Linki to nieodłączny element pozycjonowania (a także szeroko pojętego e-marketingu). Ale, aby budowa profilu linków, przyniosła odpowiednie rezultaty, trzeba uwzględnić kilka kluczowych kwestii – jedną z nich są atrybuty odnośników. Dziś omówimy atrybut rel=”nofollow”. Czym więc są linki nofollow, jakie spełniają funkcje i kiedy są dobrym rozwiązaniem?
Nofollow: co to?
Nofollow (nofollow, rel nofollow), to atrybut linków. Znacznik nofollow informuje roboty, aby nie podążały za danym odnośnikiem. Strona linkująca nie podpisuje się więc pod linkiem i nie przekazuje mocy stronie, na którą kieruje odnośnik. Linki nofollow pod kątem pozycjonowania mają o wiele mniejszą wartość niż linki dofollow.
Tag nofollow został wprowadzony przez Google w 2005 roku, w celu ograniczenia spamu w komentarzach oraz innych form niechcianych linków.
Nofollow HTML
Tag nofollow umieszczany jest w kodzie HTML – ów tag informuje roboty Google, aby nie śledziły wskazanego odnośnika. Link z atrybutem nofollow wygląda w następujący sposób:
Link nofollow – co to oznacza?
- Brak wartości SEO: Zastosowanie tagu nofollow sprawia, że wartość SEO (znana jako link juice) nie jest przekazywana stronie docelowej. Oznacza to, że strona, do której prowadzi link nofollow, nie zyskuje żadnych korzyści z zakresu pozycjonowania.
- Redukcja spamu: Tag nofollow często pojawia się na forach i wszelkiego typu portalach, na których użytkownicy mogą dodawać własne linki. Takie rozwiązanie sprawia, że witryny są chronione przed spamerskimi odnośnikami, które mogłyby mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie.
- Chociaż linki nofollow nie przekazują wartości SEO, nadal są indeksowane przez wyszukiwarki.
Czy warto stosować atrybut rel nofollow?
Czy w związku z tym, że linki nofollow nie mają bezpośredniego wpływu na widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, warto je stosować? Tak i to z kilku powodów:
- Wszystkie linki zewnętrzne stanowią dodatkowe źródło ruchu. Odnośnik (nawet ten z atrybutem nofollow), umieszczony na popularnej stronie www, może generować wejścia na Twoją witrynę.
- Odnośnik nofolow na poczytnym portalu czy popularnym blogu może zwiększyć popularność i rozpoznawalność Twojej firmy.
- Zgodnie z wytycznymi Google, firmowy profil linków powinien być zróżnicowany, zawierać odnośniki nofollow i dofollow, pozyskiwane z różnych źródeł.
- Atrybut rel=”nofollow” jest dobrym rozwiązaniem, jeśli na danej stronie www umieszczane są linki do witryn, które nie są godne polecenia.
Jak sprawdzić atrybut linku?
Jak zweryfikować atrybuty linków? Można to zrobić na kilka sposobów, np. za pomocą narzędzi deweloperskich czy narzędzi SEO.
Narzędzia deweloperskie
Większość przeglądarek internetowych ma wbudowane narzędzia deweloperskie, które pozwalają na przeglądanie i analizowanie kodu HTML strony www. W jaki sposób korzystać z narzędzi deweloperskich?
- Uruchom przeglądarkę, np. Google Chrome, Firefox, Safari lub Microsoft Edge.
- Wejdź na stronę internetową, którą chcesz zweryfikować pod kątem linkowania.
- Otwórz narzędzia deweloperskie:
Google Chrome: Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz Zbadaj lub naciśnij Ctrl+Shift+I (Windows) bądź Cmd+Option+I (Mac).
Firefox: Kliknij na stronie prawym przyciskiem myszy i wybierz Zbadaj element lub naciśnij Ctrl+Shift+I (Windows) lub Cmd+Option+I (Mac).
- Przejdź w narzędziach deweloperskich do zakładki Elements lub Inspektor i znajdź kod HTML odpowiadający linkowi, który chcesz sprawdzić.
- Odszukaj w kodzie HTML odnośnik, który Cię interesuje i sprawdź atrybut rel. W przypadku atrybutu nofollow, zobaczysz coś takiego:
<a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>Example Link</a>
Narzędzia SEO
Atrybut linku możesz także sprawdzić za pomocą narzędzi SEO.
- Narzędzia online: Narzędzia takie jak Ahrefs, SEMrush, Moz czy Screaming Frog analizują wybraną witrynę pod kątem różnych parametrów, w tym linków zewnętrznych.
- Wtyczki: Możesz zainstalować odpowiednią wtyczkę – w przypadku Google Chrome jest to np. NoFollow Simple. Wtyczki automatycznie podświetlają linki nofollow znajdujące się na odwiedzanych stronach www.
Podsumowanie
Atrybut nofollow informuje wyszukiwarki, że nie powinny śledzić określonych linków i przekazywać wartości SEO witrynom, na które prowadzą. Dodanie atrybutu rel=”nofollow” do linku jest szczególnie przydatne w przypadku linków sponsorowanych, komentarzy użytkowników, treści generowanych przez użytkowników oraz linków z mało wiarygodnych źródeł. Choć linki nofollow nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, mogą generować ruch i zwiększać zasięg strony, przyczyniając się tym samym do budowania marki i reputacji. Zróżnicowany profil linków, zawierający zarówno odnośniki dofollow, jak i nofollow, jest kluczowy dla utrzymania zdrowego i naturalnego profilu linków, zgodnego z wytycznymi Google.
Atrybut noindex - co znaczy?
Atrybut noindex informuje wyszukiwarki, że nie powinny indeksować danej strony, co jest równoznaczne z tym, że witryna nie pojawi się w wynikach wyszukiwania. Taki atrybut jest zalecany w przypadku podstron, które nie muszą być widoczne w wynikach wyszukiwania, np. administracyjnych czy z duplikatami treści.
Czym są linki dofollow?
Linki dofollow, w przeciwieństwie do nofollow, przekazują link juice, czyli moc SEO. Takie odnośniki, jeśli pochodzą z odpowiednich źródeł, budują wiarygodność strony i zwiększają jej szanse na uzyskanie topowych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dlaczego linki zewnętrzne są ważne?
Linki zewnętrzne są ważnym elementem pozycjonowania i e-marketingu. Takie odnośniki (dofollow) budują autorytet strony i mogą pozytywnie wpłynąć na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Każdy z linków zewnętrznych ( zarówno dofollow, jak i nofollow) może stać się dodatkowym źródłem ruchu, zwiększyć rozpoznawalność firmy.