Zbierasz informacje na temat kondycji strony www? Do tej pory nie miałeś styczności z SEO i nie wiesz, na co zwrócić uwagę? Rozpoczynając pracę nad poprawą widoczności i funkcjonalności witryny, możesz czuć się przytłoczony mnogością terminów i zaleceń SEO.
W naszym artykule znajdziesz proste wskazówki, dzięki którym z łatwością zidentyfikujesz czynniki wpływające na funkcjonowanie Twojej strony. Zrozumiesz, co wymaga poprawy i jakie działania pozwolą zwiększyć widoczność biznesu w sieci.
Razem postawmy pierwsze kroki w SEO, które pomogą Ci zbudować solidne fundamenty.
Analiza strony seo
Podstawowa analiza pod kątem SEO obejmuje 3 obszary, są to content, kwestie techniczne i linki. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.
Słowa kluczowe
Jak treści, to oczywiście słowa kluczowe – i to od nich warto zacząć. Co należy przeanalizować?
- Słowa kluczowe muszą w 100% pasować do oferty Twojej firmy. Wprowadzanie odbiorców w błąd lub przekazywanie niejasnych informacji to droga do utraty wiarygodności. A brak wiarygodności czy niejasne dane to często niska konwersja.
- Frazy powinny być dopasowane do grupy docelowej. Pomyśl, za pomocą jakich wyrażeń użytkownicy mogą szukać Twoich usług i produktów. Czy wpiszą profesjonalną nazwę, czy raczej użyją opisu, skrótu, wyrażenia potocznego? Następnie przeanalizuj, czy Twój content zawiera frazy dopasowane do intencji odbiorców.
- Upewnij się, że główne słowa kluczowe znajdują się w tytułach, nagłówkach, meta opisach, w treści, w adresie URL. Ale, co ważne, fraz nie może być zbyt dużo, wysokie zagęszczenie (keyword stuffing) utrudnia lekturę i traktowane jest przez Google jako próba manipulowania wynikami.
- Zobacz, jakie słowa kluczowe wykorzystują Twoi konkurenci. Czy są to frazy podobne do Twoich, czy zupełne inne?
- Nie bój się fraz długiego ogona (long-tail keywords), choć generują mniejszy ruch, są frazami bardziej konwertującymi.
Teksty
Jeśli chodzi o same treści, odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań.
- Czy na Twojej stronie znajdują się treści? Jeśli tak, to jakiego rodzaju. Czy zadbałeś o opisy usług i produktów? Czy w zakładce Kontakt znajdują się pełne i aktualne dane teleadresowe Twojej firmy? Czy treść w zakładce O nas opisuje cele i wartości Twojej marki? Czy do tej pory publikowane były artykuły blogowe?
- Czy odbiorca, od razu po wejściu na Twoją stronę www wie, czym się zajmujesz? Wciel się w rolę potencjalnego klienta i pomyśl, czy informacje są w 100% jasne.
Gdy już sprawdzisz, ile treści znajduje się na Twojej stronie www, konieczne przeanalizuj ich jakość.
- Czy treści są unikalne – pisałeś je samodzielnie, były przygotowane przez copywritera, czy może skopiowane ze strony producenta?
- Czy treści zawierają słowa kluczowe? Czy frazy rozmieszczone są w naturalny sposób?
- Czy treść ma prawidłową strukturę, czy zastosowane zostały nagłówki H1, H2, H3?
- Jak content na Twojej stronie wypada na tle konkurencji? Czy rywale mają więcej, czy mniej treści?
- Czy Twoje treści są aktualne, czy raczej przygotowane były dość dawno i wymagają odświeżenia?
Seo techniczne – krótki audyt strony internetowej
Nie musisz dysponować drogimi narzędziami i specjalistyczną wiedzą, by zweryfikować podstawowe kwestie techniczne swojej witryny.
Prędkość ładowania
Użytkownicy opuszczają stronę www, gdy czas ładowania przekracza 3 sekundy. Zadbaj więc o to, by Twoja witryna ładowała się błyskawicznie. Jak możesz zweryfikować, czy konieczna jest optymalizacja prędkości?
Google PageSpeed Insights
PageSpeed Insights to jedno z najbardziej znanych narzędzi do oceny prędkości ładowania strony www. Narzędzie dostarcza informacji na temat wydajności i podstawowych wskaźników internetowych, wyświetla także zalecenia dotyczące działań optymalizacyjnych.
Responsywność
Responsywność, czyli poprawne wyświetlanie witryny na różnych urządzeniach, jest ważne zarówno dla odbiorców, jak i dla Google. Jakie czynniki powinieneś zweryfikować, jeśli chodzi ten parametr?
- Dostosowanie do różnych urządzeń: Sprawdź, czy Twoja strona www poprawnie wyświetla się na różnych urządzeniach, takich jak smartfony, tablety i komputery stacjonarne.
- Czytelność tekstu: Tekst, bez względu na urządzenie, powinien być łatwy do przeczytania – bez konieczności powiększania ekranu.
- Łatwość nawigacji: Prosta i intuicyjna nawigacja to kolejny czynnik. Łatwe do kliknięcia przyciski i odpowiednio rozmieszczone linki są kluczowe dla użytkowników mobilnych.
- Czas ładowania: Strona powinna ładować się w ułamku sekundy, szczególnie na urządzeniach mobilnych, w przypadku których często wykorzystywane są wolniejsze połączenia internetowe.
- Układ elementów: Obrazy, przyciski czy formularze muszą być dopasowane do różnych rozmiarów ekranu. Oznacza to, że wszystkie elementy powinny być przeskalowane i rozmieszczone w taki sposób, aby niezależnie od tego, czy ktoś korzysta z komputera, tabletu czy telefonu, były widoczne i funkcjonalne.
Jak możesz sprawdzić responsywność strony?
- Google Chrome: Otwórz stronę i kliknij prawym przyciskiem myszy. Wybierz Inspect (lub naciśnij Ctrl+Shift+I), a następnie kliknij ikonę urządzenia mobilnego w lewym górnym rogu panelu narzędzi deweloperskich (panel otworzy się automatycznie).
- Google Mobile-Friendly Test: To proste narzędzie Google, dzięki któremu szybko sprawdzisz, jak wygląda wersja mobilna Twojej witryny. Narzędzie wyświetli też informacje o czynnikach, które mogą wpływać na użytkowanie mobilne.
- Responsinator: To kolejny sposób na weryfikację, jak Twoja witryna wyświetlana jest na różnych urządzeniach. Jedyne, co musisz zrobić, to wprowadzić adres URL w okno wyszukiwania narzędzia.
- Testowanie ręczne: Najprostszym sposobem jest otworzenie strony www na różnych urządzeniach (telefon, tablet, laptop) i sprawdzenie, czy wszystko działa poprawnie. Klikając różne elementy, przetestuj funkcjonalność witryny, nawigację oraz czas ładowania.
Struktura witryny
Czytelność i logika nawigacji witryny to kolejny punkt na liście seo. Jakie kwestie odgrywają tutaj pierwsze skrzypce?
- Łatwa nawigacja: Upewnij się, że menu nawigacyjne jest intuicyjne. Czy bez problemu możesz znaleźć ważne informacje?
- Spójność: Wszystkie podstrony Twojej witryny powinny być spójne pod kątem układu, designu, stylu komunikacji.
- Hierarchia nagłówków: Zweryfikuj nagłówki H1, H2, H3 itp. H1 to tytuł strony, H2 podsekcje, H3 i nagłówki niższego rzędu przeznaczone są dla kolejnych sekcji.
- Linkowanie wewnętrzne: Sprawdź, czy Twoja strona www ma dobrze rozwinięty system linków wewnętrznych. Linkowanie wewnętrzne usprawnia nawigację w obrębie witryny i ułatwia zrozumienie struktury strony.
Analiza seo a profil linków zewnętrznych
Profil linków zewnętrznych to czynnik rankingowy, sposób na budowę wiarygodności witryny, a także dodatkowe źródło ruchu. W jaki sposób, możesz sprawdzić odnośniki kierujące na Twoją stronę i na co powinieneś zwrócić uwagę?
Linki zewnętrzne – na co zwrócić uwagę?
- Sprawdź, ile stron linkuje do Twojej witryny. Większa liczba linków może poprawić widoczność witryny, ale tylko wtedy, gdy linki pochodzić będą z wartościowych źródeł.
- Linki z domen o wysokim autorytecie (np. ze znanych portali informacyjnych lub instytucji edukacyjnych) uznawane są za wartościowe odnośniki.
- Upewnij się, że linki do Twojej strony pochodzą z różnorodnych źródeł. Dominacja linków z jednego źródła może być podejrzana i mniej efektywna.
- Istotna jest różnorodność w zakresie domen, jak i typów stron (blogi, portale informacyjne, strony firmowe).
- Analizie poddaj anchor texty, powinny być związane z tematyką Twojej strony, pasować do kontekstu treści.
- Zwróć uwagę na atrybuty linków: follow i nofollow. Linki dofollow przekazują wartość SEO, podczas gdy nofollow nie przekazują wartości, ale mogą generować ruch na stronie.
- Nagły wzrost liczby linków może być interpretowany jako manipulacja wynikami wyszukiwania. Liczba linków powinna wzrastać naturalnie.
- Działasz na rynku lokalnym? Najlepiej, aby odnośniki prowadzące na Twoją stronę pochodziły ze stron biznesów i instytucji działających w takim samym regionie.
Jak sprawdzić profil linków?
A jak sprawdzić profil linków? Tutaj konieczne jest sięgnięcie do specjalistycznych narzędzi.
Ahrefs Backlink Checker
- Odwiedź stronę Ahrefs Backlink Checker. To darmowe narzędzie, które pozwala na podstawową analizę linków zewnętrznych. Wprowadź URL witryny i naciśnij Enter. Narzędzie pokaże listę odnośników, wyświetli informacje o ich sile i jakości.
Google Search Console
Aby zacząć korzystać z Google Search Console, w pierwszej kolejności musisz założyć konto. Proces rejestracji jest bardzo intuicyjny. W Google Search Console znajdziesz sekcję Linki, a w niej informacje na temat źródła linków zewnętrznych.
To oczywiście tylko dwie z wielu możliwości, dostępne są także inne narzędzia – zarówno płatne, jak i bezpłatne.
Narzędzia bezpłatne
- Moz Link Explorer
- Ubersuggest
- SmallSEOTools Backlink Checker
Narzędzia płatne
- Ahrefs – Narzędzie mające wiele funkcji pozwalających na analizę SEO, w tym zaawansowaną analizę linków.
- SEMrush – Zróżnicowane funkcje, w tym szczegółowe badanie profilu linków.
- Majestic SEO – Specjalistyczne narzędzie pozwalające na analizę linków.
- Moz Pro – Wersja Pro to rozszerzone narzędzie do analizy linków oraz śledzenia pozycji witryny.
Analiza konkurencji SEO
Analiza SEO konkurencji dostarcza inspiracji, pokazuje, jakie działania przyniosły efekty, a jakie nie dają rezultatów. Jak powinna przebiegać taka weryfikacja?
- Identyfikacja konkurentów: Zacznij od zidentyfikowania bezpośrednich konkurentów w branży oraz tych, którzy zajmują wysokie pozycje w Google na istotne dla Ciebie frazy.
- Sprawdzenie struktury strony: Zajrzyj na strony konkurentów, zwróć uwagę na strukturę witryny, w tym hierarchię nagłówków, linki wewnętrzne oraz ogólną nawigację.
- Analiza backlinków: Za pomocą specjalistycznych narzędzi np. Majestic lub Ahrefs, zweryfikuj źródło i jakość linków zewnętrznych, które prowadzą do stron konkurencji.
- Techniczne SEO: Analiza SEO konkurencji to również techniczne aspekty, takie jak szybkość ładowania strony, responsywność czy optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych.
- Analiza mediów społecznościowych: Sprawdź, czy konkurencja wykorzystuje media społecznościowe do promocji treści i angażowania odbiorców. Działania w social mediach wpływają na rozpoznawalność marki, mogą zwiększyć ruch na stronie.
Regularna analiza SEO konkurencji dostarcza cennych wskazówek z zakresu optymalizacji własnej witryny. Zdobyta wiedza pozwala na implementację najlepszych praktyk i uniknie błędów, które mogą negatywnie wpływać na widoczność witryny. Spróbuj znaleźć luki w strategiach rywali i pomyśl, jak możesz je wykorzystać.
Profesjonalna analiza SEO
Pamiętaj, że przedstawione powyżej wytyczne stanowią tylko podstawowy przegląd kluczowych aspektów SEO. Choć są to wskazówki pomocne w zdobywaniu ogólnych danych na temat witryny, nie zastąpią szczegółowej, wykonanej przez specjalistów SEO analizy. Analiza wykorzystująca zaawansowane narzędzia i techniki jest niezbędna, by opracować odpowiednią strategię działań. Współpraca z ekspertami pozwoli na przygotowanie przemyślenego planu, a co za tym idzie, usunięcie błędów oraz optymalizację strony pod kątem najnowszych trendów i algorytmów wyszukiwarek.
Podsumowanie
Analiza SEO strony www, nawet podstawowa, przeprowadzona samodzielnie, dostarczy Ci wielu informacji na temat kondycji Twojej witryny. Podczas analizy skup się na takich obszarach, jak: słowa kluczowe, treści, prędkość ładowania, responsywność oraz profil linków zewnętrznych. Każdy z wymienionych elementów ma duży wpływ na widoczność witryny, a także na satysfakcję użytkowników. Wiedza na temat kondycji strony www sprawi także, że zyskasz świadomość na temat koniecznych prac, poczujesz się pewniej podczas rozmów z agencją e-marketingową, a nawet, samodzielnie wprowadzisz drobne zmiany, jak np. publikacja wartościowych artykułów blogowych.