Jaki CTR odnotowują witryny, które zajmują topowe pozycje w wynikach organicznych? Z jakim współczynnikiem klikalności mamy do czynienia w przypadku wyników nieorganicznych? Które elementy SERP, choć cieszą się zainteresowaniem użytkowników, zmniejszają CTR witryny? Sprawdź, jakimi drogami możesz dotrzeć do odbiorców, zwiększyć ruch na stronie oraz konwersję.
Wyniki wyszukiwania – kiedyś i dziś
Wyniki wyszukiwania wyglądają dziś zupełnie inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Po wpisaniu w okno wyszukiwania dowolnej frazy kluczowej, nie zobaczymy wyłącznie listy niebieskich linków. Do wyboru mamy grafy wiedzy, wyniki wideo, grafiki, sekcje FAQ, reklamę płatną. W wielu przypadkach, aby uzyskać informacje, nie trzeba nawet klikać linku i eksplorować witryny – takie rozwiązanie ma zarówno plusy, jak i minusy.
- Plusem jest to, że użytkownik może w błyskawicznym tempie znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, od razu widzi np. największe atrakcje w Poznaniu, wie, jak długo gotować makaron, czy kiedy jest premiera wyczekiwanej gry planszowej.
- Minus jest taki, że skoro użytkownik nie musi odwiedzać witryny, strony www i sklepy e-commerce nie generują ruchu. Aż 40% zapytań wpisanych w wyszukiwarkę Google, kończy się bez jakiegokolwiek kliknięcia. A, jak wiadomo, firmy o różnym profilu dążą do uzyskania jak najwyższego CTR.
Google coraz bardziej skupia się na zwiększaniu satysfakcji odbiorców. Na przestrzeni lat, pojawiły różne opcje, które zmieniły sposób, w jaki korzystamy z Internetu i oczywiście wpłynęły na CTR firm.
AI overviews, czyli przeglądy AI
W maju 2024 roku Google wprowadziło AI Overviews, czyli przeglądy AI. Działanie AI overviews polega na analizie zapytań użytkownika i generowaniu odpowiedzi na podstawie dostępnych w sieci zasobów. Odpowiedzi wyświetlane są na górze wyników wyszukiwania i zawierają linki do źródeł, z których zostały zaczerpnięte. Początkowo funkcja obejmowała wszystkie wyniki wyszukiwania, jednak w lipcu została ograniczona do około 31% stron internetowych. Okazało się, że AI overviews, choć doskonale sprawdzają się przy ogólnych zapytaniach, tak już przy bardziej szczegółowych, niekoniecznie.
Aktualnie jednak, funkcja Google AI Overviews nie jest dostępna w Polsce oraz w krajach Unii Europejskiej. Nie musimy więc debatować, jaki wpływ będzie miała na CTR i konwersję polskich biznesów.
Graf Wiedzy (Knowledge Graph)
Graf wiedzy to funkcja dostępna w USA od 16. maja 2012 r., w Polsce od maja 2013 roku. Knowledge Graph to wyświetlana bezpośrednio w wynikach wyszukiwania mapa informacji na temat osób, miejsc, obiektów, wydarzeń, rzeczy itp. Graf, w zależności od wpisanego zapytania, zawiera definicję, ważne daty, grafiki, podobne wyszukiwania oraz oczywiście, linki do stron źródłowych.
Takie rozwiązanie pozwala na sprawne pozyskanie informacji na dany temat, a także, jeśli będzie taka potrzeba, przeklikanie na stronę źródłową.
Jak implementacja grafów wiedzy wpływa na CTR? Użytkownik może zyskać potrzebne informacje bez konieczności odwiedzania stron www, a to niestety może obnażyć CTR. Ale, medal ma dwie strony. Witryny znajdujące się w grafie wiedzy, mają o większą szansę na uzyskanie uwagi odbiorcy i generowanie ruchu niż witryny spoza tej sekcji.
Google Maps i Local Pack
Google Maps, znana wszystkim aplikacja mapowa, to rozwiązanie, które zostało wprowadzone 8 lutego 2005, w Polsce w 2008 roku. Na przestrzeni lat, mapy ewoluowały, pojawiały się nowe opcje, które zyskały popularność wśród użytkowników niemal na całym świecie. Aplikacja została udoskonalona o takie funkcje, jak: Street View, dostępność na urządzeniach mobilnych, interfejs API Map Google, Lokalni Przewodnicy, informacje na temat transportu publicznego i natężenia ruchu drogowego, wprowadzenie tras i wskazówek dla pieszych, mapy off-line. Dzięki mapom, firmy zyskują dodatkową widoczność w sieci i mogą zwiększyć CTR. Jak Google maps prezentuje się w statystykach?
- Z Google maps korzysta miesięcznie 1 000 000 000, czyli miliard użytkowników.
- 25% zapytań wpisywanych w Mapach Google to nazwy konkretnych miejsc.
- 25% użytkowników za dużą zaletę uznaje intuicyjny interfejs aplikacji.
- Około 17% użytkowników wskazuje mapy Google jako najlepsze źródło informacji dla pieszych i rowerzystów.
Nie możemy nie wspomnieć o Local Pack – to sekcja wyników wyszukiwania, w której wyświetlane są informacje na temat trzech lokalnych firm, które algorytmy Google uznały za najbardziej wartościowe dla danego zapytania. Sekcja wyświetlana jest zwykle na samej górze wyników wyszukiwania, a więc w miejscu, które cieszy się największym zainteresowaniem użytkowników. W Local Pack widoczna jest nazwa firmy, mapa z zaznaczoną lokalizacją, podstawowe informacje, oceny użytkowników.
Sekcja Local Pack jest bez wątpienia dużym udogodnieniem, rozwiązaniem, z którego chętnie korzystają użytkownicy. Firmy, które wyświetlą się w omawianej sekcji, mają największą szansę na zwiększenie CTR i, co bardzo ważne, pozyskanie klienta. Jak Local Pack prezentuje się w liczbach?
- Około 46 % wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny.
- Około 80% wyszukiwań lokalnych kończy się konwersją w ciągu 24 godzin.
- Firmy, które wyświetlają się w Local Pack generują o 126% wyższy ruch niż witryny znajdujące się poza wspomnianą sekcją.
- 68% użytkowników za najbardziej wiarygodne uznaje wyniki z Local Pack, 27% wyniki organiczne spoza pakietu, a tylko 10% płatne wyniki wyszukiwania.
- Najwyższy CTR zyskują strony www, które znajdują się w Local Pack, a jednocześnie mają najwyższe oceny użytkowników. Takie witryny zgarniają nawet 69% uwagi użytkowników, firmy z trzema gwiazdkami tylko 44%.
Pokazuje to, jak ważna jest optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwań lokalnych oraz, jak istotne jest pozyskiwanie opinii klientów.
Wyróżnione fragmenty wyszukiwania a CTR
Lubianym elementem, który także często pojawia się na liście wyników wyszukiwania, są fragmenty wyróżnione, inaczej featured snippets. Polecane fragmenty mogą mieć postać FAQ, paragrafu, tabeli czy listy punktowej, a widoczne są na górze wyników wyszukiwania.
CTR strony a featured snippets
Omawiana funkcja została wprowadzona przez Google 2014 roku, początkowo w wersji anglojęzycznej. Dziś jest to bardzo popularne rozwiązanie – również w Polsce. A jaki wpływ featured snippets ma na CTR stron www? Jak w większość przypadków w e-marketingu, to zależy.
- Użytkownicy często mylą polecane wyniki wyszukiwania z reklamami, a to ma negatywny wpływ na CTR.
- Informacje wyświetlone w SERP-ach mogą być wystarczające i sprawić, że użytkownik nie będzie czuł potrzeby odwiedzenia witryny.
- Jest jednak pozytywny element. Około 29% użytkowników klika rozszerzone wyniki wyszukiwania, jeśli uzna, że treści mogą być wartościowe.
- Ciekawe badania pojawiają się na stronie Ahrefsa. Czytamy, że w przypadku listy wyników, na której pojawia się pozycja zero, wyróżniony snippet, zgarnia około 8,6% kliknięć, strona wyświetlana zaraz pod nim, około 20%. Natomiast w sytuacji, w której w SERP nie pojawia się pozycja zero, TOP 1 uzyskuje CTR w wysokości około 27%.
Współczynnik klikalności (CTR) a pozycja strony w wynikach wyszukiwania (organicznych i nieorganicznych)
O jak najwyższy współczynnik klikalności walczą zarówno witryny w organicznych, jak i nieorganicznych wynikach wyszukiwania. Oczywiście, im witryna zajmuje wyższą pozycję, tym ma większą szansę na to, że osiągnie lepszy CTR. Jak procentowo wygląda CTR stron www i sklepów internetowych na poszczególnych pozycjach?
Pozycja w wynikach wyszukiwania | Typ wyniku | Średni CTR (%) |
---|---|---|
1 | organiczny | 28,5% |
2 | organiczny | 15,7% |
3 | organiczny | 11,0% |
4 | organiczny | 8,0% |
5 | organiczny | 7,2% |
6 | organiczny | 5,1% |
7 | organiczny | 4,0% |
8 | organiczny | 3,2% |
9 | organiczny | 2,8% |
10 | organiczny | 2,5% |
1 | nieorganiczny | 7,0% |
2 | nieorganiczny | 6,5% |
3 | nieorganiczny | 6,5% |
4 | nieorganiczny | 5,5% |
Przeanalizowaliśmy kliknięcia linków organicznych i nieorganicznych. A jak jak wygląda CTR w przypadku konkretnych rodzajów wyników, na przykład TOP1, mapy, wideo, grafik itp.?
Wyniki wyszukiwania | CTR |
---|---|
Wyniki organiczne (Top 1) | 31.7% |
Reklamy płatne (Google Ads) | 2-3% |
Mapy Google (Local Pack) | 44% |
Filmy wideo (Video Carousel) | 8-10% |
Sekcje FAQ | 3-5% |
Grafiki (Image Pack) | 5-8% |
Sekcja Inni pytają o (People Also Ask) | 3-6% |
Featured Snippets (Polecane fragmenty) | 6-10% |
TOP1 pod polecanym fragmentem | 16-20% |
Wyszukiwania lokalne
O tym, jak ważne dla firm lokalnych jest zwiększanie widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania, mówi się bardzo dużo. Odbiorcy wyszukują miejsc w konkretnych lokalizacjach, na przykład fachowca, który mieszka w pobliżu i może szybko dotrzeć, by np. naprawić kran. Google, nawet gdy odbiorca nie poda konkretnej lokalizacji, również wyświetla wyniki dopasowane do miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Dopasowanie do kontekstu to jedna z ważniejszych kwestii uwzględnianych przy rankingowaniu stron www.
Wyniki lokalne | CTR |
---|---|
Local Pack (Pakiet lokalny) | Pierwszy wynik w Local Pack uzyskuje około 17,8% kliknięć, drugi 15,4%, trzeci 15,1% |
Map Pack (Rozszerzona mapa) | 15-20% |
Wyniki organiczne zoptymalizowane pod kątem wyszukiwań lokalnych | 31.7% (dla 1. pozycji) |
Panel wiedzy (Knowledge Panel) | 8-12% |
Reklamy lokalnych usług– lewa strona | 3.1% |
Reklamy usług lokalnych – środek | 2.8% |
Reklamy usług lokalnych – prawa strona | Niższy niż 2.8% |
CTR dla wyników organicznych i nieorganicznych – kilka statystyk
- Pierwszy wynik organiczny w Google pozwala na uzyskanie CTR w wysokości 28,5%- 31,7% .
- Wyniki na drugiej stronie wyszukiwania Google generują CTR poniżej 1% .
- CTR jest wyższy o 15–30%, jeśli tytuł strony zawiera pytanie.
- Strony z danymi strukturalnymi (np. oceny w gwiazdkach) osiągają CTR wyższy nawet o 15% niż strony bez takich elementów.
- 75% użytkowników nigdy nie przechodzi poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania.
- Zmiana widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania związana jest ze zmianą CTR. Jedna pozycja w górę pozwala zwiększyć CTR nawet o 2,8%. Wzrost CTR uzależniony jest od tego, na jaką pozycję wskakuje strona www. Zmiana z pozycji 9 na 8 przyniesie mniejsze rezultaty niż z TOP2 na TOP1.
- CTR strony internetowej widocznej na 10 pozycji w wynikach organicznych to około 2,5% . To ponad 11 razy mniej w porównaniu do strony zajmującej pierwszą pozycję.
Branże o najwyższym CTR w Google Ads:
- Branża turystyczna i hotelarska: średni CTR wynosi 8-10%.
- Edukacja: CTR na poziomie 6-8%.
Technologia: CTR w granicach 3-5%.
Wpływ rozszerzeń reklam:
- Dodanie rozszerzeń, takich jak numery telefonów czy linki do podstron, zwiększa CTR nawet o 20%.
CTR – o czym jeszcze warto wiedzieć?
- Wartości CTR – zarówno jeśli chodzi o wyniki organiczne, jak i nieorganiczne, będą różnić się w zależności od branży, konkretnego zapytania, oczekiwań odbiorcy.
- Wartości dla wyników płatnych mogą różnić się w zależności od branży i specyfiki kampanii. CTR uzależniony jest od jakości i trafności samej reklamy.
- Wygląd SERP, wyświetlenie takich elementów, jak graf wiedzy, wideo, czy grafiki, różni się z zależności od wpisanego przez użytkownika zapytania. Zwykle elementy dodatkowe zmniejszają CTR widocznych w wynikach wyszukiwania witryn.
Jak zwiększyć CTR?
Czy jako właściciel strony www lub sklepu e-commerce możesz cokolwiek zrobić, by zwiększyć CTR ? Pewne działania zwiększą szansę na wyróżnienie witryny w SERP i zwiększenie współczynnika klikalności.
Jak zwiększyć CTR strony www? | Opis | Dlaczego działa? |
---|---|---|
Optymalizacja tytułów (Title) | Stosuj ciekawe tytuły, najlepiej zawierające pytania lub liczby | Ciekawy tytuł, wskazujący na konkretną wartość, może zachęcić odbiorcę do kliku |
Metaopisy (meta descriptions) | Przygotuj angażujące metaopisy, zawierające wezwania do działania (CTA) i ważne frazy kluczowe | To uzupełnienie tytułu, wskazanie, czego dotyczy tekst, sposób, by wskazać, dlaczego warto kliknąć link |
Użycie danych strukturalnych | Zadbaj o implementację danych strukturalnych – FAQ, ocen, informacji o dostępności i dostawie produktów | Wynik zyskuje większą widoczność w SERP, przekazuje odbiorcy ważne informacje. Dane strukturalne wspierają też budowę autorytetu tematycznego i proces indeksacji |
Optymalizacja URL | Twórz zrozumiałe, zawierające frazy kluczowe adresy URL | Odbiorca już na podstawie samego adresu określi, jaka jest tematyka danej podstrony |
Dodawanie multimediów | Dodaj do metatytułu i metadanych miniaturki i emotki | To sposób na zyskanie uwagi i zwiększenie atrakcyjności wyniku w wyszukiwarce |
Wykorzystaj odpowiednie zwroty | Używaj takich wyrażeń, jak: najlepszy, top, jak szybko, krok po kroku | Takie wyrażenia przyciągają uwagę użytkowników i pozwalają zwiększyć CTR |
Celowanie w długie ogony (Long-Tail Keywords) | Wykorzystaj frazy długiego ogona, na przykład: kardigan damski czarny z kaszmiru | Frazy długiego ogona wpisywane są przez użytkowników mających określone oczekiwania, skłonnych do dokonania zakupu |
Testy i optymalizacja | Na bieżąco sprawdzaj trendy i potrzeby użytkowników | Znajomość odbiorców i ich potrzeb zwiększy trafność treści, da szansę na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach organicznych i wyższe CTR |
A w jaki sposób poprawić CTR w Google Ads?
Jak zwiększyć CTR? | Opis | Dlaczego działa? |
---|---|---|
Chwytliwe nagłówki | Przygotuj nagłówki, które przyciągają uwagę, zawierają słowa kluczowe oraz wezwania do działania (CTA) | Ciekawy nagłówek to jeden z najważniejszych elementów, wpływających na CTA – musi być zachęcający |
Segmentacja grup reklam | Przygotuj kilka grup reklam, z precyzyjnie dopasowanymi słowami kluczowymi | Takie działanie to sposób, by dotrzeć do użytkowników, którzy mają różne intencje |
Rozszerzenia reklam | Wykorzystaj rozszerzenia, np. linki do podstron, rozszerzenia lokalizacji, telefoniczne czy promocyjne | Dodanie rozszerzeń może zwiększyć CTR nawet o 15% |
Testowanie różnych wersji reklam (A/B Testing) | Twórz różne warianty tekstów reklam, CTA, grafik itp. | Dzięki temu dowiesz się, jaki content cieszy się największą uwagą użytkowników |
Pamiętaj o emocjach | Treść reklam jest bardzo krótka, skup się na tym, by wywoływała emocje | Ciekawa, wywołująca emocje treść to sposób na wyróżnienie reklamy wśród innych i zainteresowanie odbiorców |
Wykluczające słowa kluczowe | Wykorzystaj opcję wykluczających słów kluczowych, pozwoli Ci to dotrzeć do grupy docelowej | Unikniesz dzięki temu wyświetlania reklamy na frazy, na które nie chcesz promować swojego biznesu |
Dostosowanie stawek do lokalizacji i czasu | Sprawdź, kiedy Twoje reklamy cieszą się największym powodzeniem | Przeprowadź optymalizację np. budżetu, która zwiększy widoczność reklamy w kluczowych momentach |
Analiza wyników w Google Ads | Analizuj skuteczność kampanii, sprawdź, które z reklam odnotowują dużą liczbę wyświetleń, a niewielką liczbę kliknięć | Taka wiedza wskaże reklamy wymagające poprawy, np. zmiany CTA. Optymalizacja może zwiększyć CTR |
CTR – podsumowanie
CTR, czyli Click-Through Rate, co tłumaczymy, jako współczynnik klikalności, określa procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Ów wskaźnik ma znaczenie w pozycjonowaniu, seo lokalnym, reklamie płatnej, wideo marketingu. To właśnie on wskazuje na to, ile procent użytkowników decyduje się na interakcję ze stroną www czy sklepem e-commerce. Wpływ na wysokość CTR ma wiele czynników, w tym pozycja strony oraz to, jakie elementy zawiera lista wyników wyszukiwania Google. Największy CTR odnotowują witryny z pierwszej pozycji wyników organicznych oraz strony umieszczone w Local Pack. Grafy wiedzy, fragmenty rozszerzone mogą natomiast obniżyć CTR – gdy odbiorca uzyskuje potrzebne informacje z poziomu SERP, nie ma potrzeby odwiedzania witryny.
Czym jest CTR?
CTR (Click-Through Rate) to wskaźnik procentowy klikalności, który wskazuje, jaka jest proporcja między liczbą wyświetleń, a liczbą kliknięć. Im wyższy CTR tym lepiej, oznacza to, że przygotowana przez Ciebie treść zyskuje zainteresowanie klientów. CTR wykorzystywany jest do określenia skuteczności reklamy płatnej, pozycjonowania czy e-mail marketingu.
Jak obliczyć CTR?
Aby obliczyć CTR, musisz dysponować takimi danymi, jak:
- Liczba kliknięć (np. 50 kliknięć reklamy).
- Liczba wyświetleń (np. 1000 wyświetleń reklamy).
Dane wystarczy podstawić do wzoru: CTR= liczba kliknięć/liczba wyświetleń * 100%. Przy powyższych danych CTR wynosi 5%.
Jaki CTR jest dobry?
Dobry CTR będzie różnił się z zależności od branży, oczekiwań i rodzaju zapytania użytkownika. Przyjmuje się jednak, że:
- Dla e-mail marketingu dobrym wynikiem będzie CTR równe 20-50%.
- Jeśli chodzi o kampanie Google Ads, dobrym wynikiem będzie CTR na poziomie 2-5%.
- W SEO, dobrym CTR ( dla pierwszej pozycji) będzie 20-30%.