Co ma znaczenie w pozycjonowaniu strony? Jak to się dzieje, że niektóre witryny wciąż zwiększają widoczność na ważne frazy lub utrzymują się na wysokich pozycjach, a inne stoją w miejscu lub, co gorsza, lecą w dół? Dziś przyjrzymy się najważniejszym działaniom, które mają wpływ na pozycjonowanie witryny. Sprawdź, czy wykorzystujesz wszystkie możliwości, by zbudować widoczność i zwiększyć konwersję. Zachęcamy do lektury!
Co wpływa na pozycjonowanie?
Pozycjonowanie strony internetowej to proces wieloetapowy, obejmujący działania o różnym charakterze. Aby odnieść sukces, trzeba zadbać o wiele aspektów, a w szczególności o odbiorcę i jego potrzeby. Istotne jest także bezpieczeństwo witryny, jej intuicyjność i bezawaryjne działanie.
Bezpieczeństwo strony
W dobie, w której coraz częściej słyszymy o cyberatakach, użytkownicy, jak i roboty Google, zachowują dużą czujność. Google, co powtarzam niemal za każdym razem, chce wyświetlać użytkownikom wiarygodne i w pełni bezpieczne witryny. Problemy z bezpieczeństwem są więc istotnym powodem, dla którego Twoja strona www może tracić widoczność w wynikach wyszukiwania.
Czym są problemy z bezpieczeństwem? To przede wszystkim:
- Złośliwe oprogramowanie – złośliwe oprogramowania mogą mieć negatywny wpływ na działanie witryny oraz na wrażenia użytkowników.
- Treści modyfikowane przez osoby trzecie – kolejnym z niebezpieczeństw są ataki hackerskie. Przestępcy mogą implementować i modyfikować różnego typu treści, np. wprowadzające użytkowników w błąd. Roboty Google uznają takie strony internetowe za niebezpieczne i nie wyświetlają ich w wynikach wyszukiwania.
- Inżynieria społeczna – działania, których celem jest to, by użytkownik wykonał określone akcje, np. udostępnił wrażliwe dane, poufne informacje, pobrał niebezpieczne oprogramowanie.
Co w sytuacji, w której Google napotka takie problemy na Twojej stronie www?
- W Google Search Console pojawi się stosowne powiadomienie, a na stronie www ostrzeżenie.
- Jak już wspomniałam, będzie to miało negatywny wpływ na pozycjonowanie strony – witryna odnotuje spadki.
- Takie epizody z pewnością też odstraszą potencjalnych klientów.
Właśnie dlatego tak istotne jest, by Twoja strona była odpowiednio zabezpieczona. Powinna znajdować się na bezpiecznym hostingu, musisz też pamiętać o certyfikacie SSL.
Hosting a bezpieczeństwo danych
Porządne hostingi zapewniają zaawansowane mechanizmy ochrony, które zmniejszają ryzyko opisanych powyżej incydentów. Główne mechanizmy ochrony to:
- regularne aktualizacje oprogramowania serwerowego,
- zapory sieciowe (firewall) i systemy wykrywania zagrożeń,
- automatyczne kopie zapasowe,
- ochrona przed atakami DDoS.
Certyfikat ssl
Certyfikat ssl to potwierdzenie, że transmisja danych jest poufna. Witryny bez ważnego certyfikatu uznawane są za niebezpieczne. Komunikat o potencjalnym niebezpieczeństwie wyświetlany jest użytkownikom i często skutkuje rezygnacją z odwiedzin.
Brak protokołu HTTPS to nie tylko utrata szansy na konwersję, ale także zwiększenie współczynnika odrzuceń – ma to negatywny wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarce Google.
Luki w zakresie bezpieczeństwa mogą sprawić, że działania seo i pozycjonowanie nie przyniosą rezultatów, a inwestycja w e-marketing nie zwróci się.
Jakość serwera
Zaufany hosting jest istotny z wielu powodów – nie tylko, jeśli chodzi o zabezpieczenia i ataki hackerskie.
Mniejsze ryzyko awarii
Zaufany, wyróżniający się jakością hosting, to mniejsze ryzyko awarii, np. problemów z infrastrukturą, przeciążeń zasobów, błędów w oprogramowaniu. Każdy z powyższych problemów może sprawić, że strona www będzie trudno dostępna lub całkowicie niedostępna. Takie problemy to sygnał dla robotów Google, że strona nie działa wydajnie. Wszystko to uniemożliwi indeksację, zmniejszy crawl budżet witryny, zwiększy współczynnik odrzuceń, a finalnie, negatywnie wpłynie na konwersację i widoczność strony.
Optymalizacja pod kątem skalowalności
Ważna jest również skalowalność hostingu, czyli opcja zwiększenia zasobów serwera, np. mocy procesora, pamięci RAM, miejsca na dysku. W przypadku tańszych usług hostingowych taka elastyczność może nie być dostępna. Skutek? W przypadku wzrostu ruchu na stronie www, mogą pojawić się problemy z wydajnością.
Wsparcie techniczne
Profesjonalne firmy hostingowe zapewniają wsparcie techniczne – w razie awarii lub ewentualnego ataku hackerskiego, można liczyć na szybką pomoc. Dzięki temu ryzyko utraty konwersji i spadku pozycji w Google jest zminimalizowane.
Szybkość ładowania strony www
Hosting ma wpływ na prędkość ładowania strony. To bardzo ważny czynnik, ponieważ użytkownicy rezygnują z odwiedzin strony już po 3 sekundach oczekiwania.
Dobrą opcją może być korzystanie z CDN (Content Delivery Network). CDN działa poprzez dystrybucję zawartości strony na serwery zlokalizowane w wielu miejscach – pliki przesyłane są z najbliższego względem użytkownika serwera. Skraca to czas przesyłania danych i zmniejsza obciążenie głównego serwera, co pozytywnie wpływa na wydajność strony. CDN może nie tylko zwiększyć prędkość ładowania strony, ale również wpłynąć na zadowolenie użytkowników i zredukować współczynnik odrzuceń.
Regularność prac seo-on site i seo off-site
Przy pozycjonowaniu stron www na uwadze warto mieć regularność prac. W przypadku omawianej dziś formy e-marketingu, najlepsze rezultaty przynoszą rozłożone w czasie działania, obejmujące zarówno proces tworzenia treści, jak i linki przychodzące czy linki wewnętrzne. Dlaczego to takie ważne?
- Konkurencja nie śpi – pozycjonowanie stron internetowych to walka o wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Ale niestety, liczba miejsc w top 10 jest ograniczona, a wygrywają witryny, które Google uzna za najbardziej wartościowe. Jakiekolwiek przerwy w pozycjonowaniu Twojej strony www, to szansa dla konkurencji.
- Crawl budget i indeksacja – im więcej dzieje się na Twojej stronie www, tym większa szansa na to, że roboty Google częściej będą ją odwiedzać. Usprawni to indeksację i da szansę na szybsze zajęcie topowych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
- Aktualizacje treści – bieżące prace to także możliwość dodania nowych treści i zaktualizowania starszych. Zarówno roboty Google, jak i użytkownicy doceniają świeży content. Wiem z doświadczenia, że codzienne publikacje mogą przynieść wiele korzyści.
- Linki wewnętrzne – bieżące dodawanie linków wewnętrznych ułatwia robotom poruszanie się w obrębie witryny i usprawnia indeksację. Odnośniki wewnętrzne są też ważnym elementem nawigacji i mogą zwiększyć satysfakcję użytkownika.
- Linki zewnętrzne – linki zewnętrzne wspierają budowę wiarygodności (a im większa wiarygodność, tym pozycjonowanie przynosi lepsze efekty). Linki zewnętrzne muszą być jednak zróżnicowane (linki nofollow, linki dofollow) i pochodzić z różnych źródeł. Istotne też, by profil linków zwiększał się regularnie, odnośniki należy zdobywać na bieżąco.
- Monitoring efektów – w bieżących działaniach warto także uwzględnić monitoring efektów pozycjonowania. Za pomocą odpowiednich narzędzi seo, możesz sprawdzić, czy podstrona została już zaindeksowana, jakie frazy kluczowe generują ruch, jak wygląda widoczność danej podstrony w porównaniu do konkurencji.
Czynniki behawioralne
Algorytmy wyszukiwarki chcą wyświetlać treści, które są trafne, użyteczne dla odbiorcy i mają wysoką jakość. Sygnały świadczące o tym, że dana witryna internetowa nie do końca spełnia powyższe wytyczne, może poskutkować obniżeniem jej widoczności w sieci. Tutaj znaczenie mają czynniki behawioralne, czyli dotyczące tego, w jaki sposób użytkownicy zachowują się na stronie www. Wśród najistotniejszych czynników behawioralnych wymienić można wysoki wskaźnik odrzuceń (bounce rate) i krótki czas spędzony na stronie.
Jeśli więc odbiorcy odwiedzają Twoją witrynę, ale nie decydują się na dalszą eksplorację i bardzo szybko klikają x na czerwonym tle, może to oznaczać, że z jakichś względów strona nie spełnia ich oczekiwań.
W takiej sytuacji warto dokładnie przeanalizować zawartość witryny, sprawdzić, czy struktura strony jest intuicyjna, czy treści mają wysoką jakość, a użytkownicy nie są wprowadzani w błąd (na przykład w wyniku złego doboru fraz kluczowych).
Podczas wycieku danych Google, w maj 2024 roku, pojawiła się informacja, że dla Google liczą się kliknięcia. Im więcej wartościowych kliknięć generuje dana witryna, tym szanse na uzyskanie widoczności także są większe. Co możesz zrobić, by odbiorcy chętnie odwiedzali różne podstrony Twojej witryny? Rozwiązaniem jest analiza zachowania użytkowników i optymalizacja.
Zakres pozycjonowania
Pozycja strony w Google uzależniona jest także od zakresu prac. Witryny, w przypadku których zakres prac jest minimalny, mają znacznie mniejsze szanse na uzyskanie widoczności. Szeroki zakres działań on-site i off-site to szansa na szybsze efekty. Dane mówią same za siebie:
- Strony internetowe, które publikują 16 lub więcej postów miesięcznie, mogą generować 3,5 razy więcej ruchu niż te, które publikują mniej niż 4 wpisy w miesiącu.
- Kompleksowa i prawidłowa optymalizacja techniczna strony zwiększa o 40% szanse na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Przemyślana, długofalowa strategia link buildingu może zwiększyć widoczność strony www nawet o 97% w porównaniu do stron, które nie pozyskują linków.
- Strony www i sklepy e-commerce, które integrują optymalizację techniczną (on-site), content oraz działania off-site, mają o 60% większe szanse na uzyskanie trwałej widoczności w topowych wynikach wyszukiwania.
Sygnały społecznościowe (Social Signals)
Sygnały z mediów społecznościowych (liczba udostępnień, polubień, komentarzy) także mogą mieć wpływ na SEO. Istnieją przesłanki, że duża aktywność w mediach społecznościowych, w tym integracja z odbiorcami, może pośrednio poprawiać widoczność strony.
Autorytet autora
Content jest bardzo istotny i ma wpływ na to, czy dana strona internetowa zyska widoczność. Ale, content to nie tylko odpowiednie słowa kluczowe, grafiki czy wideo. Algorytm wyszukiwarki weryfikuje także kwestię autorytetu autora. Co to oznacza? Że największe szanse na sukces mają treści, które są przydatne dla użytkownika, wyczerpują temat, a co więcej, przygotowane są przez osoby, które wyróżniają się specjalistyczną wiedzą.
Oprócz autorytetu autora, warto też zadbać o autorytet tematyczny strony. Budowa autorytetu tematycznego koncentruje się na tworzeniu wyczerpujących treści z danej dziedziny, na dostarczaniu użytkownikom odpowiedzi na każde pytanie z danej dziedziny. Duet w postaci autorytetu autora i autorytetu tematycznego to większa szansa na uzyskanie widoczności strony internetowej.
Pozycjonowanie strony www – główne działania
Omówiłam czynniki, które mają duży wpływ na pozycjonowanie witryny. Przejdę teraz do najistotniejszych działań SEO, które powinny znaleźć się w każdej strategii zwiększania widoczności strony www w sieci.
Meta title oraz meta description
W procesie pozycjonowania strony internetowej należy uwzględnić stworzenie unikalnego meta tytułu i meta opisu dla każdej podstrony w Twojej witrynie. Meta tytuł i meta opis to treści, które pojawiają się na stronie wyników wyszukiwania (SERP). Użytkownik widzi zarówno meta tytuł, jak i meta opis – odpowiednia optymalizacja wspomnianych treści może zachęcić odbiorcę do kliknięcia linku. Meta tytuł dostarcza także robotom Google informacje na temat zawartości witryny – ma więc wpływ na pozycjonowanie.
Słowa kluczowe
Innym ważnym aspektem SEO jest wybór odpowiednich słów kluczowych. Słowa kluczowe to dłuższe i krótsze wyrażenia, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwania. Jeśli chcesz, aby Twoja strona pojawiła się w SERPach dla konkretnego słowa kluczowego, musisz zadbać o optymalizację witryny pod kątem ważnej dla Ciebie frazy. Fraza powinna znaleźć się w nagłówkach, w treści, w meta tytule, w meta opisie czy w adresach url.
W wynikach wyszukiwania Google pojawiają się witryny, które spełnią kryterium trafności, a więc zawierające frazy pasujące do zapytania użytkownika. Dokładnie więc sprawdź, w jaki sposób Twoja grupa docelowa szuka Twoich usług i produktów.
Do poszukiwania słów kluczowych oraz sprawdzania ich statystyk polecam bezpłatne narzędzie Google Keyword Planner.
Tworzenie odpowiedniej treści
Jedną z najważniejszych rzeczy, które możesz zrobić, aby poprawić SEO swojej witryny, jest tworzenie wysokiej jakości treści. Treść, jak już wspominałam powyżej, powinna w wyczerpujący sposób omawiać dane zagadnienie, zawierać unikalne wnioski, istotne też, by była dobrze napisana i pozbawiona błędów.
Optymalizacja mobilna
Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych to kolejne z działań. Twoja strona www musi poprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Możesz sprawdzić, czy Twoja strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym, korzystając z narzędzia Google Page Insights.
Skuteczne pozycjonowanie strony – podsumowanie
Pozycjonowanie wymaga wielu testów oraz analiz – tylko wtedy będzie skuteczne i efektywne. Ważne jest działanie na wielu polach, prowadzenie regularnych prac i oczywiście koncentracja na użytkowniku. Zbuduj także autorytet strony, zadbaj o użyteczność witryny i to, by była bezpiecznym, wartościowym źródłem informacji. Takie strony doceniane są zarówno przez użytkowników, jak i przez roboty Google.
W pozycjonowaniu strony internetowej kluczowe są także dobór słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne, optymalizacja techniczna czy pozyskiwanie linków zewnętrznych. Powielanie treści, częste awarie, kiepskie linki, problemy z bezpieczeństwem sprawią natomiast, że roboty wyszukiwarki, jak i odbiorcy, będą omijać Twoją witrynę.
Oczywiście jeśli nie wiesz, jak zacząć pozycjonowanie strony, zgłoś się do nas i zróbmy razem coś spektakularnego.