Promocja gabinetu stomatologicznego, oprócz przemyślanych i regularnych działań, wymaga uwzględnienia pewnych ograniczeń i zakazu reklamy. Na uwadze trzeba także mieć koncepcję E-E-A-T oraz standard WCAG. Co jeszcze warto wiedzieć na temat promocji w tej specyficznej branży? Jakie działania są konieczne? Poniżej kilka wskazówek.
Promocja w branży stomatologicznej – strona www
Prowadzisz gabinet stomatologiczny, świadczysz usługi medyczne i nie wiesz, w jaki sposób dotrzeć do swoich pacjentów? Krokiem numer jeden powinna być strona www.
Strona internetowa gabinetu stomatologicznego – tak samo, jak strony www firm o innym profilu działania, musi być intuicyjna w obsłudze, działać bez problemów, być przejrzysta i przyjazna dla użytkowników. Warto zadbać o to, by pacjenci odwiedzający witrynę, poruszali się w jej obrębie bez najmniejszych problemów, z łatwością znajdowali ważne informacje. Przemyślana struktura, linkowanie wewnętrzne i logicznie rozplanowane menu to podstawa.
Standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)
Strona internetowa gabinetu stomatologicznego powinna być dostępna dla wszystkich użytkowników, w tym także niepełnosprawnych. Pacjenci z różnego typu ograniczeniami, np. osoby niedowidzące, niedosłyszące czy mające trudności z obsługą myszy, nie mogą mieć problemów z eksploracją strony i wykonaniem zaplanowanych akcji. Istotne także, by każdy z odwiedzających mógł sprawnie znaleźć potrzebne informacje, skontaktować się z gabinetem, zarezerwować wizytę.
Zasady projektowania funkcjonalnych i czytelnych stron www określone są w standardach WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Wśród najważniejszych wytycznych znajdują się:
- kontrastowe kolory (istotna opcja dla osób z wadami wzroku, np. daltonizmem czy osłabioną ostrością widzenia),
- opcja powiększania tekstu i innych elementów witryny,
- przygotowanie opisów alternatywnych obrazów (ważne w przypadku pacjentów korzystających z czytników ekranu),
- łatwa nawigacja z użyciem klawiatury (istotne dla pacjentów z niepełnosprawnościami ruchowymi, osób starszych).
Pozycjonowanie gabinetów stomatologicznych
Pozycjonowanie to wieloetapowy i długotrwały proces – na pierwsze efekty należy poczekać min. 6 miesięcy. Właśnie dlatego, prace SEO warto rozpocząć jak najszybciej. W związku z tym, że stomatolodzy świadczą usługi lokalnie, najlepszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie lokalne, czyli local seo.
Pozycjonowanie gabinetu stomatologicznego przebiega bardzo podobnie do pozycjonowania prowadzonego w innych branżach. Pod uwagę należy jednak wziąć fakt, że witryny stomatologów zaliczają się do stron Y-M-Y-L (your-money-your-life).
Słowa kluczowe a seo gabinetu stomatologicznego
Pierwszym etapem pozycjonowania jest dobór słów kluczowych. O czym powinieneś pamiętać w tym zakresie?
Skup się na frazach zawierających nazwę konkretnego miasta lub dzielnicy, unikaj ogólnych fraz. Dobrym wyborem będą:
- stomatolog Poznań,
- stomatolog Jeżyce,
- dentysta Poznań,
- dentysta Stare Miasto.
Pamiętaj też o uwzględnieniu usług, jakie oferuje Twój gabinet stomatologiczny, np.:
- ortodonta Poznań,
- leczenie kanałowe Poznań,
- implanty Poznań,
- piaskowanie zębów Naramowice.
Dobrym wyborem będą także frazy intencyjne, na przykład informacyjne. Warto regularnie implementować artykuły blogowe zoptymalizowane pod kątem takich fraz. Poniżej mała inspiracja.
Treści na stronie www – stomatolog
Na stronie gabinetu stomatologicznego nie może zabraknąć unikalnego contentu. Zadbaj o to, by Twoja strona www była wartościowym źródłem informacji. Treści powinny omawiać najistotniejsze kwestie i co ważne, być przygotowane przez kompetentne osoby. Autorytet autora jest ważny w każdej branży, ale w branży medycznej, ma szczególne znaczenie.
Wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych
Marketing stomatologiczny to także optymalizacja strony www pod kątem urządzeń mobilnych. Strona www, bez względu na rodzaj urządzenia, powinna wyświetlać się w prawidłowy sposób, ważny jest wyraźny font, menu typu hamburger, poprawnie działające przyciski.
Pacjenci sprawdzają informacje o gabinetach, szukają dentystów za pomocą smartfonów i tabletów. Problemy z działaniem witryny w wersji mobilnej zwykle skutkują zniechęceniem odbiorcy i przeklikaniem na stronę innego stomatologa.
Profil linków zewnętrznych
Budowa profilu linków zewnętrznych to kolejny krok w pozycjonowaniu stron www gabinetów stomatologicznych. Linki zewnętrzne z wartościowych, powiązanych z branżą medyczną źródeł, spełniają kilka istotnych funkcji:
- zwiększą wiarygodność strony,
- budują autorytet tematyczny witryny,
- usprawniają indeksację,
- stanowią dodatkowe źródło ruchu.
Powyższe kwestie dają szansę na zajęcie wyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i wspierają budowę rozpoznawalności.
Optymalizacja techniczna
Strona www kliniki stomatologicznej musi być poprawnie zoptymalizowana pod kątem technicznym. Tutaj istotne są takie działania, jak:
- optymalizacja prędkości ładowania
- przyjazne adresy URL
- linkowanie wewnętrzne i prawidłowa struktura strony
- certyfikat SSL
- mapa xml
- meta dane.
Design
Aby zatrzymać uwagę odwiedzających, strona musi nie tylko poprawnie działać, ale także wyróżniać się estetyką. Kolory dopasowane do specyfiki branży, na przykład błękit lub biel, wyraźny font, zdjęcia lekarzy oraz gabinetu to podstawa.
O czym jeszcze należy pamiętać?
- Aby poprawić pozycję strony w Internecie i docierać do nowych pacjentów, działania muszą być prowadzone w sposób regularny. Regularne działania to sygnał (zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników), że strona żyje i, że warto ją odwiedzać.

E-E-A-T a pozycjonowanie gabinetu stomatologicznego
Pozycjonując stronę internetową gabinetu stomatologicznego, na uwadze trzeba mieć algorytmy Google. Znajomość takich algorytmów jak Koliber czy Panda jest obowiązkowa, ale duże znaczenie ma również E-E-A-T oraz fakt, że strony medyczne zaliczane są do witryn Y-M-Y-L.
Y-M-Y-L w stomatologii i branży medycznej
Skrót Y-M-Y-L po rozwinięciu oznacza Your Money, Your Life (pieniądze albo życie) i dotyczy nie tylko stomatologii, ale również innych branż – wszystkich, które w pewnym stopniu mogą wpływać na życie, zdrowie, sytuację finansową klientów lub pacjentów. Są to przede wszystkim branża medyczna, branża prawnicza, usługi finansowe, doradcy finansowi.
Treści implementowane na tego typu stronach muszą być przygotowane ze szczególną starannością, nie mogą zawierać błędów czy niedomówień. Nawet drobne usterki mogą wywołać stres, panikę czy skłonić czytelnika do podjęcia nieprawidłowej decyzji, która będzie miała przykre konsekwencje. Przy Y-M-Y-L duże znaczenie ma koncepcja E-E-A-T.
E-E-A-T a branża stomatologiczna
E- E-A-T to skrót utworzony od czterech słów:
- E – Experience
Ważne jest, czy umieszczony na stronie www content został przygotowany przez osoby mające doświadczenie. Czy autor treści korzystał z danego produktu lub z opisywanej usługi.
W przypadku stomatologii, szczególnie istotne będą treści przygotowane przez lekarzy, stomatologów, higienistki stomatologiczne. Ciekawym rozwiązaniem będą historie pacjentów, ich opinie na temat przebiegu zabiegu czy uzyskanych efektów.
- E -Expertise
Czy strona www jest godna zaufania? Czy może uzyskać miano eksperckiego źródła informacji? Czy zawiera merytoryczne, wyczerpujące treści? To ważne kwestie, a w przypadku strony typu Y-M-Y-L, priorytetowe. Ważne jest wykształcenie autora, ukończone kursy, uzyskane certyfikaty. Dostarczenie dowodu (na przykład poprzez bio autora lub dedykowane podstrony) na to, że stronę www tworzą eksperci , to niemal obowiązkowe działanie.
- A – Authoritativeness
Budowa autorytetu jest wieloetapowym procesem, na który składają się między innymi wdrażanie wartościowych, przygotowanych przez kompetentne osoby tekstów, pozyskiwanie wysokiej jakości linków zewnętrznych, budowa reputacji.
- T – Trustworthiness
Zaufanie i bezpieczeństwo to kolejne czynniki. Użytkownik, podczas przeglądania strony www, powinien czuć się bezpiecznie, wiedzieć, że witryna zawiera wiarygodne informacje. Zaufanie wzrasta wraz z realizacją każdego z czynników składających się na E-E-A-T.
Gabinety stomatologiczne – zakaz reklamy
Reklama gabinetu stomatologicznego, jak i szeroko pojętej branży medycznej, podlega ograniczeniom. Reklamowanie usług świadczonych przez dentystę lub lekarza jest zakazane, a do wiadomości publicznej mogą być podawane tylko określone informacje. Zgodnie z uchwałą nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011, dopuszczalne są treści zawierające:
- tytuł zawodowy
- imię i nazwisko
- miejsce, godziny przyjęć.
Dentysta lub lekarz do publicznej wiadomości może podawać takie informacje, jak:
- rodzaj prowadzonej działalności zawodowej
- tytuł i stopień naukowy
- specjalizacje
- specjalizacje z węższych dziedzin medycyny
- rodzaj oferowanych świadczeń zdrowotnych
- szczególne uprawnienia
- numer telefonu
- ceny, sposoby płatności.
Przygotowując treści, które zamieszczane będą na stronie internetowej gabinetu stomatologicznego lub zostaną wykorzystywane, podczas prowadzenia innych działań z zakresu marketingu internetowego (np. kampanie reklamowe), należy pamiętać o powyższych ograniczeniach.
Marketing gabinetu dentystycznego – jak pozyskać pacjentów?
Prowadząc prace z zakresu pozycjonowania i marketingu dla stomatologów i lekarzy, należy pamiętać o tym, że udostępniane treści nie mogą:
- w jakimkolwiek stopniu zachęcać pacjentów do skorzystania z usług,
- zawierać informacji dotyczących metod i skuteczności leczenia,
- zawierać obietnic,
- zawierać potocznych określeń,
- zawierać informacji dotyczących jakości sprzętu,
- zawierać informacji dotyczących cen i sposobów płatności – z wyłączeniem paragrafu 3 ust. 2 punktu 8 Uchwały Naczelnej Rady Lekarskiej Nr 29/11/VI z dnia 16 grudnia 2011 roku.
Marketing w stomatologii
Marketing gabinetu stomatologicznego to nie tylko pozycjonowanie strony. Warto zdecydować się również na inne rozwiązania, na przykład takie, jak publikacja wpisów w mediach społecznościowych, optymalizacja Profilu Firmy w Google, kampanie Google i Facebook Ads.
Możesz połączyć wszystkie wspomniane rozwiązania i docierać do pacjentów różnymi drogami.

Social media marketing – gabinety stomatologiczne
Kolejnym rozwiązaniem umożliwiającym promocję gabinetów stomatologicznych, przedstawienie dentystów czy higienistek stomatologicznych, jest publikacja wpisów w mediach społecznościowych, na przykład na Facebooku. W social mediach można zamieścić wpisy merytoryczne, dotyczące najczęstszych zaniedbań w higienie jamy ustnej, próchnicy, chorób przyzębia, a także dotyczące samego gabinetu.
Jak promować gabinet stomatologiczny na Facebooku?
- Krok 1
Postaw na publikację ciekawych wpisów. Opowiedz odbiorcom o różnego rodzaju zabiegach stomatologicznych, higienie jamy ustnej, rodzajach past i szczoteczek do zębów. Dziel się z także ważnymi wydarzeniami, pokaż od kuchni pracę gabinetu, stomatologów, higienistek i asystentek. Ciekawym pomysłem będą także krótkie reportaże z procesu leczenia – na przykład ortodontycznego czy protetycznego pacjentów. Dużą popularnością cieszą się posty napisane prostym językiem np. mity i fakty na temat dentystów.
- Krok 2
Dodawanie postów powinno odbywać się regularnie. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie harmonogramu publikacji. To nie koniec. Przeanalizuj profile konkurencji i zaoferuj swoim odbiorcom coś więcej, publikuj wpisy, które angażują użytkowników, zachęcają do komentowania lub udostępnienia treści.
- Krok 3
Pamiętaj o interakcji z odbiorcami. Odpowiadaj na komentarze i wiadomości, zachęcaj do dyskusji.
Przemyślane, ciekawe wpisy pomogą zbudować pozytywny wizerunek gabinetu. Wartościowy content sprawi też, że pacjent lepiej pozna gabinet, personel.
Marketing szeptany a branża stomatologiczna
Marketing szeptany to między innymi umieszczenie wpisów na forach internetowych. Zazwyczaj gabinety dentystyczne, jak i firmy działające w branży medycznej i farmaceutycznej, uznają takie działania za nieetyczne i nie korzystają z nich.
Profil Firmy w Google (wizytówka Google Moja Firma)
Osoby potrzebujące pomocy stomatologa zazwyczaj szukają lekarza w swojej okolicy. Optymalizacja Profilu Firmy w Google sprawi, że informacje na temat gabinetu będą widoczne na Mapach Google oraz z poziomu wyszukiwarki. Użytkownik szybko znajdzie wskazówki dotyczące trasy do gabinetu, informacje na temat usług, a nawet opinie poprzednich pacjentów.
Na Profilu powinny znaleźć się takie informacje, jak:
- godziny otwarcia gabinetu
- dokładny adres
- adres strony internetowej
- opis usług
- zdjęcia gabinetu – z zewnątrz i wewnątrz.
Jeśli prowadzisz kilka gabinetów stomatologicznych, załóż i zoptymalizuj kilka wizytówek. Tak, by docierać do swoich pacjentów znajdujących się w różnych lokalizacjach.
Kampanie Google Ads w stomatologii
Kampanie Google Ads to kolejny sposób, by zwiększyć widoczność gabinetu stomatologicznego w Internecie. Prawidłowa optymalizacja kampanii umożliwi realizację konkretnych celów, a opcja targowania sprawi , że dotrzesz do grupy docelowej – na przykład do pacjentów z określonego miasta. Co jeszcze warto wiedzieć na temat kampanii Google Ads?
- Krok 1
Wyznacz konkretne cele. Zastanów się, jakie korzyści ma przynieść kampania. Wśród możliwych opcji znajdują się między innymi:
- połączenie bezpośrednio z reklamy,
- połączenie ze strony internetowej, po kliknięciu reklamy (raport połączeń Google Ads zawiera szczegółowe informacje na temat: numeru kierunkowego osoby dzwoniącej, daty, godziny, czasu trwania połączenia),
- wypełnienie formularza kontaktowego,
- rejestracja pacjentów na konkretne zabiegi – np. implanty, ortodoncja, wybielanie zębów.
Prawidłowa optymalizacja kampanii, unikanie błędów, które skutkują przepaleniem budżetu, weryfikacja efektów to warunki konieczne, by osiągnąć cel.
- Krok 2
Na etapie konfiguracji należy ustalić harmonogram reklam uwzględniający połączenia telefoniczne. Jeśli gabinet stomatologiczny jest czynny od godziny 8:00 do 20:00, reklamy z numerem telefonu powinny wyświetlać się własnie w tych godzinach. Emisja reklam poza godzinami pracy gabinetu, może sprawić, że potencjalny pacjent, który dzięki reklamie zdecyduje się na wizytę, nie dodzwoni się, a budżet zostanie wykorzystany.
- Krok 3
Prawidłowy wybór lokalizacji to kolejny krok. W przypadku gabinetu stomatologicznego, warto ustawić promień ok. 10-15 km. Większość pacjentów szuka gabinetów własnie w takiej odległości od miejsca zamieszkania czy miejsca pracy. Warto regularnie sprawdzać, jakie ustawienia przynoszą największy zwrot inwestycji i na tej podstawie optymalizować ustawienia kampanii.
- Krok 4
W wielu przypadkach dobrym rozwiązaniem jest połączenie wizytówki Google Moja Firma z kampanią Google Ads. Taka opcja ma dwie główne zalety:
- W reklamach w sieci wyszukiwania widoczna jest informacja na temat lokalizacji gabinetu. Użytkownik od razu uzyska takie dane, jak nazwa gabinetu, adres, numer telefonu (z możliwością wykonania natychmiastowego połączenia), link do wyznaczenia trasy w Google Maps.
- Dzięki rozszerzeniu lokalizacji, reklamy wyświetlać się będą także w Mapach Google.
Wszystko to sprawia, że pacjenci łatwiej i szybciej skontaktują się z gabinetem oraz jego lokalizację, co zwiększa szansę na rezerwację wizyty.
Promocja gabinetu stomatologicznego | Opis | Korzyści |
---|---|---|
SEO (Pozycjonowanie) | Optymalizacja strony pod kątem fraz kluczowych, pozyskiwanie linków, technical seo | Budowa trwałej widoczność w wynikach organicznych, które cieszą się największym zaufaniem odbiorców |
Google Ads | Kampanie, w przypadku których opłata pobierana jest po kliknięciu lub wyświetleniu reklamy | Natychmiastowe efekty, docieranie do grupy docelowej |
Profil Firmy w Google | Udostępnienie danych tele-adresowych, informacji na temat godzin pracy, zdjęć, opisu usług | Widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz na mapach Google |
Social Media (Facebook, Instagram) | Implementacja postów edukacyjnych, przedstawiających gabinet od kuchni | Budowanie świadomości marki, interakcja z pacjentami |
Aktywność na portalach branżowych | Aktywność na takich portalach, jak ZnanyLekarz.pl, rankinglekarzy.pl i innych platformach medycznych | Większa wiarygodność, łatwiejsze pozyskiwanie pacjentów |
E-mail marketing | Wysyłanie przypomnień o wizytach, newsletterów z poradami stomatologicznymi | Budowanie lojalności pacjentów, zwiększenie liczby powracających klientów |
Strona internetowa zgodna z WCAG | Strona www dopasowana do potrzeb osób niepełnosprawnych | Dostępność dla szerszego grona pacjentów, lepsze wrażenia użytkowników |
Promocja gabinetu stomatologicznego – podsumowanie
Promocja gabinetu stomatologicznego w sieci obejmuje wiele działań. Ważna jest przyjazna dla odbiorców strona internetowa oraz pozycjonowanie, czyli zwiększanie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Kolejne kwestie to social media marketing oraz kampanie Google Ads. Koniecznie też należy pamiętać o różnego typu ograniczeniach obejmujących branżę medyczną, na przykład o zakazie reklamy.