Linki dofollow i nofollow to ważny element pozycjonowania, budowania rozpoznawalności, pozyskiwania dodatkowego źródła ruchu na stronie www. Musisz jednak wiedzieć, że pomiędzy wspomnianymi odnośnikami występują różnice, które mają wpływ na promocję biznesu w sieci. Dziś weźmiemy pod lupę tytułowe odnośniki. Co warto wiedzieć na temat linków dofollow i nofollow, czym się różnią i kiedy je stosować?
Linki dofollow i nofollow
Dofollow i nofollow to atrybuty przypisywane do tagów HTML <a>. Wyszukiwarki, takie jak Google czy Bing, podczas analizy stron internetowych, zwracają uwagę na wspomniane atrybuty. To właśnie za pomocą tych atrybutów DF oraz NF wyszukiwarka może uzyskać informacje o specyfice danego linku. Link dofollow przekazuje moc SEO i oznacza, że uważamy stronę, do której linkujemy, za wartościową. Nofollow natomiast informuje wyszukiwarkę, że nie chcemy przekazywać mocy SEO, że nie podpisujemy się pod danym linkiem (np. z powodów bezpieczeństwa, reklamy lub braku kontroli nad treścią).
Warto dodać, że linki bez oznaczenia follow lub dofollow są automatycznie traktowane jak linki dofollow.
<a href="https://1stplace.pl">https://1stplace.pl</a>
Przykładowy link dofollow w kodzie HTML.
<a href="https://1stplace.pl" rel="dofollow">https://1stplace.pl</a>
Link follow ma takie same znaczenie jak link dofollow i jest jednakowo traktowany przez wyszukiwarki.
<a href="https://1stplace.pl" rel="follow">https://1stplace.pl</a>
Atrybut dofollow
Linki dofollow to wszystkie odnośniki, które nie mają atrybutu rel=”nofollow”. W przypadku stron www budowanych w oparciu o systemy zarządzania treścią (jak np. WordPress), większość linków, np. elementy menu nawigacyjnego, odnośniki do różnych sekcji strony czy do bloga, automatycznie ma charakter dofollow. Oznacza to, że za wspomnianymi odnośnikami mogą podążać roboty wyszukiwarek, a linki przekazują moc SEO podstronom, na które prowadzą.
Ważne jest więc odpowiednie zarządzanie linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Jeśli strona linkuje do innej witryny, a odnośnik nie zawiera atrybutu nofollow ( czyli jest dofollow), Google uznaje, że dana witryna wskazywana jest jako wartościowa i godna polecenia i przekazuje jej część mocy SEO.
Atrybut nofollow
Linki nofollow, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony www, nie są istotne. Atrybutami rel=”nofollow” oznaczamy linki, które nie przekazują mocy SEO. Wewnętrzne linki nofollow zwykle kierują na takie podstrony, jak np. polityka prywatności czy regulamin. Omawiane odnośniki wskazują podstrony, które z punktu widzenia SEO i słów kluczowych nie są istotne.
Jakie są dobre praktyki dotyczące linków zewnętrznych z atrybutem nofollow?
Jeśli uważasz, że dana strona www nie jest wartościowa i nie chcesz udzielać jej wsparcia SEO, koniecznie dodaj atrybut nofollow. W ten sposób roboty wyszukiwarek nie będą podążać za danym linkiem.
Różnice pomiędzy linkami dofollow a nofollow
Odnośniki nofollow nie zwiększają wiarygodności witryny i nie mają bezpośredniego wpływu na budowę widoczności biznesu w sieci. Jednak, jak pokazały liczne testy: MOZ, ECONSULTANCY, SEARCHENGINELAND, absolutnie nie można ich pomijać w strategii pozycjonowania.
Roboty wyszukiwarek działają w oparciu o zaawansowane algorytmy, które wykorzystują sztuczną inteligencję i odpowiadają za analizę i ocenę stron internetowych. Algorytmy Google skupiają się na różnych elementach, w tym także na linkach i na tym, czy są zróżnicowane.
Optymalny profil linków powinien mieć proporcję: 10/90 lub 20/80 linków dofollow do nofollow. Jak widać, linki dofollow stanowią zaledwie 10 do 20 % profilu linków witryny.
Linków dofollow nie może być zbyt dużo w stosunku do nofollow, takie działanie może zostać uznane ze próbę manipulowania wynikami wyszukiwania i sprawić, że widoczność witryny spadnie.
Pozyskiwanie linków dofollow i nofollow – najlepsze praktyki
Jakie są dobre praktyki w link buildingu?
- Tam gdzie to możliwe, postaraj się o odnośniki rel=dofollow, ponieważ to dzięki nim możesz zyskać najwięcej, jeśli chodzi o ruch organiczny. Ponadto odnośniki dofollow są o wiele trudniejsze do zdobycia, jeśli więc pojawi się szansa na uzyskanie takiego linku, wykorzystaj ją w 100%.
- Linki warto umieszczać na cenionych portalach branżowych, powiązanych z Twoją branżą.
- Strony internetowe, portale linkujące powinny być zróżnicowane. Boty Google analizują ów parametr.
Jak sprawdzić atrybuty linków DF, NF?
Rodzaj atrybutu sprawdzisz za pomocą kliku kliknięć, nie potrzebujesz zewnętrznych narzędzi – wystarczy że korzystasz z przeglądarki internetowej takiej jak: Google Chrome, Mozilla Firefox lub Opera.
Krok 1 – Kliknij wyświetl źródło strony
Zarówno linki zewnętrzne, jak i wewnętrzne (w tym ich atrybuty), widoczne się z poziomu kodu strony. Jak sprawnie sprawdzić kod HTML? Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Wyświetl źródło strony.
Krok 2 – Wyszukaj interesujący Cię link za pomocą Ctrl + F
To kliknięciu zobaczysz kod witryny. Kolejny krok to wyszukanie linku, który Cię interesuje. Kliknij ctrl i F, a następnie wpisz interesującą Cię frazę. W przykładzie poniżej szukamy odnośnika z Moz, dlatego wpisaliśmy Moz.
Krok 3 – Sprawdź parametr linkujący
Gotowe! Jest to szybki sposób na weryfikację linków, z taką czynnością bez problemu poradzą sobie nawet osoby bez wiedzy technicznej czy praktyki w link buildingu.
Rodzaje linków można weryfikować także za pomocą specjalistycznych narzędzi. Do wyboru masz zarówno płatne, jak i bezpłatne rozwiązania. Wśród najpopularniejszych narzędzi, które często dostarczają także innych informacji na temat strony www lub sklepu e-commerce, znajdują się:
- Ahrefs,
- Moz Link Explorer,
- Majestic SEO,
- Screaming Frog SEO Spider ,
- Google Search Console.
Kiedy używać linków dofollow, a kiedy nofollow?
Linkowanie wewnętrzne z atrybutem dofollow wykorzystaj podczas budowy nawigacji strony www. Takie odnośniki powinny prowadzić do najważniejszych podstron w obrębie witryny. Jeśli chodzi o linki prowadzące do innych źródeł, czyli linki zewnętrzne, lepszą opcją będą linki nofollow.
Pozyskując linki zewnętrzne – przy wartościowych, tematycznych witrynach, warto skupić się na linkach dofollow.
Stosowanie linków nofollow
- Atrybuty nofollow sprawdzą się podczas implementacji linków kierujących na na portale zewnętrzne, takie jak Facebook czy Twitter. Ów atrybut warto też wykorzystać podczas implementacji linków w obrębie własnej strony, np. kierujących do mniej istotnych sekcji. Do mniej istotnych podstron zaliczamy np. regulamin sklepu, politykę prywatności, koszyk i strony logowania.
- Link nofollow jest też dobrym rozwiązaniem w sytuacji, w której odnośnik pozyskiwany jest w innym celu niż pozycjonowanie. Na przykład, gdy priorytetem jest zwiększenie rozpoznawalności marki, budowa pozytywnego wizerunku.
- Choć linki nofollow nie zwiększą widoczności linkowanej strony w wynikach wyszukiwania Google, mogą generować dodatkowy ruch. Wysoki ruch na stronie, długie sesje użytkowników i niski współczynnik odrzuceń, mogą natomiast przełożyć się na widoczność i konwersję.
- Odnośnik nofollow jest też zalecany przy linkach w komentarzach, np. na forach internetowych.
Jak zarządzać linkami nofollow na stronie internetowej w prosty sposób?
Jeśli korzystasz z WordPressa, warto byś zainstalował wtyczkę External Links – nofollow, noopener & new window, dzięki niej automatycznie oznaczysz wszystkie linki wychodzące jako nofollow, a co ta tym idzie, zaoszczędzisz sporo link juice.
Jak już wspominałam, w wielu przypadkach linki przychodzące, wychodzące, wewnętrzne, które nie mają przypisanego atrybutu, traktowane są jako dofollow. Jak w takiej sytuacji zmienić atrybut na nofollow?
Należy wprowadzić zmiany w kodzie HTML linku, a mówiąc dokładniej, umieścić w nim atrybut rel=”nofollow”.
Załóżmy, że chcesz umieścić link do strony https://przyklad-strony.pl. Kod linku powinien wyglądać:
<a href=”https://przyklad-strony.pl” rel=”nofollow”>Odwiedź tę stronę</a>
W tym przypadku:
- href=”https://przyklad-strony.pl” – określa adres URL, do którego prowadzi link.
- rel=”nofollow” – dodaje atrybut, który informuje wyszukiwarki, aby nie podążały za tym linkiem.
Już na etapie projektowania strony www lub sklepu e-commerce, warto przygotować przemyślaną strategię dotyczącą linków dofollow i nofollow.
Inne atrybuty linków danej witryny
Warto też zaznaczyć, że oprócz dofollow i nofollow mamy również inne atrybuty. Są to:
Atrybut href
Atrybut href wskazuje źródło danego odnośnika, to po prostu link kierujący na daną podstronę.
Atrybut rel
O dwóch atrybutach rel, czyli nofollow i dofollow powiedzieliśmy już bardzo dużo. Warto jednak, byś wiedział, że oprócz nich, mamy jeszcze inne atrybuty, są to:
- noreferrer: atrybut blokuje przesyłanie referencji HTTP wskazujących źródło ruchu (czyli nie przekazuje informacji o stronie, na której znajduje się link, który kliknął użytkownik).Taki atrybut zwiększa prywatność użytkowników, pozwala także na kontrolę nad przekazywanymi danymi i ogranicza stronie docelowej możliwość analizy strony referencyjnej.
- UGC: to informacja, że link pochodzi z treści generowanej przez użytkowników (ang. User Generated Content), np. z komentarzy na forach.
- sponsored: dotyczy linków sponsorowanych, np. z artykułu sponsorowanego lub innej płatnej treści.
- noopener: Zapobiega dostępowi nowo otwartej strony do obiektu window.opener (zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo).
Atrybut target
To kolejny ważny atrybut, który warto stosować. W tym zakresie dostępne są następujące opcje.
- _blank: Otwiera link w nowej karcie lub oknie (zalecane rozwiązanie).
- _self: Otwiera link w tym samym oknie lub karcie (domyślne zachowanie).
- _parent: Otwiera link w ramce nadrzędnej (jeśli strona jest osadzona w ramce).
- _top: Otwiera link w pełnym oknie przeglądarki, zastępując wszystkie ramki.
Title
Umożliwia dodanie dodatkowego opisu linku. Tekst pojawia się, gdy użytkownik najedzie kursorem na link.
Hreflang
To informacja dla robotów Google dotycząca języka docelowej strony. Jest to ważny atrybut przy przy tworzeniu stron wielojęzycznych.
Inne atrybuty to: type, ping, referrerpolicy.
Podsumowanie
Atrybuty dofollow i nofollow linków wewnętrznych i zewnętrznych są istotne dla każdej firmy – i to z kilku względów. Linki odgrywają rolę w procesie pozycjonowania, są ważne, jeśli chodzi o UX czy budowę wizerunku. Omawiane dziś atrybuty różnią się od siebie. Moc seo dają linki dofollow – to za nimi podąża algorytm Google. Wykorzystanie linków nofollow jest natomiast przydatne w procesie budowy rozpoznawalności firmy.
W link buldingu należy uwzględnić linki dofollow, jak również nofollow -jest to konieczne, by stworzyć naturalny profil linków i zbudować witrynę, które będzie doceniana w rankingu Google.
2 Responses
Jaki zatem jest sens dla własnej strony stosowanie DF linków skoro można wszystkie zewnętrzne oznaczyć NF? Nie bardzo rozumiem to wyjaśnienie na tej stronie.
W mojej ocenie powinno się likować do stron, nie konkrecji ale z wysoką jakością DF a tych pobocznych NF. Choć tak naprawę te atrybuty narzuca google, bing link traktuje jak link a wyniki wyszukiwania obecnie w mojej ocenie ma lepsze niż google. Więc google narzuca coraz bardziej wymyślne standardy i regulaminy a wyniki i tak ma coraz gorsze – już niemal sam handel a nie to co się szuka.