Google ban (ban od Google) to rodzaj kary nakładanej przez Google na stronę internetową za nieprzestrzeganie wytycznych Google dla webmasterów i pozycjonowanie strony nieuczciwymi metodami zaliczanymi do Black Hat SEO. Nałożenie bana na witrynę (zbanowanie) skutkuje usunięciem strony z wyników wyszukiwania Google. Ukarana w ten sposób strona przestaje być widoczna dla robotów Google, a w konsekwencji dla użytkowników. Zbanowana strona zostaje wykluczona z indeksu i nie pojawia się w wyszukiwarce na żadne słowo kluczowe. Przyczyny nałożenia Google bana mogą być różne. Witryna może zostać wyłączona z indeksu na przykład za umieszczanie na niej ukrytej treści (np. tekst w kolorze tła), korzystanie z systemów wymiany linków, duplikację treści czy prezentowanie robotom wyszukiwarek innych treści niż użytkownikom (cloaking, maskowanie).

Marketing ‒ czym jest? Definicja oraz rodzaje marketingu
Marketing nie jest już tylko sztuką tworzenia atrakcyjnych reklam. To kompleksowa strategia, której głównym celem jest zrozumienie potrzeb klienta i dostarczenie mu odpowiednich rozwiązań, budowanie