Dobry tekst SEO powinien inspirować, dostarczać niezbędnych informacji i cennych wskazówek. Tylko wtedy użytkownik zmieni się w czytelnika, a czytelnik w klienta. Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, by przygotowane teksty ofertowe, artykuły blogowe i wszelkiego typu treści przyniosły oczekiwane rezultaty? Mamy kilka wskazówek z zakresu seo copywritingu. Zachęcamy do lektury!
Teksty SEO – co to?
Teksty SEO to treści – artykuły blogowe, opisy, sekcje FAQ, poradniki itp., które są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, np. Google. Optymalizację SEO przeprowadza się w celu zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania (SERP). Do najważniejszych elementów omawianej strategii zaliczamy użycie słów kluczowych, zastosowanie hierarchii nagłówków, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, metadane.
Obecnie wyszukiwarki (zwłaszcza Google) promują treści, które są dostosowane do potrzeb użytkowników, są wartościowe i angażujące. W dobie podejścia user first (skupienia na użytkowniku), teksty SEO nadal istnieją, ale ich funkcja się zmieniła – mają one powstawać przede wszystkim po to, by odbiorca miał dostęp do wartościowych informacji z interesujących go dziedzin.
Jak pisać teksty SEO?
Content marketing, czyli marketing treści, odgrywa coraz ważniejszą rolę i przynosi wiele korzyści o różnym charakterze. Choć przygotowanie, optymalizacja, publikacja i promocja treści nie należą do najprostszych zadań, warto podjąć wysiłek. Jak podejść do tematu, by treści zajęły topowe pozycje w wynikach wyszukiwania?
Wybór tematu – jak do tego podejść?
Zanim przystąpisz do pisania, musisz wybrać temat ‒ oczywiście nie może być przypadkowy.
- Tekst powinien być powiązany tematycznie z profilem firmy, stanowić cegiełkę w procesie budowy autorytetu tematycznego witryny.
- Określ cel danego tekstu. Dlaczego ma powstać, jaką wartość ma dostarczyć odbiorcom? Jakie intencje mają osoby, które mogłyby zainteresować się lekturą danej treści?
Jeśli natomiast chodzi o kwestie techniczne, zweryfikuj potencjalny ruch, konkurencyjność oraz wartość dla Twojego biznesu.
Traffic potential
Traffic potential to ruch, jaki może wygenerować określone słowo kluczowe, jeśli treść zostanie prawidłowo zoptymalizowana. Omawiana wartość uzależniona jest popularności danego zapytania.
Konkurencyjność, Keyword Difficulty
Keyword Difficulty, czyli trudność słowa kluczowego, to miara trudności uzyskania widoczności na daną frazę. Wartość ta zwykle występuje w skali od 0 do 100, gdzie niższe wartości przypisane są łatwiejszym do wypozycjonowania frazom.
Na Keyword Difficulty wpływają takie czynniki, jak liczba i jakość stron konkurujących o topowe pozycje, autorytet konkurencyjnych domen (Domain Authority) oraz jakość treści na stronach, które już zajmują miejsce w topie.
Business value
Jaką wartość przyniesie Twojej firmie widoczność w sieci na daną frazę? Pamiętaj, że nie chodzi wyłącznie o to, by artykuł generował ruch, ale także o to, aby umożliwił realizację celów biznesowych. Mowa tutaj o takich celach, jak zwiększenie sprzedaży, generowanie leadów, budowanie wizerunku eksperta itp.
Jak zweryfikujesz powyższe czynniki? Konieczne będzie wsparcie specjalistycznych narzędzi, np. takich jak Ahrefs.
Analiza konkurencji
W przypadku tekstów SEO, istotny jest research konkurencji. Zanim zaczniesz planować strukturę artykułu, sprawdź, jak wygląda content na konkurencyjnych stronach. Content w TOP 10 to taki, który jest najbliższy zapytaniom użytkowników, wzorowanie się na takich witrynach może być dobrym pomysłem. Analizując konkurencję, zwrócić uwagę na takie kwestie, jak:
- Typ treści ‒ sprawdź czy przeważają artykuły blogowe, poradniki, czy teksty ofertowe.
- Liczba zzs ‒ istotnym parametrem jest również długość treści, sprawdź liczbę znaków ze spacjami (zzs). W przypadku niektórych tematów użytkownicy potrzebują skondensowanej, krótkiej informacji, w przypadku innych, szukają rozbudowanej, szczegółowej treści.
- Charakter treści ‒ zastanów się czy tekst kierujesz do osób, które szukają podstawowych informacji na dany temat, czy do bardziej zaawansowanych użytkowników. Czy chcesz dotrzeć do odbiorców znajdujących się na początku czy na końcu procesu zakupowego. Postaraj się zrozumieć intencje potencjalnych klientów.
Słowa kluczowe
Keywords research to kolejne, istotne działanie. Tutaj również warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia, na przykład takie, jak Surfer SEO, Senuto, Ahrefs. Pomocne są także podpowiedzi Google, np. autouzupełnianie.
Zastanów się, jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę Twoi potencjalni klienci, jakich sformułowań i nazw używają. Google, podczas rankowania stron www, zwraca uwagę na trafność treści – frazy kluczowe wpisane przez użytkownika powinny pokrywać się z tymi, które znajdują się na danej podstronie.
Zastosowanie słów kluczowych w treści
Pisanie tekstów seo wyłącznie po to, by przemycić jak największą liczbę fraz kluczowych, jest już dawno nieaktualną praktyką. Jeśli chcesz tworzyć teksty, które zajmą miejsce na topowych pozycjach, musisz skupić się na naturalnym rozmieszczeniu fraz kluczowych.
Główne słowo kluczowe powinno znajdować się w tytule, czyli w nagłówku h1, kolejne, ważne frazy i ich odmiany, należy umieścić w nagłówkach h2 i h3, a także w samej treści.
Struktura tekstu
Każdy tekst na Twojej stronie www powinien mieć przemyślaną strukturę. Przygotowując artykuł blogowy czy opisy produktów, zacznij od planu treści. Przemyśl, jakie zagadnienia chcesz omówić, jakie wątki poruszyć. Zadbaj o to, by informacje, które umieszczasz w tekście, były w logiczny sposób posegregowane ‒ tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Ważne są również przemyślane nagłówki i uporządkowane akapity, dobrze sprawdzają się także wypunktowania.
Teksty pod seo – pamiętaj o jakości
Masz już tytuł, frazy kluczowe, strukturę tekstu. Co teraz? Możesz przejść do właściwego procesu pisania.
- Przede wszystkim skup się na tym, by tekst był przydatny dla potencjalnych klientów, by nie zabrakło w nim wartościowych informacji.
- Na Google Search Centre znajduje się informacja, że implementacja contentu wyłącznie po to, by uzyskać wysokie pozycje w wynikach organicznych, traktowana jest jako próba manipulacji i może przynieść efekty odwrotne do oczekiwanych. Koniecznie o tym pamiętaj.
- Omów zagadnienie w wyczerpujący sposób – tak, by osoba zainteresowana danym tematem znalazła w treści wszystkie ważne informacje i nie musiała już zaglądać do innych źródeł.
- Twój tekst nie powinien być wyłącznie powieleniem innych, znajdujących się w sieci treści. Ważne, by zawierał nieoczywiste informacje, ciekawe wskazówki itp.
- Twórz treści, które są przyjemne w lekturze. Przed publikacją kilkukrotnie sprawdź swój tekst – nie powinien zawierać błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, stylistycznych itp.
Użyteczność
Tworzenie tekstów seo to także kilka kwestii technicznych. Treści nie będą użyteczne, jeśli odbiorca nie będzie mógł ich przeczytać, na przykład z powodu awaryjnego działania witryny. Istotne są tutaj takie czynniki, jak:
- czas ładowania strony
responsywność - certyfikat ssl.
Formatowanie tekstu
Na doświadczenie użytkownika wpływa także to, w jaki sposób prezentuje się dany tekst. Warto więc, byś zadbał o formatowanie treści. Zalecane są takie rozwiązania, jak:
- nagłówki oznaczone odpowiednim fontem,
- wypunktowania i listy,
- interlinia,
- światło, czyli odpowiednie odstępy, marginesy.
Warstwa graficzna
Dobrze też dołączyć grafikę, wykres, infografikę. Materiały graficzne, jeśli są sformatowane w prawidłowy sposób, mogą mieć pozytywny wpływ zarówno na widoczność strony, jak i na satysfakcję użytkownika. Przy materiałach tego typu pamiętaj o atrybutach alt, nazwach plików i podpisach – powinny zawierać słowa kluczowe i w zrozumiały sposób opisywać grafikę. Oprócz grafiki można dodać także wideoporadnik, nagranie. Content wideo jest znakomitym i cenionym przez odbiorców uzupełnieniem treści.
Rozbudowa i aktualizacja treści SEO
Dobre teksty seo to teksty aktualne, zgodne z trendami i pomocne w danym momencie dla odbiorcy. Musisz więc zadbać o to, by Twoje poradniki i inne teksty zawierały aktualne informacje. Czasem konieczny może być powrót do starszych tekstów i uzupełnienie ich o świeże dane, rozbudowa o kilka nagłówków, dodanie nowych wskazówek.
Promocja treści
Nie zapomnij o promocji przygotowanego contentu. Informacje w social mediach, na przykład na Facebooku czy Pintereście, z pewnością nie zaszkodzą. Informacje na temat nowych treści możesz też umieścić na Profilu Firmy w Google.
SEO copywriting ‒ o czym jeszcze pamiętać?
- Linkowanie wewnętrzne ułatwia nawigację, sprawia, że zarówno roboty Google, jak i potencjalni klienci, sprawnie poruszają się po stronie. Linki możesz zamieścić w artykułach, na stronie głównej, w stopce.
- Każdy wysokiej jakości link zewnętrzny jest na wagę złota. Oprócz regularnej publikacji treści, zadbaj też o link building.
- Treść powinna być merytoryczna, ale zrozumiała – tak, by spełniła wszystkie potrzeby czytającego i zawierała odpowiedzi na nurtujące go pytania.
- Content powinien być unikalny – kopiowanie 1:1 od konkurencji może przynieść przykre konsekwencje i z pewnością nie pomoże w pozycjonowaniu strony.
Wartościowe artykuły – kiedyś i dziś?
W związku z tym, że contentem zajmuję się od około 10 lat, muszę podzielić się małym spostrzeżem. Pamiętam moje początki w branży – wtedy content marketing czy profesjonalny copywriting nie zajmowały tak ważnego miejsca w promocji biznesu. Strony w wynikach wyszukiwania – także te w top 10, były naszpikowane frazami kluczowymi, a użytkownikiem i jego satysfakcją nikt się nie przejmował. Nie było także tak dużego nacisku na oryginalność contentu czy wartościowe linki. Ważna była liczba.
Pamiętam, że w pewnym momencie pojawiały się pytania typu: Piszecie treści dla użytkowników czy koncentrujecie się na robotach? Lepiej pisać dla użytkowników czy dla robotów?
Dziś jest inaczej, priorytetem jest jakość i koncentracja na użytkowniku.
Podsumowanie
Unikalne, wartościowe treści ‒ zarówno artykuły, jak opisy kategorii czy treści ofertowe to istotny element pozycjonowania e-sklepu bądź strony internetowej. Aby teksty SEO przyczyniły się lepszej pozycji witryny w wyszukiwarce Google, warto przestrzegać kilku zasad. Wśród najważniejszych wytycznych wymienić możemy takie, jak odpowiednie zagęszczenie fraz i słów kluczowych, linki wewnętrzne, przemyślana struktura, nagłówki H1, H2, H3. Liczy się także opracowanie graficzne – światło na stronie, interlinia, infografiki, wykresy.
Powodzenia!