Statystyki strony, jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji?

Spis treści

Statystyki strony, jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji?

Statystyki strony internetowej – „Wstęp do tematu”

Dzień Dobry, pewnie wielu z Was miało styczność z określeniem „statystyki strony” jest to popularny zwrot określający między innymi różne czynniki analityczne. Jednak czy wiesz na co powinieneś zwrócić uwagę oraz jak szukać i przetwarzać dane? W dzisiejszym artykule przybliżę nieco ten temat oraz omówię najbardziej popularne narzędzia do analityki statystyk stron internetowych oraz stron konkurencyjnych.

Jakie dane możemy pozyskać?

Posiadając na swojej stronie kod analityczny przykładowo Google Analytics, mamy dostęp do ponad 100 różnych czynników i analiz. Zaczynając od ruchu na stronie dziennego po geolokalizację użytkowników oraz źródło (medium) wejścia. Natomiast korzystając z zewnętrznych narzędzi dostępne statystyki są ograniczone bardziej do podstawowych parametrów jak: ilość słów kluczowych w TOP 10, TOP 50 , rodzaj słów kluczowych, dostęp do najbardziej popularnych artykułów na naszej stronie lub blogu.

Do najpopularniejszych statystyk stron internetowych można zaliczyć takie parametry jak:

  • Ilość odbiorców (użytkowników) w danym dniu / miesiącu / okresie
  • Ilość wyświetleń podstron w danym dniu / miesiącu / okresie
  • Źródło odwiedzin (bezpośrednio wpisane, zewnętrzne źródło i inne)
  • Odesłania media (analityka z jakich stron mamy wejścia na naszą stronę np. social media)
  • Współczynnik konwersji (sprzedaży, przejść na dane podstrony, wykonanie odpowiednich akcji)
  • Liczba wyświetleń strony w danych okresach
  • Zapytania (słowa kluczowe) z wyszukiwarki, czyli po jakich frazach użytkownik znalazł nasz serwis lub witrynę
  • Najpopularniejsze podstrony serwisu – możemy tutaj przeanalizować przykładowo jakie usługi lub produkty są najbardziej popularne na naszej stronie

 

Inne ciekawe statystyki strony:

Oczywiście przydadzą nam się różne czynniki w zależności od prowadzonego przez nas biznesu przykładowo inne czynniki będziemy analizować posiadając sklep internetowy, a inne posiadając zwykłą stronę firmową.

  • Kraje z jakich mamy wejścia
  • Urządzenia z jakich korzystają nasi użytkownicy (tablet, telefon, komputer, konsola)
  • Linki do strony tak zwane „backlinki”, które przekazują moc naszej witrynie
  • Anchory linkujące do naszej witryny
  • Domeny konkurencji do analizy ich rozwiązań oraz nowych możliwości
  • PPC keywords – słowa z Google Ads
  • Współczynnik odrzuceń z wyszukiwarek
  • Ilość nowych użytkowników
  • Średni czas trwania sesji na naszej stronie internetowej

Dlaczego warto korzystać z rozbudowanych statystyk?

Dostęp do rozbudowanych i wiarygodnych statystyk zarówno tych wewnętrznych, jak też zewnętrznych jest podstawą w dzisiejszych czasach. Dzięki nim możemy poprawić wyniki naszej strony oraz przygotować przejrzyste raporty z realizowanych celów biznesowych.

Wdrożenie rozbudowanych statystyk pomoże nam między innymi:

  • analizować grupę docelową – możemy dokładnie sprawdzić statystyki takie jak: płeć, lokalizację, wiek oraz inne parametry
  • analizować statystyki czasowe – w szerokim zakresie dotyczące widoczności naszej strony internetowej online, dzięki czemu widzimy czy nasza praca przynosi korzyści
  • prowadzić skutecznie marketing – dzięki statystykom będzie nam dużo łatwiej w takich czynnościach jak: pozycjonowanie seo, kampanie reklamowe czy marketing w social media.
  • analizować błędy występujące na stronie – dzięki Google Search Console na bieżąco otrzymujemy powiadomienia o występujących błędach, pozwala to na szybką reakcję i oszczędność czasu w późniejszym terminie.

 

Zdecydowanie rekomendujemy korzystanie z statystyk chociaż z tych podstawowych i darmowych jak: Google Analytics czy popularne rozszerzenie Jetpack dla WordPressa.

Jak sprawdzić statystyki strony internetowej oraz ilość wejść?

Statystyki strony możesz sprawdzić na wiele sposobów wystarczy odpowiednia wiedza jakie narzędzia możesz zastosować. Oczywiście poniżej studium przypadku na podstawie rozwiązań darmowych oraz dodatkowo płatnych o bardziej rozbudowanych statystykach.

Rozwiązania bezpłatne

  • Najbardziej popularnym rozwiązaniem darmowym i prostym dla początkujących właścicieli stron będzie wybór Google Analytics. Jest to usługa od Google, wystarczy założyć konto na https://analytics.google.com/analytics/web/ dodać naszą stronę oraz dodać do niej kod analityczny. Statystyki są bardzo rozbudowane z możliwością personalizacji oraz określanie celów witryny. Znajdziemy tutaj wszystko to co niezbędne jak ilość odwiedzin, statystyki witryny czasowe oraz źródła wejścia.
  • Jeśli korzystamy z WordPressa i zależy nam na szybkiej integracji wystarczy pobrać rozszerzenie Jetpack, pozwala nam to na dostęp do podstawowych statystyk takich jak: analiza wejść na naszą stronę oraz wykonywać szereg innych akcji jak: kopie zapasowe czy ustawienia cache dla witryny.
  • Ciekawą alternatywą dla Google Analytics mogą być też podobne narzędzia: Narzędzia dla Webmasterów Bing https://www.bing.com/toolbox/webmaster lub Yandex Webmaster dostępny pod adresem https://webmaster.yandex.com/welcome/ . Posiadają one trochę mniej funkcji od GA, ale pozwalają na ciekawe dodatki jakie jak nagrywanie zachowywania użytkownika na stronie w przypadku narzędzia Yandex.
  • Rzadko wykorzystywaną opcją na pozyskanie statystyk są logi serwera oraz wewnętrzne statystyki serwera. Możemy je sprawdzić u większości hostingodawców w panelu klienta jak: Direct Admin czy Cpanel.

Rozwiązania płatne

  • Jeśli zależy nam na szybkiej integracji z naszym systemem CMS np. (Prestashop, Magento) możemy też sprawdzić dedykowane rozszerzenia (wtyczki) do analizy statystyk strony internetowej. Przykładowo „Premium Google Analytics Enhanced Ecommerce Module”.
  • Możemy wykorzystać zewnętrzne narzędzia, które będą omówione w kolejnym punkcie artykułu jak: Senuto, Semstrom, Searchmetrics i inne. Każde z tych narzędzi daje nam dostęp do różnych statystyk.
  • Możemy zlecić przygotowanie dedykowanych rozwiązań statystycznych dla naszych zastosowań przez zewnętrzną firmę informatyczną.

Narzędzia do zbierania analityki statystyk stron internetowych

Dzielimy tutaj narzędzia na zewnętrzne oraz wewnętrzne. Wewnętrzne to takie, które podpinamy do naszej strony np. w postaci kodu analitycznego, wyróżnia je wysoka jakość oraz ilość dostępnych informacji. Natomiast zewnętrzne narzędzia służące do analizy strony cechuje szeroki zakres czasowy, dostępność danych dla zewnętrznych serwisów oraz cechy „specjalistyczne” jak: backlinki, domeny konkurencji, czy ilość wyszukiwań przez użytkowników danej frazy.

Poniżej znajdują się najbardziej popularne programy z kategorii „statystyki strony www”.

Podzielone na zewnętrzne oraz wewnętrzne. Pozwoloną Ci na kompletną analitykę Twojej strony.

a) Zewnętrzne

narzędzia zewnętrzne do statystyk

1. Senuto

senuto analizy strony www

Polskie oprogramowanie stworzone do: analizy widoczności strony, monitoringu pozycji w Google, analizy słów kluczowych oraz wspieranie takich działań jak: planowanie contentu, linkowanie wewnętrzne. Bardzo przydatną opcją jest widoczność danej strony w danym okresie w parametrach TOP 3, TOP 10 oraz TOP 50, możemy też wyszukać odpowiednie dla naszej strony słowa kluczowe oraz tak zwany długi ogon „long tail”.

Narzędzie dostarcza także wiele dodatków dla zaawansowanych użytkowników jak: analiza kanibalizacji podstron, analiza konkurencji czy pozyskane i utracone słowa kluczowe. Senuto to zdecydowanie jedno z najlepszych na polskim rynku narzędzi do zbierania statystyk i analiz swojej strony. Ceny zaczynają się od 39 zł na miesiąc.

2. Semstrom

semstorm logo

Kolejne polskie narzędzie. Umożliwia analizę widoczności swojej strony www lub sklepu w obrębie czasu pod takimi względami jak ilość wejść czy ilość słów kluczowych w TOP 10. Pozwala też na analizę konkurencji oraz porównanie wejść na stronę w zestawieniu do 4 konkurencyjnych domen.

Semstrom posiada, również ciekawe opcje jeśli chodzi o osoby zajmującymi się Google Ads oraz dedykowany bardzo fajny content builder. Pozwala także przeanalizować naszą stronę internetową za pomocą wbudowanego audytu. Narzędzie może też przydać się do promowania lokalnego biznesu poprzez analitykę i dostęp do statystyk z wielu miast. Ceny zaczynają się również od 99 zł, dostępne jest też darmowe konto.

3. Ahrefs

ahrefs logo

Tym razem zagraniczny portal przeznaczony bardziej dla osób zajmujących się marketingiem internetowym zawodowo. Ahrefs docenią szczególnie pozycjonerzy oraz webmasterzy. Narzędzie pozwala między innymi na analitykę ruchu na stronie z podziałem na podstrony oraz słowa kluczowe. Posiada także bardzo duży zakres linków konkurencji oraz funkcję wykonania zaawansowanego audytu strony.

Znajdziemy w nim również wiele dodatków takich jak: analiza i statystyki wygasłych linków, analizę kanibalizacji, możliwość sprawdzenia adresów IP linków czy znaleźć popularne tematy o niskiej konkurencji za pomocą „Content explorer”. Cena w najniższym pakiecie zaczyna się od 99 $. Warto dodać, że Ahrefs jest dostępny po polsku.

4. Similar Web

similarweb logo

Świetne narzędzie do porównania danych z innymi domenami z całego świata czy konkretnej branży. Znajdziemy tam wiele informacji, których inne narzędzia nie udostępniają jak: czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń. Similar Web w szczególności przyda się w kwestiach promocji sklepów internetowych oraz branży e-commerce czy przygotowanie strategii oraz analiz online. Ceny ustawiane indywidualne dla „dużych graczy” oraz agencji.

5. Semrush

semrush logo

Dedykowane narzędzie dla specjalistów SEO i nie tylko. Pozwala na szczegółową statystykę strony od SEO po płatny ruch, social media, analizę treści oraz PR. W Semrush znajdziemy także ciekawe propozycję nowych słów kluczowych oraz wyszukiwania dla naszej witryny. Z narzędzia korzysta prawie 4 miliony użytkowników, ceny dla podstawowej wersji zaczynają się od 99$.

6. Searchmetrics

Searchmetrics logo

Narzędzie pozwala na zmierzenie statystyk wejść na stronę oraz widoczności słów kluczowych. Swoją strukturą bardzo przypomina polski Senuto. Możemy sprawdzić wzrosty, spadki na określone frazy oraz które frazy generują dla naszej strony największy ruch/widoczność. W wyższych wersjach możemy generować przejrzyste raporty .PDF dotyczące statystyk danych stron i domen oraz dostęp do rozbudowanego API.

7. Planer słów kluczowych Google

Planer słów kluczowych Google logo

Darmowe narzędzie od Google pozwalające na wyszukiwanie pasujących słów kluczowych do naszej strony, sprawdzenie ilości wyszukiwań dla danej frazy lub grup słów kluczowych. W przypadku, gdy nie mamy doładowanego konta Google Ads, statystyki w planerze będą mocno ograniczone w przedziałach np. od 100 do 1000 wyświetleń. Planer słów kluczowych Google jest wykorzystywany głównie do tworzenia kampanii Google Ads.

Google Trends logo

Pozwala na analitykę i dostęp do najpopularniejszych trendów i statystyk z całego świata. Program przeznaczony do „wyłapywania” trendów w danym regionie oraz wyszukiwania „złotych” niszy, które możemy wykorzystać prowadząc nasz biznes. Google Trends to wyjątkowe miejsce w sieci do takich czynności.


b) Wewnętrzne

narzędzia wewnętrzne do statystyk

1. Google Analytics

Google Analytics logo

Jedno z najbardziej popularnych narzędzi na świecie do analityki swojej strony. Podpinając, krótki kod UA-XXXXXX zyskujemy dostęp do DARMOWYCH i SZCZEGÓŁOWYCH informacji na temat statystyk. Znajdziemy tutaj między innymi ilość wejść na stronę z różnych źródeł jak: facebook czy google, informacje na temat geolokalizacji naszych użytkowników czy najpopularniejsze podstrony serwisu.

2. Yandex Metrica

Yandex Metrica logo

Darmowa alternatywa dla Google Analytics posiada mniej danych niż GA, jednak przejrzystość wydaje się nieco większa. Posiada też super opcję możliwości nagrywania użytkowników i zachowań na stronie.

3. Jetpack dla WordPress

Jetpack dla WordPress logo

Darmowa wtyczka do badania statystyk na stronę internetową opartą o system CMS wordpress, wtyczkę należy wgrać oraz aktywować na wordpress.com. Dzięki temu zyskujemy w pełni darmowe statystyki online na swoją stronę.

Często zadawane pytania

Odpowiadam, również na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące „statystyk na stronie”.

a) Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji?

Do określenia „podglądowych” danych konkurencyjnej strony takich jak ilość wejść, najpopularniejsze słowa kluczowe czy ilość linków będzie nam potrzebne płatne rozwiązanie. Przykładowo Ahrefs lub Semstorm. Wystarczy wykupić dostęp podając email oraz wpisać adres domeny do analizy.

b) Co to jest ruch na stronie?

Jest to ilość wejść na stronę z różnych kanałów jak wyszukiwarki internetowe czy social media czy wejścia bezpośrednie.

c) Jak sprawdzić wejścia na stronie wordpress?

Najprostszym rozwiązaniem będzie instalacja wyżej omawianej wtyczki Jetpack lub Google Analytics. Dane sprawdzamy na stronach producentów logując się do wymienionych programów. Dane do statystyk otrzymuje od razu, możemy też sprawdzić kto znajduje się aktualnie na stronie oraz inne działania jak przejścia na dane podstrony.

d) Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

Praktycznie każde płatne narzędzie oferuje taką możliwość. Jeśli chodzi o polskie frazy dobrze sprawdzi się tutaj Senuto, w przypadku zagranicznych lepszym wyborem będzie Ahrefs. Korzystając z tej opcji dostaniemy średnie ilości wyszukiwań słów kluczowych miesięcznie wskazanych przez nas konkurentów.

e) Które narzędzie jest najbardziej wiarygodne?

Jeśli potrzebujemy rozbudowanych statystyk, najprostszym rozwiązaniem będzie instalacja Google Analytics, które posiada liczne zabezpieczenia przed sztucznym „pompowaniem” statystyk np. przez boty internetowe czy konkurencję. Na pewno w tym przypadku warto wybrać rozwiązania „wewnętrzne”, musisz zdecydować jakie informacje chcesz przetwarzać.

f) Jak podpiąć kod analityczny Google Analytics?

  1. Logujemy się na stronie analytics.google.com
  2. Dodajemy naszą stronę internetową
  3. W sekcji > Administracja > Usługa > Informacje o śledzeniu > Pobierz kod śledzenia
  4. Wklejamy nasz „Identyfikator śledzenia” na stronę w sekcji <head>
  5. Dane będą od tego momentu magazynowane

Jeśli masz pytania, serdecznie zapraszam do komentowania.

Ocena strony: 5/5 - (17 głosów)
Maciej Kałużny

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza