indeksowanie strony www

Spis treści

Indeksowanie strony Google – czym jest, jakie działania mają wpływ na indeksację?

Indeksowanie strony w Google to temat, którym powinien zainteresować się każdy właściciel witryny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ jeśli Twoja firmowa strona www nie indeksuje się w wynikach wyszukiwania, to jest niewidoczna w sieci i ruch organiczny stoi w miejscu. Warto więc zadbać o ten aspekt. W dzisiejszym wpisie opiszemy, czym jest indeksowanie stron internetowych i podpowiemy, co możesz zrobić, jeśli okaże się, że Google nie indeksuje Twojej strony www.

Czym jest indeksowanie strony?

Indeksowanie to proces, w którym Google dodaje do indeksu (spisu stron) stronę internetową. Aby algorytm Google mógł czytać i aktualizować informację o Twojej stronie, musi najpierw ją zindeksować.

Zasoby, które zostały zaindeksowane, przechowywane są w Google Data Center, czyli w centrum danych Google. Centra danych, w którym znajdują się serwery, zlokalizowane są w różnych miejscach na świecie. Serwery Google przetwarzają ogromną ilość informacji i, jak nietrudno się domyśleć, muszą działać – i to na najwyższych obrotach, przez 24 godziny na dobę.

W Europie mamy obecnie sześć Google Data Center, zlokalizowane są one w Irlandii, w Holandii, Danii, Belgii, w Niemczech i w Finlandii. W fazie rozwoju znajdują się Google data center w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Holandii.

Jak Google indeksuje strony?

Jak – krok po kroku, przebiega indeksowanie strony internetowej? Wyróżniamy trzy etapy, są to: skanowanie, indeksowanie, a w końcu, wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. Omówmy po kolei każdy z etapów.

Skanowanie

Skanowanie to pierwszy etap, w którym algorytmy Google szuka stron www i sklepów e-commerce, które oczekują na indeksację. Warto podkreślić, że  nie ma bazy danych czy rejestru, w których znajdowałby się informacje na temat nowych podstron – Google musi je odszukać.

Indeksowanie

Rozpoczyna się właściwy proces indeksowania witryny. Google przetwarza pobrane zasoby – treści, filmy, atrybuty alt, meta dane. Roboty analizują także czy treść nie jest duplikatem lub, czy w danym przypadku nie został ustawiony tag kanoniczny.

Indeksacja strony a kanoniczne adresy url

Podczas omawiania procesu indeksacji nie sposób pominąć tematu kanonicznych adresów url. Kanoniczne adresy URL sprawiają, że wyszukiwarki, np. Google, wiedzą, która wersja podstrony w obrębie danej witryny, spełnia najważniejszą rolę i powinna być traktowana priorytetowo.

Kanoniczny adres URL (rel=”canonical”), to specjalny znacznik HTML, który wskazuje Google, jaka wersja strony powinna być uznana za oryginalną i zostać zaindeksowana. Wspomniane rozwiązanie pozwala na uniknięcie problemów z duplikacją treści – taki problem występuje, gdy ta sama treść umieszczona jest pod kilkoma adresami url (np. z i bez www, z http lub https).

Brak znacznika kanonicznego sprawi, że roboty Google nie będą wiedziały, którą wersję zaindeksować. Może to poskutkować „rozcieńczeniem” wartości linków (tzw. link juice) i rozdzieleniem go między różnymi wersjami podstron. Może to także prowadzić do tego, że Google zignoruje wszystkie wersje podstron lub, z powodu powielania treści, uzna je za mające niską jakość. 

Warto też, byś pamiętał, że Google ma ograniczoną liczbę zasobów, jakie może przeznaczyć na przeszukiwanie stron www (tzw. crawl budget). Dzięki kanonicznym URL-om roboty indeksujące mogą skupić się na priorytetowej wersji podstrony i  efektywnie wykorzystać crawl budget – zredukuje to problem indeksowania np.  zduplikowanych stron.

Wyświetlanie w wynikach wyszukiwania

Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w okno wyszukiwania, celem robotów Google jest dostarczenie mu jak najlepszych wyników wyszukiwania. W pierwszej kolejności wyświetlane są strony internetowe i sklepy e-commece, które zostaną uznane, za:

  • Trafne – treści powinny być trafne, a więc dopasowane do zapytania użytkownika, np. zawierać frazy, których użył.
  • Przydatne w danym momencie – ważne jest to, by treści były przydatne w danym momencie. Użytkownik, który znajduje się w Warszawie i szuka najbliższej kwiaciarni, nie będzie zainteresowany listą kwiaciarni np. z Poznania czy Hongkongu. 
  • Użyteczne – wyświetlane przez Google treści muszą być także użyteczne, oznacza to między innymi prawidłowe działanie strony, responsywność, zoptymalizowaną prędkość ładowania.
  • Mające wysoką jakość – liczy się także jakość. Użytkownicy nie chcą czytać kiepskich treści, a Google nie chce wyświetlać słabego contentu. Ważne więc, by treści na Twojej stronie www miały wysoką jakość, były merytoryczne, w wyczerpujący sposób omawiały temat, zawierały nagłówki i odpowiednie frazy kluczowe.

Bardziej szczegółowy opis tego, jak algorytm Google indeksuje stronę, zobaczysz w poniższym filmie:

A więc aby Twoja strona mogła przynosić ruch organiczny i uplasować się na wysokiej pozycji w rankingu najpierw musi zostać przez algorytm znaleziona i zindeksowana. Jest to pierwszy i najważniejszy krok, bez którego wszystkie późniejsze działania mogą nie mieć sensu. 

Prawidłowe indeksowanie strony – dlaczego jest ważne?

Prawidłowe indeksowanie strony jest kluczowym czynnikiem w pozycjonowaniu. Jeśli strona indeksuje się prawidłowo, mamy szanse na uzyskanie wysokich pozycji. Jeśli jednak strona będzie indeksować się z różnego rodzaju błędami, lub co gorsza, strona będzie zablokowana przed robotami Gogole, możemy mieć problemy z uzyskaniem dużego ruchu z organicznych wyników Google.

Jak sprawdzić, czy strona prawidłowo indeksuje się w Google?

By sprawdzić, w jaki sposób Twoja strona indeksuje się w wynikach wyszukiwania, wystarczy użyć operatora site: a następnie wpisać nazwę Twojej domeny w wyszukiwarce Google, np. site:1stplace.pl. 

Jako wynik otrzymamy wszystkie strony, które są zaindeksowane przez wyszukiwarkę Google. Jest to świetna metoda, która pozwala zobaczyć, czy dana domena nie ma problemów związanych z indeksowaniem.

indeksacja stron www

Dla domeny 1stplace.pl zaindeksowanych jest około 185 stron. Oczywiście, nie jest to dokładna liczba, ale daje nam to pewne rozeznanie oraz informację, czy warto szukać dalej. 

Jeśli chciałbyś uzyskać dokładne wyniki, warto skorzystać z usługi Google Search Console. Aby to zrobić, musisz założyć w tej usłudze konto.

W usłudze Google Search Console przejdź do zakładki Indeks -> Stan

google search console

Po kliknięciu zakładki Prawidłowe zobaczysz wszystkie strony, które są zaindeksowane prawidłowo.

 

W procesie indeksacji mogą pojawić się błędy – informację na ten temat można znaleźć w narzędziu Google Search Console. Aby sprawdzić zaindeksowane i niezaindeksowane podstrony, wystarczy w menu po lewej stronie kliknąć Strony. 

Jeśli chodzi o liczbę zaindeksowanych podstron, wraz z dodaniem kolejnych adresów url, ich liczba powinna wzrastać. Jeśli mimo rozbudowy witryny, liczba zindeksowanych podstron nie zwiększa się lub widzisz dziwne skoki w wyświetlanych wartościach, koniecznie zweryfikuj problem – być może znajdziesz rozwiązanie w sekcji Rozwiązywanie problemów.

Pod danymi na temat zaindeksowanych i niezaindeksowanych witryn, znajdziesz  tabelę, a w niej informacje o przyczynach braku indeksacji. Najczęstsze powody to: 

  • nie znaleziono (404)
  • strona zawiera przekierowanie
  • pozorny błąd 404
  • błąd serwera
  • strona wykluczona za pomocą tagu noindex
  • strona zeskanowana, ale jeszcze niezaindeksowana.
Indeksacja strony www w Google
Indeksacja strony www w Google

Brak indeksacji, brak widoczności w wynikach wyszukiwania 

Co zrobić, jeśli strona nie pojawia się w wynikach wyszukiwania?

Jeśli Twoja strona nie pojawia się w wynikach wyszukiwania, weź pod uwagę kilka  scenariuszy: 

  1. Masz nową stronę, która nie zdążyła się jeszcze zaindeksować.
  2. Na stronie dodany jest kod HTML, który blokuje ją przed indeksowaniem. 
  3. Twoja strona została ukarana przez algorytm, np. za działanie black hat seo

Najczęściej można spotkać scenariusz numer 2. Często deweloperzy tworzący stronę dodają kod, który blokują witrynę przed indeksowaniem. Często, po zakończeniu prac specjaliści nie usuwają kodu i strona nie może być indeksowana przez roboty Google. 

Wśród innych przyczyn indeksacji znajdują się:

Częste awarie

Jeśli w przypadku Twojej strony www regularnie występują różnego typu awarie lub usterki serwera, roboty Google będą miały trudności z jej skanowaniem. W konsekwencji Google może uznać witrynę za niedostępną lub kiepskiej jakości – a to poskutkuje brakiem indeksacji.

Ataki hackerskie

Ataki hackerskie i złośliwe oprogramowanie witryny, to kolejne czynniki, które mogą sprawić, że roboty Google nie będą zbyt często odwiedzać Twojej witryny. Dla Giganita najważniejsze jest bezpieczeństwo użytkowników, dlatego strony, które nie są uznawane, za w 100% bezpieczne, mogą być omijane przez roboty.

Witryna nie działa wydajnie

Roboty Google nie chcą nadmiernie obciążać stron www – właśnie dlatego, rzadziej odwiedzają witryny, które nie działają w odpowiedni sposób.

Brak aktualizacji treści

Roboty Google lubią strony www, które żyją – co to oznacza? Przede wszystkim aktualizację treści, dodawanie nowych adresów url, nowych linków zewnętrznych. Witryny, w obrębie których prowadzone są aktywne, i prawidłowe działania, mają największą szansę na wysoki crawl budget, szybszą indeksację i uzyskanie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Ile trwa indeksowanie strony?

Ile trwa indeksowanie stron? Na to pytanie raczej nikt nie jest w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Sama codziennie przygotowuję i implementuję różnego typu treści, a co za tym idzie, śledzę proces indeksowania oraz widoczność mojego contentu w organicznych wynikach wyszukiwania. Muszę przyznać, że bywa różnie. Zdarza się, że już po jednym dniu podstrona jest zaindeksowana, a co więcej, wyświetla się na topowych pozycjach w Google . Bywa także i tak, że czekam miesiącami i nic się nie dzieje. 

Tak więc, proces indeksowania strony internetowej może trwać zarówno dzień lub kilka godzin, jak i kilka dni czy kilkanaście tygodni. Czy mamy na to wpływ? Pośredni tak – możemy przeprowadzić kilka działań, które zwiększa crawl budget i dadzą szansę na szybszą indeksację – nie ma jednak reguły.

Na oficjalnej stronie Google znajdziemy następujące informacje:

Czy można przyspieszyć proces dodawania strony do indeksu?

Czy jako właściciel strony www lub sklepu e-commerce masz jakikolwiek wpływ na to, kiedy Google zauważy Twoją witrynę? Pośredni tak. Możesz wykonać kilka działań, które zwiększą szansę na to, że Google szybciej zauważy Twoją witrynę, a indeksowanie przebiegnie sprawniej. Jakie kroki możesz podjąć? To przede wszystkim:

Utworzenie mapy witryny xml

Indeksowanie witryny możesz przyspieszyć poprzez utworzenie mapy xml, w której umieścisz adresy url, które pojawiły się na Twojej stronie. Podczas tworzenia omawianej mapy przydatna będzie wtyczka Yoast SEO. Mapę xml należy przesłać do Google Search Console.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne polega na tworzeniu odnośników w obrębie tej samej witryny – link może kierować np. z artykułu blogowego na podstronę produktową. Przemyślana implementacja linkowania wewnętrznego sprawia, że roboty szybciej poruszają się w obrębie strony i mają dostęp do wszystkich adresów url – nawet tych ukrytych w strukturze witryn.

Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne to kolejny krok w stronę szybszego indeksowania strony internetowej. Przemyślany link building buduje wiarygodność witryny, wskazuje ją jako zaufane źródło informacji, wysyła sygnał do Google, że dana strona www może być użyteczna dla szukających.

Pozyskiwanie wartościowych linków, z tematycznych źródeł, stanowi także ważny element pozycjonowania.

Google indexing API

Google Indexing API to narzędzie, które sprawia, że Google w błyskawicznym tempie uzyskuje informacje o nowych stronach lub zmianach w obrębie już istniejących podstron. API powstało przede wszystkim z myślą o witrynach z dynamicznie zmieniającą się zawartością, np. o portalach z ofertami pracy lub opisujących najnowsze wydarzenia.

Choć API nie jest dostępne dla wszystkich typów stron, jego zastosowanie w może znacznie poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

Prośba o indeksację

W panelu Google Search Console możesz zgłosić prośbę o indeksację witryny. Wspomniana prośba może dotyczyć zarówno procesu indeksowania nowych podstron, jak i zaktualizowanych treści np. kiedy zmieniasz treść jednego artykułu. Wystosowanie prośby zwiększa szanse na szybsze pojawienie się witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Aby przesłać prośbę, wystarczy zalogować się do Google Search Console, wpisać adres URL podstrony, która ma zostać zaindeksowana, a następnie kliknąć opcję Poproś o zindeksowanie. Google zainicjuje proces indeksacji, chociaż czas, w jakim strona faktycznie zostanie dodana do indeksu, może być różny. 

Omawiane rozwiązanie jest szczególnie przydatne przy wprowadzaniu istotnych zmian na stronie www, a także w sytuacjach, w których  zależy nam na ich szybkim uwzględnieniu zmian przez algorytmy Google.

Regularna publikacja treści

Indeksowanie stron w Google można przyspieszyć poprzez regularną aktualizację treści i wdrażanie nowych tekstów. Takie działanie pokaże robotom, że strona www żyje i, że warto ją odwiedzać. Wszystko to może zwiększyć częstotliwość wizyt robotów na Twojej stronie.

Poprawa wydajności witryny

Strona www, która szybko się ładuje, działa bezawaryjnie i jest zoptymalizowana pod kątem mobilnym, także może być szybciej indeksowana. Google preferuje szybkie i wydajne strony – uznaje je za bardziej przyjazne dla użytkownika, a jak wiadomo, zadowolenie użytkownika jest priorytetem.

Unikanie błędów technicznych

Upewnij się, że strona nie ma błędów technicznych (np. błędy 404, brak dostępu do strony dla robotów Google, złe ustawienia pliku robots.txt) – takie usterki mogą blokować indeksację.

Strona w indeksie Google a pozycjonowanie i widoczność w sieci 

Warto w tym miejscu podkreślić jedną, istotną kwestię. Indeksowanie stron www w Google to dopiero pierwszy krok i nie gwarantuje on dobrej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Indeksowanie podstron oznacza jedynie, że roboty Google odwiedziły Twoją witrynę i zapisały zasoby na serwerach Google. To, na jakich pozycjach wyświetlana będzie Twoja strona www, uzależnione jest od kilku istotnych kwestii, a przede wszystkim, od jakości pozycjonowania.

Dla przypomnienia – pozycjonowanie to wieloetapowy proces, którego celem jest optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarki Google, a także pod kątem potrzeb użytkowników. Na pozycjonowanie składają się takie działania, jak:

  • dobór fraz kluczowych
  • implementacja linkowania wewnętrznego
  • pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych
  • optymalizacja techniczna: optymalizacja prędkości ładowania, wdrożenie certyfikatu ssl, responsywność, optymalizacja adresów url
  • wdrażanie wartościowych treści.

Podsumowanie – indeksowanie strony

Indeksacja jest początkowym, ale zarazem kluczowym elementem w pozycjonowaniu strony. Jeśli witryna będzie indeksować się prawidłowo, uzyska większe szanse na zajęcie topowych pozycji w rankingu Google. Warto więc na bieżąco sprawdzać, czy strona została zaindeksowana, czy może w procesie indeksacji pojawiły się problemy.

Podczas weryfikacji indeksacji witryny, warto mieć na uwadze kilka kwestii, między innymi:

  • indeksowanie to proces, który odbywa się stale,
  • proces indeksowania nowej witryny trwa od kilku dni do nawet kilku miesięcy,
  • strona musi zostać zaindeksowana, by móc wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Ocena strony: 4.9/5 - (22 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza