Jakie czynniki rankingowe Google wpływają na pozycjonowanie strony? Które z działań w obrębie strony i poza nią są niezbędne, by zyskać widoczność w wyszukiwarce Google? Od czego zależy pozycja strony w bezpłatnych, czyli organicznych wynikach wyszukiwania? Dziś odpowiemy na powyższe pytania. Zachęcamy do lektury!
Czynniki rankingowe – co to?
Czym są czynniki rankingowe? To różnego typu elementy, które decydują o pozycji strony internetowej, sklepu e-commerce czy portalu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Algorytmy Google uwzględniają zarówno czynniki on-site, jak i off-site, zachowanie użytkowników na stronie, treści i wiele innych. Przeważają opinie, że czynników rankingowych jest ponad 200.
Pamiętajmy jednak, że Google stale aktualizuje listę czynników rankingowych. Właśnie dlatego, należy śledzić wszystkie zmiany. Może okazać się, że działania, które do tej pory przynosiły rezultaty, już nie działają i odwrotnie.
Warto jednak poświęcić czas, energię oraz środki i zadać o to, by witryna internetowa pięła się w górę. Im wyższa pozycja na liście wyników wyszukiwania, tym większe korzyści dla naszego biznesu.
Najważniejsze czynniki rankingowe Google
1. Autorytet domeny
Jak czynniki rankingowe Google, to oczywiście autorytet strony. Autorytet domeny to miara tego, w jakim stopniu Google uznaje naszą witrynę, za lidera w branży. Na autorytet wpływają różne czynniki, między innymi jakość linków zewnętrznych czy ogólna optymalizacja strony pod kątem SEO. Autorytet strony oceniany jest w skali od 1 do 100.
2. Historia domeny
Historia to przeszłość witryny. Na historię składają się między innymi:
- kary i filtry Google, jakie w przeszłości zostały nałożone na stronę,
- przerwy w działaniu strony,
- jakość treści, publikacje treści zakazanych,
- liczba linków zewnętrznych.
Zanim zakupimy domenę, sprawdźmy jej historię. Niechlubne epizody mogą negatywnie wpłynąć na wyniki pozycjonowania.
3. Architektura strony
Przemyślana struktura strony jest ważna nie tylko dla potencjalnych klientów, ale należy też do grupy czynników rankingowych.
Liczą się tutaj dobrze rozplanowane menu, logiczny podział na kategorie, przyciski CTA, intuicyjna ścieżka zakupowa, menu okruszkowe, linki wewnętrzne.
4. Domena – nazwa, rozszerzenia
Sama nazwa domeny także na znaczenie. Ważne jest dopasowanie rozszerzenia do tematyki strony. Wyróżniamy następujące rozszerzenia:
- .pl — domeny firm działających na terenie Polski,
- .gov — charakter rządowy,
- .com — rozszerzenie globalne,
- .edu — charakter edukacyjny,
- .org — organizacje publiczne.
5. Przerwy w działaniu strony
Kolejnym czynnikiem w rankingu Google są przerwy w działaniu strony. Jeśli nasza witryna często ulega awarii, na przykład z powodu wirusów, braku przedłużenia umowy lub z innych przyczyn, może to poskutkować spadkiem w rankingu, a nawet wyłączeniem z indeksowania.
6. Linkowanie zewnętrzne
Ranking Google uwzględnia także czynniki off-site, przede wszystkim linkowanie zewnętrzne. Jakość i liczba linków ze źródeł zewnętrznych ma duży wpływ na miejsce pozycjonowanej witryny w wyszukiwarce Google. Liczą się tutaj zarówno jakość odnośników ‒ najlepiej, aby pochodziły z witryn o dużym autorytecie, jak i liczba linków przychodzących. Ważne, aby profil linków rozbudowywać regularnie, by liczba odnośników wzrastała w naturalny sposób.
Linki zewnętrzne pozyskać można z takich źródeł, jak:
- artykuły sponsorowane,
- strony zapleczowe,
- katalogi firm,
- media społecznościowe,
- linki na stronach internetowych partnerów.
7. Linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne to odnośniki do poszczególnych podstron Twojej witryny. Dobrze przemyślana sieć linków sprawia, że roboty wyszukiwarki bez problemów poruszają się w obrębie strony i szybciej indeksują zmiany. Linkowanie wewnętrzne jest także pomoce na użytkowników, ułatwia klientom sprawne przeklikiwanie się pomiędzy zakładkami.
8. Wartościowy content
Treści są niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym Google. Pozycjonowanie stron obowiązkowo więc powinno uwzględniać przygotowanie wartościowych tekstów. Jakiego typu content wpłynie pozytywnie na pozycję witryny?
9. Zagęszczenie słów kluczowych
Słowa i frazy kluczowe powinny być rozmieszczone w tekstach w naturalny sposób. Zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych zaburzy lekturę i z całą pewnością nie wpłynie pozytywnie na pozycję strony w rankingu Google. Pamiętajmy także o odmianach ‒ stosowanie wyłącznie fraz w mianowniku (nawet, jeśli konstrukcja zdania wymaga odmiany), nie jest dobrym pomysłem.
10. Dobór słów i fraz kluczowych
Powinniśmy zadbać o obecność słów kluczowych głównych i pobocznych. Jednym z częściej popełnianych błędów jest skupienie się na frazie głównej. Google bierze pod uwagę, czy tekst porusza kwestie, które także mogą być przydatne dla użytkownika.
Czytelność treści
Formatowanie treści ich czytelność, światło na stronie, wypunktowania, pogrubienia sprawią, że tekst będzie przyjemniejszy w odbiorze.
Unikalność
Przy pozycjonowaniu stron ważna jest unikalność tekstów. Istotne, by wszystkie teksty ‒ opisy produktów i usług, artykuły blogowe, treści brandowe były w 100% unikalne. Kopiowanie tekstów od konkurencji, ze strony producenta, z innych źródeł, a nawet w obrębie podstron naszej własnej witryny, jest wysoce odradzane.
Duplikacja wewnętrzna lub zewnętrzna negatywnie wpływa na pozycje w rankingu stron.
Częstotliwość publikacji
Jeśli ostatnie wpisy na blogu bądź innej podstronie dodane były bardzo dawno temu, roboty Google odnotowały, że na naszej witrynie nic się nie dzieje i siłą rzeczy odwiedzają ją rzadziej.
11. Optymalizacja nagłówków
Kolejnym, istotnym czynnikiem dla robotów wyszukiwarek, jest optymalizacja nagłówków.
Liczba i rodzaj nagłówków
Każdy adres URL na Twojej stronie internetowej powinien mieć jeden nagłówek H1. H1 to tytuł danej podstrony. Oprócz H1, na podstronach powinny znaleźć się nagłówki H2, H3, H4 ‒ takie nagłówki mogą występować w dowolnej liczbie.
Słowa kluczowe w nagłówkach
W nagłówkach powinno znaleźć się słowo kluczowe. Najlepiej przyjąć zasadę 1 nagłówek = 1 słowo kluczowe = 1 myśl. Dzięki temu treść będzie miała uporządkowaną strukturę.
12. Adresy URL
Na pozycję strony wpływają także adresy URL. W adresach URL powinny znajdować się słowa kluczowe związane z tematyką danej podstrony. Dobrze dobrane słowa kluczowe sprawią, że użytkownik, już na podstawie samego linku, będzie wiedział, co zawiera dana podstrona.
13. Meta title, czyli meta tytuł
Wśród czynników rankingowych Google znajduje się również meta tytuł. W tytule strony dobrze umieścić najistotniejsze słowo kluczowe opisujące naszą firmę. Dzięki temu tytuł będzie wskazówką dla robotów, a jednocześnie dla użytkowników.
Choć czynniki rankingowe nie uwzględniają meta description, warto zadbać o optymalizację. Ciekawy, zawierający ważne słowa kluczowe opis będzie zachęcający dla użytkowników.
14. Certyfikat bezpieczeństwa SSL
Wśród czynników rankingowych znajduje się także certyfikat SSL. Certyfikat SSL, inaczej protokół HTTPS, jest potwierdzeniem bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji. Strony internetowe bez certyfikatu wyświetlane są jako potencjalnie niebezpieczne.
15. Mapa strony, czyli sitemapa
Mapa strony to plik zawierający informacje o wszystkich adresach URL na naszej stronie, dane na temat stron witryny. Mapa witryny usprawnia indeksację, sprawia, że roboty lepiej rozumieją strukturę strony.
16. Dane strukturalne
Dane strukturalne, inaczej rich snippets, to kolejny czynnik rankingowy Google. Dane strukturalne to rozszerzenia umieszczone w kodzie strony, które widoczne są już z poziomu wyszukiwarki. Dane strukturalne przekazują informacje zarówno użytkownikom, jak i robotom Google, a zawierać mogą:
- odpowiedzi na najistotniejsze pytania z danej branży,
- opinie, gwiazdki,
- informacje o dostępności produkt,
- ceny artykułu,
- informacje dotyczące dostawy.
17. Prędkość ładowania strony
Czynniki rankingowe to także prędkość ładowania strony. Użytkownicy oczekują, że witryna załaduje się w ułamku sekundy. Wszelkie opóźnienia poskutkują spadkiem widoczności w wyszukiwarce Google i wzrostem współczynnika odrzuceń.
18. Responsywność strony
Strona www powinna poprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Algorytm Google ‒ First Mobile, w pierwszej kolejności indeksuje wersję strony przeznaczoną do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Co więcej, użytkownicy bardzo często korzystają z internetu za pomocą urządzeń mobilnych: telefonów i tabletów. Strony, które nie wyświetlają się poprawnie, są natychmiastowo wyłączne. Powoduje to wzrost współczynnika odrzuceń naszej witryny i wzrost konwersji u konkurencji.
Responsywna bądź mobilna wersja strony są w dzisiejszych czasach koniecznością.
Strona w wersji mobilnej to taka, która przeznaczona jest wyłącznie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Strona responsywna to strona, która automatycznie dostosowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlana.
Sposób, w jaki strona wyświetla się na urządzeniach mobilnych, możemy sprawdzić w Google Search Console.
19. Core web Vitals
Core Web Vitals to czynnik rankingowy Google od 2021 roku. Na CWV składają się różne metryki, są to:
- LCP (Largest Contentful Paint), czyli największe wyrenderowanie treści. To czas potrzebny na załadowanie największego elementu strony internetowej.
- FID (First Input Delay), czyli opóźnienie przy pierwszym działaniu. FID to czas, który musi upłynąć, aby strona była w pełni interaktywna.
- CLS (Cumulative Layout Shift) to metryka, która mierzy stabilność wizualną strony. Chodzi tutaj o przesunięcia elementów, które nie są związane z intencją użytkownika.
20. Współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń także wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Wysoki współczynnik odrzuceń informuje roboty Google, że strona z jakichś względów nie odpowiada intencjom użytkowników. Przyczyną może być zbyt długi czas ładowania strony, niskiej jakości kontent, źle dobrane słowa kluczowe.
21. Optymalizacja grafik i atrybuty ALT
Roboty Google nie potrafią odczytać zawartości grafiki. Właśnie dlatego, pozycjonowanie strony w Google powinno uwzględniać przygotowanie opisów grafik. W opisie należy umieścić najistotniejsze, dotyczące grafiki słowo kluczowe.
Opisanie obrazków to nie wszystko ‒ liczy się także ich optymalizacja pod kątem wielkości i wagi.
22. Plik robots.txt
Plik robots.txt to plik, który zawiera informacje na temat stron, które mogą być odwiedzane przez roboty oraz tych, na które roboty nie powinny zaglądać. Z indeksowania bardzo często wyłączone są panel administratora, koszyk.
23. Geolokalizacja
Zadaniem robotów Google jest wyświetlanie wyników dopasowanych do potrzeb użytkowników. Wyniki dostosowywane są również do lokalizacji szukającego. Oznacza to, że gdy potencjalny klient wpisze daną frazę w wyszukiwarkę, w pierwszej kolejności zostaną mu wyświetlone strony internetowe firm z okolicy.
Jeśli więc działasz na konkretnym obszarze, zadbaj o pozycjonowanie lokalne.
Black hat SEO
Pozycja strony w Google z pewnością spadnie, co więcej, witryna zostanie wyłączona z indeksowania, jeśli zaczniemy stosować nieuczciwe praktyki. Czarny kapelusz SEO to:
- keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych,
- cloaking, czyli maskowanie treści,
- ukrywanie treści i linków,
- nienaturalne linki.
Czynniki rankingowe Google – lista
Czynniki rankingowe Google? W ramach podsumowania lista najistotniejszych:
- autorytet domeny,
- historia strony,
- architektura strony,
- nazwa i rozszerzenia domeny,
- przerwy w działaniu strony,
- linki zewnętrzne prowadzące do pozycjonowanej strony internetowej (profil linków zwrotnych),
- profil linków wewnętrznych,
- działania z zakresu content marketingu (zagęszczenie słów kluczowych, unikalność treści, częstotliwość publikacji, merytoryka, poprawność językowa),
- słowa kluczowe w adresach URL, meta danych, atrybutach ALT,
- frazy kluczowe w nagłówkach i tekstach,
- zawartość strony: certyfikat SSL,
- sitemapa,
- plik robots.txt,
- dane strukturalne,
- współczynnik odrzuceń,
- metryki Core Web Vitals,
- geolokalizacja,
- responsywność strony,
Pamiętajmy jednak, że czynniki rankingowe podlegają zmianom, niektóre z wytycznych mogą tracić na wartości, inne zwiększać swoją wagę.
Pozycjonowanie można uzupełnić o inne działania z zakresu marketingu internetowego, na przykład o reklamy Google & FB Ads, publikacje postów w mediach społecznościowych.
Dobrze zoptymalizowane witryny zyskują wiele. Cieszą się zaufaniem klientów, pozycją eksperta w branży, przewagą nad konkurencją.
Chcesz zwiększyć pozycję strony w Google? Już dziś umów się na bezpłatną konsultację SEO w 1stplace.pl. W obszarze marketingu internetowego działamy już 10 lat, zadbamy o rozwój Twojego biznesu. Przeanalizujemy Twoją stronę pod kątem SEO i czynników off-site i rozpoczniemy prace, dzięki którym Twoja strona będzie zajmowała coraz wyższe pozycje w wyszukiwarce.