartość linków i autorytet strony, a jednocześnie eliminuje problem z duplicate content.
Budowa adresów URL
Ważne są także adresy URL. Na co zwrócić szczególną uwagę?
- „http://” vs „https://”: Twoja strona www może być dostępna zarówno pod adresem rozpoczynającym się od „http://” jak i „https://”. Druga wersja jest bezpieczniejsza (s w „https” oznacza „secure”, czyli „bezpieczny”). Jeśli Twoja strona działa pod jednym, jak i drugim adresem, może to być traktowane jako powielanie treści. Dlatego warto zadbać o to, aby dostępna była tylko jedna wersja lub stosować odpowiednie przekierowania.
- Zakończenie URL Slashem („/”): Niewielka różnica, jaką jest obecność lub brak ukośnika („/”) na końcu adresu URL, również może powodować problemy z duplicate content. Na przykład, strona dostępna zarówno pod adresem „twojadomena.pl/wpis” jak i „twojadomena.pl/wpis/” jest traktowana przez wyszukiwarki jako dwie różne strony, mimo że faktycznie może to być ta sama treść. Dlatego ważne jest, aby ustalić jednolity zapis.
Zwracając uwagę na te detale, możesz poprawić SEO swojej strony i uniknąć problemów związanych z powielaniem treści.
Domeny najwyższego poziomu
W świecie internetu, domeny najwyższego poziomu (TLD, z ang. Top-Level Domain) to te części adresu internetowego, które znajdują się na końcu – na przykład .com, .org, .pl. Kiedy prowadzisz duży serwis, szczególnie wielojęzyczny, często korzystasz z różnych TLD (jak .fr dla Francji, .de dla Niemiec) lub tworzysz subdomeny (np. blog.twojadomena.pl).
- Zadbaj o strukturę strony: Ważne jest, aby każda wersja językowa lub subdomena miała swoją unikalną treść lub była oznaczona jako tłumaczenie głównej treści. Możesz to zrobić poprzez odpowiednie ustawienia w systemie zarządzania treścią (CMS) swojej strony.
- Canonical tags: Użyj tagów kanonicznych (rel=”canonical”), aby wskazać wyszukiwarkom, która wersja treści jest oryginalna. Pomoże to uniknąć pomyłek i sprawi, że wyszukiwarki nie będą traktować podobnych podstron na Twojej stronie, jako zduplikowanych.
- Dostosowanie do różnych rynków: Pamiętaj, że nawet jeśli treść jest podobna, może wymagać dostosowania do różnych rynków ze względu na specyfikę kulturową, prawną czy językową. Dbałość o te detale sprawi, że Twoja strona będzie lepiej postrzegana przez użytkowników i wyszukiwarki.
Zrozumienie i właściwe zarządzanie domenami najwyższego poziomu oraz subdomenami to w przypadku dużych, wielojęzycznych serwisów internetowych droga do uniknięcia problemów związanych z duplicate content.
Nie udostępniaj treści
Kontroluj swoje treści, nie udostępniaj ich na portalach takich jak Facebook czy Pinterest oraz na forach internetowych. Takie treści mogą być uznane jako powielone. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie krótkich opisów na zewnętrzne portale.
Unikalność oraz brak schematów
Zadbaj, aby na stronie było jak najmniej powtarzających się elementów np. w stopce, menu, elementach szablonu – Google to doceni!
Nie publikuj niegotowych stron
Na etapie budowy strony internetowej, gdy część elementów nie jest jeszcze gotowa, warto użyć specjalnych parametrów w kodzie strony – „noindex” i „nofollow”.
- Usuń niepotrzebne treści – witryny w trakcie budowy często zawierają treści Lorem ipsum lub inne, przypadkowe teksty. W takiej sytuacji zaleca się stosowanie noindex i nofollow. Takie parametry zapobiegają indeksowaniu tekstów, które są niegotowe, powielone, szablonowe.
- Rel=”canonical” – jeśli zależy Ci na dobrym SEO i widoczności w wynikach wyszukiwania, wykorzystaj atrybut canonical np. przy paginacji serwisu.
- Google Search Console – warto podpiąć swoją stronę do narzędzia Google Search Console, dzięki temu będziesz miał pod kontrolą ewentualne problemy z witryną.
Przykłady problemów z duplikacją treści na popularnych systemach CMS
Poniżej kilka rozwiązań, które pomogą Ci uniknąć problemów z duplicate content.
a) WordPress
- wyłączenie z indeksu katalogów autorów dostępne w ścieżce /author/
- wyłączenie z indeksu tagów wpisów, jeśli są one robione w ilościach hurtowych /tag/
- wyłączenie indeksacji zbędnych kategorii wpisów (w przypadku, gdy dużo treści się w nich pojawia wprost z wpisu) /category/
- wyłączenie dodatkowych podstron dedykowanych wtyczek np. /extra-label-plugin/
b) Prestashop
- włączenie atrybutu rel=”canonical” na listowanych stron sklepu
- wyłączenie z indeksu wersji roboczych oraz stron testowych stosowanego szablonu
- w niedomyślnym systemie blogowym częstym zjawiskiem są problemy z licznymi podkategoriami, warto zweryfikować tę kwestię
- indeksowanie zaimportowanych produktów (niewidocznych w serwisie) – warto je wyłączyć do czasu publikacji na stronie www i wykonania odpowiedniej analizy.
Podsumowanie
Duplicate Content to negatywne zjawisko, istotne więc, aby na pozycjonowanej stronie znajdowały się wyłącznie unikalne treści. Oryginalna zawartość jest kluczowa dla uzyskania lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach, takich jak Google czy Bing.
Wyszukiwarki preferują unikalne treści, ponieważ mają one większą wartość dla użytkowników. Jeśli Twoja strona będzie zawierała powielone treści, może to prowadzić do obniżenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania.
Istnieje wiele narzędzi, zarówno płatnych, jak i darmowych, które pomogą Ci w identyfikacji i eliminacji duplicate content. Wykorzystanie tych narzędzi pozwala na efektywną kontrolę i zarządzanie treścią Twojej strony, zapewniają jej unikalność.
Regularne sprawdzanie i zapobieganie powielaniu treści to ważny element strategii SEO (Search Engine Optimization). Odpowiednia optymalizacja nie tylko poprawia pozycję strony w wyszukiwarkach, ale także buduje jej wiarygodność i zaufanie wśród użytkowników.
Pamiętaj, że dbałość o unikalność treści to nie tylko kwestia unikania kar od wyszukiwarek, ale również część budowania silnej i rozpoznawalnej marki w internecie. Dlatego regularne monitorowanie i aktualizowanie treści na Twojej stronie jest niezbędne, aby utrzymać jej wysoką jakość.