Czym jest linkowanie wewnętrzne? To sieć linków w obrębie jednej strony www, ważny czynnik rankingowy Google. Jeśli więc zależy Ci na miejscu w TOP 10, (a z pewnością tak jest), już teraz sprawdź jakość linkowania na swojej stronie.
Na co powinieneś zwrócić uwagę podczas analizy? Jakie rodzaje odnośników wewnętrznych wyróżniamy i jaką rolę spełniają? Zachęcamy do lektury!
Linkowanie wewnętrzne – co to?
Linkowanie wewnętrzne, z angielskiego internal linking, to proces implementacji linków w obrębie jednej strony www (link może kierować na przykład ze strony głównej na podstronę produktową). Linki wewnętrzne oznaczane są w kodzie HTML strony za pomocą znacznika <a> (anchor). Wyróżniamy także atrybut href, który wskazuje adres podstrony docelowej, np. <a href=”strona-docelowa.html”>Kliknij tutaj</a>.
Dlaczego proces linkowania wewnętrznego jest tak ważny?
Odnośniki wewnętrzne ułatwiają robotom poruszanie się po stronie www ‒ roboty podążają za podlinkowanymi podstronami, a to zwiększa jakość indeksacji. Profil linków wewnętrznych sprawia, że roboty indeksujące lepiej rozumieją strukturę serwisu, wartość poszczególnych podstron oraz powiązania między nimi.
Linki stanowią także ułatwienie dla użytkowników ‒ usprawniają znalezienie konkretnych treści. Dzięki odnośnikom potencjalny klient może łatwo przeklinać się z jednej podstrony na inną.
Rodzaje linków wewnętrznych
Wyróżniamy różne rodzaje linków wewnętrznych, są to:
Linki tekstowe ‒ link tekstowy to wyróżniony, klikalny fragment tekstu, który znajduje się na stronie www. Takie linki można umieścić na przykład w opisach kategorii czy w artykułach blogowych.
Linki graficzne ‒ graficzne linki wewnętrzne to odnośniki umieszczone w grafice. Linki graficzne znajdują się między innymi w logo firmy, a także w innych elementach graficznych na stronie www.
Warto też wspomnieć o dwóch, innych grupach linków wewnętrznych, są to:
Linki site wide ‒ to linki, które prowadzą do jednego adresu URL, występujące na wszystkich lub prawie wszystkich podstronach.
Linki pojedyncze ‒ to linki wewnętrzne umieszczone wyłącznie na kilku stronach witryny.
Linkowanie wewnętrzne – anchory
Anchor to nic innego, jak treść linków wewnętrznych, tekst zakotwiczenia. Wyróżniamy różne typy anchorów, są to:
Exact Match Anchor (EMA)
Exact Match Anchor to anchor dokładnie dopasowany. W takim przypadku link wewnętrzny dodany jest do najistotniejszych w tekście fraz kluczowych. Linkowane są frazy w mianowniku, na które pozycjonowana jest strona.
Exact Match Anchor jest jednym z najskuteczniejszych typów anchorów, ponieważ sygnalizuje robotom wyszukiwarki, jakie słowa kluczowe są najistotniejsze. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z takimi anchorami – może to być postrzegane jako próba manipulacji.
Partial Match
Partial match to anchor w części dopasowany. Linkowane są odmiany i synonimy frazy kluczowej, na przykład zamiast kredyty hipoteczne podlinkowana może być fraza najlepsze oferty kredytów hipotecznych. Partial Match Anchor zwykle wygląda bardziej naturalnie niż EMA.
Adres URL
To adres URL, który prowadzi na daną podstronę. Nie mamy tutaj tekstu, frazy kluczowej, a jedynie sam link. Przykład takiego odnośnika to: https://1stplace.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www/.
Brand anchor
Brand anchor to link brandowy zawierający nazwę firmy. Tego rodzaju linki często umieszczane są na stronie głównej, w zakładce kontakt lub w materiałach promocyjnych. Brand anchor pomaga w budowaniu świadomości marki oraz wzmacnia zaufanie użytkowników do witryny.
Zero match
Zero match to odnośniki zamieszczone pod frazami typu: zobacz tutaj, zobacz więcej itp. Z punktu widzenia SEO, jest to najmniej przydatny odnośnik, ponieważ nie dostarcza robotom Google żadnej informacji na temat zawartości strony, na którą kieruje. W praktyce jednak, są to przydatne odnośniki, które sprawdzają się z perspektywy użytkownika i zachęcają do kliknięcia.
Gdzie umieścić linki wewnętrzne?
Linki wewnętrzne powinny być umieszczane w różnych miejscach na stronie www lub w sklepie e-commerce. Bardzo ważne, by omawiane odnośniki kierowały do najważniejszych podstron i były tak rozplanowane, by zainteresowany sprawnie przeklikał się do wybranej sekcji witryny.
Linkowanie wewnętrzne: menu główne
Menu buduje strukturę całej witryny, wskazuje robotom Google, które podstrony są najistotniejsze – a to ma wpływ na indeksację i proces pozycjonowania stron www. Dodatkowo, odnośniki zamieszczone w menu głównym mają większą wagę SEO, ponieważ dostępne są z poziomu każdej podstrony. Zwykle w menu (i jest to zalecane rozwiązanie), umieszczane są linki do podstron sprzedażowych, popularnych artykułów blogowych, głównych kategorii produktów.
Przykładowe menu sklepu odzieżowego może zawierać następujące sekcje główne, które kierować będą do kolejnych podstron.
- O nas
- Kobieta
- Mężczyzna
- Dziecko
- Blog
- Kontakt
Linkowanie wewnętrzne: menu boczne
Menu boczne to sposób, by ulepszyć nawigację strony i sprawić, że witryna stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników. W menu bocznym zwykle umieszczane są linki do podkategorii, najnowszych wpisów blogowych oraz innych istotnych sekcji, które stanowią uzupełnienie menu głównego.
Linkowanie wewnętrzne: menu okruszkowe, nawigacja okruszkowa
Nawigacja okruszkowa informuje użytkownika, w jakim miejscu na stronie internetowej się znajduje. Dzięki takiej nawigacji wiemy, jakie miejsce w hierarchii witryny zajmuje dana podstrona. Przykładowa nawigacja okruszkowa to: Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Produkt. Sama bardzo lubię, gdy strony www, które odwiedzam, mają zaimplementowaną nawigację okruszkową – bardzo ułatwia mi to eksplorację witryny.
Linkowanie wewnętrzne: stopka
Linki wewnętrzne powinny znaleźć się także w stopce. W stopce zwykle umieszczane są odnośniki do takich sekcji, jak polityka prywatności, regulamin, kontakt, kategorie produktowe. Mimo tego że linki znajdują się na samym dole witryny, mają pozytywny wpływ na crawl budget, są też przydatne dla użytkowników.
Linkowanie wewnętrzne: logo i grafiki
Logo, ikony, infografiki, zdjęcia mogą pełnić rolę wewnętrznych linków graficznych. Logo bardzo często kieruje na stronę główną witryny, co sprawia, że można jednym kliknięciem wrócić na home page. Inne elementy graficzne mogą linkować na dowolne podstrony.
Linkowanie wewnętrzne: treści strony
Linki wewnętrzne – zarówno anchory, jak i adresy url, powinny znajdować się w treści poszczególnych podstron: w artykułach, opisach kategorii i produktów. Linki mogą być umieszczone w dowolnych miejscach w tekście, ale warto implementować je w przemyślany sposób – dzięki temu użytkownik będzie mógł przeklikiwać się między podstronami. Przykład? W artykule blogowym opisującym planszówki można umieścić linki kierujące do kart produktowych konkretnych planszówek.
Tagi strony
Tagi bardzo dobrze zdają egzamin na blogach, dzięki nim użytkownik szybko odnajduje treści o interesującej go tematyce.
Mapa strony, czyli site map
Dobrym rozwiązaniem jest także site mapa, czyli mapa witryny, zawierająca adresy URL do wszystkich podstron w obrębie danej strony www. Wersje HTML mapy witryny często wykorzystywane są jako dodatkowy element nawigacyjny, ułatwiają użytkownikom odnalezienie konkretnych treści, podstron. XML sitemap przeznaczona jest natomiast dla robotów wyszukiwarek i usprawnia indeksowanie.
Jak dodać linki wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne WordPress
WordPress proponuje narzędzia, które umożliwiające szybkie dodawanie linków. W edytorze blokowym, czyli w Gutenbergu, wystarczy zaznaczyć tekst i użyć funkcji Dodaj/edytuj link. Kolejny krok to wklejenie wybranego odnośnika.
Dodatkowo, dostępne są różnego typu wtyczki – wśród najpopularniejszych znajdują się Yoast SEO i Rank Math – wtyczki wspierają optymalizację linkowania wewnętrznego.
Linkowanie wewnętrzne Joomla
Joomla także umożliwia dodawanie linków poprzez edytor artykułów. Podobnie jak w WordPressie, możesz zaznaczyć tekst i dodać odnośnik prowadzący na wybraną podstronę.
Ów CMS umożliwia łatwe zarządzanie podstronami. Dzięki opcji Select możesz szybko i intuicyjnie odnaleźć treść, do której ma prowadzić link – eliminuje to ryzyko wprowadzenia błędnych adresów URL.
Rola linkowania wewnętrznego
Jak już sygnalizowałam powyżej, linki wewnętrzne pełnią bardzo istotną rolę – i to na wielu polach.
Linkowanie wewnętrzne a seo
Odnośniki wewnętrzne ułatwiają robotom poruszanie się po stronie www ‒ roboty podążają za podlinkowanymi podstronami, a to zwiększa jakość indeksacji. Profil linków wewnętrznych sprawia, że roboty indeksujące lepiej rozumieją strukturę serwisu, wartość poszczególnych podstron oraz powiązania między nimi.
Przekazywanie link jucie
Linki wewnętrzne przekazują link juice, czyli sok linkowy, a to ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony. Dla przykładu, umieszczanie odnośników w artykułach blogowych, może wzmocnić stronę główną i kluczowe podstrony witryny, np. ofertowe. Należy jednak zachować ostrożność, zbyt „rozcieńczony” sok linków przynosi słabsze efekty.
Wszystko to pokazuje, jak ważne jest przemyślane umieszczenie linków wewnętrznych – należy skupić się na tym, by kierowały do najważniejszych sekcji na stronie.
Stworzenie struktury witryny
Linki wewnętrzne ułatwiają zrozumienie struktury witryny. Dzięki takim odnośnikom wskazujesz, które sekcje witryny są najważniejsze, określasz kategorie główne i podkategorie – budujesz strukturę hierarchiczną.
Odnośniki wewnętrzne a nawigacja
Przemyślane dodawanie linków wewnętrznych sprawia, że użytkownik może sprawnie poruszać się w obrębie danej witryny, pozytywnie wpływa na UX.
Linkowanie wewnętrzne – zalety
Odpowiednie linkowanie wewnętrzne ma wiele zalet, są to:
Wydłużenie czasu spędzonego na stronie
Linkowanie wewnętrzne jest ułatwieniem dla użytkowników. Sprawia, że mogą oni bardzo szybo przeklinać się z poziomu strony głównej czy strony produktowej do innych podstron. Wydłuża to czas sesji.
Mniejszy współczynnik odrzuceń
Prawidłowo zaimplementowana sieć linków to gwarancja, że odwiedzający sprawnie znajdzie wszystkie istotne informacje. Dzięki temu współczynnik odrzuceń będzie mniejszy, a szansa na konwersje i wyższą pozycję w wyszukiwarce Google większa.
Przyspieszony proces indeksacji
Linki wewnętrzne ułatwiają robotom wyszukiwarki poruszanie się po stronach www. Ma to pozytywny wpływ na indeksację. Jak wiadomo, strona jest widoczna w wyszukiwarce dopiero po zaindeksowaniu.
Tak więc, linki umieszczane w prawidłowy sposób, mogą w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju biznesu, sprawić, że pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google będą coraz wyższe.
Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?
Wiesz już, jak powinno wyglądać wyglądać linkowanie wewnętrzne i dlaczego jest takie ważne. Ale, jak możesz sprawdzić, czy linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie przebiega prawidłowo? Masz do wyboru kilka rozwiązań.
Ręczny audytu linków wewnętrznych
Jednym z najprostszych, ale niekoniecznie najszybszych i najskuteczniejszych sposobów weryfikacji linków wewnętrznych, jest audyt ręczny. To nic innego, jak analiza różnych sekcji stron: menu głównego i bocznego, stopki, linków graficznych, linków w treści strony. Podczas audytu powinieneś znaleźć odpowiedź na kilka pytań:
- Czy linki kierują do ważnych treści strony, czy wzmacniają podstrony, na których zależy Ci najbardziej?
- Czy anchor teksty są naturalnie wplecione w treść, czy kierują na powiązane tematycznie podstrony?
- Czy linki powodują, że w strukturze strony panuje chaos?
- Czy na stronie znajdują się niedziałające linki, błędne przekierowania itp.?
- Jaka jest struktura linkowania wewnętrznego? Czy menu ma odpowiednią hierarchię?
Struktura linków wewnętrznych a specjalistyczne narzędzia
Jakość linkowania wewnętrznego możesz zweryfikować za pomocą specjalistycznych narzędzi.
Google Search Console
Google Search Console to bezpłatne narzędzie Google, które daje wiele możliwości, pozwala także na sprawdzenie linkowania wewnętrznego. W sekcji Linki sprawnie zweryfikujesz, jakie odnośniki wewnętrzne prowadzą do poszczególnych podstron Twojej witryny.
Ahrefs
Ahrefs to jedno z moich ulubionych narzędzi – korzystam z niego praktycznie każdego dnia. Za pomocą narzędzia można sprawdzić widoczność witryny na wybrane frazy kluczowe, zweryfikować profil linków przychodzących, a także wykonać audyt omawianych dziś linków wewnętrznych.
Semrush
To kolejne narzędzie do audytu SEO, które umożliwia między innymi analizę linków wewnętrznych. Za pomocą narzędzia można też zidentyfikować problemy z odnośnikami.
Inne przydatne narzędzia to Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb, Moz Pro, wtyczka Broken Link Checker for WordPress.
Za pomocą odpowiednich narzędzi można też przeanalizować linki wychodzące oraz zewnętrzne.
Linkowanie wewnętrzne – co jeszcze warto wiedzieć?
Jakie rodzaje linków wewnętrznych umieszczać na stronie?
Najlepiej, aby do danego adresu URL prowadziło jak najwięcej linków typu Exact Match. Ale nie skupiaj się wyłącznie na takich anchorach. Profil linków wewnętrznych powinien być zróżnicowany, naturalny.
Liczba linków prowadzących do jednej strony
Jaka liczba linków wewnętrznych kierujących na daną podstronę będzie odpowiednia? Rekomendowanym rozwiązaniem jest, aby do konkretnego adresu URL kierował wyłącznie jeden link na danej podstronie. Nie zaleca się umieszczania na jednej podstronie kilku linków kierujących do tego samego adresu.
Reukcja podstron typu sieroty
W obrębie twojej witryny nie powinny pojawiać się osierocone strony, czyli podstrony, na które nie prowadzi żaden link wewnętrzny.
Reguła 3 kliknięć
Reguła 3 kliknięć zakłada, że na każdą podstronę użytkownik powinien dotrzeć za pomocą maksymalnie 3 kliknięć.
Liczba linków wewnętrznych
Jaka liczba linków wewnętrznych będzie optymalna? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Należy kierować się rozsądkiem. Linków nie może być za dużo ‒ zbyt częste linkowanie może zaburzyć lekturę i być irytujące dla użytkownika. W tekście liczącym około 2k zzs optymalne będą około 4 linki wewnętrzne.
Linkowanie wewnętrzne a kanibalizacja
Stosowanie takich samych anchorów w linkowaniu wewnętrznym, prowadzącym do różnych podstron, może doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych. O kanibalizacji mówimy, gdy na daną frazę wyświetlanych jest kilka podstron.
Linki wewnętrzne a struktura silo
Struktura silo w linkowaniu wewnętrznym polega na tworzeniu grup treści na stronie i wzajemnym linkowaniu ich w sposób hierarchiczny. Taka struktura pozwala na lepsze uporządkowanie witryny i ułatwia robotom wyszukiwarek indeksowanie poszczególnych sekcji, co może poprawić wyniki SEO.
Linki wewnętrzne a linki zewnętrzne
Pozycjonowanie strony www obejmuje wiele działań. Dla robotów wyszukiwarek ważne są nie tylko linki wewnętrzne, ale również linki zewnętrzne. Linkami wewnętrznymi zajęliśmy się powyżej. Czym natomiast jest linkowanie zewnętrzne?
Linkowanie zewnętrzne, inaczej linki przychodzące lub back linki, to odnośniki kierujące na stronę główną lub na podstrony witryny ze źródeł zewnętrznych. Wartościowy profil takich linków to informacja dla robotów wyszukiwarki, że dana strona jest wiarygodna, polecana przez inne. Jakie linki zewnętrzne mają największe znaczenie dla robotów Google? Roboty wyszukiwarki cenią odnośniki pochodzące z portali o dużym autorytecie, z dużą liczbą domen referencyjnych, z dużym ruchem.
O linkowaniu zewnętrznym warto więc pamiętać i zadbać o to, by wykonane było poprawnie.
Dobre praktyki linkowania wewnętrznego
Na koniec, przyjrzyjmy się najlepszym praktykom implementacji linków wewnętrznych.
Linkuj do istotnych podstron – zaplanuj linkowanie wewnętrzne w taki sposób, by odnośniki kierowały do najistotniejszych podstron w obrębie danej witryny, takich jak strony produktowe, kategorie, najnowsze artykuły blogowe.
Stosuj naturalne i zrozumiałe anchor texty – używaj jasnych, spójnych tematycznie tekstów zakotwiczenia (anchorów). Kotwica powinna wskazywać, na jaką stronę prowadzi link.
Ogranicz liczbę linków na stronie – unikaj nadmiernego linkowania, dzięki temu link juice będzie miał większą wartość. Skoncentruj się na linkowaniu do najważniejszych w strukturze witryny podstron.
Zadbaj o dopasowanie tematyczne – umieść linki wewnętrzne w treści artykułów lub opisów produktów, dzięki temu użytkownicy i roboty Google trafią do powiązanych z daną podstroną tematów lub produktów.
Zadbaj o spójność nawigacji – upewnij się, że kluczowe elementy nawigacyjne (menu główne, menu boczne, stopka) zawierają linki do najważniejszych sekcji witryny.
Zoptymalizuj linki graficzne – linki umieszczone w grafikach (np. w logo), powinny być oznaczone odpowiednimi atrybutami alt, aby roboty wyszukiwarek zrozumiały, dokąd prowadzą.
Pamiętaj o analizie – usuń niedziałające linki, sprawdź czy na stronie znajdują się podstrony, na które nie prowadzą żadne odnośniki.
Linkuj z nowych stron do starszych treści – dodawaj linki z nowych artykułów lub podstron do starszych, wartościowych treści.
Podsumowanie – skuteczne linkowanie wewnętrzne
Na czym polega linkowanie wewnętrzne? To proces umieszczania linków w obrębie jednej strony www lub sklepu e-commerce. Linki wewnętrzne powinny znajdować się w menu, w stopce, w treści strony, w logo. O czym jeszcze pamiętać? Istotne, by odnośniki kierowały do podstron produktowych, na stronę główną i do innych kluczowych sekcji strony. Dobrze rozplanowana sieć odnośników wskaże, które podstrony są kluczowe w strukturze witryny oraz umożliwi odbiorcy sprawne przeklikiwanie się między różnymi sekcjami strony.
Prawidłowe praktyki linkowania wewnętrznego to szybsza indeksacja i szansa na uzyskanie lepszej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, to również niższy współczynnik odrzuceń, a także budowa przyjaznej dla użytkownika witryny.