Pozycjonowanie i marketing w branży stomatologicznej to dość trudny temat. Prowadząc działania, musimy pamiętać o licznych ograniczeniach i zakazie reklamy. Istotne są także algorytmy E-A-T i Y-M-Y-L. Kolejna kwestia to regularność działań, przemyślana strategia. Właśnie dlatego przygotowaliśmy garść wskazówek z zakresu pozycjonowania, SEO i marketingu dla branży stomatologicznej.
Pozycjonowanie strony w branży stomatologicznej
Prowadzisz gabinet stomatologiczny, świadczysz usługi medyczne i nie wiesz, w jaki sposób dotrzeć do swoich pacjentów? Krokiem numer jeden powinna być strona www.
Strona internetowa gabinetu stomatologicznego – tak samo, jak strony www firm o innym profilu działania, musi być intuicyjna w obsłudze, działać bez problemów, być przejrzysta i przyjazna dla użytkowników. Warto zadbać o to, by pacjenci odwiedzający stronę poruszali się w jej obrębie bez najmniejszych problemów, z łatwością znajdowali ważne informacje.
Pozycjonowanie gabinetów stomatologicznych
Pozycjonowanie gabinetu stomatologicznego przebiega bardzo podobnie do pozycjonowania prowadzonego niemal w każdej branży. Konieczne są audyt SEO, optymalizacja techniczna, optymalizacja pod kątem UX, działania off-site, czyli prowadzone poza witryną.
Słowa kluczowe a seo gabinetu stomatologicznego
Na jakie frazy związane z Twoim gabinetem chcesz zwiększać widoczność w wynikach wyszukiwania? Przy doborze fraz powinniśmy dokładnie przeanalizować, jakie zapytania w wyszukiwarkę wpisują potencjalni pacjenci. Należy też uwzględnić współczynnik trudności poszczególnych fraz. Przy dużej konkurencyjności słowa kluczowego uzyskanie widoczności może okazać się bardzo trudne. W takiej sytuacji zazwyczaj lepszą opcją jest pozycjonowanie lokalne, wykorzystujące słowa kluczowe z lokalizacją (zalecana opcja przy pozycjonowaniu gabinetów stomatologicznych).
Treści na stronie www – stomatolog
Treści są bardzo ważne. Spełniają różne cele marketingowe, umożliwiają budowę marki osobistej, przekazują informacje na temat usług, personelu itp.
Na stronie gabinetu stomatologicznego także nie może zabraknąć unikalnego contentu. Musimy jednak pamiętać o zawartych w prawie ograniczeniach.
Witryna powinna zawierać istotne dla pacjentów informacje, na przykład dotyczące zabiegów przeprowadzanych w danym gabinecie, godzin pracy, lokalizacji.
Warto także dodawać artykuły blogowe związane z Twoją specjalizacją, zadbać o rozwój świadomości pacjentów, ich wiedzę na temat higieny jamy ustnej, szczotkowania, profilaktyki próchnicy.
Unikalne, merytoryczne teksty będą wartościowe dla pacjentów, a co więcej, pozytywnie wpłyną na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
Wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych
Marketing stomatologiczny powinien obejmować optymalizację strony www pod kątem urządzeń mobilnych. Pacjenci sprawdzają informacje o gabinetach, szukają dentystów, lekarzy za pomocą smartfonów i tabletów. Problemy z działaniem witryny w wersji mobilnej często kończą się utratą pacjentów.
Profil linków zewnętrznych
Budowa profilu linków zewnętrznych to kolejny krok w pozycjonowaniu stron www gabinetów stomatologicznych. Linki zewnętrzne z wartościowych, powiązanych tematycznie z branżą medyczną źródeł, zwiększą autorytet strony, usprawnią indeksację, dadzą nam szansę na zajęcie wyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Proces seo i pozycjonowania obejmuje wiele działań, oprócz tych, które wymieniliśmy powyżej, należy pamiętać o takich pracach, jak: linkowanie wewnętrzne, wdrożenie certyfikatu SSL, optymalizacja prędkości ładowania strony, meta dane, przyjazne adresy URL.
Aby poprawić pozycję strony w internecie, docierać do nowych pacjentów, działania muszą być prowadzone w sposób regularny. Zadowalających efektów możemy spodziewać się po około 12 miesiącach pracy.
E-A-T i Y-M-Y-L a pozycjonowanie gabinetu stomatologicznego
Pozycjonując stronę internetową gabinetu stomatologicznego, na uwadze musimy mieć algorytmy Google. Znajomość algorytmów takich jak Koliber czy Panda jest obowiązkowa, ale pamiętać też musimy algorytmach E-A-T i Y-M-Y-L.
E-A-T a branża stomatologiczna
E-A-T to skrót utworzony od trzech słów:
E -expertise
Koncentrujemy się na eksperckiej wiedzy, merytorycznych treściach zamieszczanych na stronie internetowej. W przypadku stomatologii będą to przede wszystkim treści pisane przez lekarzy, stomatologów, higienistki stomatologiczne.
A – Authoritativeness
Bardzo ważny jest autorytet strony www. Autorytet budujemy między innymi poprzez wdrażanie wartościowych tekstów, pozyskiwanie wysokiej jakości linków zewnętrznych.
T – Trustworthiness
Zaufanie i bezpieczeństwo to kolejne czynniki. Użytkownik powinien czuć się bezpiecznie podczas przeglądania strony www. Certyfikat SSL to podstawa.
Y-M-Y-L w stomatologii i branży medycznej
Y-M-Y-L, który po rozwinięciu oznacza Your Money, Your Life, (pieniądze albo życie), dotyczy nie tylko stomatologii, ale również innych branż – wszystkich, które w pewnym stopniu mogą wpływać na życie, zdrowie, sytuację finansową klientów lub pacjentów. Są to przede wszystkim branża medyczna, kancelarie prawne, branża prawnicza, usługi finansowe, doradcy finansowi.
Treści na takich witrynach muszą być merytoryczne, nie mogą wprowadzać w błąd, powinny być przygotowywane przez osoby mające ekspercką wiedzę lub osoby współpracujące z ekspertami.
Gabinety stomatologiczne – zakaz reklamy
Reklama gabinetu stomatologicznego, jak i szeroko pojętej branży medycznej, podlega ograniczeniom. Reklamowanie usług świadczonych przez dentystę lub lekarza jest zakazane, a do wiadomości publicznej mogą być podawane tylko określone informacje. Zgodnie z uchwałą nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 dopuszczalne są treści zawierające:
- tytuł zawodowy
- imię i nazwisko
- miejsce, godziny przyjęć.
Dentysta lub lekarz do publicznej wiadomości może podawać takie informacje, jak:
- rodzaj prowadzonej działalności zawodowej
- tytuł i stopień naukowy
- specjalizacje
- specjalizacje z węższych dziedzin medycyny
- rodzaj oferowanych świadczeń zdrowotnych
- szczególne uprawnienia
- numer telefonu
- ceny, sposoby płatności.
Przygotowując treści, które zamieszczane są na stronach internetowych gabinetów stomatologicznych lub wykorzystywane są podczas prowadzenia innych działań z zakresu marketingu internetowego (np. kampanie reklamowe), należy pamiętać o powyższych ograniczeniach.
Marketing gabinetu dentystycznego – jak pozyskać pacjentów?
Prowadząc prace z zakresu pozycjonowania i marketingu dla stomatologów i lekarzy, należy pamiętać o tym, że udostępniane treści nie mogą:
- w jakimkolwiek stopniu zachęcać pacjentów do skorzystania z usług,
- zawierać informacji dotyczących metod i skuteczności leczenia,
- zawierać obietnic,
- zawierać potocznych określeń,
- zawierać informacji dotyczących jakości sprzętu,
- zawierać informacji dotyczących cen i sposobów płatności – z wyłączeniem paragrafu 3 ust. 2 punktu 8 Uchwały Naczelnej Rady Lekarskiej Nr 29/11/VI z dnia 16 grudnia 2011 roku.
Marketing w stomatologii
Marketing gabinetu stomatologicznego to nie tylko pozycjonowanie strony. Warto zdecydować się również na inne rozwiązania, na przykład takie, jak publikacja wpisów w mediach społecznościowych, optymalizacja Profilu Firmy w Google, kampanie Google i Facebook Ads.
Możemy zdecydować się na połączenie wszystkich wspomnianych rozwiązań i docierać do pacjentów różnymi drogami.
Publikacja wpisów w mediach społecznościowych – dentyści
Kolejnym rozwiązaniem dla dentystów jest publikacja wpisów w mediach społecznościowych, na przykład na Facebooku. W social mediach możemy zamieścić wpisy merytoryczne, dotyczące najczęstszych zaniedbań w higienie jamy ustnej, próchnicy chorób przyzębia, a także dotyczące samego gabinetu.
Przemyślane, ciekawe wpisy pomogą zbudować pozytywny wizerunek gabinetu, utrwalić relacje z pacjentami. Wartościowy content sprawi, że pacjent lepiej pozna gabinet, personel.
Marketing szeptany a branża stomatologiczna
Marketing szeptany to między innymi umieszczenie wpisów na forach internetowych. Zazwyczaj gabinety dentystyczne, jak i firmy działające w branży medycznej i farmaceutycznej uznają takie działania za nieetyczne i nie korzystają z nich.
Profil Firmy w Google (wizytówka Google Moja Firma)
Osoby potrzebujące pomocy stomatologa zazwyczaj szukają lekarza w swojej okolicy. Optymalizacja Profilu Firmy w Google sprawi, że informacje na temat gabinetu będą widoczne na Mapach Google oraz z poziomu wyszukiwarki. Użytkownik szybko znajdzie wskazówki dotyczące trasy do gabinetu, informacje na temat usług, a nawet opinie poprzednich pacjentów.
Na Profilu powinny znaleźć się takie informacje, jak:
- godziny otwarcia gabinetu
- dokładny adres
- adres strony internetowej
- opis usług
- zdjęcia gabinetu – z zewnątrz i wewnątrz.
Jeśli prowadzisz kilka gabinetów stomatologicznych, załóż i zoptymalizuj kilka wizytówek. Tak, by docierać do swoich pacjentów znajdujących się w różnych lokalizacjach.
Kampanie Google Ads w stomatologii
Za pomocą kampanii Google Ads możemy szybko zwiększyć widoczność w internecie. Co więcej, takie kampanie możemy kierować na główne grupy docelowe, na przykład pacjentów z ważnego dla nas obszaru.
Jak widać, pozycjonowanie, seo i marketing w branży stomatologicznej to skomplikowany proces. Warto więc zadać się na specjalistów.