Pozycjonowanie strony internetowej w Google generuje koszty. Ceny pozycjonowania wahają się od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy miesięcznie. Warto jednak zdecydować się na taką inwestycję. Z wyszukiwarki Google korzysta praktycznie każdy z nas. W ciągu minuty w okno wyszukiwania wpisywanych jest ponad 6 milionów zapytań. Użytkownicy szukają porad, inspiracji, a także konkretnych produktów i usług. Przy czym klikają wyłącznie w linki z TOP10. Witryny, które zajmują miejsce na szczycie rankingu Google, odnotowują najwyższy współczynnik konwersji.
Jakie konkretnie koszty generuje skuteczne pozycjonowanie? Co wpływa na wysokość ceny? Zachęcamy do lektury!
Ile kosztuje pozycjonowanie stron w Google?
Ceny pozycjonowania strony internetowej lub sklepu e-commerce są zróżnicowane. Na wysokość kosztów wpływają następujące czynniki.
Pozycjonowanie stron a konkurencyjność branży
Duże znaczenie ma branża, w której działasz. Pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego na wysoce konkurencyjne frazy, związane jest z większymi kosztami. W branżach, w których konkurencja jest spora i także walczy o jak najwyższe miejsce w rankingu Google, konieczne będą bardziej intensywne działania. A to ma wpływ na koszty.
Pozycjonowanie stron a ogólna kondycja witryny
Koszty, jakie wygeneruje pozycjonowanie sklepu internetowego lub strony www, uzależnione są od ogólnej kondycji witryny. Ważne są tutaj poziom optymalizacji SEO, jakość contentu, liczba błędów na stronie. Jeśli do tej pory w obrębie witryny nie były prowadzone żadne prace lub były prowadzone w nieprawidłowy sposób, koszty działań będą większe.
Pozycjonowanie a struktura strony
Na to, ile kosztuje pozycjonowanie stron www bądź sklepów internetowych, wpływa także struktura strony oraz rodzaj i stopień trudności zmian, jakie muszą wprowadzić web developer i UX designer. Jak wiadomo, struktura strony jest istotnym czynnikiem rankingowym Google. Intuicyjna ścieżka zakupowa, dobrze rozplanowane menu, przyciski CTA to podstawa. Przy stronach www zbudowanych w starszych technologiach wdrażanie zmian może być bardziej czasochłonne, a co za tym idzie, droższe.
Pozycjonowanie a content marketing
Zwiększenie widoczności strony to także treści. Unikalny content jest ważnym czynnikiem rankingowym Google. Brak tekstów na stronie uniemożliwi uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Tutaj niezbędna będzie pomoc copywritera. Im większą liczbę znaków ze spacjami copywriter będzie miał przygotować, tym koszty będą większe.
Warto jednak przeznaczyć środki na ten cel. Zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych treści są wartościowe dla użytkowników, skutkują większą widocznością w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Co więcej, treści zostaną na stronie, będziemy mogli je wykorzystać nawet, gdy zakończymy proces pozycjonowania.
Pozycjonowanie stron a zasięg
Ceny pozycjonowania uzależnione są także od zasięgu. Pozycjonowanie lokalne, ogólnopolskie, zagraniczne generują różne koszty. Na rynku lokalnym mamy mniejszą konkurencję, a to sprawia, że koszty działań także są mniejsze. Przy pozycjonowaniu na rynkach zagranicznym musimy uwzględnić koszty tłumaczeń.
Pozycjonowanie stron a linki zewnętrzne
Pozycjonując stronę w Google, koniecznie musimy zająć się budową profilu linków przychodzących. Pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych także generuje koszty. Wartościowe linki, z portali o dużym autorytecie, z dużą liczbą domen referencyjnych to koszty rzędu kilku tysięcy.
Co obejmuje cena pozycjonowania strony?
Ceny pozycjonowania stron różnią się także od wybranego pakietu usług, prac, jakie wykonują dla nas pozycjonerzy, specjaliści SEO, copywriterzy. Warto więc dokładnie przeanalizować, jakie usługi są w cenie. Zbyt niska cena może nie uwzględniać pewnych działań ‒ ich przeprowadzenie może być związane z dodatkową opłatą, a takich niespodzianek nikt nie lubi.
Standardowy pakiet pozycjonowania powinien zawierać takie usługi, jak:
Audyt strony i strategia działań
- Szczegółowy audyt SEO, czyli dokładna weryfikacja jakości strony internetowej.
- Strategia pozycjonowania ‒ przygotowanie harmonogramu treści, planu działań on-site i off-site.
- Analiza konkurencji ‒ weryfikacja, na jakie frazy i na jakich pozycjach wyświetlają się domeny największych konkurentów.
Działania z content marketingu
Cena pozycjonowania w Google uzależniona jest od liczby znaków ze spacjami przygotowanych treści.
- opisy kategorii,
- opisy produktów,
- opisy usług,
- przygotowanie artykułów blogowych,
- przygotowanie artykułów sponsorowanych.
Działania on-site
- optymalizacja nagłówków,
- optymalizacja grafik i atrybuty ALT,
- dobór słów kluczowych,
- linkowanie wewnętrzne,
- techniczna optymalizacja strony: wdrożenie certyfikatu SSL, metadane, optymalizacja adresów URL,
- optymalizacja pod metryki Core Web Vitals.
Działania off-site
- budowa profilu wartościowych linków zewnętrznych ‒ pozyskiwanie linków poprzez publikację artykułów sponsorowanych na portalach zewnętrznych, linki w katalogach stron, linki na stronach zapleczowych i inne,
- wpisy na forach.
Inne działania
- monitoring pozycji,
- raportowanie,
- kontakt z klientem.
Koszt pozycjonowania strony
Tanie pozycjonowanie ‒ tak czy nie? Czy koszt pozycjonowania stron internetowych w Google może być zerowy? To kolejne z częstszych pytań. Niestety, nawet jeśli samodzielnie zajmiemy się pozycjonowaniem, nie unikniemy kosztów. Cena pozycjonowania stron, sklepów, portali to nie tylko wynagrodzenie dla agencji SEO. Liczyć się także musimy z takimi kosztami, jak:
Dostęp do narzędzi
Analiza konkurencji, dobór frazy kluczowych, weryfikacja profilu linków to zaledwie niewielka część działań, która wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. W większości są to narzędzia płatne. Zakup dostępu do najważniejszych narzędzi może być większy niż miesięczny koszt pozycjonowania strony w agencji SEO.
Content marketing
Jeśli nie mieliśmy do tej pory styczności z copywritingiem, regularne przygotowywanie odpowiednio zoptymalizowanych, unikalnych treści, może okazać się bardzo trudne. Konieczne będzie wsparcie copywritera.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych
Jak wspominaliśmy powyżej wartościowe linki zewnętrzne są istotnym czynnikiem rankingowym Google. Warto więc zadbać o to, by do naszej witryny prowadziły wartościowe odnośniki. Zakup publikacji na portalu o dużym autorytecie związane jest z opłatą.
Szkolenia i konferencje
Czynniki rankingowe dynamicznie się zmieniają. Pojawiają się nowe rozwiązania i możliwości. Aby cieszyć się wysoką pozycją w Google, powinniśmy wszystko śledzić. Związane jest to z zakupem szkoleń, wyjazdami na konferencje, a to generuje koszty.
Koniecznie też musimy pamiętać o czasie i energii, jakie poświęcimy na zwiększenie widoczności strony w Google.
Cennik pozycjonowania stron internetowych
Ile więc kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Jak już wspominaliśmy powyżej, cena pozycjonowania strony www w Google uzależniona jest od kilkunastu czynników. Właśnie dlatego, konkretne cenniki należą do rzadkości. Wiemy jednak, ze wiele osób chciałoby poznać przynajmniej orientacyjną cenę.
Pozycjonowanie stron internetowych związane jest z miesięcznym wydatkiem w wysokości od 600 zł do nawet 8 000 czy 10 000 zł. Standardowy abonament, obejmujący działania seo i działania off-site waha się w granicach 800-2000zł.
Profesjonalna agencja seo z pewnością przygotuje indywidualną wycenę pozycjonowania Twojej strony www.