CTR

Spis treści

CTR – jakie elementy w SERP generują najlepsze wyniki? Sprawdź nasz raport

Jaki CTR odnotowują witryny, które zajmują topowe pozycje w wynikach organicznych? Z jakim współczynnikiem klikalności mamy do czynienia w przypadku wyników nieorganicznych? Które elementy SERP, choć cieszą się zainteresowaniem użytkowników, zmniejszają CTR witryny? Sprawdź, jakimi drogami możesz dotrzeć do odbiorców, zwiększyć ruch na stronie oraz konwersję. 

Wyniki wyszukiwania – kiedyś i dziś

Wyniki wyszukiwania wyglądają dziś zupełnie inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Po wpisaniu w okno wyszukiwania dowolnej frazy kluczowej, nie zobaczymy wyłącznie listy niebieskich linków. Do wyboru mamy grafy wiedzy, wyniki wideo, grafiki, sekcje FAQ, reklamę płatną. W wielu przypadkach, aby uzyskać informacje, nie trzeba nawet klikać linku i eksplorować witryny – takie rozwiązanie ma zarówno plusy, jak i minusy. 

  • Plusem jest to, że użytkownik może w błyskawicznym tempie znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, od razu widzi np. największe atrakcje w Poznaniu, wie, jak długo gotować makaron, czy kiedy jest premiera wyczekiwanej gry planszowej.
  • Minus jest taki, że skoro użytkownik nie musi odwiedzać witryny, strony www i sklepy e-commerce nie generują ruchu. Aż 40% zapytań wpisanych w wyszukiwarkę Google, kończy się bez jakiegokolwiek kliknięcia. A, jak wiadomo, firmy o różnym profilu dążą do uzyskania jak najwyższego CTR.

Google coraz bardziej skupia się na zwiększaniu satysfakcji odbiorców. Na przestrzeni lat, pojawiły różne opcje, które zmieniły sposób, w jaki korzystamy z Internetu i oczywiście wpłynęły na CTR firm. 

AI overviews, czyli przeglądy AI

W maju 2024 roku Google wprowadziło AI Overviews, czyli przeglądy AI. Działanie AI overviews polega na analizie zapytań użytkownika i generowaniu odpowiedzi na podstawie dostępnych w sieci zasobów. Odpowiedzi wyświetlane są na górze wyników wyszukiwania i zawierają linki do źródeł, z których zostały zaczerpnięte. Początkowo funkcja obejmowała wszystkie wyniki wyszukiwania, jednak w lipcu została ograniczona do około 31% stron internetowych. Okazało się, że AI overviews, choć doskonale sprawdzają się przy ogólnych zapytaniach, tak już przy bardziej szczegółowych, niekoniecznie.

Aktualnie jednak, funkcja Google AI Overviews nie jest dostępna w Polsce oraz w krajach Unii Europejskiej. Nie musimy więc debatować, jaki wpływ będzie miała na CTR i konwersję polskich biznesów.

Graf Wiedzy (Knowledge Graph)

Graf wiedzy to funkcja dostępna w USA od 16. maja 2012 r., w Polsce od maja 2013 roku. Knowledge Graph to wyświetlana bezpośrednio w wynikach wyszukiwania mapa informacji na temat osób, miejsc, obiektów, wydarzeń, rzeczy itp. Graf, w zależności od wpisanego zapytania, zawiera definicję, ważne daty, grafiki, podobne wyszukiwania oraz oczywiście, linki do stron źródłowych.

Takie rozwiązanie pozwala na sprawne pozyskanie informacji na dany temat, a także, jeśli będzie taka potrzeba, przeklikanie na stronę źródłową.  

Jak implementacja grafów wiedzy wpływa na CTR? Użytkownik może zyskać potrzebne informacje bez konieczności odwiedzania stron www, a to niestety może obnażyć CTR. Ale, medal ma dwie strony. Witryny znajdujące się w grafie wiedzy, mają o większą szansę na uzyskanie uwagi odbiorcy i generowanie ruchu niż witryny spoza tej sekcji.  

ctr , graf wiedzy
CTR strony www a graf wiedzy

Google Maps i Local Pack

Google Maps, znana wszystkim aplikacja mapowa, to rozwiązanie, które zostało wprowadzone 8 lutego 2005, w Polsce w 2008 roku. Na przestrzeni lat, mapy ewoluowały, pojawiały się nowe opcje, które zyskały popularność wśród użytkowników niemal na całym świecie. Aplikacja została udoskonalona o takie funkcje, jak: Street View, dostępność na urządzeniach mobilnych, interfejs API Map Google, Lokalni Przewodnicy, informacje na temat transportu publicznego i natężenia ruchu drogowego, wprowadzenie tras i wskazówek dla pieszych, mapy off-line. Dzięki mapom, firmy zyskują dodatkową widoczność w sieci i mogą zwiększyć CTR. Jak Google maps prezentuje się w statystykach? 

  • Z Google maps korzysta miesięcznie 1 000 000 000, czyli miliard użytkowników.
  • 25% zapytań wpisywanych w Mapach Google to nazwy konkretnych miejsc.
  • 25% użytkowników za dużą zaletę uznaje intuicyjny interfejs aplikacji.
  • Około 17% użytkowników wskazuje mapy Google jako najlepsze źródło informacji dla pieszych i rowerzystów. 

Nie możemy nie wspomnieć o Local Pack – to sekcja wyników wyszukiwania, w której wyświetlane są informacje na temat trzech lokalnych firm, które algorytmy Google uznały za najbardziej wartościowe dla danego zapytania. Sekcja wyświetlana jest zwykle na samej górze wyników wyszukiwania, a więc w miejscu, które cieszy się największym zainteresowaniem użytkowników. W Local Pack widoczna jest nazwa firmy, mapa z zaznaczoną lokalizacją, podstawowe informacje, oceny użytkowników. 

CTR local pack
CTR Local Pack

Sekcja Local Pack jest bez wątpienia dużym udogodnieniem, rozwiązaniem, z którego chętnie korzystają użytkownicy. Firmy, które wyświetlą się w omawianej sekcji, mają największą szansę na zwiększenie CTR i, co bardzo ważne, pozyskanie klienta. Jak Local Pack prezentuje się w liczbach? 

  • Około 46 % wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny. 
  • Około 80% wyszukiwań lokalnych kończy się konwersją w ciągu 24 godzin.
  • Firmy, które wyświetlają się w Local Pack generują o 126% wyższy ruch niż witryny znajdujące się poza wspomnianą sekcją. 
  • 68% użytkowników za najbardziej wiarygodne uznaje wyniki z Local Pack, 27%  wyniki organiczne spoza pakietu, a tylko 10% płatne wyniki wyszukiwania.
  • Najwyższy CTR zyskują strony www, które znajdują się w Local Pack, a jednocześnie mają najwyższe oceny użytkowników. Takie witryny zgarniają nawet 69% uwagi użytkowników, firmy z trzema gwiazdkami tylko 44%.

Pokazuje to, jak ważna jest optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwań lokalnych oraz, jak istotne jest pozyskiwanie opinii klientów. 

Wyróżnione fragmenty wyszukiwania a CTR 

Lubianym elementem, który także często pojawia się na liście wyników wyszukiwania, są fragmenty wyróżnione, inaczej featured snippets. Polecane fragmenty mogą mieć postać FAQ, paragrafu, tabeli czy listy punktowej, a widoczne są na górze wyników wyszukiwania. 

ctr strony, ctr a featured snippets

CTR strony a featured snippets

Omawiana funkcja została wprowadzona przez Google 2014 roku, początkowo w wersji anglojęzycznej. Dziś jest to bardzo popularne rozwiązanie – również w Polsce. A jaki wpływ featured snippets ma na CTR stron www? Jak w większość przypadków w e-marketingu, to zależy.

  • Użytkownicy często mylą polecane wyniki wyszukiwania z reklamami, a to ma negatywny wpływ na CTR. 
  • Informacje wyświetlone w SERP-ach mogą być wystarczające i sprawić, że użytkownik nie będzie czuł potrzeby odwiedzenia witryny.
  • Jest jednak pozytywny element. Około 29% użytkowników klika rozszerzone wyniki wyszukiwania, jeśli uzna, że treści mogą być wartościowe. 
  • Ciekawe badania pojawiają się na stronie Ahrefsa. Czytamy, że w przypadku listy wyników, na której pojawia się pozycja zero, wyróżniony snippet, zgarnia około 8,6% kliknięć, strona wyświetlana zaraz pod nim, około 20%. Natomiast w sytuacji, w której w SERP nie pojawia się pozycja zero, TOP 1 uzyskuje CTR w wysokości około 27%. 

Współczynnik klikalności (CTR) a pozycja strony w wynikach wyszukiwania (organicznych i nieorganicznych)

O jak najwyższy współczynnik klikalności walczą zarówno witryny w organicznych, jak i nieorganicznych wynikach wyszukiwania. Oczywiście, im witryna zajmuje wyższą pozycję, tym ma większą szansę na to, że osiągnie lepszy CTR. Jak procentowo wygląda CTR stron www i sklepów internetowych na poszczególnych pozycjach?

Pozycja w wynikach wyszukiwania Typ wyniku Średni CTR (%)
1 organiczny  28,5%
2 organiczny  15,7%
3 organiczny  11,0%
4 organiczny  8,0%
5 organiczny  7,2%
6 organiczny  5,1%
7 organiczny  4,0%
8 organiczny  3,2%
9 organiczny  2,8%
10 organiczny  2,5%
1 nieorganiczny  7,0%
2 nieorganiczny  6,5%
3 nieorganiczny  6,5%
4 nieorganiczny  5,5%

Przeanalizowaliśmy kliknięcia linków organicznych i nieorganicznych. A jak jak wygląda CTR w przypadku konkretnych rodzajów wyników, na przykład TOP1, mapy, wideo, grafik itp.?

Wyniki wyszukiwania CTR
Wyniki organiczne (Top 1) 31.7%
Reklamy płatne (Google Ads) 2-3%
Mapy Google (Local Pack) 44%
Filmy wideo (Video Carousel) 8-10%
Sekcje FAQ 3-5%
Grafiki (Image Pack) 5-8%
Sekcja Inni pytają o (People Also Ask) 3-6%
Featured Snippets (Polecane fragmenty) 6-10%
TOP1 pod polecanym fragmentem 16-20%

Wyszukiwania lokalne 

O tym, jak ważne dla firm lokalnych jest zwiększanie widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania, mówi się bardzo dużo. Odbiorcy wyszukują miejsc w konkretnych lokalizacjach, na przykład fachowca, który mieszka w pobliżu i może szybko dotrzeć, by np. naprawić kran. Google, nawet gdy odbiorca nie poda konkretnej lokalizacji, również wyświetla wyniki dopasowane do miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Dopasowanie do kontekstu to jedna z ważniejszych kwestii uwzględnianych przy rankingowaniu stron www. 

 
Wyniki lokalne  CTR
Local Pack (Pakiet lokalny) Pierwszy wynik w Local Pack uzyskuje około 17,8% kliknięć, drugi 15,4%, trzeci 15,1%
Map Pack (Rozszerzona mapa) 15-20%
Wyniki organiczne zoptymalizowane pod kątem wyszukiwań lokalnych 31.7% (dla 1. pozycji)
Panel wiedzy (Knowledge Panel) 8-12%
Reklamy lokalnych usług– lewa strona 3.1%
Reklamy usług lokalnych – środek 2.8%
Reklamy usług lokalnych – prawa strona  Niższy niż 2.8%

CTR dla wyników organicznych i nieorganicznych – kilka statystyk 

  • Pierwszy wynik organiczny w Google pozwala na uzyskanie CTR w wysokości  28,5%- 31,7% .
  • Wyniki na drugiej stronie wyszukiwania Google generują CTR poniżej 1% .
  • CTR jest wyższy o 15–30%, jeśli tytuł strony zawiera pytanie.
  • Strony z danymi strukturalnymi (np. oceny w gwiazdkach) osiągają CTR wyższy nawet o 15% niż strony bez takich elementów.
  • 75% użytkowników nigdy nie przechodzi poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania.
  • Zmiana widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania związana jest ze zmianą CTR. Jedna pozycja w górę pozwala zwiększyć CTR nawet o 2,8%. Wzrost CTR uzależniony jest od tego, na jaką pozycję wskakuje strona www. Zmiana z pozycji 9 na 8 przyniesie mniejsze rezultaty niż z TOP2 na TOP1.
  • CTR strony internetowej widocznej na 10 pozycji w wynikach organicznych to około 2,5% . To ponad 11 razy mniej w porównaniu do strony zajmującej pierwszą pozycję. 

Branże o najwyższym CTR w Google Ads:

  • Branża turystyczna i hotelarska: średni CTR wynosi 8-10%.
  • Edukacja: CTR na poziomie 6-8%.
    Technologia: CTR w granicach 3-5%.

Wpływ rozszerzeń reklam:

  • Dodanie rozszerzeń, takich jak numery telefonów czy linki do podstron, zwiększa CTR nawet o 20%.

CTR – o czym jeszcze warto wiedzieć? 

  • Wartości CTR – zarówno jeśli chodzi o wyniki organiczne, jak i nieorganiczne, będą różnić się w zależności od branży, konkretnego zapytania, oczekiwań odbiorcy.
  • Wartości dla wyników płatnych mogą różnić się w zależności od branży i specyfiki kampanii. CTR uzależniony jest od jakości i trafności samej reklamy. 
  • Wygląd SERP, wyświetlenie takich elementów, jak graf wiedzy, wideo, czy grafiki, różni się z zależności od wpisanego przez użytkownika zapytania. Zwykle elementy dodatkowe zmniejszają CTR widocznych w wynikach wyszukiwania witryn.    

Jak zwiększyć CTR? 

Czy jako właściciel strony www lub sklepu e-commerce możesz cokolwiek zrobić, by zwiększyć CTR ? Pewne działania zwiększą szansę na wyróżnienie witryny w SERP i zwiększenie współczynnika klikalności. 

Jak zwiększyć CTR strony www?  Opis Dlaczego działa? 
Optymalizacja tytułów (Title) Stosuj ciekawe tytuły, najlepiej zawierające pytania lub liczby Ciekawy tytuł, wskazujący na konkretną wartość, może zachęcić odbiorcę do kliku 
Metaopisy (meta descriptions) Przygotuj angażujące metaopisy, zawierające wezwania do działania (CTA) i ważne frazy kluczowe To uzupełnienie tytułu, wskazanie, czego dotyczy tekst, sposób, by wskazać, dlaczego warto kliknąć link 
Użycie danych strukturalnych Zadbaj o implementację danych strukturalnych – FAQ, ocen, informacji o dostępności i dostawie produktów Wynik zyskuje większą widoczność w SERP, przekazuje odbiorcy ważne informacje. Dane strukturalne wspierają też budowę autorytetu tematycznego i proces indeksacji
Optymalizacja URL Twórz zrozumiałe, zawierające frazy kluczowe adresy URL Odbiorca już na podstawie samego adresu określi, jaka jest tematyka danej podstrony 
Dodawanie multimediów Dodaj do metatytułu i metadanych miniaturki i emotki  To sposób na zyskanie uwagi i zwiększenie atrakcyjności wyniku w wyszukiwarce
Wykorzystaj odpowiednie zwroty  Używaj takich wyrażeń, jak: najlepszy, top, jak szybko, krok po kroku  Takie wyrażenia przyciągają uwagę użytkowników i pozwalają zwiększyć CTR
Celowanie w długie ogony (Long-Tail Keywords) Wykorzystaj frazy długiego ogona, na przykład: kardigan damski czarny z kaszmiru  Frazy długiego ogona wpisywane są przez użytkowników mających określone oczekiwania, skłonnych do dokonania zakupu
Testy i optymalizacja  Na bieżąco sprawdzaj trendy i potrzeby użytkowników  Znajomość odbiorców i ich potrzeb zwiększy trafność treści, da szansę na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach organicznych i wyższe CTR

A w jaki sposób poprawić CTR w Google Ads?

Jak zwiększyć CTR?  Opis Dlaczego działa? 
Chwytliwe nagłówki Przygotuj nagłówki, które przyciągają uwagę, zawierają słowa kluczowe oraz wezwania do działania (CTA) Ciekawy nagłówek to jeden z najważniejszych elementów, wpływających na CTA – musi być zachęcający
Segmentacja grup reklam Przygotuj kilka grup reklam, z precyzyjnie dopasowanymi słowami kluczowymi Takie działanie to sposób, by dotrzeć do użytkowników, którzy mają różne intencje 
Rozszerzenia reklam Wykorzystaj rozszerzenia, np. linki do podstron, rozszerzenia lokalizacji, telefoniczne czy promocyjne Dodanie rozszerzeń może zwiększyć CTR nawet o 15%
Testowanie różnych wersji reklam (A/B Testing) Twórz różne warianty tekstów reklam, CTA, grafik itp.  Dzięki temu dowiesz się, jaki content cieszy się największą uwagą użytkowników 
Pamiętaj o emocjach Treść reklam jest bardzo krótka, skup się na tym, by wywoływała emocje  Ciekawa, wywołująca emocje treść to sposób na wyróżnienie reklamy wśród innych i zainteresowanie odbiorców 
Wykluczające słowa kluczowe Wykorzystaj opcję wykluczających słów kluczowych, pozwoli Ci to dotrzeć do grupy docelowej Unikniesz dzięki temu wyświetlania reklamy na frazy, na które nie chcesz promować swojego biznesu 
Dostosowanie stawek do lokalizacji i czasu Sprawdź, kiedy Twoje reklamy cieszą się największym powodzeniem Przeprowadź optymalizację np. budżetu, która zwiększy widoczność reklamy w kluczowych momentach
Analiza wyników w Google Ads Analizuj skuteczność kampanii, sprawdź, które z reklam odnotowują dużą liczbę wyświetleń, a niewielką liczbę kliknięć Taka wiedza wskaże reklamy wymagające poprawy, np. zmiany CTA. Optymalizacja może zwiększyć CTR 

CTR – podsumowanie

CTR, czyli Click-Through Rate, co tłumaczymy, jako współczynnik klikalności,  określa procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Ów wskaźnik ma znaczenie w pozycjonowaniu, seo lokalnym, reklamie płatnej, wideo marketingu. To właśnie on wskazuje na to, ile procent użytkowników decyduje się na interakcję ze stroną www czy sklepem e-commerce. Wpływ na wysokość CTR ma wiele czynników, w tym pozycja strony oraz to, jakie elementy zawiera lista wyników wyszukiwania Google. Największy CTR odnotowują witryny z pierwszej pozycji wyników organicznych oraz strony umieszczone w Local Pack. Grafy wiedzy, fragmenty rozszerzone mogą natomiast obniżyć CTR – gdy odbiorca uzyskuje potrzebne informacje z poziomu SERP, nie ma potrzeby odwiedzania witryny. 

 
 
 
Czym jest CTR?

CTR (Click-Through Rate) to wskaźnik procentowy klikalności, który wskazuje, jaka jest proporcja między liczbą wyświetleń, a liczbą kliknięć. Im wyższy CTR tym lepiej, oznacza to, że przygotowana przez Ciebie treść zyskuje zainteresowanie klientów. CTR wykorzystywany jest do określenia skuteczności reklamy płatnej, pozycjonowania czy e-mail marketingu. 

Aby obliczyć CTR, musisz dysponować takimi danymi, jak: 

  • Liczba kliknięć (np. 50 kliknięć reklamy).
  • Liczba wyświetleń (np. 1000 wyświetleń reklamy).

Dane wystarczy podstawić do wzoru: CTR= liczba kliknięć/liczba wyświetleń * 100%. Przy powyższych danych CTR wynosi 5%.

Dobry CTR będzie różnił się z zależności od branży, oczekiwań i rodzaju zapytania użytkownika. Przyjmuje się jednak, że: 

  • Dla e-mail marketingu dobrym wynikiem będzie CTR równe 20-50%.
  • Jeśli chodzi o kampanie Google Ads, dobrym wynikiem będzie CTR na poziomie 2-5%. 
  • W SEO, dobrym CTR ( dla pierwszej pozycji) będzie 20-30%. 
Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza